Office laptop met flinke opslagcapaciteit rond 1000 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Harm
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-05-2021
Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk kantoorwerk, waaronder (relatief simpele) foto en videobewerking. Belangrijkste is dat ik +/- 1 TB aan bestanden heb waar ik makkelijk bij moet kunnen. De komende jaren wordt dat bovendien gestaag meer. Verder simpele eisen: webcam, HDMI aansluiting.

Wat is je budget?
Rond de 1000 euro. Minder is fijn, maar ik zou er graag 5 jaar mee voort kunnen, dus het is niet erg als hij een beetje overgespecificeerd is. Als ik met 200 euro meer ineens super toekomst proof ben ben ik daar ook nog wel van te overtuigen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik reis regelmatig, werk af en toe buiten en ben aan de lompe kant. Een degelijke behuizing is van belang.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Om het even welke Windows laptop. Ik gebruik momenteel een HP Pavillion Power 15 waar ik in principe tevreden over ben (hoewel na drie jaar gebruik de webcam het heeft begeven en de ventilator kuren begint te krijgen). Verder kan hij op zich nog mee, dus hij schuift door naar een collega. Ik heb hem hieronder toegevoegd ter referentie. Daarnaast twee laptops die me zelf aardige keuzes leken.

Heel erg bedankt voor jullie hulp!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsAcer Nitro 5 AN515-52-7781€ 1.099,-€ 1.099,-
1LaptopsHP Pavilion Power 15-cb030nd€ 0,-€ 0,-
1LaptopsLenovo IdeaPad 5 15IIL05 (81YK00EBMH)€ 849,-€ 849,-
Totaal€ 1.948,-

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10 09:02

Croga

The Unreasonable Man

2Harm schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:33:
Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk kantoorwerk, waaronder (relatief simpele) foto en videobewerking. Belangrijkste is dat ik +/- 1 TB aan bestanden heb waar ik makkelijk bij moet kunnen.
Ik zou sterk adviseren niet teveel hier op te focussen. Opslag is nogsteeds het meest eenvoudig uit te breiden. Of dat nou is doordat er een extra aansluiting aanwezig is, de bestaande vervangen kan worden of zelfs een externe schijf. Ik zou persoonlijk eerder gaan voor een laptop met 256GB eigen opslag dan het extra geld voor grotere opslag te betalen. Nagenoeg alle laptops werken toch met een NVME schijf tegenwoordig dus zet de prijs van een losse 1TB NVME schijf eens af tegen de meerprijs van die al standaard bij aanschaf er in te hebben....

Dan zou ik eerder selecteren op het hebben van een TB3 aansluiting zodat je later een externe schijf van redelijk formaat op volle snelheid aan kunt sluiten. Voor mijn zakelijke laptop heb ik een 1TB USB-C schijf met mijn eigen prive spul er op zodat ik simpelweg kan booten naar mijn eigen spul en m’n werk spul dus nooit in gevaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:39
Die Acer is eerder een gaming laptop, weegt nogal (2,7 kg) en de onderdelen die erin zitten zijn 2 jaar oud. Ook die Lenovo is niet de beste keuze. Voor € 1.000 zou ik eerder voor 16 GB RAM gaan en een 4de of 5de generatie Ryzen (een 11de generatie Intel kan ook).

Verder vraag ik mij af of je effectief € 1.000 moet uitgeven. Als je tevreden bent met 8 GB RAM en een relatief kleine SSD (dan blijft er nog veel geld over voor een externe schijf), dan is onderstaande misschien iets:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsHP 15s-eq2250nd€ 549,-€ 549,-

De processor in dit model is zelfs sneller dan deze in je eigen voorstellen.

[ Voor 64% gewijzigd door LievenD op 14-05-2021 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-09 20:51
Wat vind je van:

Acer Aspire 5

HP Pavilion 15

Die HP lijkt me een goede match met jou :)

01010000 01100101 01110000 01100101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:59
@2Harm
Opslag kan je op vele manier aanvullen.
Heel erg simpel kan je een sata-ssd kopen:
pricewatch: Crucial BX500 1TB
Voor 80 euro heb je 1 TB aan opslag
Die stop je in een simpele 2.5" behuizing:
pricewatch: Ewent USB 3.1 Gen1 (USB 3.0) Screwless 2.5 inch SATA HDD/SSD encl...

Nu heb je voor nog geen 100 euro 1 TB om aan je laptop te hangen. Met usb 3.1 zijn de snelheden prima voor de meeste gebruikers. En een SSD is een stuk veiliger omdat het tegen schokken kan.
Zo is ineens bijna elke laptop geschikt. Bijna elke laptop heeft tegenwoordig minimaal 256 GB aan opslag, dus je actieve projecten sla je hier op. Op de externe schijf de bestanden die je minder vaak gebruikt.

Maar aangezien je een ruim genoeg budget heb, zou ik eerder je focussen op een goed scherm. Tenzij je een externe monitor gebruikt.
Dus misschien nog een belangrijkere vraag, hoe mobiel moet het zijn? Als je namelijk thuis een vaste werkplek hebt, kan je daar standaard een goede monitor, toetsenbord en muis hebben staan. Laptop aansluiten en je dan maakt de laptop zelf een stuk minder uit.
Wil je op vele plekken vanaf je laptop werken, wordt het scherm al een stuk belangrijker.
Dus ga voor je zelf na of je eis aan opslag wel zo belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Harm
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-05-2021
@Croga @LievenD & @chrisborst

Sorry voor de late reactie en dank voor jullie advies en het meedenken! Jullie hebben me flink aan het twijfelen gebracht, want het scheelt inderdaad een bak geld, maar ik denk dat ik toch voor opslag in de laptop zelf ga. Ik heb nu eenmaal de neiging om dingen kwijt te raken of net iets te lomp te behandelen en ik ga de laptop bijna dagelijks meeslepen naar verschillende plekken.

Dank @Generaal Pep ook voor het advies. Die HP ziet er inderdaad uit alsof hij aan alle wensen voldoet, dus ik denk dat dat hem wordt!
Pagina: 1