Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardv30
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-05-2021
Hallo ,

Ik had een vraag met betrekking tot het gamen op een Oled tv. Misschien had deze topic in de tv forum gemoeten geen idee.

Ik ben van plan een nieuwe Oled tv te gaan kopen en wel de Sony a80j. Deze tv vind ik er in de winkel mooier uitzien qua beeld dan de oleds van LG. Wat mooiere kleuren en wat betere bewegingsscherpte vond ik. En ook dat sommige voorwerpen of mensen meer uit het beeld sprongen.( figuurlijk haha )

Maar nu heb ik me even beter aan het verdiepen geweest in de tv en ik zie dat deze minder resoluties kan weergeven dan de LG Oled televisies. En ook dat VRR ontbreekt maar dat wist ik wel.Ook geen idee of dat ooit gaat komen bij Sony want dat is nu al heel lang puntje van discussie want ze kondigen het al een jaar aan maar het is er nog niet. Zal wel komen als de ps5 het gaat ondersteunen.

Binnenkort wil ik ook een gamepc laten samenstellen en ik ben daarbij van plan om op 1440p te gaan gamen. Dit pc gamen wil ik dus gaan doen op de Oled tv. Het probleem is nu dus dat de Sony Oled deze resolutie dus niet ondersteunt.

Mijn vraag is dus: Als ik nu de resolutie van mijn game pc zou gaan zetten op 1080p en 120hz gaat de televisie dit beeld dan ook opschalen naar 4k native net als het doet bij tv uitzendingen? Of is dat niet mogelijk in dit geval en zal het dus gamen worden op 1080p en 120hz? Heel misschien is het natuurlijk mogelijk bij een sterke videokaart om bij somige games 4k 60hz te gaan halen maar betwijfel of dat dan echt lekker vloeiend beeld geeft en ik daarbij natuurlijk in game wat dingen omlaag moet gaan schalen.

Ja makkelijkste zou zijn koop een LG of een Qled Samsung die hebben de resoluties wel. Maar in de winkel vond ik de motion van de LG niet echt zo vloeiend als op de Sony tijdens een voetbalwedstrijd. Daarnaast moet er een probleem zijn bij het aansluiten van een PS5 op de LG oleds.

VRR is natuurlijk wat ik dan lees vooral wel een hele belangrijke feature. Maar ja men maakt weleens vaker wat belangrijk terwijl het in het echt bijna niet opvalt. Bedoel dat elk jaar nieuwe features met groot tromgeroffel worden aangekondigt ook bij de nieuwe Oleds tvs en als ze ze dan vergelijken met tv jaar ervoor zijn ze bijna gelijk qua beeld enz.
2e vraag: Is VRR echt heel belangrijk? Mijn kameraad heeft een PS5 en speelt ermee op een Sony Led televisie en ik zie daar in beeld ook geen tearing / framedrops enz

bedankt alvast voor een eventuele reactie

Richard

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PH-VAP
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 11:13
Ik heb een LG C9 icm met een PS5 en dat draait als een zonnetje en ziet er fantastisch uit, dus ik weet niet zeker waar je hebt gehoord dat er problemen zijn met aansluiting, maar dat lijkt me onzin (mss met de CX?)

De keuze voor beeldkwaliteit is natuurlijk persoonlijk, maar ik zou zelf ietwat huiverig zijn om te beslissen op basis van beeldkwaliteit van een voetbalwedstrijd in een winkel. Vergeet niet dat bij (PC) gamen je ‘gamemode’ gebruikt, en dus de motion fx en postprocessing van de TV uitzet.
En ook Sony gebruikt een LG OLED paneel, dus veel verschil kan er niet zijn lijkt me, maar correct me if I’m wrong!

Mijn keus zou een LG zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door PH-VAP op 14-05-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardv30
Nou ja ik baseer de motion op basis van een voetbalwedstrijd. Ik heb natuurlijk wel ander content ook bekeken en daar zat inderdaad zeer weinig of geen verschil tussen alleen vond ik het beeld van de sony wat vloeiender.

Maar naast het gamen wil ik de Oled tv natuurlijk ook gewoon gaan gebruiken voor het kijken van voetbal, films enz. Dus daarom vind ik motion enz natuurlijk wel belangrijk. Bij gamen vallen inderdaad veel beeldverbeteraars weg.

Dat de Oled schermen van LG komen is me inderdaad bekent, maar iedereen heeft natuurlijk wel een andere chip ingebouwd waardoor ze wat dingen kunnen veranderen tov de concurrentie.

Nou groot probleem is het ook niet met de aansluiting maar men zegt bij de CX en de C1 dat als je de playstation aangesloten hebt en je wilt weer gewoon tv kijken dat je niet het beeld kan aanpassen in de menus. Dan moet je constant de PS5 weer ontkoppelen. De menus zijn dan geblokkeerd om bijv helderheid enz te veranderen.

Maar het gaat me ook vooral om het feit: Als je 1080p tv kijkt dan scaled een 4k tv dat op naar volgens mij 4k native. Dit doet hij volgens mij ook als je een PS4 aansluit die op 1080p draait daar gaat hij volgens mij ook upscalen naar 4k native. Maar werkt dat ook zo als je een game pc aansluit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:59
Feit is inderdaad dat motion op een Sony gewoon beter is dan op een LG. Punt. Daar staan de Sony's bekend om. Ik jouw geval zal ik echt goed nagaan wat je belangrijker vindt, gamen of algemeen tv gebruik. Qua game features zijn de LG's ongeëvenaard, dus als die hard gamer zou ik voor een LG gaan. Anders voor een Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:24
Ik ga niet zeggen dat de 1 of de ander beter is het kan immers simpelweg door een simpele optie komen die je uit kan zetten. Zo is truemotion het eerste wat ik uit zet omdat ik het er niet uit vind zien.
Bij de game mode op een tv staat dit allemaal meester al uit dus kan je dat ook niet vergelijken.

Ik sluit zelfs regelmatig een 1080p device aan op mijn 4k tv en merk daar niets van. Het scalen is dus vrij goed en ik zet bijna alle settings uit.

[ Voor 19% gewijzigd door computerjunky op 14-05-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardv30
Nou dat vond ik dus ook in de winkel dat motion op de Sony beter was, maar ik zal nog eens in een winkel gaan kijken en ze vergelijken. Verder zat er niet echt verschil tussen de televisies. Misschien een beetje verschil in kleur maar dat is verwaarloosbaar. En las ook ergens meer problemen op de LG met 50hz uitzendingen. Maar goed dat is iets waar ik niet kan over oordelen nog.

Nou die hard gamer is wat overdreven, maar game redelijk veel. simracing en shooting games. Daarom baal ik van de niet aanwezige 1440p en 120hz anders was de keus niet zo moeilijk geweest.

Ben nu toch aan twijfelen of ik moet een Sony Oled kopen voor de PS5 en films en een losse 1440p monitor, alleen die is wel een slag kleiner dan de oled natuurlijk haha
Pagina: 1