Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-06 12:07
Ik ben op zoek naar een draadloze afstandsbediening voor mijn Canon EOS RP.
Het liefst eentje die min op 50 meter afstand kan schieten.
Ik heb een JJC Wireless Remote Control JM-C II (gebruikt voor oude spiegelreflex) maar die werkt dus niet op een systeemcamera.

Ik heb het idee dat de meeste afstandsbedieningen niet geschikt zijn voor een EOS RP of ze zijn max 5 meter.
Iemand een tip voor mij?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12-06 11:14
Heb ja al eens een mobiele telefoon met wifi of bluetooth geprobeerd met de canon app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
JoStad schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:00:
Heb ja al eens een mobiele telefoon met wifi of bluetooth geprobeerd met de canon app?
Yep. Na 5 meter begint het beeld al vreselijk te haperen.
Daarnaast, bij zelfportretten zit je dan telkens met een telefoon in je hand : )
Met die oude JJ (paar tientjes) kon ik op 100 meter afstand op het knopje drukken, al had je uiteraard geen live view.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Kun je de RP via je wifi netwerk gebruiken met de app?

Dit kan wel met mijn panny G9. Ik gebruik een klein travelroutertje op een powerbank om de afstand te vergroten (max 50 meter). Met mijn andere router (met 2 grote externe 9dBi antennes, dus een volwaardige router) zit ik op 100 meter.

Het maakt het geheel ook stabieler qua verbinding ivm kleine antennes in je camera (router zit vlakbij de camera). Bijkomend voordeel is dat je je smartphone uit kunt schakelen, en later weer in kunt schakelen zonder dat je weer moet 'pairen' en naar je camera moet lopen om hem te bedienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uql2hS9sjiG-SdERhbeyVIgAxZw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P0PhGMY2j6sIIbesAv9fqfWr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Jackie Moon op 14-05-2021 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Jackie Moon schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:19:
Kun je de RP via je wifi netwerk gebruiken met de app?

Dit kan wel met mijn panny G9. Ik gebruik een klein travelroutertje op een powerbank om de afstand te vergroten (max 50 meter). Met mijn andere router (met 2 grote externe 9dBi antennes, dus een volwaardige router) zit ik op 100 meter.

Het maakt het geheel ook stabieler qua verbinding ivm kleine antennes in je camera (router zit vlakbij de camera). Bijkomend voordeel is dat je je smartphone uit kunt schakelen, en later weer in kunt schakelen zonder dat je weer moet 'pairen' en naar je camera moet lopen om hem te bedienen.

[Afbeelding]
Zo, dat is een interessant manier :o
Ik weet niet zeker of de RP op een wifi netwerk kan, maar weet wel dat het zijn eigen wifi netwerk heeft waar je met je smartphone op kan (en vervolgens de camera bedienen)

In principe doe je dus beide apparaten aan de router verbinden en vervolgens aan elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie Moon
cliors schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:50:
[...]

Zo, dat is een interessant manier :o
Ik weet niet zeker of de RP op een wifi netwerk kan, maar weet wel dat het zijn eigen wifi netwerk heeft waar je met je smartphone op kan (en vervolgens de camera bedienen)

In principe doe je dus beide apparaten aan de router verbinden en vervolgens aan elkaar?
De standaard methode is inderdaad dat de camera zijn eigen wifi ssid uitzend, en waar je dan op moet met je smartphone.

Ik heb nog een optie genaamd: 'Via Network'. Dan moet ik een ssid uit een lijst selecteren (nearby access points), en dan met mijn smartphone ook op die access point gaan en de app starten.

Ik weet voor 90% zeker dat dit wel met de canon R6 kan (een keer in de pdf manual zitten te bladeren). Wellicht ook met de RP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Jackie Moon schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:04:
[...]

De standaard methode is inderdaad dat de camera zijn eigen wifi ssid uitzend, en waar je dan op moet met je smartphone.

Ik heb nog een optie genaamd: 'Via Network'. Dan moet ik een ssid uit een lijst selecteren (nearby access points), en dan met mijn smartphone ook op die access point gaan en de app starten.

Ik weet voor 90% zeker dat dit wel met de canon R6 kan (een keer in de pdf manual zitten te bladeren). Wellicht ook met de RP?
Ik zie dat je met de RP ook een netwerk kan kiezen, alhoewel hij niet wil verbinden op de één of andere manier, maar dat kan aan mij liggen. Ik weet alleen niet of ik het handig vind om met routers en powerbanks te wandelen. Het blijft een slimme oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackie Moon
cliors schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:22:
[...]
Ik zie dat je met de RP ook een netwerk kan kiezen, alhoewel hij niet wil verbinden op de één of andere manier, maar dat kan aan mij liggen. Ik weet alleen niet of ik het handig vind om met routers en powerbanks te wandelen. Het blijft een slimme oplossing.
Dat is precies mijn herinnering ook in de manual van de R6 dat er ergens stond 'Network'. ( Ik was benieuwd bij welke merken dit kan. ). Dus het zou moeten werken.

Ik gebruik de TP-Link TL-WR802N Wireless-N Mini Router op een micro usb (5 volt 1 ampere). Hij gebruikt vrij weinig stroom, heb zelf een klein 2500mah powerbankje (past in de hand.) Ook de mini router past in de hand, en het geheel is superlicht. Je hebt ook live view op deze manier (welliswaar inderdaad met een beetje lag).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcO468aOq6UmYV5RS65zvLtUsWM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/icJcYFiqEY6GGBHLNuLc9zfe.jpg?f=user_large
Pagina: 1