Maat keuken eiland - tips gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-04 18:40
Hoi!

In onze nieuwe woning krijgen we een keuken met eiland.
Het eiland is 300cm lang en 100cm diep.
De tussenruimte tussen eiland en keukenwand is 110cm (en dat blijft zo).
De ruimte tussen eiland en muur /doorloop naar eettafel is ook 110cm.

Ineens ben ik er onzeker over dat het eiland te smal zal ogen. Ik twijfel enorm of het niet beter is het eiland 110cm te maken waarbij de doorloop dus op 100cm uitkomt.

Ik hoor graag van iemand met een eiland van 100cm/110cm wat de voors en tegens zijn. Uiteraard blijft het heel persoonlijk maar ben op zoek naar wat tips. Het is trouwens geen eiland met barkrukken.
Alvast bedankt!

https://ibb.co/3h2k8Sh

https://ibb.co/y4mTYDM

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
De ruimte kan het hebben, 10cm meer of minder zal je na het plaatsen nauwelijks missen of ervaren. Maak een keuze waar jij je het meest prettig bij voelt!

Een doorloop van een meter is overigens objectief prima, heb het zelf ook ;-)

In nieuwe keuken is het iets meer. Wel wat meer bewegingsruimte. Maar dat is gekozen om het eiland tov de ruimte goed te plaatsen.

[ Voor 41% gewijzigd door RiCk op 13-05-2021 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-05 22:23
Ik zou de doorloop tussen eiland en kastenwand niet veel smaller maken, omdat je daar elkaar anders in de weg staat. Zelf heb ik hier ook een schiereiland van 100cm, met enkel kasten met deurtjes aan de ene zijde, en een overstekend blad aan de andere kant van zo'n 40cm. In mijn woonkeuken past dit perfect, maar ik weet natuurlijk niet hoe het in jullie ruimte gaat zijn. De 100cm voelt voor mij totaal niet smal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Ik zou dat hele eiland idee laten varen. Wat een nutteloze benutting van je ruimte is dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-05 03:28
ChinaGeek schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:15:
Ik zou dat hele eiland idee laten varen. Wat een nutteloze benutting van je ruimte is dat.
Die moet je eens uitleggen, want tenzij je er iets anders voor in de plaats zet is juist lege ruimte totaal nutteloos. Wat heb je eraan dat je een radslag kunt doen in je keuken? Ik zou persoonlijk niet zonder eiland willen, het geeft je enorm veel extra werkruimte binnen armlengte en is veel praktischer dat een langgerekt aanrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-05 19:43
Wij hebben ook 110.. het is wel handig dat je hierdoor aan 2 kanten kan werken. We hebben aan de ene kant barkrukjes en aan de andere kant werkruimte voor t koken.

De diepte is alleen handig als je aan beide kanten gaat werken of eten bereiden. Als je aan 1 kant staat dan is het te diep om er handig gebruik van te kunnen werken. Ligt er dus een beetje aan wat je plan is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
The Realone schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:19:
[...]

Die moet je eens uitleggen, want tenzij je er iets anders voor in de plaats zet is juist lege ruimte totaal nutteloos. Wat heb je eraan dat je een radslag kunt doen in je keuken? Ik zou persoonlijk niet zonder eiland willen, het geeft je enorm veel extra werkruimte binnen armlengte en is veel praktischer dat een langgerekt aanrecht.
Wij konden door het eiland onze eethoek niet normaal inrichten. Een keuken langs de wand is wat dat betreft oneindig veel praktischer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:51
ChinaGeek schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:22:
[...]

Wij konden door het eiland onze eethoek niet normaal inrichten. Een keuken langs de wand is wat dat betreft oneindig veel praktischer.
Heb je de plaatjes van TS wel gekeken? Of de OP gelezen? TS heeft nog 100-110cm ruimte tussen eiland en tafel. Dat is echt wel genoeg in de situatie waarbij de tafel haaks op het eiland staat. Bovendien, waar zou je bij TS dan de keuken tegen de wand plaatsen? Dat kleine wandje van 3 meter waar nu de kastenwand staat? Dan levert TS even meer dan 50% werkruimte in?

@txgrl ons eiland is 310x100cm. Breder ging niet vanwege een hoekje in onze keuken, maar ik heb niet het idee dat ik die 10cm mis. Misschien is het ook wel omdat ik het niet heb gehad :+ Ik denk dat je geen slechte keuze kunt maken. 10cm meer blad is nooit erg en 100cm ruimte tussen tafel en eiland is ook genoeg, zeker omdat er geen stoelen tussen tafel en eiland “schuiven”.

[ Voor 9% gewijzigd door cryptapix op 13-05-2021 20:50 . Reden: typfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 13:33

Floor-is

5.2

ChinaGeek schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:15:
In jouw huis wel, in een ander weer niet. Het hangt enorm van de situatie af.

Onze keuken kan eigenlijk alleen in een U, het huis waar we op bieden schreeuwt om een eiland, zit er nu ook in, maar we willen de kastenwand en het eiland 90° draaien; dan kunnen we van 4m wand naar 5m27 en een eiland van 1m80 inruilen voor een van 3m04x1m20, waarbij we de ruimte veel nuttiger gebruiken :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05:16
Wij hebben een eiland van 300 x 120 cm en kan je wel vertellen dat we met z’n tweeën altijd elkaar in de weg staan aan 1 zijde van het eiland. Want bij ons zit daar fornuis, afwasmachine, gootsteen, bestekla etc. Daarom zou ik erop bedacht zijn dat je ook wel eens aan de kant van de eetkamer staat te koken qua snijwerk/voorbereiding.

Overigens gelijk een praktische oplossing gevonden: 1 iemand laten koken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-02 20:30
Wij hebben een meter doorloop, ik had graag iets meer gehad. Voornamelijk als de vaatwasser los staat, was iets meer loopruimte handig geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-05 23:54
ChinaGeek schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:22:
[...]

Juist, onze eethoek. Manmanman. Zeg dan niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Ik zou die vraag vooral hier even stellen: Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3

[ Voor 20% gewijzigd door GermanPivo op 14-05-2021 08:31 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantar
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:51
Ons blad is 100cm breed, dit is genoeg. Kan je nog net volledig kuisen langs 1 kant zonder rond te gaan.
Onze doorloop is 128cm breed, en dat is kei handig als je met 2 kookt. Langs de andere zijde naar het raam toe is het 110cm. Dat is ok, 100cm zou wss wel gaan.
Ik jouw geval zou ik 110-100-110cm kiezen, mooi symmetrisch :)

[ Voor 30% gewijzigd door Xantar op 14-05-2021 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 19:17
Koken én spoelen op de rand ga je niet heel blij van worden denk ik. Maar zie zo ook niet veel opties hoe het beter kan.

[ Voor 3% gewijzigd door jip_86 op 14-05-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Denk dat je qua opstelling niet heel veel af gaat wijken van onze opstelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iakAulZzbvo41Y31H3Pj_WOjjhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1oAqoCWJVdxiTEZicuILorpg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69Meijj-cTjKeYAPfTEmmWeYQKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQGrpxIryTaubPeGVgX3VId9.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet hebben wij ook een stuk muur moeten laten staan waar de doorloop is tussen het eiland en de muur. Dit gaat ook richting de eetkamer. Zelf hebben we een eiland van 240 bij 100cm en een wand van 300cm. We hebben bewust spoelen in de wand gedaan, omdat het eiland anders echt te klein werd. Koken en spoelen op de rand wil je niet. Denk dat wanneer je eiland net iets kleiner is, met spoelen in de wand, je al veel minder problemen gaat hebben qua doorloop.

Wij hebben ongeveer 100cm ruimte tussen eiland en kastenwand, en 100cm tussen wand en muur. Wel hebben wij daar nog een gemetselde kolom staan, waar het daar maar 85/90 cm is. Dit zit echter net iets voorbij het eiland. Dit is echt prima. Meer is altijd fijner natuurlijk, maar wij hebben er in het dagelijkse leven geen last van.

[ Voor 11% gewijzigd door Gdzr op 14-05-2021 10:57 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Moeilijk he zo'n dingen beslissen!

We zijn voor een diepte van 105cm gegaan om langs de kant van de woonkamer kasten van 40cm diep te hebben, de keuken kant heeft schuiven van 60cm diep (behalve waar de Novy Panorama zit, iets minder diepe schuiven daar).

Uiteindelijk ervaren we dit als de beste oplossing want diepe schuiven zijn zeer praktisch en minderdiepe kasten zijn ook praktischer dan diepe kasten.

105cm als werkblad is diep genoeg, je kan tijdens het koken een plank naar het midden schuiven zonder dat je “interieur stukken” op het eiland in de weg staan, ook gasten hebben nog plaats genoeg voor hun hapje en drankje. Zelfs in die situatie, is het echt niet benepen.

Net even gaan meten, tussen de kastenwand en het eiland hebben we 145cm. Dat kwam zo uit omdat onze woonkamer een “L” is. Dit is uiteraard zeer ruim, maar het voordeel is dat iemand de vaatwasser kan ledigen terwijl de schuiven volledig open gaan, of tijdens het koken is er plaats voor de kok en zijn afwassers.

Let op! Het wordt al snel een rommel plaats zo'n eiland, papieren, doosjes, ... Had ik van horen zeggen en nu ondervind ik dat, misschien maar best dat het geen 120cm diep is 8)7

Om een lang verhaal kort te maken: 105 en zoveel mogelijk plaats tussen de kasten en het eiland.
Edit: mogelijks hangt het ook af van de diepte van je kookplaat, mijn panorama is niet zo diep denk ik t.o.v. een downdraft

[ Voor 4% gewijzigd door poing op 14-05-2021 15:10 ]

Pagina: 1