Bestandsmap alleen lezen en bewerken maar niet opslaan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisje1965
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-05-2021
Hoe kan ik een bestandsmap en alle onderliggende mappen en bestanden zo instellen dat een bestand er uit wel geopend kan worden en bewerkt maar niet meer opgeslagen.

Mijn vader (83) heeft een aantal externe harde schijven, die heb ik gekopieerd naar 1 map op grotere externe harde schijf zodat zijn bureau niet vol staat.
Nu staan er een heleboel bestanden op die hij waarschijnlijk niet meer nodig heeft maar om dat uit ta gaan zoeken is een hels karwei.
Ik zou dus willen dat hij wel bestanden kan openen en bewerken uit die ene map maar ze dan moet opslaan in een andere, zodat alle laatst gebruikte bestanden op een gegeven moment in die nieuwe map staan.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik is Windows 10 Home
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Ik heb gegoogled maar kom er niet helemaal uit of alleen lezen wel bewerkt kan worden zoals ik hier boven heb aangegeven.

Weet iemand raad? :?
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:22

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Wat bedoel je met bewerken ? Je hebt een optie voor read only op zowel bestands, directory als device.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Krisje1965 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:45:
...
Ik zou dus willen dat hij wel bestanden kan openen en bewerken uit die ene map maar ze dan moet opslaan in een andere, zodat alle laatst gebruikte bestanden op een gegeven moment in die nieuwe map staan.
...
Waarom? Als jouw vader lekker een bestandje uit 1985 wil bewerken dan moet dat toch kunnen?
Persoonlijk denk ik niet dat je een man van 83 moet gaan lopen pesten met allerlei "access denied" messages.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:33

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Brahiewahiewa schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 05:27:
[...]

Waarom? Als jouw vader lekker een bestandje uit 1985 wil bewerken dan moet dat toch kunnen?
Persoonlijk denk ik niet dat je een man van 83 moet gaan lopen pesten met allerlei "access denied" messages.
Dit. En met als toevoeging: zorg voor een backup voor je de beste man los laat op zijn eigen bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisje1965
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-05-2021

Ik zeg toch ook niet dat hij ze niet mag bewerken?
Alleen heeft ie dan straks een overzichtelijke map waar alle recente bestanden in staan zonder dat ie steeds moet gaan zoeken in de talloze oudere mappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:39
Kun je niet de standaard sortering van die map aanpassen naar 'Gewijzigd op'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:42

Tazzios

..

Krisje1965 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:45:
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Ik heb gegoogled maar kom er niet helemaal uit of alleen lezen wel bewerkt kan worden zoals ik hier boven heb aangegeven.
? Dit kan je zeer eenvoudig zelf testen in 3 minuten: maak een test bestand aan doe rechtermuisknop>eigenschappen en zet 'alleen lezen' aan. open het bstand pas aan en klik op opslaan en je weet dat het antwoord ja is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:15
Simpel, directory/bestand read only maken. Dan kan je hem openen/bewerken maar moet je hem ergens anders opslaan. Of het handig voor de persoon is heb ik een mening over maar dat is verder offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Je kunt het bestand gewoon read-only maken. Of je het dan nog kunt openen en bewerken is afhankelijk van de applicatie. De meeste applicaties vinden dat prima, sommige geven waarschuwingen, een enkele zal gewoon weigeren om dat bestand te openen. Dat laatste geldt voornamelijk voor database bestanden maar ook Outlook .pst bestanden (tenzij ze dat inmiddels gefixt hebben).
Pagina: 1