Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:10

Roozzz

Plus ultra

Topicstarter
Na in het verleden wat gespeeld te hebben met de camera's van mijn vader, kriebelt het alweer een tijdje om zelf een camera aan te schaffen. Toen heb ik met een Olympus systeemcamera enkele reisjes rond San Francisco en Vancouver vastgelegd; om heel eerlijk te zijn mag ik nog steeds graag kijken naar de resulterende fotoboeken daarvan, met een mix van landschappen, steden, portret en wildlife. Later nog wel eens als kleine reiscamera een geleende Panasonic Lumix (TZ100 denk ik) gebruikt. Daar ben ik nooit echt vriendjes mee geworden, teveel gepriegel met kleine knopjes.

Anyway, inmiddels de nodige jaren verder en met ook wat meer financiële ruimte. En zoals ik al zei, het kriebelt weer om foto's te gaan maken. Dus ik zat me de afgelopen tijd wat te verdiepen in camera's. Al denkende kwam ik tot het volgende eisen/wensen lijstje:
- Foto's van landschap/natuur (specifiek bergen), in de stad, familie/kids (binnen) en uiteraard de hond ( :+ ). Dus vrij diverse omstandigheden en gezien ook binnen, dacht ik bij voorkeur richten op zo'n groot mogelijke sensor en diafragma.
- Geen behoefte aan film.
- Toestel gaat mee met wandelen e.d.. Hardlopen en fietsen doe ik liefst zo minimaal mogelijk, dus daar blijft een camera hoe dan ook thuis. Het hoeft dus niet superklein, maar idealiter wel iets dat je makkelijk in een rugzak of jaszak wegstopt, of om je nek hangt.
- Ik zie mezelf niet een half uur bezig zijn om de perfecte foto te creëren in het veld.
- Idem voor het rondsjouwen met voor iedere situatie een andere lens.
- Gepriegel met knopjes en ik zijn geen goede match.
- Kijkend naar de foto's die ik voorheen maakte en die ik nu voor me zie, verwacht ik beperkt behoefte aan zoom. Eigenlijk de enige foto's waar echt gezoomd is, zijn foto's van beren. Die verwacht ik hier niet heel veel :+
- Indien de foto's die uitgespuugd worden niet per se nabewerkt hoeven te worden, maar dat wel mogelijk is, is dat een pre. Nabewerken kan wel, maar zie ik in de praktijk alleen gebeuren bij de bijzondere.

Met dit lijstje in gedachten concludeerde ik dat een echte dslr met grote zoomlenzen overkill is en dat een compact met weinig/geen zoom waarschijnlijk prima passend is. Voorheen wel eens met een schuin oog naar de RX100 3 zitten kijken, toen te duur. Nu lijkt de opvolger(s) van deze mij eerder te veel zoom en priegelig.

Na de nodige vergelijkingen en reviews gelezen te hebben, kwam ik tot de conclusie dat de Fujifilm X100V wel een heel mooi apparaat is en goed lijkt te passen bij mijn beoogd gebruik. Kost ook wel iets... maar in mijn hoofd heb ik tot grofweg dat bedrag al verantwoord. Budget zie ik alleen nog omhoog gaan als dat iets substantieels beter oplevert. Liever wat goedkoper.

Heel verhaal, maar de vragen die ik jullie zou willen voorleggen zijn:
- Zie ik iets over het hoofd bij de X100V, waardoor deze niet geschikt voor mijn gebruik zou kunnen zijn?

- Gezien een prime voor mij iets nieuws is, is dit iets dat af te raden is voor een enthousiaste beginner? Ik vind het lastig om evt consequenties te overzien, naast het niet kunnen zoomen.

- Zie ik alternatieven voor de X100V over het hoofd? Dan denk ik dus vooral aan compact formaat en geen grote lens, en goede beeldkwaliteit. Gevoelsmatig zit ik misschien iets te vast in het X100V spoor. Camera's die daarmee vergeleken worden, lijken domweg minder in de reviews. Maar misschien mis ik helemaal iets. Hebben jullie hier wijze woorden?

Voor de volledigheid, budget is grofweg dit (maar ik hou van mooie spulletjes, dus enige rek zit er altijd in ;) ); en ik heb geen huidige apparatuur die meegenomen moet worden.

Dank alvast :)

If you can see, look. If you can look, observe

Beste antwoord (via Roozzz op 24-05-2021 14:59)

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:16
Roozzz schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:06:
Dank allen voor de reacties; ik heb weer het nodige te overdenken.

[...]

Goede gedachte, hier heb ik de halve middag op zitten kauwen ;) De potentiële flexibiliteit spreekt mij ergens wel aan; mocht er toch behoefte zijn aan iets anders dan een prime, dan is dat vrij snel geregeld. Financieel gezien valt het plaatje met de prime zelfs iets leuker uit. Qua internals en lens lijkt het zeer vergelijkbaar. Maar mijn voornaamste bezwaar is dan simpelweg de totale maat van het toestel (incl lens dus). Ik zie mezelf dan toch minder snel het toestel meepakken. Nu kwam ik al een 27mm pancake lens tegen, maar die lijkt toch minder.

Alternatief zou kunnen zijn om gewoon de xt30 met de kit XF 18-55mm aan te schaffen en evt later te kijken naar een prime. Als instap lijkt dat meer dan prima en is de goedkopere optie. Maar wederom zit ik met de maat (en in mindere mate gewicht).

Hier ga ik nog maar eens een nachtje of twee over slapen.
Een X-T30 met een 18-55 is een prima start kit, maar die is qua omvang nog weer een stukje groter. Een X100V is qua dikte het meest compact, daarna een andere body met 23mm F2 en een body met 18-55 is dan het grootste van die 3 (maar ook het meest flexibel..).

Ik zou persoonlijk, als de flexibiliteit je wel aanspreekt, heel sterk de X-E4 overwegen. Qua body is die zelfs nog iets compacter dan de X100V, hij is alleen met 23mm F2 iets dikker (scheelt iets van 3cm). Maar als je de X-E4 combineert met de 27mm pancake (die is als kit te koop) is hij net zo plat. Die 27mm is volgens mij wel een prima lens hoor, volgens mij doet die weinig onder voor de 23mm F2 en de lens in de X100V.

Met de X-E4 met pancake lens heb je een camera die net zo compact is als de X100V, maar die wel de mogelijkheid biedt om ook andere lenzen te gebruiken. En dat laatste is wel echt een voordeel denk ik, met alleen 23mm ben je gewoon heel erg beperkt. Desnoods neem je er alleen een 18-55 bij voor de gevallen waarin het iets minder compact mag zijn, dan ben je al veel flexibeler. Daarnaast is de X-E4 met 27mm kit ook nog eens 400 euro goedkoper dan de X100V ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHFT
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-04 18:36
Als je een manusje van alles zoekt is de X100V een zeer leuk toestel maar hou er rekening mee dat een vast brandpunt soms echt wel een domper kan zijn.

Indien je toch wat gemoedsrust wil, kan je ook voor een XT30 of X-E4 gaan en daar de Fujifilm XF 23mm F/2.0 R WR bijkopen, heb je quasi het zelfde pakketje maar de mogelijkheid om in de toekomst toch een andere lens aan te schaffen.

In dezelfde categorie heb je de Ricoh GR III, iets ouder al ondertussen en zal allicht niet zo premium aanvoelen.

Ik heb zelf nog steeds een RX100 mk1 en dat blijven ook wel toptoesellen hoor, zit steeds in m'n rugzak voor een onverwacht foto moment vast te leggen. Natuurlijk mis je wel een hoop knopjes/wieltjes om de vlot te bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:11

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik heb enorm veel plezier van mijn Ricoh GR. Inmiddels is de Ricoh GR III de nieuwste versie denk ik:
pricewatch: Ricoh GR III Zwart

Enorm goede foto's, veel bedieningsmogelijkheden maar overzichtelijk. Geen zoom maar daardoor zeer handzaam. De lens schuift in, waardoor het een zeer compact toestel is.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk wel dat het een type camera met behoorlijk wat beperkingen (vast brandpunt). Hierdoor super voor bepaald gebruik. Bedenk wel dat het een hobbyisten camera is die er vaak nog wat anders naast hebben. Het is een camera om ermee op uit te trekken en rustig te gaan fotograferen niet voor iemand die op reis is en ook foto's wil maken.
Het lijkt een kleine nuance maar denk er goed over na. (los van het feit dat ze behoorlijk stroom verbruiken).
Zou eerder kijken naar een pro user compact zoals de Panasonic LX100 met wel een beperkte zoom.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Frogmen schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:38:
Bedenk wel dat het een type camera met behoorlijk wat beperkingen (vast brandpunt). Hierdoor super voor bepaald gebruik. Bedenk wel dat het een hobbyisten camera is die er vaak nog wat anders naast hebben. Het is een camera om ermee op uit te trekken en rustig te gaan fotograferen niet voor iemand die op reis is en ook foto's wil maken.
Het lijkt een kleine nuance maar denk er goed over na. (los van het feit dat ze behoorlijk stroom verbruiken).
Zou eerder kijken naar een pro user compact zoals de Panasonic LX100 met wel een beperkte zoom.
Je moet je inderdaad bewust zijn van de beperkingen. Maar ik heb hem toch vooral als vakantie-/vrijetijdcamera gebruikt. Het is een zeer veelzijdige camera, en het zet je aan tot denken over de compositie. Tevens ontneemt het de 'welke zoom zou ik hier gebruiken' stress. Ik heb de zoom in ieder geval erg weinig gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Topicstarter
SHFT schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:31:
Als je een manusje van alles zoekt is de X100V een zeer leuk toestel maar hou er rekening mee dat een vast brandpunt soms echt wel een domper kan zijn.

Indien je toch wat gemoedsrust wil, kan je ook voor een XT30 of X-E4 gaan en daar de Fujifilm XF 23mm F/2.0 R WR bijkopen, heb je quasi het zelfde pakketje maar de mogelijkheid om in de toekomst toch een andere lens aan te schaffen.
Goede gedachte, hier heb ik de halve middag op zitten kauwen ;) De potentiële flexibiliteit spreekt mij ergens wel aan; mocht er toch behoefte zijn aan iets anders dan een prime, dan is dat vrij snel geregeld. Financieel gezien valt het plaatje met de prime zelfs iets leuker uit. Qua internals en lens lijkt het zeer vergelijkbaar. Maar mijn voornaamste bezwaar is dan simpelweg de totale maat van het toestel (incl lens dus). Ik zie mezelf dan toch minder snel het toestel meepakken. Nu kwam ik al een 27mm pancake lens tegen, maar die lijkt toch minder.

Alternatief zou kunnen zijn om gewoon de xt30 met de kit XF 18-55mm aan te schaffen en evt later te kijken naar een prime. Als instap lijkt dat meer dan prima en is de goedkopere optie. Maar wederom zit ik met de maat (en in mindere mate gewicht).

In dezelfde categorie heb je de Ricoh GR III, iets ouder al ondertussen en zal allicht niet zo premium aanvoelen.

Ik heb zelf nog steeds een RX100 mk1 en dat blijven ook wel toptoesellen hoor, zit steeds in m'n rugzak voor een onverwacht foto moment vast te leggen. Natuurlijk mis je wel een hoop knopjes/wieltjes om de vlot te bedienen.
bartvl schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:00:
Ik heb enorm veel plezier van mijn Ricoh GR. Inmiddels is de Ricoh GR III de nieuwste versie denk ik:
pricewatch: Ricoh GR III Zwart

Enorm goede foto's, veel bedieningsmogelijkheden maar overzichtelijk. Geen zoom maar daardoor zeer handzaam. De lens schuift in, waardoor het een zeer compact toestel is.
Ricoh inderdaad wel overwogen, maar haalt het voor mij niet bij de uitstraling van bovenstaande Fuji's. Daar heb ik dan de meerprijs voor over...
Frogmen schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:38:
Kijk, een lekker kritisch tegengeluid. Dat heb ik soms even nodig om buiten het geijkte spoor te zoeken. Ik vind het lastig om vooraf de beperkingen te zien én vooral op waarde te schatten. Ik ga me eens verdiepen in deze Panasonic.

Ik zie trouwens in de topiclijst wat terugkomen over cashback acties. Is dat een terugkerend fenomeen en de moeite waard om (even) op te wachten? Iemand enig idee van de timing van deze? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Qua fotokwaliteit zijn de camera’s met APS sensor allemaal goed. Voordeel van de Ricoh ten opzichte van de Fuji is het formaat. Maar groter kan ook weer fijner zijn. Heb je de toestellen fysiek al eens gezien en gevoeld? Dat doet ook veel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Erwin186
Roozzz schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:06:

[...]

Een X-T30 met een 18-55 is een prima start kit, maar die is qua omvang nog weer een stukje groter. Een X100V is qua dikte het meest compact, daarna een andere body met 23mm F2 en een body met 18-55 is dan het grootste van die 3 (maar ook het meest flexibel..).

Ik zou persoonlijk, als de flexibiliteit je wel aanspreekt, heel sterk de X-E4 overwegen. Qua body is die zelfs nog iets compacter dan de X100V, hij is alleen met 23mm F2 iets dikker (scheelt iets van 3cm). Maar als je de X-E4 combineert met de 27mm pancake (die is als kit te koop) is hij net zo plat. Die 27mm is volgens mij wel een prima lens hoor, volgens mij doet die weinig onder voor de 23mm F2 en de lens in de X100V.

Met de X-E4 met pancake lens heb je een camera die net zo compact is als de X100V, maar die wel de mogelijkheid biedt om ook andere lenzen te gebruiken. En dat laatste is wel echt een voordeel denk ik, met alleen 23mm ben je gewoon heel erg beperkt. Desnoods neem je er alleen een 18-55 bij voor de gevallen waarin het iets minder compact mag zijn, dan ben je al veel flexibeler. Daarnaast is de X-E4 met 27mm kit ook nog eens 400 euro goedkoper dan de X100V ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Topicstarter
Afgelopen week maar eens de diverse genoemde camera's in het echt bekeken en gevoeld; uiteindelijk toch met een X100V naar huis gegaan.

De X-E4 lag mij niet helemaal lekker in de hand, nu kan je dat weer oplossen met een grip etc, maar het voelde net wat minder "premium" zeg maar. De XT30 werd mij te groot (zowel hoogte, als de lens); voelde wel goed.

Nu is het zaak om weer wegwijs te worden in alle mogelijke opties. Maar allemaal bedankt voor het meedenken :)

Ik ben nog wel even opzoek naar een mooie nek/pols band. De meegeleverde kan me nog niet helemaal bekoren ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 24-05-2021 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin186
@Roozzz
Mooie keuze! Uiteindelijk werkt zelf gaan kijken en proberen toch het beste.

Ik gebruik zelf een schouderriem van Peak Design (Peak Design Slide Lite), maar die is ook als nekband te gebruiken. Ik vind deze heel prettig werken. Hij is makkelijk verstelbaar en dankzij de Anchors kun je de riem heel makkelijk losklikken. Ik gebruik dit zelf vooral als ik de 100-400 lens erop heb zitten, dan maak ik 1 van de Anchors vast aan de statiefgondel van de lens.

Nu is de Slide Lite voor een X100V wat te groot denk ik (ik heb zelf een X-T3), maar ze hebben een Cuff (polsband) en Leash (nekriem). Die werken met dezelfde Anchors en volgens mij is de Leash ook goed verstelbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:00
Leuk, een mede x100v liefhebber.
Kijk eens op Ali express, daar staan polsbanden, en ook een zonnekap tegen een fractie van de prijs.

Ik vond het was lastig met de 23mm, die is wat beperkend af en toe, maar ook daar leer je mee leven, daarnaast daagt het je ook een beetje uit, je moet zelf meer en anders denken.

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nenacecilia
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-07-2022
Hi @Roozzz !

Wauw, wat een uitgebreid artikel. Hartelijk dank hiervoor ook aan alle anderen. 🤗

Ik ben me ook aan het verdiepen in de X100V. Bij het bedenken van mijn wensen landde ik op jouw lijstje en het was alsof ik mijn eigen wishlist zag staan. 🤭

Mijn enige vraag, nu we een jaar verder zijn, is of je nog steeds tevreden bent? Nu je hem een jaar hebt kunnen gebruiken: want zijn voor jou de pro’s en con’s?

Met wat geluk lees je dit nog, ben heel erg benieuwd naar je ervaringen tot nu toe.

Groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:49
Toen ik op zoek ging naar een compacte set kwam ik uit bij de Fujifilm 23mm f2 en de Panasonic 15mm f1.7.

Ik wilde graag een compacte camera met een compacte, scherpe en lichtsterke lens met een brandpuntafstand in de buurt van 35mm Full Frame.

Fujifilm 23mm f2
lengte: 51,9mm
gewicht: 180g

Panasonic Leica 15mm f1.7
lengte: 36mm
gewicht: 115g

Uiteindelijk gekozen voor een Panasonic GX9 met de Panasonic Leica 15mm f1.7.
Voordeel was dat ik deze camera voor extra flexibiliteit ook kan gebruiken met de hele compacte Panasonic 12-32mm f3.5-5.6 die behoorlijk goed is voor een kitlens.

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Topicstarter
@nenacecilia lang verhaal kort: ik ben er nog steeds meer dan tevreden mee. Na een leercurve kan ik er inmiddels mee lezen en schrijven. Deels door een overdaad aan opties/mogelijkheden, maar ook het weer afstoffen van mijn foto-skills ;)

If anything heeft het mijn enthousiasme voor fotografie verder aangewakkerd. Toevallig afgelopen week in de alpen nog geëxperimenteerd met long exposure nachtfotografie. Had ik vooraf nooit gedacht, maar het kan wel gewoon. Eerlijk gezegd loop je dan dus wel tegen de beperkingen van deze camera met een vaste prime aan. Ook 'even' experimenteren met een macrolens is er bijvoorbeeld niet bij. Met losse lenzen ben je veel flexibeler om hier later in te verbreden. Zoals ook heel terecht hier opgemerkt werd! Onderschat dit niet en maak er een hele bewuste keuze over.

Ik ben groot fan van de fysieke knoppen. Eigenlijk heb je alles dat je nodig hebt onder handbereik. Duidelijke feedback in de knoppen en effect is direct zichtbaar in zoeker en op scherm. Effectief gebruik 95% van de gevallen de zoeker.
Stiekem gebruik ik het ND filter meer dan ik ooit had gedacht. 4 stops maakt het vaak precies mogelijk om in zonovergoten dagen het diafragma open te houden. En de plaatjes direct uit de camera zien er prima uit.

Nadelen:
- Stroomgebruik (koop er vooral een 2e en mogelijk zelfs een 3e accu bij).
- Touchscreen heeft geen waarde voor mij, zit soms eerder in de weg bijvoorbeeld met enkel focuspunt.
- Vele opties en beperkt intuïtieve menustructuur vergt een leercurve.
- En verder dus: geen verwisselbare lenzen; prime.

Stilletjes zit ik met een scheef oog al te turen naar n+1 voor sportfotografie. Daar is de X100V niet geschikt voor.

Pagina: 1