Bestelkosten berekenen negeert levertijd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-10 19:41
Ik dacht vandaag even de bestelkosten berekenen van een wenslijst die ik aan het bouwen ben, maar ik snap echt niet wat de bestelkosten calculator er van maakt..

Het gaat om de lijst "LinuxBak" (zie mijn profiel).

Hier vertikt de tool om Alternate te suggesteren, terwijl deze de goedkoopste is EN het product op voorraad is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4la0sxHsoc_Z-msuMccXH-aNAbI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v3nY3e5MqyQ0Oxy2EfaTu94b.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUPM8EeCEQ9MbqSLOTOwr83hYgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P6BfOWmWAWQlkOhkr3XO9tmv.png?f=fotoalbum_large

Nu vind ik dit vrij bizar, het lijkt me meer dan redelijk om Alternate.nl te suggereren (lijkt me ook 1 lijntje aan code om puur te sorteren op levertijd).
Optimaal raad de tool me SiComputers aan, omdat ik voor €1 het prima bij 1 enkele website zou willen bestellen, maar ik snap dat dit direct een stuk complexere code word op die manier.

Laat het me weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Je hebt minimum aantal producten eerste winkel op 3 staan lijkt het. Dat zou het verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-10 15:56
upje schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:11:
Je hebt minimum aantal producten eerste winkel op 3 staan lijkt het. Dat zou het verklaren.
Nee want ook met 1 verkiest hij Amazon boven Alternare.nl Alleen wanneer je aangeeft maximaal 3 dagen levertijd. (Waar Amazon.nl niet aan kan voldoen). Geeft hij Alternate als optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

smiba schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 00:43:Ik dacht vandaag even de bestelkosten berekenen van een wenslijst die ik aan het bouwen ben, maar ik snap echt niet wat de bestelkosten calculator er van maakt..
Hij probeert een combinatie van "deelmandjes" te vinden die inclusief de bijbehorende kosten samen het goedkoopst zijn om bij te kopen. Omdat dit (vziw) een zogenaamd NP-complete probleem is, zitten er wel wat shortcuts in om niet alle theoretische mogelijkheden uit te proberen.
Nu vind ik dit vrij bizar, het lijkt me meer dan redelijk om Alternate.nl te suggereren (lijkt me ook 1 lijntje aan code om puur te sorteren op levertijd).
Optimaal raad de tool me SiComputers aan, omdat ik voor €1 het prima bij 1 enkele website zou willen bestellen, maar ik snap dat dit direct een stuk complexere code word op die manier.
Deze wensen die je benoemt zitten er al in. Je kan al een maximale levertijd kiezen (zo te zien alleen vanaf 'maximaal 3 dagen', maar dat zou hier Amazon uitgesloten hebben) en je kan ook al aangeven dat je alles bij 1 winkel wilt.
Overigens weet ik zonder de code uit te pluizen niet waarom in dit specifieke geval Amazon voorgaat op Alternate. In dit geval zou dat inderdaad een beter advies zijn; de levertijd is gunstiger, de winkelbeoordelingen zijn iets beter en zelfs alfabetisch gezien zit Alternate eerder :)

Maar het is sowieso niet slim genoeg gemaakt om adviezen te geven op basis van verschillende combinaties van die criteria :)
En inderdaad, dat zou het nog weer complexer maken (of iig langer laten duren).

Overigens weet ons systeem niet of er voorraad is, alleen wat de winkel als levertijd doorgeeft. Vaak kan je wel voorraad afleiden van het feit dat er een korte levertijd is, maar bij o.a. Amazon kan een product op voorraad zijn en toch een levertijd van 2 of 3 dagen hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door ACM op 14-05-2021 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

upje schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:11:
loki504 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:21:
Nee want ook met 1 verkiest hij Amazon boven Alternare.nl Alleen wanneer je aangeeft maximaal 3 dagen levertijd. (Waar Amazon.nl niet aan kan voldoen). Geeft hij Alternate als optie.
In dit geval zal het nuttiger zijn om 'maximaal aantal winkels' op 1 te zetten. Die 'minimum aantal producten eerste winkel', is om te voorkomen dat je standaard adviezen zou krijgen om uiteindelijk bij 5 losse winkels je producten te kopen. Maar als je wel heel graag de laagste prijs wilt, kan je dat wel aanpassen naar 1 (waarbij blijkbaar SiComputers dan nog steeds met 4 producten het goedkoopst is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-10 22:07
zou er bij een gelijkstand tussen 2 winkels, niet beter standaard de optie met de kortste levertijd gepakt kunnen worden?
Pagina: 1