Momenteel ben ik werkzaam bij een energiebedrijf die op zoek is naar een software engineer. Ik ken iemand die mogelijk hier bij zou passen maar ik twijfel of het raar is als ik om een bonus ga vragen wanneer mijn kennis daar vast in dienst komt. Hiervoor was ik werkzaam in de accountancy branche waarbij het niet meer dan normaal was dat je een bonus zou krijgen. Is dit normaal in het bedrijfsleven?
Vraag
Alle reacties
Hangt af van de werkgever. In mijn werkveld (IT detachering) komt het heel vaak voor dat je een eenmalige bonus krijgt als je een nieuwe collega binnen haalt.
Bij IT-bedrijven, detacheerders e.d. is het vrij normaal een wervingsbonus te krijgen. Zeker omdat goede software engineers lastig te vinden zijn. Bedragen die ik voorbij heb zien komen de afgelopen jaren varieren zo tussen de 1500-3000 euro bruto.
Alleen bij jouw bedrijf is IT dus niet core business en dan zal het management er misschien anders naar kijken maar je kunt altijd een balletje opgooien bij je manager.
Alleen bij jouw bedrijf is IT dus niet core business en dan zal het management er misschien anders naar kijken maar je kunt altijd een balletje opgooien bij je manager.
HD4Life @ Full-HD
Bestaat er geen wervingsbonus bij je energiebedrijf? Wij hadden dat vroeger niet, maar sinds een paar jaar is het geloof ik iets van 1000 euro voor het werven van een nieuwe collega.IIIIIIIIIIII schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:28:
Momenteel ben ik werkzaam bij een energiebedrijf die op zoek is naar een software engineer. Ik ken iemand die mogelijk hier bij zou passen maar ik twijfel of het raar is als ik om een bonus ga vragen wanneer mijn kennis daar vast in dienst komt. Hiervoor was ik werkzaam in de accountancy branche waarbij het niet meer dan normaal was dat je een bonus zou krijgen. Is dit normaal in het bedrijfsleven?
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Lijkt me typisch iets wat je bij HR kunt navragen. Het verschilt overigens sterk van bedrijf tot bedrijf en kan ook van moment tot moment verschillen. Als ze moeite hebben met nieuw personeel vinden, dan willen ze makkelijker iets doen dan als er even geen nieuwe mensen nodig zijn. Vragen staat vrij, maar als er geen duidelijk beleid voor is, dan zou ik er niet vanuit gaan dat er ineens een paar duizend euro uit hun budget kan komen. Dan zou ik eerder rekenen op een boekenbon of wellicht een tablet of zo.
Als er een bonussysteem was hiervoor was dit ongetwijfeld via nieuwsbrieven/HR communicatie/intranet bekend gemaakt. Het heeft immers geen zin om een bonussysteem in te voeren met als doel nieuwe mensen te kunnen werven en niemand weet er van af.
Wij krijgen ook een bonus, maar andere bedrijven waar ik gewerkt heb hadden dat niet. Je moet het wel goed vastleggen, sommige collega's hebben dat niet gedaan en kregen niks.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Vaak is er ook wel iets van een HR-handboek waar dit in staat.Frame164 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:34:
Als er een bonussysteem was hiervoor was dit ongetwijfeld via nieuwsbrieven/HR communicatie/intranet bekend gemaakt. Het heeft immers geen zin om een bonussysteem in te voeren met als doel nieuwe mensen te kunnen werven en niemand weet er van af.
Er om vragen is wat gek denk ik, staat wel ergens in een HR handboek denk ik?
Bij ons doen ze het wel, vorige maand 1000 netto ontvangen voor een nieuwe collega.
Bij ons doen ze het wel, vorige maand 1000 netto ontvangen voor een nieuwe collega.
https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd
Pagina: 1