Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-07 14:00
Met al het Corona gedoe hebben we het plan opgevat om de zolder uit te breiden met twee dakkapellen. Hiermee wordt onder andere een klein kamertje gerealiseerd van 2,5x2,5m wat mijn kantoortje/mancave gaat worden. Nou is dat natuurlijk de uitgelezen mogelijkheid om lekker uit te pakken en meteen mijn gaming setup te voorzien van een mooie speaker set; misschien zelfs Atmos.

Als je dan gaat googlen op producten die dit leveren kom je niet veel verder dan de Z906 van Logitech of de Concept E450 van Teufel. Beide 5.1 sets. Als je dan kiest voor een Atmos receiver met losse speakers, komt de uitdaging om het geluidssignaal van pc naar receiver te krijgen. Mijn voorkeur zou zijn digitaal, maar SPDIF zou daar te weinig bandbreedte voor hebben. HDMI is dan het alternatief, maar mijn scherm houdt ik graag aangesloten via DP vanwege de latency en VRR die mogelijk issues kunnen geven met 1440p, 160Hz.

Al met al ben ik benieuwd of jullie ideeën hebben om deze plannen vorm te geven. Of wellicht af te schieten onder de noemer overkill. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Je kunt toch gewoon je scherm via DP aansluiten, en dan een extra HDMI naar de receiver voor het geluid?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Devian schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:54:
Je kunt toch gewoon je scherm via DP aansluiten, en dan een extra HDMI naar de receiver voor het geluid?
Lijkt mij ook. Desnoods wel met tulp(analoog) naar een receiver en een insteek geluidskaart, alleen vroeger ging dat tot 5.1 (DTS-HD etc). Mijn inziens maakt het niet uit waar je in de keten naar analoog gaat, mits het een goede dac/geluidskaart is vs de DAC in de reciever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
Devian schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:54:
Wist niet dat het kon. Dus enkel het audio signaal over HDMI laten lopen en het beeld over DP?
ToFast schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:04:
Lijkt mij ook. Desnoods wel met tulp(analoog) naar een receiver en een insteek geluidskaart, alleen vroeger ging dat tot 5.1 (DTS-HD etc). Mijn inziens maakt het niet uit waar je in de keten naar analoog gaat, mits het een goede dac/geluidskaart is vs de DAC in de reciever.
Hoe bedoel je dit? Volgens mij wordt de daadwerkelijke berekeningen voor Atmos uitgevoerd in de receiver. Dus wanneer je tussen de PC en receiver analoge signalen gebruikt, dan raak je die informatie kwijt, toch?

Ook dacht ik dat de eventuele bewerkingen op audio altijd digitaal gebeuren in zo'n receiver. Dan zou je dus extra omzettingen hebben met signaalverlies, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Juzzuts schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:23:
[...]

Wist niet dat het kon. Dus enkel het audio signaal over HDMI laten lopen en het beeld over DP?

[...]

Hoe bedoel je dit? Volgens mij wordt de daadwerkelijke berekeningen voor Atmos uitgevoerd in de receiver. Dus wanneer je tussen de PC en receiver analoge signalen gebruikt, dan raak je die informatie kwijt, toch?

Ook dacht ik dat de eventuele bewerkingen op audio altijd digitaal gebeuren in zo'n receiver. Dan zou je dus extra omzettingen hebben met signaalverlies, toch?
Nevermind, hdmi via je videokaart is alles wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
Ok, dus met een setje als dit en een paar plafondluidsprekers zou ik er zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:08
Jep 5.1 is geen atmos
5.1 plus 2 plafond heb je 7.1 +atmos

Je kan ook je speaker 2 stuks op de muur hangen.
En dan twee zuil speakers voor front links en rechts kopen of net iets groter
voor wat power:)

[ Voor 55% gewijzigd door binbero op 20-05-2021 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:47

FeaR

In GoT we trust

binbero schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 01:01:
5.1 plus 2 plafond heb je 7.1 +atmos
5.1 + 2 plafond = 5.1.2 ;)
"7.1 + Atmos" zou iets worden van 7.1.2 of 7.1.4.
En dan twee zuil speakers voor front links en rechts kopen of net iets groter voor wat power:)
Op de muur hangen is dan weer geen Atmos.
5.1 + 2 op de muur = 7.1

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 20-05-2021 14:06 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
binbero schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 01:01:
...

En dan twee zuil speakers voor front links en rechts kopen of net iets groter
voor wat power:)
Ik denk dat zuil speakers een beetje overkill zijn voor een kamertje van 2,5x2,5m. In de woonkamer staat wel zo'n setje, maar die raak ik in de gameroom niet kwijt.
FeaR schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:17:
[...]

5.1 + 2 plafond = 5.1.2 ;)
Dit is inderdaad het idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-07 19:52
Displayport kan ook atmos audio doorsturen, al is van hdmi van de gpu naar de receiver met hdmi wel handiger.
Je moet wel de dolby acces app instaleren in windows, en de setup doorlopen.
Mocht je een film kijken op de pc is powerdvd 20 ultra een aanrader, 4k hdr atmos alles speelt ie af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ls je dan kiest voor een Atmos receiver met losse speakers, komt de uitdaging om het geluidssignaal van pc naar receiver te krijgen. Mijn voorkeur zou zijn digitaal, maar SPDIF zou daar te weinig bandbreedte voor hebben. HDMI is dan het alternatief, maar mijn scherm houdt ik graag aangesloten via DP vanwege de latency en VRR die mogelijk issues kunnen geven met 1440p, 160Hz.
SPDIF is geen optie, dat is alleen geschikt voor audioformaten uit de DVD tijd (AC3 en DTS), dus geen 5.1.2 of 7.1.

Als je een reciever hebt, en deze aansluit op HDMI, verschijnt deze als een 'geluidskaart' in Windows.
Deze even als primaire geluidskaart instellen en je hebt geluid over je reciever.
De HDMI verbinding is onafhankelijk van je DP uitgang, je kant dus prima je beeld over DP sturen, en het geluid via de HDMI uitgang laten verlopen, sterker nog, het hoeft niet eens perse dezelfde videokaart te zijn.
Een oude NVidia/AMD kaart van een tientje kan dit namelijk ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
Inmiddels zijn de plannen concreter en ben ik de voorbereidingen aan het treffen voor de verbouwing.

In de ruimte van 2.5 bij 2.5m wil ik gaan werken, pc-gamen en series/films kijken. Aangezien echt alles overhoop gaat zie ik kans om er eenvoudig plafondluidsprekers in te kunnen bouwen en dan is een atmos systeem erg dichtbij. Ik ben alleen benieuwd naar een goede setup hiervoor. Met gamen zit je natuurlijk dicht op de center speaker. Ook is de kamer nogal klein om er een uitgebreide set in te zetten. Mijn budget is in eerste instantie 1000euro voor de hele set, maar als er goede redenen zijn om hoger te gaan zitten, hoor ik dat graag.

Wat ik gezien heb zijn de compacte speakersets van Teufel. Maar zou wellicht ook kunnen gaan voor een soundbar setup? Of hebben jullie nog andere ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juzzuts
Voor iedereen die ook geïnteresseerd is in Atmos op je pc (wie wil dat nou niet? ;)). Inmiddels heb ik allerlei deals gescoord via Marktplaats en Black Friday en vrij goedkoop een 5.1.2 setje op de kop kunnen tikken van Argon Audio en Dali samen met een tweedehands pricewatch: Denon AVR-X1300W . Wanneer je het allemaal aansluit op je pc verschijnt het apparaat als een apart geluidsapparaat in Windows wat je als ieder ander apparaat kan instellen. Dus ook met Dolby Atmos en DTS:X mogelijkheden.

Nadeel is wel dat je er als bonus een monitor bij krijgt mits het apparaat aanstaat. Deze heb ik de laagst mogelijke resolutie gegeven om de impact op systeembronnen te minimaliseren. Ook zorgt de kleine resolutie voor een kleinere doorgang voor de muis, maar zo nu en dan ben ik toch m'n muis kwijt... Mocht iemand hier nog tips voor hebben, dan houd ik me aanbevolen.

Het geluid is echter geweldig! Bij het gamen kijk ik nog wel eens naar boven of er echt niets is :P. Naast de Hue lampen die gesynchroniseerd kunnen worden met de main-monitor zorgt het geluid voor een nog grotere immersie. Her en der moet ik nog wat finetunen, maar al met al erg blij met de huidige status! Bedankt voor de tips :)

[ Voor 4% gewijzigd door Juzzuts op 20-04-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-07 16:10
Ik heb even gezocht en SPDIF kan wel degelijk Dolby Atmos overbrengen naar een receiver.
Voor de volledige uitleg inclusief screenshots, zie deze link:

https://www.techpowerup.c...ssless-hdmi-spdif.285233/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:49

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@poktor hartstikke aardig bedoeld natuurlijk, maar dit topic heeft al 2½ jaar geen activiteit meer. Workarounds voor audioformaten kunnen zeker heel nuttig zijn. Wil je daar een discussie over starten, dan kan je beter een nieuw topic starten, ipv een oud topic opnieuw tot leven wekken, waarin de vraagsteller al een resultaat naar tevredenheid bereikt heeft.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.