Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matiat
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-08 22:02
Hallo,

Heb een zelfgemaakte svg geïmporteerd in blender, vervolgens heb ik hiervan een 3d object kunnen creëren. Heb op het object de camera op een aantal graden hoog en schuin staan zodat je het 3d effect echt goed ziet met de licht inval die ik heb toegepast.

In blender ziet het er prachtig uit, en op zich de render ook wel maar als je inzoomt op je export dan zie je weer de pixels en blokjes.

De export instellingen :
file format png
color rgba
color depth 16
compression 0%

Graag wil ik dit weer terug exporteren naar svg, de bedoeling is om het voor printen van shirts te gebruiken en ik heb verschillende formaten nodig.
Kan iemand mij advies geven, moet ik wellicht andere software gebruiken of kan ik een plugin installeren?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:03
Als je subtiele licht- en schaduweffecten hebt, dan zou ik de afbeelding gewoon op een voldoende hoge resolutie renderen.

Je kan ook vanuit Blender een svg exporteren met de Freestyle-addon, maar het resultaat daarvan zal er anders uitzien dan je gerenderde beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matiat
@Charango thanks for je reply, heb deze video gevolgd, het is gelukt om een svg te krijgen wat al heel veel werk scheelt. Ik krijg momenteel alleen het skelet of een flat fill zonder schaduwen en licht helaas.

YouTube: Quick Tip - Export SVG from Freestyle in Blender

[ Voor 21% gewijzigd door Matiat op 14-05-2021 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

SVG is in de basis vector (en kan bitmaps embed hebben). Voor licht, schaduw en textures heb je al snel bitmaps nodig. De vraag is dus wat je opschiet als je er weer een SVG van maakt. Ik denk dat een bitmap gerenderd op hoge resolutie een mooier resultaat geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matiat
Hoi @Tom bedankt voor je antwoord,
De reden is eigenlijk omdat ik het op verschillende maten wil kunnen printen is dat een geldige reden?
Maar ik denk dat ik het formaat in blender moet aanpassen en exporteren in verschillende formaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Normaliter is vector dan de way to go omdat het onbeperkt schaalbaar is, maar met 3D is dat gewoon lastig. Tenzij je ontwerp heel simplistisch is, bijvoorbeeld een lijntekening. Maar een moeilijke schaduw en textures zijn bitmap en zullen vermoedelijk ook zo in die SVG terecht komen. Ik zou gewoon één (bitmap) render maken op erg hoge resolutie die scherp is voor je grootste afdruk. Diezelfde render kun je natuurlijk probleemloos gebruiken op kleinere maten. Welke resolutie je neemt is afhankelijk van het formaat (en controleer even de aanleverspecificaties van de partij die het gaat afdrukken), meestal gaat men uit van 300dpi:
https://pixelcalculator.com/en
Pagina: 1