KPN ITVP i.c.m. pfSense en VDSL verbinding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-05 11:54
Hoi Allemaal,

Ik heb thuis een VPLUS/VDSL lijn van KPN.
Als modem gebruik ik een Zyxel VMG4005-B50A, daarachter zit een pfSense doos die als router/firewall fungeert.

Nou werkt dit allemaal prima, ik ben verbonden met internet via PPPoE. Ik heb alle topics m.b.t. KPN en IPTV al doorgelezen, echter zit ik een beetje vast bij de IPTV configuratie.

Ik heb op pfSense VLAN 4 aangemaakt op de WAN (em0) interface, deze op DHCP gezet en dit bij de custom options ingevuld. Afbeeldingslocatie: https://i.koningnet.nl/2021-05-14_15-13-47.jpg

Echter wil de IPTV interface geen IP adres krijgen.

Dit is wat er momenteel in het modem ingesteld staat.
Afbeeldingslocatie: https://i.koningnet.nl/2021-05-14_15-14-44.jpg

Als ik op het modem een bridged WAN interface toevoeg met VLAN 4 werkt het helaas nog steeds niet.

Iemand enig idee?

[ Voor 6% gewijzigd door MaxTheKing op 14-05-2021 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-05 15:04
@MaxTheKing Misschien beetje laat maar die Zyxel staat bij jou in router modus denk ik aangezien het een router is.
KPN doet voornamelijk aan routert IPTV en Vlan 4 zou waarschijnlijk niet meegestuurd worden aan de lan zijde van de Zyxel.
als de Zyxel geen vlan meestuurd en ik ook niet verwacht ziet jou PFsensebox ook niks.

Als de zyxel in bridge kan zou dat een oplossing zijn of de Zyxel er tussen uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-05 16:29
Het is vDSL dus de Zyxel zet de PPPoE op. Pfsense gebruiken is een beetje zinloos als de Zyxel ook nog routing doet en je pfsense dus een private IP op de WAN ontvangt. Bij KPN kan je de Zyxel niet in bridge zetten dacht ik zoals hierboven geopperd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
Arthion-nl schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 05:15:
@MaxTheKing Misschien beetje laat maar die Zyxel staat bij jou in router modus denk ik aangezien het een router is.
KPN doet voornamelijk aan routert IPTV en Vlan 4 zou waarschijnlijk niet meegestuurd worden aan de lan zijde van de Zyxel.
als de Zyxel geen vlan meestuurd en ik ook niet verwacht ziet jou PFsensebox ook niks.

Als de zyxel in bridge kan zou dat een oplossing zijn of de Zyxel er tussen uit halen.
De Zyxel staat al in bridge, wat ook te zien is op mijn screenshot.
Afbeeldingslocatie: https://i.koningnet.nl/2021-05-18_11-02-11.jpg
Xenir schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:01:
Het is vDSL dus de Zyxel zet de PPPoE op. Pfsense gebruiken is een beetje zinloos als de Zyxel ook nog routing doet en je pfsense dus een private IP op de WAN ontvangt. Bij KPN kan je de Zyxel niet in bridge zetten dacht ik zoals hierboven geopperd.
De Zyxel zet géén PPPoE sessie op, deze staat in Bridge. pfSense krijgt dan ook een publiek IPv4 op de WAN interface.

[ Voor 25% gewijzigd door MaxTheKing op 18-05-2021 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenir
My bad ik had die gemist maar de zyxel lijkt al vlan tagging te doen gezien 802.1q op zes staat.

Volgens mij krijg je geen vlans meegestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
Xenir schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:44:
My bad ik had die gemist maar de zyxel lijkt al vlan tagging te doen gezien 802.1q op zes staat.

Volgens mij krijg je geen vlans meegestuurd?
Klopt. De Zyxel stuurt VLAN 6 door, de VLAN waarop KPN internet aanbiedt.
IPTV gaat over VLAN 4, maar als ik deze op dezelfde wijze toevoeg gebeurt er niets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:21
Ik denk dat je op die pfsense doos ook nog een igmp proxy aan moet maken.

Eventuele switches moeten igmp snooping ondersteunen.

Op netwerkje.com staat een hele duidelijke en goede uitleg. Het is voor glas maar dankzij je modem die in bridge staat is het principe vijwel hetzelfde.

Kan je de vlans niet taggen op de pfsense? Dus de zyxel alleen dsl af laten handelen en niks met vlans laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
Kasper1985 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:44:
Ik denk dat je op die pfsense doos ook nog een igmp proxy aan moet maken.

Eventuele switches moeten igmp snooping ondersteunen.
Klopt, maar zo ver kom ik niet eens. Ik kan niet eens een IP adres van het IPTV netwerk van KPN krijgen, dan heeft een igmp proxy ook geen zin. Ik zal eens proberen de VLAN op de Zyxel uit te schakelen, en deze in te voeren op pfSense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenir
Dat denk ik ook. Omdat je zyxel vlan 4 al doorgeeft komt dat untagged aan. Je pfense heeft een wan0.4 maar daar komt je vlan4 niet uit. Mogelijk zit dat verkeer nu op je reguliere wan interface, omdat de zyxel dat vlantag al gezet heeft, maw: op je wan komen nu 4+6 samen.

Als je inderdaad het vlan niet kan meegeven in het modem dan kan pfsense het vlan oppikken.
Pagina: 1