Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:23
Ik zoek een?

NAS, zoals duidelijk mag zijn uit de topictitel. Ik heb een paar jaar geleden eens een instappertje tweedehands overgekocht (DS216j), maar nu begin ik tegen de limieten van dit ding aan te lopen. Een trage cpu, weinig ram (512mb) maakt dat het traag is en maar niks extra aankan buiten wat bestandjes bewaren. Zelfs mijn Surveillance van 1 camera is met moeite.

Ik heb ondertussen Docker ontdekt en zou dus ook graag aan de slag willen met containers op mijn NAS, maar dat kan nu niet. Zo kan ik dan bijvoorbeeld mijn Pi-Hole op een raspberry mee op de NAS laten draaien. Ook een VM draaien zou wel eens leuk kunnen zijn.

Wat is je budget?

Laten we zeggen dat 450€ een bovengrens is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Zowel privé als professioneel heb ik enkel ervaring met Synology. In eerste instantie was ik dus ook erg op dit merk gericht, maar ondertussen zie ik toch dat ook QNAP en Asustor prijs-kwaliteit zeer goede producten aanbieden. De online community is natuurlijk wel kleiner, zeker Asustor lijkt als 'new kid on the block' de kleinste aanhang te kennen. Als poot van het grote Asus is Asustor een bedrijf met de nodige kracht achter zich om snel te blijven ontwikkelen en evolueren.

Maar met de producten die ik nu geselecteerd heb denk ik 3 zeer gelijkaardige NAS'sen te hebben, die enkel op specs en software van elkaar verschillen. Het grootste verschil is dat DS720+ dubbele 1gbps ethernetpoorten heeft, terwijl QNAP en Asustor dubbele 2.5gbps ethernetpoorten aanbieden.
De Synology komt standaard ook met het minste ram.
Alledrie bieden ze ook NVMe caching, maar daar zie ik dan ook weer niet meteen een use-case in voor mezelf.

Ik heb bewust gekozen voor een 4-core CPU zodanig dat ik met dit toestel the long run kan gaan, het zou ook voor een vlotte gebruikservaring moeten zorgen.

Van Synology weet ik uit ervaring dat hun OS een gebruiksvriendelijke ervaring biedt, maar als ik de reviews mag geloven doen QNAP en Asustor niet heel veel onder voor DSM van Synology. DSM is blijkbaar zowat de referentie.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
  • Gebruik in de thuisomgeving voor data- en mediaopslag (hoofdzakelijk foto's).
  • Opvolging van 1 thuiscamera, mogelijk nog een 2de.
  • Ik doe niet aan mediastreaming, dus geen nood aan Plex en consoorten
  • Draaien van docker en mogelijks wel eens een VM.
Ik kies voor een 2-bay omdat ik geen grote mediaverbruiker ben, momenteel zit ik met een dubbele 1TB (dus 1TB effectief) raid.
Dat kan ik misschien nog wel upgraden naar 2x2TB of max 2x3TB (futureproofing).
Heb wel een 4-bay overwogen maar ik zie er niet meteen het praktische nut in voor mezelf en bovendien doet dat de prijs aardig oplopen.

Aangezien mijn eerste NAS een kennismaking was, wil ik nu één keer deftig investeren om toch een jaar of 8 gerust te zijn. Dus daarom liever wat meer kracht die misschien nu onderbenut blijft maar op de langere termijn wel zijn nut zal hebben.

Ik luister graag naar ervaringen en meningen over de bovengenoemde toestellen. Of alternatieven die ik over het hoofd heb gezien?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:33
Ik zou ipv de 720+ de 220+ in de vergelijking zetten. Die scheelt maar weinig. De 720+ kun je uitbreiden naar 7 schijven. De CPU van de 220+ is snel genoeg voor docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:23
Djarune schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:00:
Ik zou ipv de 720+ de 220+ in de vergelijking zetten. Die scheelt maar weinig. De 720+ kun je uitbreiden naar 7 schijven. De CPU van de 220+ is snel genoeg voor docker.
Dan moet ik daar ook nog de QNAP TS-251D naast zetten, aangezien dat de rechtstreekse concurrent is voor de DS220+ en een kleine 40€ goedkoper is. Bij Asustor zie ik niet meteen een kandidaat op dat prijspunt, de AS4002T zit met een oudere marvell cpu en een beperkt ram van max 2gb.

Ik lever dan 2 cores in (Celeron J4025 vs J4125). Het verliezen van NVMe cache mogelijkheid is geen punt.

Prijsverschil tussen de TS251D/DS220+ <> DS720+ / QNAP TS-253D / Asustor AS6602T reeks is wel gevoelig natuurlijk.

Edit: Ik heb net een HP Microserver G8 op de kop kunnen tikken, voorlopig ga ik de nieuwe NAS piste even verlaten...

[ Voor 7% gewijzigd door Drwho1 op 16-05-2021 21:35 ]