Nieuwe goede laptop die ongeveer 5 jaar meegaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-10 13:06
Wat ga je met je laptop doen?
Internetten, video's bekijken en AI modellen runnen die veel rekenkracht vergen.

Wat is je budget?
1000 eur

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, 14 inch het liefst.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Merk maakt niet heel veel uit. Maar ik zat te denken aan de i7, maar deze zijn wel echt duur. De keuze is ook beperkt als ik ook 16 GB RAM wil. Opslag 512 GB, het liefst. Daarnaast twijfel ik of ik Thunderbolt nodig heb en dan wordt mijn keuze beperkt doordat ik dan alleen Intel laptops kan kopen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkevinxd
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-06 08:40
Persoonlijk ben ik van mening dat zakelijke modellen het langste meegaan.
Deze zijn natuurlijk gebouwd om dag in dag uit te werken, en om tegen een stootje te kunnen.

Daarnaast zou ik niet kijken naar een gloednieuw model, gezien je budget en eisen/wensen.
Een licht gebruikte met geldende garantie zou dan makkelijker te vinden zijn (+- half jaar / jaar oud).

Dell, HP, Lenovo zakelijke modellen zijn stuk voor stuk fatsoenlijk, echter weet ik uit ervaring dat er bij HP 10x makkelijker met garantiekwesties omgegaan wordt, en bij Lenovo bij sommige modellen nogal wat issues kunnen zijn.

Hopelijk kun je een mooi model scoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:39
handoff schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:02:
Maar ik zat te denken aan de i7, maar deze zijn wel echt duur.
Klopt, en multicore prestaties zijn eerder middelmatig, tenzij je kiest voor de nieuwe i5-11260H, i5-11400H, i5-11500H, i7-11800H, i7-11850H, i9-11900H, i9-11950H of i9-11980HK. Exacte prestaties van deze nieuwe cpu's zijn zover ik weet nog niet bekend, maar gezien het een nieuwe architectuur is met 6 (i5) of 8 (i7 en i9) cores, moeten die zeer behoorlijk zijn. Ook niet bekend is hoe warm deze chips worden en ik vrees dat enkel de i5-modellen binnen je gestelde budget zullen vallen.

Dus nog even afwachten naar de benchmarks, ofwel kiezen voor AMD.

Daar heb je de keuze uit Ryzen 5 5600U, Ryzen 7 5800U, Ryzen 5 5600H, Ryzen 7 5800H(S), Ryzen 9 5900H(S) en Ryzen 9 5900HX. De Ryzen 5 modellen hebben 6 cores, de Ryzen 7 en 9 modellen 8.
Iets minder snel maar ook de moeite waard zijn de Ryzen 5 5500U, Ryzen 7 5700U, Ryzen 5 4600U en Ryzen 7 4800U. Het grote verschil tussen de H en U modellen is dat de H modellen meer stroom mogen verbruiken en dus ook iets krachtiger zijn. Is een lange batterijduur belangrijk, dan kan je beter voor een U model kiezen.

Model dat mij in het oog springt, is de Lenovo Yoga Slim 7 (Pro). De gewone versie kan je zeker voor minder dan € 1000 vinden. De Pro-versie is nog wat krachtiger, maar ook duurder.
Uiteraard kan je ook een zakelijk HP-model (genre Probook) nemen, maar dan wordt het moeilijk de door jou gewenste specs te vinden voor minder dan € 1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

handoff schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:02:
AI modellen runnen die veel rekenkracht vergen.
Moet dat op de laptop? Die zijn nu juist niet zo goed voor zwaar rekenwerk, niet alleen vanwege de processor die meestal minder krachtig is, maar ook vanwege de koeling.

Voor internet en videos kijjken voldoen de meeste laptops, je kunt dan beter een desktop kopen voor het zwaardere werk en dan remote desktoppen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:59
@handoff
Wat heb je zelf al uitgezocht? Want enkel een paar eisen hier roepen is niet de bedoeling.
De pricewatch heeft een heel mooi systeem waarin je kan filteren:
https://tweakers.net/laptops/vergelijken/

Kan je allemaal zelf doen.

Mocht je dan twijfelen tussen bijvoorbeeld 2 modellen dan zou je hier advies kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als jij AI modellen door wilt rekenen kun je beter een cloudabo nemen. Dat vreet cpu en geheugen en dat maakt je laptop onnodig duur. Terwijl je voor een klein beetje pay per use een cloud VM opspint, je berekeningen doet en weer afschiet. Voor jouw usecase is dat veel en veel goedkoper verwacht ik. En gezien je budget al helemaal, gaat niet passen.

Ben nu zelf op zoek naar een nieuwe zakelijke, ik zit ook in de datahoek. Krijg van mijn werkgever een laptop budget van 1200 en een cloudabo met 150 euro spending per maand. Das prima te doen, dan kan ik denk ik met een i5 met 16 of 32 GB ram wel uit. En als ik power nodig heb spin ik wel een azure VM met quad xeon en weet ik veel hoeveel ram op. Of ik knal het in een container en dan naar de containerservice, werkt ook.

Overigens: python is vaak gebruikt maar laatzichwat lastig multithreaded verwerken. Spark is al anders. Wat zal het gebruik zijn?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• handoff
chrisborst schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:09:
@handoff
Wat heb je zelf al uitgezocht? Want enkel een paar eisen hier roepen is niet de bedoeling.
De pricewatch heeft een heel mooi systeem waarin je kan filteren:
https://tweakers.net/laptops/vergelijken/

Kan je allemaal zelf doen.

Mocht je dan twijfelen tussen bijvoorbeeld 2 modellen dan zou je hier advies kunnen vragen.
Hier heb ik een vergelijking gedaan van Lenovo Yoga Slim 7 modellen.

https://tweakers.net/pric.../1559714;1562776;1695974/

Het is vooral bedoeld voor de studie en wat hobbyprojectjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
The Eagle schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:26:
Als jij AI modellen door wilt rekenen kun je beter een cloudabo nemen. Dat vreet cpu en geheugen en dat maakt je laptop onnodig duur. Terwijl je voor een klein beetje pay per use een cloud VM opspint, je berekeningen doet en weer afschiet. Voor jouw usecase is dat veel en veel goedkoper verwacht ik. En gezien je budget al helemaal, gaat niet passen.

Ben nu zelf op zoek naar een nieuwe zakelijke, ik zit ook in de datahoek. Krijg van mijn werkgever een laptop budget van 1200 en een cloudabo met 150 euro spending per maand. Das prima te doen, dan kan ik denk ik met een i5 met 16 of 32 GB ram wel uit. En als ik power nodig heb spin ik wel een azure VM met quad xeon en weet ik veel hoeveel ram op. Of ik knal het in een container en dan naar de containerservice, werkt ook.

Overigens: python is vaak gebruikt maar laatzichwat lastig multithreaded verwerken. Spark is al anders. Wat zal het gebruik zijn?
Voornamelijk Python en het is voor de studie voornamelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan hier even inlezen: https://realpython.com/intro-to-python-threading/
Anders kun je nog zoveel cores voor je AI hebben, dan wordt er toch mar telkens eentje gebruikt ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
Weet iemand waar je dan op moet letten als je zo'n docking station wil gebruiken die dan ook meteen jouw laptop mee oplaadt. Ik zie namelijk dat Lenovo oplaadt met USB-C, maar betekent dit ook dat je er een docking station ertussen kan zetten?
Pagina: 1