Home Cinema set advies voor 5.1.2/5.1.4

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayvg
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-12-2023
Goedemiddag,

Ik heb zo een ander half jaar geleden een LGOLED55C9PLA gehaald. Zo ben ik destijds ook met Tweakers in aanraking gekomen omdat ik wel altijd ben van het goed onderzoeken wat ik koop voor ik het koop. Redelijk leeg qua kennis van tv's ging ik mijn eerste eigen tv kopen en zo ben ik gaan selecteren wat ik wel en niet wilde. Mijn ervaring in de media markt en coolblue's etc is toch altijd dat ik me er een beetje awkward bij voel als zo een gozer dan je komt helpen en alles wat hij je allemaal verteld gaat me allemaal te snel om te beseffen wat het allemaal in houdt, ik wil dan toch altijd ff google wat het allemaal inhoudt en daar voel ik me niet prettig bij met zo een man naast me. Ook had ik meer het idee dat ze me gewoon wat willen verkopen en dat ze zelf ook alleen wat basis kennis hebben. En als ik zelf door al het apparatuur rond dwaal dan vind ik het altijd maar een onoverzichtelijk doolhof. (oja en ik heb vaak slechte verbinding om dingen op te zoeken). Maar goed, doormiddel van tweakers recensies, specs en forums heb ik dus eigenlijk van alles geleerd en heb ik veel meer het idee dat iedereen je echt wil helpen + er meer mensen zijn die er écht verstand van hebben, ook doordat meerdere verschillende meningen zijn word er van meer dan 1 kant naar iets gekeken en dat vindt ik persoonlijk prettig om te lezen om uiteindelijk een keuze te maken. Uiteindelijk hierdoor een goede keuze qua tv gemaakt waarmee ik nog altijd blij mee ben en nooit het idee heb gehad dat ik iets anders had moeten nemen (ik ben nogal kieskeurig)

Maar goed nu heb ik voor mijn ouders 2 nieuwe tv's maar dus ook geluid moeten regelen. En gezien Audio dus totaal nieuw voor mij was ben ik al gauw weer hier terecht gekomen en tot de conclusie gekomen dat voor mijn ouders hun wensen de JBL 9.1 een prima set is waarmee ze voorlopig door kunnen. Dit nam niet veel ruimte in beslag en is gebruiksvriendelijk en heeft toch voldoende kwaliteit tijdens films en muziek voor de verjaardagen/etc.

Maar goed (alweer) (ik ben altijd langdradig sorry) ik ben er dus achter gekomen dat ik zelf eigenlijk ook heel graag een goede audio set wil voor bij mijn OLED55C9PLA. Maar ik ben er dus ook achter gekomen dat kwalitatief gezien ik dus eigenlijk beter een set kan nemen zonder soundbar (als ik alle audio liefhebbers mag geloven). Ik wil gewoon echt een goed dolby atmos gevoel hebben tijdens het kijken van mijn films op netflix, rakuten, filmpjes op youtube, (mits deze dolby atmos ondersteunen bij die film uiteraard). De JBL 9.1 set die ik voor mijn ouders heb gehaald is al echt een verbetering vergeleken met mijn tv geluid natuurlijk maar ik mistte bij mijn dolby atmos tests en films die ik uitprobeerde toch echt wel het geluid dat over je heen moet gaan en zag ook niet echt op internet hoe je die Jbl 9.1 überhaupt kan uitbreiden van (5).1.0 naar 5.1.2 . Maar goed ik ging dus voor mijzelf bepalen wat ik dan zou willen en wat je allemaal hebt, zo zag ik dat je dus 5.1.4 hebt 7.1.2 en zelf 9.2.6 etc, dan loopt je het water al gauw in de mond als je dat ziet maar dan kijk ik zo even naar de opstelling en dan merk ik al gauw dat ik weer begin af te dwalen en dat ik geen Pathé ga beginnen. Zo ben ik toch tot de conclusie gekomen dat ik denk voor een 5.1.2 opstelling wil gaan, ik denk dat dat gewoon prima is en dan heb ik wel het geluid van boven wat ik mis bij die JBL 9.1 met soundbar, die zegt wel dat hij geluiden via het plafond stuurt maar ik werk er toch weinig van in vergelijking met de geluiden die om je heen gaan. Zal ik die ervaring wel krijgen met een 5.1.2 opstelling of raden jullie toch echt een 5.1.4 aan? Nu komt mijn 2e vraag. Ik probeer dan een beetje op te zoeken wat een beetje goede 5.1.2 sets zijn maar vind vrij weinig info. Ik vind ook eigenlijk überhaupt alleen maar sets met soundbars terwijl ik hier toch wel gelezen hebt dat voor het dolby atmos effect echt beter is om een set zonder soundbar te nemen (en dus dat de kwaliteit boxen vaak beter zijn?). Hebben jullie dus aanraders waar/welk merk ik moet gaan zoeken? welke set raden jullie aan? Nu vragen jullie natuurlijk wat is je budget? Nou dat ligt er dus echt aan het relatief, wat is normaal, wat is goedkoop en wat is duur? Bijvoorbeeld als je 1000 euro extra betaald voor een auto die veel motorisch veel beter is, geef je dat natuurlijk makkelijker uit dan dat je 1000 euro betaald voor een pen. Ik weet van die soundbars zo wel een beetje de prijzen nu, ik heb die JBL dus gekocht met het idee dat het redelijk in het midden ligt voor de hele set maar wel duurder dan de meeste mensen zonder kennis uit zullen geven. Zo heeft een vriend van mij met wat meer geld een hnk set van 2500 euro ongv geloof ik maar al me andere vrienden die gewoon wat kiezen in de media markt een soundbar van 200 euro. Liggen de prijzen voor een fatsoenlijke 5.1.2 set hoger of lager? Op internet komt bij elke google actie teufel bij mij naar voren en dat ligt aardig wat hoger van de meeste soundbar sets. Eventueel wil ik de mogelijkheid hebben om de set ''up te graden'' naar een 7... etc mocht ik in de toekomst meer geld hebben of behoefte hebben aan meer. Voor nu komt het in mijn slaapkamer wat de grootte is van woonkamertje, eigenlijk een soort appartementje.

Ook vroeg ik me af wat ik precies inlever qua gebruiksgemak ten opzichte van een soundbar?

Oja en het moet natuurlijk niet alleen maar tv gericht zijn, het moet ook goed klinken wanneer ik met mijn vrienden een biertje ga doen en wat muziek op zet haha.

Sorry voor mijn omslachtige verhaal, ik weet niet of dat gebruikelijk is maar ik hoop dat jullie mij nog willen helpen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@rayvg Aankoopadvies doen we in CEA; je topic is daarheen verplaatst. Kijk daar eens rond en gebruik de zoekfunctie voor diverse soortgelijke topics.

Tip: zet onderaan je post nog even kort puntsgewijs je vragen op een rijtje. Door je gedachten de vrije loop te geven, is het er niet overzichtelijker van geworden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Soundbar is gemak ten top: Onder je TV en klaar. Verbetert het geluid van je TV, maar geen wonderen.
Nadelen van systemen zijn uiteraard bekabeling en speakerplaatsing.

Wat je het beste kunt kiezen is wel aan jou maar begint bij budget.
"Fatsoenlijke set" is in audio een vreselijk rechtbaar begrip.
De ene persoon vindt dat je voor minder dan 5000 euro niets fatsoenlijks kunt vinden en anderen zijn lyrisch met over een 400 euro soundbar. Wie heeft er gelijk? Hangt van je budget, wensen en eisen af.

Ga eens luisteren bij winkels.

Gebruikersgemak: Als het eenmaal geinstalleerd is, is het gemak voor alles hetzelfde: Aan en gaan!

Een goede set met 2 front zuilen zorgt ook voor goed geluid als je muziek wilt afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayvg
@S1NN3D Excuses, bedankt in ieder geval.

@Hann1BaL Klopt, maar de bekabeling en speakerplaatsing zijn in mijn geval geen probleem. Oke laat ik zeggen dat ik minimaal dat bereik qua geluid als met de JBL 9.1 of zelfs SONOS ARC/Harman Kardon citation. Alleen dan incl geluid van boven wat is dus mis. Laat ik zeggen dat ik 1000 euro wil besteden (op dit moment) kan ik dan een fatsoenlijke 5.1.2 set maken of word het kwalitatief matig? kan ik met dat geld alleen een 3.1.0 set halen en in de toekomst upgraden?

Goed om te horen dat het gebruikersgemak niet minder word. Ik dacht ik heb ook weer geen zin om elke keer allemaal instellingen aan te passen en kabel er uit en in te trekken als ik in plaats van netflix op de tv muziek vanaf mn telefoon wil streamen of 3 afstandsbedieningen krijg bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:30
Je hebt nodig: een receiver/versterker die 7 kanalen kan versterken (voor 5.1.2) wil je 4 Atmos/hoogte kanalen dan moet hij 9 kanalen kunnen versterker en dan word het al duurder. De meeste instap receivers kunnen 5.1.2 verwerken en 2ehands is er een hoop te vinden.

Bedenk voor jezelf hoe je je speakers boven je wilt plaatsen, bij 2 hoogte speakers hoor je geluid boven en boven-links/rechts. Bij 4 hoogte speakers hoor je ook het verschil tussen voor/achter erbij. De plaatsing bij 2 en bij 4 speakers is anders en als je een gat moet boren kun je het beter in 1x goed doen:+

Speakers haal je het echte verschil mee in huis, daar kun je beter meer geld aan spenderen. Ook hierbij kun je 2e hand met jou budget een veel betere set scoren maar dan moet je dat wel willen. Bedenk ook wat voor speakers je wilt; vloerstaander/boekenplank/melkpak/inbouw.

Persoonlijk zou ik zeker 2e hands als optie nemen zodat je beter spul kan aanschaffen.

Lichtpuntje...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:17

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Over het algemeen is het qua geluidservaring zo

Tv-geluid > soundbar > homecinemaset > zelf samengestelde set

Een soundbar is een prima apparaat, voor als je het geluid van je tv wil verbeteren. Je gaat dan van basic geluid naar een stuk beter. En ook als je graag weinig speakers wil, of weinig ruimte hebt, is een soundbar een optie. Máár, qua geluid, mogelijkheden en aansluitopties is een soundbar ook zeer beperkt.

Als je Atmos wil, die ook daadwerkelijk goed klinkt, kan je eigenlijk niet om een receiver met losse speakers heen. Je kunt dan voor een homecinemaset kiezen, waar de fabrikant alles voor je heeft samengesteld, of zelf wat kiezen. Qua opties, looks en geluid en uitbreidbaarheid zit je met een zelf samengestelde set het beste. Je kiest namelijk voor elk deel van de keten het deel dat het beste bij jou past.

Zet allereerst eens voor jezelf op een rijtje wat het apparaat moet kunnen afspelen en wat je erop aan wilt sluiten

1. Hoeveel aansluitingen voor apparaten met HDMI heb je nodig? (+ minimaal 1 of 2 extra) Kijk ook welke HDMI je nodig hebt. Komt er een XBOX Series X of PS5 op en heb je HDMI 2.1 nodig?

2. Hoeveel aansluitingen voor andere apparaten heb je nodig? Heb je oudere video-apparaten zonder HDMI? Of een cd-speler (optische aansluiting) of een platenspeler (tulpstekkers)?

3. Hoeveel speakers moeten erop? Tel de .1 van de subwoofer zoals 5.1, 9.1 of 7.1.4 niet mee, maar tel alle andere speakers op. Surround heeft minimaal 5 speakers (want 5.1), maar kan bijv. ook 11 speakers hebben (in de 7.1.4). Je receiver heeft zoveel speakeraansluitingen nodig én ook zoveel versterkte kanalen (anders moet je het met een 2e versterker of receiver gaan doen en dat is onhandig).

4. Wat moet het apparaat perse kunnen? Atmos en DTS X? Kijk dan naast het aantal speakerkanalen of die audio-ondersteuning erbij zit. Spotify Connect? DLNA? Usb-sticks? TuneIn? 4k en HDR? etc. Een missende functie kan vervelend zijn. Een functie die je niet gebruikt eet geen brood.

5. Wat is een leuke extra, maar heb je niet perse nodig? (Zie punt 4)

6. Looks en prijs (kies gewoon het merk dat je het mooiste vindt, of dat het beste bij je portemonnee past). Dure merken zijn niet nodig. Je kunt prima iets kiezen van Denon, Marantz, Onkyo, Pioneer, Yamaha of Sony. Duurdere merken kunnen wel, maar je betaalt vaak veel meer voor hetzelfde of minder.

Als je hierop filtert in de pricewatch komen er vanzelf een aantal receivers uit.

7. Speakers zoek je uit door ze te beluisteren. Teufel heeft sets die bekend staan om hun uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Je kunt in principe speakers van elk merk op je receiver aansluiten en hoeft niet op Watt en Ohm te letten. Dat maakt de boel anders nodeloos ingewikkeld en in de praktijk merk je er niks van. Veel gekozen merken zijn bijv. Kef, B&W, Dali, Focal, JBL, Cambridge, Monitor Audio, etc

Hoop dat je hiermee een beetje uit de voeten kunt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayvg
@LuisjeNL en @Jorgen

Bedankt, zo kom ik een heel eind verder. Ik ga aankomende tijd even het internet afstruinen om dus van alles voor een mooi prijsje op te halen. Ik ga denk kijken voor een 5.1.4 receiver. Dan kan ik in de toekomst altijd nog 7.1.4 nemen maar heb ik wel al rekening gehouden met de positie van de hoogte boxen ipv 1.2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

rayvg schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:56:
@LuisjeNL en @Jorgen

Bedankt, zo kom ik een heel eind verder. Ik ga aankomende tijd even het internet afstruinen om dus van alles voor een mooi prijsje op te halen. Ik ga denk kijken voor een 5.1.4 receiver. Dan kan ik in de toekomst altijd nog 7.1.4 nemen maar heb ik wel al rekening gehouden met de positie van de hoogte boxen ipv 1.2.
Houd je rekening ermee dat een 5.1.4 receiver dus 9 kanalen heeft en je voor 7.1.4 er 11 nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayvg
@Jorgen ja precies, ik zoek dan nu voor een 9 kanaals receiver. En eventueel in de toekomst upgraden naar een 11 kanaals wanneer ik geld daarvor plus 2 extra boxen heb.

Ik zie dat ik bijvoorbeeld voor de 5.1.4 opstelling de denon avc-x3700h nodig zou hebben. Deze is rond de 1000 euro zie ik.

[ Voor 53% gewijzigd door rayvg op 17-05-2021 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@rayvg Gebruik bij je zoektocht meteen ook het hogere aantal kanalen. Soms zijn ze namelijk in dezelfde prijsrange.

In jouw geval dus
5.1.4
7.1.4
9.1
11.1
13.1
(of alles met .2 ipv .1)

https://tweakers.net/vers...bIvlRvjyp--u09xJ7bZ20tf4B

Pagina: 1