Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RifatSahin
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-03-2023
Mijn vraag
Vandaag mn nieuwe tv opgehangen en merk dat ik toch wat banding heb bij lage helderheid. Is het normaal dat ik zoveel banding heb?

https://imgur.com/gallery/Rxioeqf

(Insluitcode voor deze link weet ik helaas niet sorry)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Via Youtube grey scale video’s gebruikt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
YouTube: Gray To White, Grey Uniformity, Clouding, Banding, Test - For OLED Q...
Als ik deze klip volg dan merk ik dat bij 20% de banding volledig weg valt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutal1ty
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 11:34
Dit is redelijk normaal voor OLEDS van wat ik heb gezien. Er is een kans dat dit wat minder zichtbaar wordt naarmate je het paneel meer gebruikt en de standaard pixel-refresher (de automatische) zijn werk gaat doen. Ook is dit de meest voorkomende imperfectie (samen met een lichte 'tint' aan een kant van het scherm) die je zal zien bij dit soort panelen. Ik heb zelf in ieder geval nog nooit een OLED gezien die 0 ' banding' heeft op een 5% gray slide. Wel is het zo dat de ultra-dure modellen dit net wat minder heftig lijken te hebben out-of-the-box. Maar dat kan best neer komen op een iets strakkere tolerantie tijdens productie.

Als dit je niet stoort tijdens je reguliere shows, films en/of games zou ik er niet meer over na denken - tenzij het scherm nog verdere issues heeft waar je je aan stoort. Ik heb namelijk diverse keren ergere banding gezien dan dit bij nieuwe OLEDS en van te voren zal je nooit weten hoe goed of slecht het volgende paneel zal zijn.

Ik zou zelf als de G1 verder bevalt hem gewoon in gebruik nemen en indien ik het zie tijdens reguliere content het over iets van 100 kijk-uren nog eens checken. Maar... let wel op: dit is zo'n ding waar het je meer gaat opvallen als je er teveel aandacht aan besteed... Vaak zijn er in donkere scenes in films niet veel panning-shots waar dit erg zichtbaar wordt. Wellicht dat donkere games eerder een trigger zullen zijn.

EDIT: even een counter-vraag: Op de gevonden banding na - hoe bevalt de G1 tot nu toe? :P

[ Voor 36% gewijzigd door Brutal1ty op 14-05-2021 06:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RifatSahin
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-03-2023
Brutal1ty schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 06:50:
Dit is redelijk normaal voor OLEDS van wat ik heb gezien. Er is een kans dat dit wat minder zichtbaar wordt naarmate je het paneel meer gebruikt en de standaard pixel-refresher (de automatische) zijn werk gaat doen. Ook is dit de meest voorkomende imperfectie (samen met een lichte 'tint' aan een kant van het scherm) die je zal zien bij dit soort panelen. Ik heb zelf in ieder geval nog nooit een OLED gezien die 0 ' banding' heeft op een 5% gray slide. Wel is het zo dat de ultra-dure modellen dit net wat minder heftig lijken te hebben out-of-the-box. Maar dat kan best neer komen op een iets strakkere tolerantie tijdens productie.

Als dit je niet stoort tijdens je reguliere shows, films en/of games zou ik er niet meer over na denken - tenzij het scherm nog verdere issues heeft waar je je aan stoort. Ik heb namelijk diverse keren ergere banding gezien dan dit bij nieuwe OLEDS en van te voren zal je nooit weten hoe goed of slecht het volgende paneel zal zijn.

Ik zou zelf als de G1 verder bevalt hem gewoon in gebruik nemen en indien ik het zie tijdens reguliere content het over iets van 100 kijk-uren nog eens checken. Maar... let wel op: dit is zo'n ding waar het je meer gaat opvallen als je er teveel aandacht aan besteed... Vaak zijn er in donkere scenes in films niet veel panning-shots waar dit erg zichtbaar wordt. Wellicht dat donkere games eerder een trigger zullen zijn.

EDIT: even een counter-vraag: Op de gevonden banding na - hoe bevalt de G1 tot nu toe? :P
Hey bedankt voor je uitgebreide reply!

Ik had op reddit dezelfde vraag gesteld en ook daar kwam ik soortgelijke reacties tegen. Dus afwachten, proberen niet te storen (mits het echt storend is) en gewoon genieten van deze ziekelijk mooie tv!

Tot nu toe bevalt hij verder prima. Alleen schrok ik toen ik die strepen zag. Tis geen tvtje van ren paar honder euries. Dus vandaar deze topic.

Nogmaals thanks voor je reply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mijn 65G1 heeft nauwelijks banding gelukkig. Ik heb je video ook even gedraaid hier en zie wat hele lichte banding bij 12.5 en 15%. Verder eigenlijk helemaal niets. Ik zie bij 100% wit wel dat het paneel overduidelijk wat moeite heeft met wit; het is niet helemaal mooi egaal wit gekleurd. De vaak besproken roze tint zie ik pas echt bij een hoek van 130 graden ofzo, geen realistische kijkhoek.

Over het algemeen zeer blij met de 65G1. De uniformiteit is sowieso stukken beter dan m'n 55B6 had :)