Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepaneel verstelbaar op tour-caravan monteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Raymundo.earth
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-05-2021
Beste Tweakers,

Ik ben nieuw op dit forum en heb uitgebreid rondgeneusd op de verschillende topics en vragen. Wat een schat aan informatie, dank daarvoor! Ik hoop dat jullie me van nog meer wijsheid kunnen voorzien.

Ik ga een zonnepaneel op mijn caravan zetten, een 325Wp paneel dat ik via het werk van een vriend voor een vriendelijk bedrag kon overnemen. Het paneel is vrij groot, 1,69 bij 1 meter, en weegt 17 kilo. Het past precies op het schuine vlak van het dak van de caravan en daar wil ik 'm ook graag hebben. (Foto uploaden lukt op de één of andere manier niet, dus gebruik je verbeeldingskracht :-).

De hoek van het dak is 20 graden. Ik wil het paneel graag kunnen stellen, dus scharnieren naar een grotere hoek (afhankelijk van waar ik sta en wat het seizoen is. Ik wil er ook mee kunnen rijden dus hij moet goed vastzitten. Ik wil de montagebeugels met moeren en bouten vastzetten voor maximale zekering (de bouten zie je dan binnen in de caravan aan het plafond, vind ik ook wel geestig). Ik heb tot nu toe één verstelbare beugel gevonden, die niet geschikt is voor een groot zonnepaneel. Misschien dat ik zelf iets in elkaar mag gaan zetten, hebben jullie tips over knutselen dan wel kopen ergens?

Over de accu, laadregelaar, omvormer etc. ben ik helemaal ingelezen. Hebben jullie nog tips over waar ik het beste de volgende materialen kan bestellen / vinden?
- Dakdoorvoer om de kabels van het paneel waterdicht de caravan in te laten lopen.
- Een kastje / verbinding waar ik een pluskabel vanaf de accu op kan aansluiten, en vanwaar ik meerdere draden naar verschillende apparaten kan laten lopen (dit om de kabelboel netjes te houden, ik sta open voor tips). N.B.: het gaat niet om een zekeringkast, die zet ik tussen dit kastje en de apparaten.
- USB-stopcontact en sigaretten-aanstekerstopcontact.

Ik kijk uit naar jullie bericht, dank voor jullie hulp!

Raymundo

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
Systeem zoals bij een strandstoel?
https://media.s-bol.com/791jG4wA9Jor/550x468.jpg

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:57
Het moet ook blijven zitten met 100km/uur dus zorg dat je zeker iets stevigs maakt. Normaal gaan ze met plakhoeken op een plat dakgedeelte. Hoeft je ook niks te verstellen, altijd al het licht van boven.
Doorvoertjes enzo verkopen ze o.a bij botenwinkels maar ook vaak caravan en camperbouwers.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:37
Wil je ook laden tijdens het rijden, of enkel wanneer je ergens staat?

Een tijdje geleden kwam ik deze post tegen (in het Duits):
https://womoguide.de/wohn...ge-wohnmobil-nachruesten/

Zelf, werkzaam in de automotive/r&d weet dat er wel vaker constructies van Bosch/rexroth profielen op test-voertuigen worden gebouwd om vanalles te monteren... Ook heb ik zulke stellages wel eens naast testbanen zien liggen.

Zeker bij een groot paneel wil je eigenlijk geen/zo min mogelijk wind hebben die onder het paneel grijpt (zowel van de voorzijde, achterzijde alsook de zijkanten), daarom is een gelijmde (zeer platte) oplossing ook zo populair.

Persoonlijk vraag ik het me af hoezeer het nodig gaat zijn het paneel te "kantelen", ga je ook je caravan draaien gedurende de dag? Wellicht is het een optie waarbij je het paneel demonteert / binnen meeneemt en op locatie op een stellage monteert?

2050vandaag, waarom wachten?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:32

remco_k

een cassettebandje was genoeg

No Hands schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:20:
Het moet ook blijven zitten met 100km/uur dus zorg dat je zeker iets stevigs maakt.
Maak daar maar 200 of 250km/h aan windsnelheid van.
Stel autoweg, eigen snelheid 100km/h.
Tegenwind +50km/h
Tegenligger vrachtwagen: +86 km/h
Is totaal al 236 km/h. En dan nog wat extra veigheidsmarge. (Ik weet dat het optelsommetje niet zo eenvoudig is. Maar het punt wat ik maken wil is dat je er rekening mee moet houden dat je met 200+ km/h te maken hebt, in heftig rukkende vormen)

@Raymundo.earth Onderschat de krachten niet die op dat paneel komen te staan. Niet alleen de permanente krachten, maar ook de "rukkende" krachten. Die zijn het gevaarlijkst.
Je grootste probleem gaat niet bij het paneel zelf liggen (hoewel, zijn die wel geschikt voor >200km/h???), of bij de constructie die dat paneel gaat tilten. Je grootste probleem gaat de bevestiging zijn. Dat caravan dak is namelijk totaal niet geschikt om op een paar 4? 6? Of desnoods 8 bevestigingspunten zoveel kracht op te vangen. Het is namelijk voornamelijk van piepschuim en waaibomenhout ofzo gemaakt. Je zult aan de binnen of buitenzijde dat dak in het geheel met minimaal de grootte van dat paneel moeten versterken met b.v. een flinke plaat multiplex en daar dan je beugel aanvast monteren.

Dat is ook weer nadelig, want nóg meer gewicht op een hoog punt op je caravan. Bovenop dat van het paneel en het frame. Dat komt je wegligging allemaal weer totaal niet ten goede en vooral in bochten gaat het spul al snel overhangen of in een slecht geval gaat ie helemaal om als je toevallig op een rotonde ook nog over de verhoogde binnenkant heen rijdt. Om nog maar niet van zijwind te spreken. Caravans, juist caravans, zijn hier uitermate gevoelig voor. Dus zoek goed uit of je wel iets doet wat veilig is en blijft.

Met zoveel extra kilo's zo hoog op de caravan zou ik misschien niet eens met dat ding willen rijden. En ik rijd al heel wat jaren met caravans rond en ben nou niet bepaald de bangste persoon. Dus denk goed na wat je op je hals haalt en of het inderdaad zo link kan worden als ik nu schets. Ik heb er immers geen echte onderbouwing voor, maar slechts wat gezond verstand.

[ Voor 17% gewijzigd door remco_k op 15-05-2021 10:34 ]

Alles kan stuk.

• remco_k

remco_k

Dan nog wat constructiefs: je kan denk ik alle electro onderdelen die je zoekt bij Conrad wel vinden.

Daarnaast: een Caravan heeft al een 12 V circuit. Meestal schakelt deze al automatisch tussen 12V voeding van de auto, of 12V van de ingebouwde voeding van de caravan als je de stroom erop aan hebt gesloten. Idealiter sluit je daar je accu en laadregelaar ook bij aan als 3e bron, zodanig dat die wordt gekozen op het moment dat jij wilt.

Alles kan stuk.

• No Hands
remco_k schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:17:
[...]

Maak daar maar 200 of 250km/h aan windsnelheid van.
Stel autoweg, eigen snelheid 100km/h.
Tegenwind +50km/h
Tegenligger vrachtwagen: +86 km/h
Is totaal al 236 km/h. En dan nog wat extra veigheidsmarge. (Ik weet dat het optelsommetje niet zo eenvoudig is. Maar het punt wat ik maken wil is dat je er rekening mee moet houden dat je met 200+ km/h te maken hebt, ik heftig rukkende vormen)

@Raymundo.earth Onderschat de krachten niet die op dat paneel komen te staan. Niet alleen de permanente krachten, maar ook de "rukkende" krachten. Die zijn het gevaarlijkst.
Je grootste probleem gaat niet bij het paneel zelf liggen (hoewel, zijn die wel geschikt voor >200km/h???), of bij de constructie die dat paneel gaat tilten. Je grootste probleem gaat de bevestiging zijn. Dat caravan dak is namelijk totaal niet geschikt om op een paar 4? 6? Of desnoods 8 bevestigingspunten zoveel kracht op te vangen. Het is namelijk voornamelijk van piepschuim en waaibomenhout ofzo gemaakt. Je zult aan de binnen of buitenzijde dat dak in het geheel met minimaal de grootte van dat paneel moeten versterken met b.v. een flinke plaat multiplex en daar dan je beugel aanvast monteren.

Dat is ook weer nadelig, want nóg meer gewicht op een hoog punt op je caravan. Bovenop dat van het paneel en het frame. Dat komt je wegligging allemaal weer totaal niet ten goede en vooral in bochten gaat het spul al snel overhangen of in een slecht geval gaat ie helemaal om als je toevallig op een rotonde ook nog over de verhoogde binnenkant heen rijdt. Om nog maar niet van zijwind te spreken. Caravans, juist caravans, zijn hier uitermate gevoelig voor. Dus zoek goed uit of je wel iets doet wat veilig is en blijft.

Met zoveel extra kilo's zo hoog op de caravan zou ik misschien niet eens met dat ding willen rijden. En ik rijd al heel wat jaren met caravans rond en ben nou niet bepaald de bangste persoon. Dus denk goed na wat je op je hals haalt en of het inderdaad zo link kan worden als ik nu schets. Ik heb er immers geen echte onderbouwing voor, maar slechts wat gezond verstand.
Ik heb jaren zonnepanelen op daken van campers gemonteerd. Ik denk dat we deze veronderstelling wel iets kunnen afzwakken. met 4 plakhoeken zoals op deze site: https://solarben-shop.nl/18-montage-materiaal die je eventueel nog met parkers vastzet in je dak blijven ze gewoon zitten.

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:57
No Hands schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 07:19:
[...]

Ik heb jaren zonnepanelen op daken van campers gemonteerd. Ik denk dat we deze veronderstelling wel iets kunnen afzwakken. met 4 plakhoeken zoals op deze site: https://solarben-shop.nl/18-montage-materiaal die je eventueel nog met parkers vastzet in je dak blijven ze gewoon zitten.
Je hebt het over campers, dit topic gaat over een caravan. Als iets belangrijk is bij een caravan is het gewicht verdeling. Doe je dat verkeerd, dat gaat je caravan slingeren.
Dit probleem is niet aanwezig bij campers.

Ik rij veel met caravan en je moet echt niet willen dat je onnodig 30 kg extra op het dak gaat vastzetten. Dat is gewoon zonde van de stabiliteit (slingeren).

Beter koop je een flex zonnepaneel en lijm je deze vast. Of een kleiner paneel en die op 4 punten vastzetten.

[ Voor 20% gewijzigd door mouse86 op 14-05-2021 07:38 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

• remco_k

remco_k

En daarnaast heeft @No Hands het ook over panelen speciaal voor campers en caravans gemaakt. Deze zijn aanzienlijk lichter (ik zie een 190 Wp van 10 kg), aanzienlijk kleiner, minder dik én plat op het dak gemonteerd zonder enige constructie ertussen. Dat zijn wel echt grote verschillen.

Alles kan stuk.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:51

ericplan

5180 Wp PV

Ik zou me zorgen maken dat het kunststof paneel uit z’n frame loskomt. Lijkt me niet onmogelijk

A'dam PVOutput

• No Hands
mouse86 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 07:28:
[...]

Je hebt het over campers, dit topic gaat over een caravan. Als iets belangrijk is bij een caravan is het gewicht verdeling. Doe je dat verkeerd, dat gaat je caravan slingeren.
Dit probleem is niet aanwezig bij campers.

Ik rij veel met caravan en je moet echt niet willen dat je onnodig 30 kg extra op het dak gaat vastzetten. Dat is gewoon zonde van de stabiliteit (slingeren).

Beter koop je een flex zonnepaneel en lijm je deze vast. Of een kleiner paneel en die op 4 punten vastzetten.
Ik doelde op hoe te bevestigen, de gewichtsverdeling van caravans weet ik niets over.

• No Hands
remco_k schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:26:
En daarnaast heeft @No Hands het ook over panelen speciaal voor campers en caravans gemaakt. Deze zijn aanzienlijk lichter (ik zie een 190 Wp van 10 kg), aanzienlijk kleiner, minder dik én plat op het dak gemonteerd zonder enige constructie ertussen. Dat zijn wel echt grote verschillen.
Nee, dat deden we gewoon met normale 100x165 panelen.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
Ik denk ook dat het stevig monteren van een stellage die extra wind vangt erg lastig wordt op een dak van piepschuim en een dun laagje hout en coating.
Een extra 12 mm dik en rond 300 mm multiplex versteviging bij elke bout lijkt me noodzakelijk.

Je zou het jezelf makkelijker maken met een platte opstelling.

Hoe monteren ze satelliet schotels op caravans? (die gaan plat tijdens het rijden maar alsnog interessant)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Raymundo.earth
@busscherski @No Hands @remco_k @BjornHero @ericplan @mouse86 @ThinkPad Wow, wat onwijs tof dit, jullie reacties, tips, expertise. Heel veel dank. Eerlijk gezegd weet ik nu even niet wat te doen, maar dat is een gezond onderdeel van een uitvogel-proces. Ik laat jullie tips even bezinken en weet in ieder geval dat ik in het ergste (of makkelijkste) geval het paneel helemaal niet op de caravan monteer, maar meeneem en opstel wanneer ik ergens ga staan, of wel monteer maar dan loshaal wanneer ik ga rijden. Ik ben er sowieso bijna niet meer op tour en gebruik 'm voornamelijk als woonhut.

Warme groet, en dank nogmaals voor jullie tijd en aandacht, die waardeer ik!

Raymundo

• Raymundo.earth
No Hands schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 07:19:
[...]

@No Hands Denk je dat vier hoeken genoeg zijn? Ik heb 169 cm te overbruggen. Ik denk dan zelf vier hoeken plus in het midden van elke lange zijde een spoiler. En bedoel je met parkers plaatschroeven? Ik heb nog even rondgesnuffeld en zie iedereen de hoeken en spoilers met lijmkit vastzetten en verder niets. Naar jouw idee wel nodig?

• No Hands
Raymundo.earth schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:17:
[...]

@No Hands Denk je dat vier hoeken genoeg zijn? Ik heb 169 cm te overbruggen. Ik denk dan zelf vier hoeken plus in het midden van elke lange zijde een spoiler. En bedoel je met parkers plaatschroeven? Ik heb nog even rondgesnuffeld en zie iedereen de hoeken en spoilers met lijmkit vastzetten en verder niets. Naar jouw idee wel nodig?
Zoals ik al aangaf deden wij gewoon 100x165 panelen met 4 van die hoeken. alleen met Sikaflex, dat zit nog steeds. Als het helemaal aan de voorkat komt zou je een spoiler kunnen gebruiken. Dat kan nooit kwaad natuurlijk.
Parkers zijn inderdaad zelftappende plaatschroeven. Die zitten vaak ook bijgeleverd bij de plastic hoeken.

Pagina: 1