daan! schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:55:
[...]
En in Nederland is dit 30% in 2020 en 31% in 2021.
Met dus een heffingsvrije grondslag over de eerste 50.000 euro spaargeld (in 2021)
Het bedrag waarover je capital gains betaalt is dan een fictieve berekening, tegenwoordig is deze een stuk realistischer.
Voorbeeld
2020
Voorbeeld
2021
Zodra je echter meer dan 50.000 boven de vrijstelling zit gaat het fictieve rendement
hard omhoog, dan betaal je (in 2021) 31% belasting over een fictief rendement van 4,501%
Klopt wat je zegt, maar onderaan de streep zijn de daadwerkelijke kosten over mijn behaalde winsten die ik ga betalen (ik woon nog niet zo lang in Zweden) volgend jaar vele malen hoger dan wat ik in Nederland betaalde.
Gelukkig zijn andere zaken wel anders hier. Zo is er het financiële voordeel in Zweden is dat vermogen zelf niet belast wordt, en dat schenkingen niet belast zijn. Door wat constructies is het wel mogelijk om door deze regelgeving iets minder belasting te betalen over je winst, maar dat is vaak pas interessant vanaf een ton of 5 in euro's. In jouw voorbeelden gaat het over spaargeld en ik had het in eerste instantie over beleggen en behaalde winsten, maar ook over die fictieve 1,2% wat je uiteindelijk betaalt. Spaargeld wordt in Zweden niet belast, al betaal je hier redelijk snel negatieve rente aan de bank vanaf een euro of 10K, dus van vermindering van je vermogen is wel sprake.
Hoe dan ook, het vermogen van ons gepeupel kan nooit zo hard meegroeien als de daadwerkelijke economie. Elk land heeft wel voor- en nadelen qua vermogen, echter heb ik liever dat mijn vermogen belast wordt dan ongerealiseerde winsten.