3DDude schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:12:
Ik heb laatst met een Unify 6 LR gespeeld.
Wat een onding bereik was echt heel slecht (
al kan dat ook door het nieuwbouw huis met vloerverwarming komen).
Maar dat het zo slecht was, dat had ik niet verwacht. Lees de snelheid dropte aanzienlijk met een AC client bij een beetje afstand of als het niet een directe line of sight situatie was.
Nogal ja. WiFi-6 biedt verbeteringen op een aantal vlakken, maar zoals Scottie al zei:
we cannae change t' laws o' physics.
Als je muren en vloeren hebt die RF blokkeren, blokkeren die ook alles. Je moet er omheen werken en idealiter met meerdere low-end AP's werken, niet met een enkele blaaskaak.
Hopelijk is het een firmware dingetje maar we hebben veel verschillende scenario's / locaties / met zo min mogelijk stoorzenders (andere wifi routers/Aps enz uit) geprobeerd.
Werd niet warm van het bereik in ieder geval.
Je hebt sowieso voor binnenhuis verkeerde apparaat gehaald. Long Range is exact dat: geschikt voor lange afstanden zonder obstakels. Het biedt in een huissituatie nul voordeel tov de goedkopere Professional (prijs en specs Pro en LR zijn omgekeerd in WiFi-6 tov WIFi-5) en je was veel beter uit geweest met twee of meer Lites. De Pro en LR kunnen hogere bandbreedtes bieden waar dekking is, maar dekking zelf is nauwelijks groter dan bij de LIte.
Heeft dus niets met vendor en alles met specs te maken. In een betonbunker heb je meerdere AP's nodig, in de regel minimaal eentje per verdieping, afhankelijk van formaat verdiepingen misschien wel meer. Bij WiFi (ook 6) geldt altijd: liever een minimaal competent apparaat op de juiste plek dan eentje met de hoogste specs op de verkeerde.
Valt mee. Een van de minst gecommuniceerde maar tegelijk meest relevante features van WiFI-6 is dat LDPC-foutcorrectie, dat al sinds 802.11n in 2009 optioneel was, eindelijk verplicht wordt. Foutcorrectie klinkt niet heel sexy, maar LDPC is dermate veel effectiever dat je ongeveer 3dB aan SNR wint. Dat betekent dat je bij zelfde prestaties/stabiliteit 3dB meer demping kunt hebben, dus meer dekking hebt - of omgekeer dat je bij zelfde demping/interferentie 3dB beter signaal hebt, dus meer stabiliteit en meer snelheid. Als je al apparatuur had dat met legacy standaarden LDPC implementeerde (kwam af en toe voor) is het geen verbetering, maar bij WiFi-6 kun je er eindelijk blind vanuit gaan dat het goed zit.
je kan beter investeren in een extra zender dan in een hogere norm waardoor je in een segment uitkomt
2 goed geplaatste Ubiquiti's ac lite's gaan je vaak een betere ervaring geven dan bv een dure HPE/Aruba in de meterkast gesmeten
Dat
En dat zeg ik als iemand die met een EUR 1000 Aruba 4x4 WiFi-6 monster gespeeld heeft 
nepkenny schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:55:
Dank voor de reacties, de toevoeging van 6e was mij bekend. Ik ben niet specifiek naar een feature opzoek maar was benieuwd wat hierin was en wat ik er eventueel in de toekomst nog van kan verwachten qua updates.
Voor mij was vooral stabiliteit een reden om alvast voor WiFi 6 te gaan. En de belangrijkste apparaten mobiel en laptop ondersteunen WiFi 6.
LDPC gaat je iets meer stabiliteit leveren, en dat is alvast aanwezig op alle WiFi-6 apparaten. Maar verwacht geen wonderen, 3dB is significant, maar nog steeds minder dan de demping van een enkele muur, of dan het verschil tussen AP achter de kast verstopt vs op de kast in zicht. Je gaat nog steeds evenveel AP's nodig hebben en goede plaatsing blijft even belangrijk.
Frogmen schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:24:
Volgens mij is Wifi 6 vooral bedoeld voor bedrijven en een stabiel snel platform voor veel devices op een AP. Verder zou ik niet al teveel achter alle marketing aanlopen maar vooral feiten en tests lezen.
Idd. Meestgenoemde features (OFDMA, MU-MIMO in upstream, BSS colouring) zitten allemaal op dat vlak. Sommige doen hun werk goed, maar daar ga je in een voetbalstadium of concertzaal
als Corona voorbij is de voordelen van merken, niet thuis.
Verder heb je de pure marketingfeatures - 160MHz kanaalbreedte en 8x8 MIMO support. In een labsituatie kun je daar idioot hoge bandbreedtes halen, maar 8x8 MIMO ondersteunt geen apparaat (en MU-MIMO lost z'n beloften vooralsnog totaal niet in), en 160MHz kanaalbreedte is IRL eerder een hindernis dan een voordeel, vergelijk maar met 40MHz breedte in de 2.4GHz bij WiFi-n.
Vraag je vooral af hoe vaak heb je meer dan 1 Gb netwerk nodig.
Niet vaak.
En dat ga je met WiFI-6 toch niet halen. Zoals gezegd, 160MHz is een papieren tijger. Hoogste zinnige kanaalbreedte is 80MHz, en geen WiFi-6 client device tot nu toe heeft meer dan 2x2 MIMO, dus dan kom je uit op maximale link rate van 1200Mps. Vuistregel is dat je bij volledig schone lucht en maximaal signaal max 2/3 van je link rate fysiek kunt halen, dus 800Mbps is hoogst haalbaar in praktijk. Ik ben met een AX200 NIC en een Aruba AP-535 alvast nooit boven de 700Mbps uitgekomen.
Wat WiFi-6 vooral biedt is ~25% hogere snelheden op locaties waar je toch al goed signaal had. Zeker geen drama, en geen enkele reden om het niet te nemen als je er verder geen concessies voor hoeft te doen, maar meer dan dat hoef je er niet van te verwachten in een thuissituatie.