Toon posts:

Sigma 18-300mm F3.5-6.3

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 06-12 11:04
Mijn vraag
Ik overweeg deze lens te kopen: pricewatch: Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC MACRO OS HSM (Canon)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik gebruik nu een standaard 18 - 55 mm kitlens bij mijn Canon 2000D

Dit weekend ga ik bij mijn zusje deze lens proberen: pricewatch: Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM (Canon)

Als die Sigma 18-200mm bij mijn zusje bevalt, wil ik graag de Sigma 18-300mm kopen (zijn grote broer dus)

De hoofdreden is dat ik soms tekort kom aan de 55mm van mijn huidige kitlens.
De kitlens gebruik ik vrijwel altijd om mijn zoontje 'vanuit de hand' te fotograferen. Een statief gebruik ik zelden.

Los van dat 300mm zonder statief wellicht lastig te doen is, heeft die lens nog meer nadelen?
Anders gezegd: ik hoor het graag als iemand goede argumenten heeft waarom de aanschaf van een 18-300mm lens een idioot idee is.

Beste antwoord (via jeroeningen op 14-05-2021 12:39)

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 08-12 21:06
jeroeningen schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:58:
[...]

[...]

Hmm, jullie hebben allebei best wel een punt, maar er zijn 2 dingen die mij tegenstaan:
1. Als ik in het moment de lens moet wisselen, heb ik daar te weinig tijd voor. Tegen de tijd dat de lens gewisseld is, is mijn zoontje allang al weer iets anders aan het doen :P
2. Bij het wisselen van de lens kan ik vuil in de camera komen. Vandaar dat ik graag het wisselen tot een minimum beperk.
Vuil is echt niet zo'n groot probleem als mensen vaak denken. In mijn 12+ jaar fotograferen heb ik nog nooit echt last ervan gehad, en hoor ik ook vrijwel nooit grote problemen van anderen. Natuurlijk komt een stofje op je sensor wel eens voor, maar dat is vaak prima zelf op te lossen.

Het moment missen is een iets beter argument, maar dat moet je dan wel afzetten tegen altijd en overal een mindere lens. Is een keertje hier en daar de kans op een moment missen het waard om altijd betere foto's te maken, doordat je 2 goede lenzen gebruikt, in plaats van 1 matige lens? Dat vind ik wel.

The devil is in the details.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Hoe meer zoom hoe meer een lens een compromis is, kortom niet superscherp geen mooie bokeh lastig om een mooie DOF te creeren. Bot gezegd het is bagger iedere serieuze hobby fotograaf dumpt ze.
Zoek liever naar meerdere goede lenzen zeker 2e hands is er zoveel te koop.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
Als die Sigma 18-200mm bij mijn zusje bevalt, wil ik graag de Sigma 18-300mm kopen (zijn grote broer dus)
Als de ene lens bevalt, wil je de andere lens kopen? Eén lens biedt natuurlijk totaal geen garantie dat een andere lens net zo goed is natuurlijk :P
De hoofdreden is dat ik soms tekort kom aan de 55mm van mijn huidige kitlens.
Heb je gedacht aan een telelens erbij nemen, bijvoorbeeld een 70-200 of 55-200? Dan heb je bereik voorbij de 55mm, en het voordeel van een camera met verwisselbare lenzen is dat je niet maar één lens hoeft te hebben :) Plus dat de kwaliteit van die lenzen sowieso beter zal zijn dan van een 18-300mm.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroeningen
Frogmen schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:29:
Hoe meer zoom hoe meer een lens een compromis is, kortom niet superscherp geen mooie bokeh lastig om een mooie DOF te creeren. Bot gezegd het is bagger iedere serieuze hobby fotograaf dumpt ze.
Zoek liever naar meerdere goede lenzen zeker 2e hands is er zoveel te koop.
Hahn schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:32:
Heb je gedacht aan een telelens erbij nemen, bijvoorbeeld een 70-200 of 55-200? Dan heb je bereik voorbij de 55mm, en het voordeel van een camera met verwisselbare lenzen is dat je niet maar één lens hoeft te hebben :) Plus dat de kwaliteit van die lenzen sowieso beter zal zijn dan van een 18-300mm.
Hmm, jullie hebben allebei best wel een punt, maar er zijn 2 dingen die mij tegenstaan:
1. Als ik in het moment de lens moet wisselen, heb ik daar te weinig tijd voor. Tegen de tijd dat de lens gewisseld is, is mijn zoontje allang al weer iets anders aan het doen :P
2. Bij het wisselen van de lens kan ik vuil in de camera komen. Vandaar dat ik graag het wisselen tot een minimum beperk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Koop dan een ander type camera dan is de lens en camera optimaal op elkaar afgestemd. In de nabewerking heb bij moderne camera ruimte zat. Lees vooral ook de tests van een lens op bv DPreview.com als je geen tests kan vinden zegt dat ook iets.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Hahn
jeroeningen schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:58:
[...]

[...]

Vuil is echt niet zo'n groot probleem als mensen vaak denken. In mijn 12+ jaar fotograferen heb ik nog nooit echt last ervan gehad, en hoor ik ook vrijwel nooit grote problemen van anderen. Natuurlijk komt een stofje op je sensor wel eens voor, maar dat is vaak prima zelf op te lossen.

Het moment missen is een iets beter argument, maar dat moet je dan wel afzetten tegen altijd en overal een mindere lens. Is een keertje hier en daar de kans op een moment missen het waard om altijd betere foto's te maken, doordat je 2 goede lenzen gebruikt, in plaats van 1 matige lens? Dat vind ik wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroeningen
Frogmen schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:03:
Koop dan een ander type camera dan is de lens en camera optimaal op elkaar afgestemd. In de nabewerking heb bij moderne camera ruimte zat. Lees vooral ook de tests van een lens op bv DPreview.com als je geen tests kan vinden zegt dat ook iets.
Op zich ben ik tevreden over de body.
Ik snap je punt niet helemaal welk punt je wilt maken. Wat bedoel je precies?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Het punt dat je geen lens wilt verwisselen, je kan dan beter voor een hybride camera (geloof dat ze ze zo noemen) kiezen vaste lens met ultra zoom.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroeningen
Frogmen schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:32:
Het punt dat je geen lens wilt verwisselen, je kan dan beter voor een hybride camera (geloof dat ze ze zo noemen) kiezen vaste lens met ultra zoom.
Je bedoel een compactcamera zoals bijvoorbeeld een CANON Powershot met een stevige zoomlens erop?
Zoiets als hier: https://www.bol.com/nl/l/...3585-Compactcamera%27s-0_

[Voor 14% gewijzigd door jeroeningen op 14-05-2021 12:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
jeroeningen schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:35:
[...]

Je bedoel een compactcamera zoals bijvoorbeeld een CANON Powershot met een stevige zoomlens erop?
Frogmen bedoelt waarschijnlijk een bridge camera, wat tussen compactcamera's en DSLR/mirrorless in zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Meer zoiets @Hahn dat is de term.

pricewatch: Nikon Coolpix P1000 Zwart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroeningen
Ik ben door @Hahn inmiddels wel overtuigd in de zin van:
1. maak je niet zo druk over vuil
2. maak de afweging wat je wilt. Een compromis en tijd besparen of 'het beste van het beste' maar dat kost tijd

Ik ga er ff verder over nadenken ;)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee