Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan79
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-05 21:59
Ik probeer uit te zoeken wat het drempelbedrag voor spaargeld is voor aankomende 1 januari (2022), maar ik kom er niet uit. Ik zie dat er plannen waren voor een ander systeem maar dat dit niet door is gegaan. Klopt het dat er nog geen duidelijkheid is, of is het wel al bekend? Ik weet dat het voor 2021 €50.000 is voor een alleenstaande. Maar ik ben eigenlijk benieuwd hoeveel spaargeld ik aan het eind van dit jaar, dus op 1 januari 2022 mag hebben zonder hierover belasting te hoeven te betalen.

Alvast bedankt en vr. groet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-05 20:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan79
Deze pagina zag ik ook, maar is erg onduidelijk. Er staat bovenaan dat het voorstel is geschrapt. Ik ben benieuwd wat er dan wel voor in de plaats is gekomen en wat de drempel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-05 09:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan79
Ook deze link geeft geen antwoord op mijn vraag. Mijn vraag gaat over aankomende 1 januari, oftewel belastingjaar 2022.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Ik dacht dat dat nog niet is vastgesteld. Meerjarenplannen zijn vaak voor de duur van een regeringstermijn, dus nu waarschijnlijk afwachten tot Prinsjesdag.
Ik zou rekenen op 50k (huidig) + kleine inflatiecorrectie zoals dat vaker gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Alles is te vinden in het belstingplan 2021: https://www.rijksoverheid...0Voorstel%20van%20wet.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00
Stefan79 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:46:
Ook deze link geeft geen antwoord op mijn vraag. Mijn vraag gaat over aankomende 1 januari, oftewel belastingjaar 2022.
Als het niet te vinden valt, is de conclusie misschien dat het nog niet bekend is :)
Anoniem: 677216 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:49:
Ik dacht dat dat nog niet is vastgesteld. Meerjarenplannen zijn vaak voor de duur van een regeringstermijn, dus nu waarschijnlijk afwachten tot Prinsjesdag.
Op zich is dat een veilige aanname, maar aangezien we van nog geen 31k in 2020 naar 50k in 2021 gaan, zou het ook een stuk meer kunnen zijn :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan79
Of ik moet er overheen hebben gelezen, maar het voorstel voor de drempel staat hier niet in, wel heel veel wijzigingen in andere belastingtarieven/-soorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan79
Anoniem: 677216 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:49:
Thanks, dan wachten we af tot er meer bekend is inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Stefan79 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:08:
[...]

Of ik moet er overheen hebben gelezen, maar het voorstel voor de drempel staat hier niet in, wel heel veel wijzigingen in andere belastingtarieven/-soorten.
Dan is het niet gewijzigd? Het belastingplan 2021 is aangenomen (https://www.eerstekamer.n.../35572_belastingplan_2021) er gaat echt geen nieuwe wijziging komen voor belastingjaar 2021 op dit vlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06:54
Wat kpg ook aangeeft, zulke bedragen worden in de regel pas na prinsjesdag vastgesteld. Tenzij er een grote wijziging gepland is, dan is daar vaak van tevoren al wel discussie over. Maar ook dan is het vaak pas in een later stadium duidelijk of die plannen door gaan of niet.

Dat heb je bijvoorbeeld ook met de vrijstelling voor groensparen: op het moment dat die tijdens het jaar 'open' zijn voor nieuwe stortingen, weet nog niet hoe hoog de vrijstelling per 1-1 wordt. Je moet er maar vanuit gaan dat dit het huidige bedrag plus een beetje inflatiecorrectie is, want tegen de tijd dat de bedragen bekend zijn, zijn zulke spaarregelingen vaak al weer gesloten voor nieuwe stortingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het kabinet is demissionair, dat wil zeggen dat er geen belangrijke beleidsveranderingen te verwachten zijn. Alhoewel het meer belasten van inkomen uit vermogen wel een topic was in de verkiezingsprogramma's, lijkt me 1 Januari 2022 veel te vroeg, wanneer het nieuwe kabinet met nieuw beleid komt.
Het grensbedrag van 2021 (50.000 Euro) met een inflatiecorrectie lijkt me dan ook een veilige veronderstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-05 07:52
Nederlanders hebben gemiddeld genomen de afgelopen 14 maanden zeer veel gespaard (tov wat ze normaal sparen). Ik verwacht dat de politiek liever geen onrust wil zaaien en het vrijgestelde deel nog wat vergroot. Op zijn minst een soort inflatiecorrectie (dat zie je ook bij de schenkingsvrijstellingen elk jaar) maar misschien nog wel een echte stap omhoog. Anderzijds zou het voor de economie natuuijk beter zijn als iedereen lekker gaat consumeren “omdat het geld anders toch niets oplevert” ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-05 15:47
Valorian schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:45:
Nederlanders hebben gemiddeld genomen de afgelopen 14 maanden zeer veel gespaard (tov wat ze normaal sparen). Ik verwacht dat de politiek liever geen onrust wil zaaien en het vrijgestelde deel nog wat vergroot. Op zijn minst een soort inflatiecorrectie (dat zie je ook bij de schenkingsvrijstellingen elk jaar) maar misschien nog wel een echte stap omhoog. Anderzijds zou het voor de economie natuuijk beter zijn als iedereen lekker gaat consumeren “omdat het geld anders toch niets oplevert” ;)
Hoop dat gemiddeld de Nederlander wat meer heeft kunnen sparen (en niet alleen de < 2x modaal mensen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
dat weet nu nog niemand. t/m 31 december 2021 kan er nog een wijziging in het belastingstelsel komen die op 1 januari 2022 ingaat. dat is met de inkomstenbelasting in het verleden meermaals voorgekomen dat tussen kerst en oud/nieuw nog wijzigingen werden doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:28
Valorian schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:45:
Dit is speculatie waar het topic weinig aan heeft.

En onrust omdat een regel niet wijzigt? Denk dat dat wel meevalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:22
Stefan79 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:26:
Ik probeer uit te zoeken wat het drempelbedrag voor spaargeld is voor aankomende 1 januari (2022), maar ik kom er niet uit. ...Maar ik ben eigenlijk benieuwd hoeveel spaargeld ik aan het eind van dit jaar, dus op 1 januari 2022 mag hebben zonder hierover belasting te hoeven te betalen.

Zoals je zelf al schrijft: voor 2021 mag je op 31 december 2021 50.000 euro belastingvrij hebben.
1 januari 2022 is hiervoor geen interessante meetdatum.
31 december 2022 wordt pas relevant voor hoeveel er belastingvrij vermogen er mag zijn. En zoals anderen al hebben aangegeven is dat nog niet bekend.

Of ik heb je vraag helemaal verkeerd begrepen en mijn antwoord slaat nergens op. In dat geval excuses.

Nevermind. Heb ik het altijd verkeerd begrepen met die peildatum. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Blabla13 op 16-05-2021 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankmulder
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:05
Blabla13 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:02:
[...]

Zoals je zelf al schrijft: voor 2021 mag je op 31 december 2021 50.000 euro belastingvrij hebben.
1 januari 2022 is hiervoor geen interessante meetdatum.
31 december 2022 wordt pas relevant voor hoeveel er belastingvrij vermogen er mag zijn. En zoals anderen al hebben aangegeven is dat nog niet bekend.

Of ik heb je vraag helemaal verkeerd begrepen en mijn antwoord slaat nergens op. In dat geval excuses.

Nevermind. Heb ik het altijd verkeerd begrepen met die peildatum. _/-\o_
Ik begon al een reactie te typen: wat je op 31 december hebt is niet relevant; wat je op 1 januari hebt wel. Maar dat heb je nu zelf ook door zo te zien. ;)

In 2023 doe je aangifte over 2022, en dan moet je aangeven hoeveel je op 1 januari 2022 had. Het is dus inderdaad relevant om te weten wat het heffingsvrije vermogen voor 2022 wordt, zodat je vóór 1 januari 2022 kunt zorgen dat je vermogen onder die drempel komt (als je dat wilt en kunt, bijvoorbeeld door extra aflossen op een hypotheek).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-05 07:52
418O2 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 10:53:
[...]

Dit is speculatie waar het topic weinig aan heeft.

En onrust omdat een regel niet wijzigt? Denk dat dat wel meevalt
Tsja. Als je het zo bekijkt dan had je het topic ook al kunnen sluiten na één opmerking: “2022 nog niet bekend, 2021 zie website belastingdienst. Doei.” ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:59
Stefan79 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:26:
Ik probeer uit te zoeken wat het drempelbedrag voor spaargeld is voor aankomende 1 januari (2022), maar ik kom er niet uit. Ik zie dat er plannen waren voor een ander systeem maar dat dit niet door is gegaan. Klopt het dat er nog geen duidelijkheid is, of is het wel al bekend? Ik weet dat het voor 2021 €50.000 is voor een alleenstaande. Maar ik ben eigenlijk benieuwd hoeveel spaargeld ik aan het eind van dit jaar, dus op 1 januari 2022 mag hebben zonder hierover belasting te hoeven te betalen.

Het huidige kabinet is demissionair, grote wijzigingen komen dus niet meer - ook niet als dit kabinet toch nog de begroting 2022 moet gaan maken. In het algemeen komen grote stelsel wijzigingen per prinsjesdag en gaan die niet vaak per 1 januari opvolgend in vanwege de te verwachten IT inspanningen. Daarmee is de kans aanzienlijk dat het bedrag gelijk blijft met alleen de normale indexatie, maximaal een paar procent.

Uiteraard kan een nieuw kabinet andere keuzes maken maar zelfs dan is de kans op een grote wijiging per 2022 naar mijn idee minimaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-05 23:37
Let wel dat je alleen belasting betaald over het gedeelte boven de drempel. Dus als de drempel 50k is, en je hebt 51k, dan betaal je alleen heffing over die 1k. Maakt het iets minder eng dat het lijkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-05 23:32
Zwartoog schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:29:
Let wel dat je alleen belasting betaald over het gedeelte boven de drempel. Dus als de drempel 50k is, en je hebt 51k, dan betaal je alleen heffing over die 1k. Maakt het iets minder eng dat het lijkt :)
Juist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zwartoog schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:29:
En ook het fictieve behaalde rente percentage waar ze mee rekenen is bij weinig spaargeld wat ‘reëler’ geworden.

https://www.belastingdien...beleggen/berekening-2021/

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-05 16:31
@YakuzA ja waar je eerst effectief 1,2% betaalde betaal je nu 1,89%. We zijn er dus niet echt op vooruit gegaan.

Zelf ben ik gestopt met sparen. Onze maatschappij is gemaakt om geld te verbrassen en niets op te kunnen bouwen. If you can’t beat them, join them zal ik maar zeggen.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Clifdon schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:22:
@YakuzA ja waar je eerst effectief 1,2% betaalde betaal je nu 1,89%. We zijn er dus niet echt op vooruit gegaan.

Zelf ben ik gestopt met sparen. Onze maatschappij is gemaakt om geld te verbrassen en niets op te kunnen bouwen. If you can’t beat them, join them zal ik maar zeggen.
Je leest het verkeerd, waar eerst het fictieve percentage 4% was, is dat fictieve percentage nu 1,89%.
Vandaar dat ik reëler ook tussen ' ' had gezet, want 1,9% ga je nu echt niet halen met sparen :)

Effectief ga je dus over het eerste stuk van 30% van 4% (1,2%) nu naar 31% van 1,89% (0,6%).

/edit:
(verder lijkt me alles wat je boven die 50k spaarpot hebt verbrassen me idd geen slecht idee, tenzij je echt ergens voor spaart/pensioen etc :) )

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 17-05-2021 10:36 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-05 16:31
@YakuzA Whoops my bad ik zie het inderdaad.
Wat betreft sparen. Mijn doel was om voor een huis te sparen. Maar eigenlijk heeft dat ontzettend weinig nut met de stijgende huizenprijzen helaas.

Maar anyways dat gaat te veel offtopic. Wat betreft 2022 moeten we gewoon nog even wachten.

[ Voor 4% gewijzigd door Clifdon op 17-05-2021 13:54 ]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06:54
Onjuist. Waar je eerst 30% over 4% fictief rendement = 1,2% belasting betaalde, betaal je nu over de eerder 50k boven de vrijstelling 31% over 1,898% fictief rendement = 0.59% belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-05 19:19

JAN-B

525 Wp op mijn dak

[b]Clifdon schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:22:
Zelf ben ik gestopt met sparen.
@Clifdon
Ik was even nieuwsgierig: als nu volgende week de auto - koelkast - dak van huis - kapot gaat, heb je dan geld voor reparatie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Laatst online: 23:19
@YakuzA ja waar je eerst effectief 1,2% betaalde betaal je nu 1,89% effectief 0,59%. We zijn er dus niet echt op vooruit gegaan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:25
Rubbergrover1 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:41:
[...]

Onjuist. Waar je eerst 30% over 4% fictief rendement = 1,2% belasting betaalde, betaal je nu over de eerder 50k boven de vrijstelling 31% over 1,898% fictief rendement = 0.59% belasting.
Ik ben jaloers als ik dit lees, ik betaal in Zweden 30% over mijn capital gains. Elke euro winst is 70 cent winst. En mensen in Nederland maar moeilijk doen en over het verminderen van dividendlekkages praten bij zulke lage lasten op dit gebied, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:36
Orangelights23 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:47:
[...]

Ik ben jaloers als ik dit lees, ik betaal in Zweden 30% over mijn capital gains. Elke euro winst is 70 cent winst. En mensen in Nederland maar moeilijk doen en over het verminderen van dividendlekkages praten bij zulke lage lasten op dit gebied, haha.
En in Nederland is dit 30% in 2020 en 31% in 2021.
Met dus een heffingsvrije grondslag over de eerste 50.000 euro spaargeld (in 2021)
Het bedrag waarover je capital gains betaalt is dan een fictieve berekening, tegenwoordig is deze een stuk realistischer.
Voorbeeld 2020
Voorbeeld 2021

Zodra je echter meer dan 50.000 boven de vrijstelling zit gaat het fictieve rendement hard omhoog, dan betaal je (in 2021) 31% belasting over een fictief rendement van 4,501%

[ Voor 18% gewijzigd door daan! op 18-05-2021 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
daan! schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:55:
[...]

Met dus een heffingsvrije grondslag over de eerste 50.000 euro spaargeld (in 2021)
Het bedrag waarover je capital gains betaalt is dan een fictieve berekening, tegenwoordig is deze een stuk realistischer.
Voorbeeld 2020
Voorbeeld 2021

Zodra je echter meer dan 50.000 boven de vrijstelling zit gaat het fictieve rendement hard omhoog, dan betaal je (in 2021) 31% belasting over een fictief rendement van 4,501%
Het werkelijke rendement op de beurs (o.b.v. breed gespreide index trackers) was afgelopen jaar (en ook dit jaar tot nu toe) veel hoger dan 4,5%. Dus t.o.v. Zweden zitten we hier nog goed >:)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:25
daan! schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:55:
[...]

Voorbeeld 2020
Voorbeeld 2021

Klopt wat je zegt, maar onderaan de streep zijn de daadwerkelijke kosten over mijn behaalde winsten die ik ga betalen (ik woon nog niet zo lang in Zweden) volgend jaar vele malen hoger dan wat ik in Nederland betaalde.

Gelukkig zijn andere zaken wel anders hier. Zo is er het financiële voordeel in Zweden is dat vermogen zelf niet belast wordt, en dat schenkingen niet belast zijn. Door wat constructies is het wel mogelijk om door deze regelgeving iets minder belasting te betalen over je winst, maar dat is vaak pas interessant vanaf een ton of 5 in euro's. In jouw voorbeelden gaat het over spaargeld en ik had het in eerste instantie over beleggen en behaalde winsten, maar ook over die fictieve 1,2% wat je uiteindelijk betaalt. Spaargeld wordt in Zweden niet belast, al betaal je hier redelijk snel negatieve rente aan de bank vanaf een euro of 10K, dus van vermindering van je vermogen is wel sprake.

Hoe dan ook, het vermogen van ons gepeupel kan nooit zo hard meegroeien als de daadwerkelijke economie. Elk land heeft wel voor- en nadelen qua vermogen, echter heb ik liever dat mijn vermogen belast wordt dan ongerealiseerde winsten.
Pagina: 1