Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-06 20:30
Mijn vriendin heeft een aantal weken geleden gesolliciteerd bij een bedrijf en is daar toen aangenomen. Ze begint 1 juni. Tijdens de sollicitatie is gevraagd naar referenties, en die heeft ze gegeven.

Nu een aantal weken later zijn de referenties ineens alsnog gebeld (dat heeft ze van hen gehoord). De referenties hebben te horen gekregen dat dit een standaard procedure is.

Ik vind het heel apart. Wat kan hiervan de reden zijn? Heeft iemand dit ook meegemaakt?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ze vragen om referenties, en vervolgens bellen ze die. Ben ik nu gek, of is dat de reden dat je iemand zou vragen om referenties?

Wat kan de reden zijn? Van alles en nog wat. Extra informatie inwinnen, toch nog twijfelen over een kandidaat, specifieke kennis zoeken bij een kandidaat, of nog tig andere zaken die de werkgever je zal kunnen vertellen.

Als je niet wil dat de referenties gebeld worden, dan geef je ze niet op

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jeroenneman schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:23:
Ze vragen om referenties, en vervolgens bellen ze die. Ben ik nu gek, of is dat de reden dat je iemand zou vragen om referenties?
Maar het is wel raar om iemand eerst aan te nemen en pas daarna de referenties na te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:50
Jeroenneman schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:23:

Wat kan de reden zijn? Van alles en nog wat. Extra informatie inwinnen, toch nog twijfelen over een kandidaat, specifieke kennis zoeken bij een kandidaat, of nog tig andere zaken die de werkgever je zal kunnen vertellen.

Als je niet wil dat de referenties gebeld worden, dan geef je ze niet op
Meestal bel je referenties voordat je iemand aanneemt. Iemand aannemen en dán pas referenties gaan bellen klinkt een beetje als mosterd na de maaltijd.

Ik zou me er verder niet al te druk over maken. Als je het echt wilt weten, zou ze kunnen vragen waarom dat niet voor het aannemen gebeurd is.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zou zeggen dat het beetje afhangt van wat ze bij de referenties navragen. Gaat het erom of ze hard gewerkt heeft bij haar vorige baan? Ja dan ben ik het ermee eens dat het beetje laat is nu na te bellen. Al kunnen het alsnog procedures zijn die simpelweg niet in de juiste volgorde doorlopen zijn.

Maar het kan ook dat de referenties worden nagebeld om te kijken of ze eerlijk is geweest. Heeft ze echt bij bedrijf X gewerkt, en klopt het dat ze vertrokken is omdat ze dichter bij huis wilde werken, en niet dat ze op staande voet wat ontslagen na uit de kas te hebben gestolen. Dat is in principe meer een formaliteit, en kan prima nadat haar verteld is dat ze is aangenomen. Ze kunnen altijd nog van haar af dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17:20
Sissors schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:28:
Zou zeggen dat het beetje afhangt van wat ze bij de referenties navragen. Gaat het erom of ze hard gewerkt heeft bij haar vorige baan? Ja dan ben ik het ermee eens dat het beetje laat is nu na te bellen. Al kunnen het alsnog procedures zijn die simpelweg niet in de juiste volgorde doorlopen zijn.

Maar het kan ook dat de referenties worden nagebeld om te kijken of ze eerlijk is geweest. Heeft ze echt bij bedrijf X gewerkt, en klopt het dat ze vertrokken is omdat ze dichter bij huis wilde werken, en niet dat ze op staande voet wat ontslagen na uit de kas te hebben gestolen. Dat is in principe meer een formaliteit, en kan prima nadat haar verteld is dat ze is aangenomen. Ze kunnen altijd nog van haar af dan.
Ik heb een tijd terug voor het eerst te maken gehad met referenties aangeven. Eigenlijk is het ook allemaal een wassen neus kwam ik achter toen ik er mee te maken kreeg. In principe instrueer je de mensen die je opgeeft (dat doe ik in ieder geval). Als je dan echt kwaad in de zin hebt of punten zoals jij aangeeft wilt verbloemen, gaat je dat altijd wel lukken.

Case van TS is wat raar inderdaad. Zal vast iemand hebben zitten slapen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
In het gunstigste en meest waarschijnlijke geval: iemand van HR die het dossier wil sluiten en de ontbrekende vinkjes nog even naloopt.

Minder gunstig: het zou ook kunnen dat ze twijfelen of ze de beste kandidaat hebben aangenomen. Zolang de proeftijd nog niet doorlopen is kunnen ze in principe alle kanten nog op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:01
Beste is om dit soort zaken af te spreken met je nieuwe werkgever (bijvoorbeeld dat je afspreekt in welk stadium van de sollicitatie referenties gebeld gaan worden, zodat je ze tijdig, maar ook niet te vroeg, kan inlichten.

Referenties zijn namelijk vaak bij de oude werkgever, en het is niet echt handig daar te gaan roepen dat je aan het solliciteren bent als dat niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Is er sprake van proeftijd? Dan is het natuurlijk niet heel vreemd als ze iemand graag willen hebben, snel een aanbod doen en daarna pas referenties bellen. Dan kan je er tijdens de proeftijd alsnog op anticiperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:05

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Is bij mij ook een keer gebeurd. Was toen niet omdat ze twijfelden of zo, maar meer om een beter beeld te krijgen over mijn persoonlijkheid. Om zo een betere invulling te kunnen geven aan de functie (die was redelijk losjes).

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:12
Voor een vertrouwensfunctie gebeurt dit ook wel na aanname. Het is dan de achtervang of iemand niet gelogen heeft of belangrijke zaken heeft achtergehouden. Het kan dan ook externe partij zijn die de check doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Rukapul schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:30:
Voor een vertrouwensfunctie gebeurt dit ook wel na aanname. Het is dan de achtervang of iemand niet gelogen heeft of belangrijke zaken heeft achtergehouden. Het kan dan ook externe partij zijn die de check doet.
Mijn werkgever doet dit ook vaak nadat de kandidaat is aangenomen. Er is sowieso een proeftijd dus je kan van onwelvallige kandidaten af, maar tegelijkertijd bel je referenties pas als de kandidaat ook echt gewisseld is. Zeker belangrijk bij referenties bij de vorige / huidige werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:51

Honesty

kattenneus!

burnedhardware schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:24:
Beste is om dit soort zaken af te spreken met je nieuwe werkgever (bijvoorbeeld dat je afspreekt in welk stadium van de sollicitatie referenties gebeld gaan worden, zodat je ze tijdig, maar ook niet te vroeg, kan inlichten.

Referenties zijn namelijk vaak bij de oude werkgever, en het is niet echt handig daar te gaan roepen dat je aan het solliciteren bent als dat niet nodig is.
Precies ik geef ook altijd standaard aan dat ik de referentie eerst zelf op de hoogte wil stellen van het telefoontje en kan daarna kan het nieuwe bedrijf vragen naar de referentie. Maar ik vraag me ook wel soms af als belangen elkaar overlopen(zoals bij mij met vrijwilligerswerk en betaald werk) of dat referenties wel een pluspunt zijn. Ik had een super sollicitatie en alleen na de referentie van mijn vrijwilligerswerk(waar ik onmisbaar ben) was ik ineens een stuk minder super.
Geen idee wat er toen precies is gebeurd, ik heb nu in ieder geval een nieuwe baan zonder referentie.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-06 20:30
Dank voor de reacties.

Misschien had ze inderdaad van te voren kunnen afspreken wanneer haar referenties gebeld zouden worden. Zaten geen referenties tussen van haar huidige werkgever, en ze zijn uiteraard wel op de hoogte gesteld.

Het lijkt me nu achteraf wat raar om aan de nieuwe werkgever te vragen waarom ze voor deze volgorde hebben gekozen.

Laten we vooral hopen dat ze wel zeker zijn van hun keuze en dat ze niet nog aan het twijfelen zijn en in de proefperiode nog hun definitieve keuze gaan maken.

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-06 11:19
mastair schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:20:
Ik vind het heel apart. Wat kan hiervan de reden zijn?
Waarschijnlijk is het gewoon een vinkje op een lijstje wat ze nog vergeten waren. Zou me er niet druk over maken.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Niet toevallig bij een bank oid. Meer dan eens wordt de risicoanalyse mbt een nieuwe medewerker pas nadat de beslissing over aanname is genomen. (ook logisch, dat is zeer intensief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:48
Het kan ook gewoon “standaard procedure” zijn.
Als HR een vink lijst heeft per nieuwe medewerker en dat dit gewoon gedaan moet worden. En of dit nou voor of na proef periode is maakt niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Zodra bij een referentie check alsnog te boven komt dat je gelogen hebt over iets belangrijks is dat reden tot onmiddelijk ontslag zonder verdere problemen. Immers als werkgever moet je ervan uit kunnen gaan dat de informatie verstrekt op de CV en intake waar zijn, zo niet ..

Maar dit is in het ergste geval, het kan ook dat ze gewoon graag even willen weten wat voor persoon ze is, iets wat je makkelijker vraagt nadat diegene is aangenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:09
mastair schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:58:
Dank voor de reacties.

Misschien had ze inderdaad van te voren kunnen afspreken wanneer haar referenties gebeld zouden worden. Zaten geen referenties tussen van haar huidige werkgever, en ze zijn uiteraard wel op de hoogte gesteld.

Het lijkt me nu achteraf wat raar om aan de nieuwe werkgever te vragen waarom ze voor deze volgorde hebben gekozen.

Laten we vooral hopen dat ze wel zeker zijn van hun keuze en dat ze niet nog aan het twijfelen zijn en in de proefperiode nog hun definitieve keuze gaan maken.
Waarom is dat raar? Waarom hopen? Zou je niet liever 1 ongemakkelijke vraag, ik vind hem overigens niet ongemakkelijk, gesteld willen hebben dan met een vraagteken je eerste maand(en) bij je nieuwe baas gaan beginnen? Onnodige stress voor je vriendin toch?

Op je tenen lopen vs. even navragen uit pure interesse en uitleg waarom je het vraagt.

Ik heb nog goed contact met de referenties die waren opgegeven en ik kreeg te horen dat deze nog zijn gebeld nadat ik ben aangenomen. Ik waardeer de moeite die jullie gedaan hebben, want dat betekent dat het bedrijf niet zomaar mensen aanneemt. Heeft dat nog nieuwe inzichten opgeleverd en zouden jullie die met mij willen delen? Het zijn natuurlijk al spannende tijden als je een nieuwe werknemer bent en dan start je fijner als je dezelfde verwachtingen van elkaar hebt.

Zoiets zou het kunnen zijn en zelf zou ik er nog humor in gooien om het nog meer casual te laten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:55
mastair schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:58:
Dank voor de reacties.

Ik denk dat je het punt van referenties mist. Daar hoeft niet een afspraak over gemaakt te worden wanneer gebeld gaat worden, dat gaat het doel ook een beetje voorbij.

Referenties worden voor of na het aannemen gebeld om te checken of er niet gelogen is, of om na te vragen wat de instelling was van de werknemer, of dat er geen aparte dingen zijn voorgevallen (diefstal, vaak te laat komen etc).

Als ze vragen heeft moet ze die gewoon stellen, zeker in het begin waar werknemer en werkgever elkaar nog onbekend zijn. Dat schept duidelijkheid en voorkomt argwaan.

En wat bedoel je in je laatste zin? Een werkgever twijfelt altijd in het begin, hij weet immers niet wat voor vlees hij in de kuip heeft gehaald. Iemand kan de mooiste verhalen voorleggen en vervolgens in de praktijk exact het tegenovergestelde zijn. Daarvoor is de proefperiode en daarvoor zijn tijdelijke contracten.

Ik denk dat jullie je te druk maken. Bij twijfel, vraag je werkgever na.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-06 11:11

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Doe ik ook nog wel eens zo. Het kan best zijn dat je een persoon best in het team wil hebben, maar de daadwerkelijke functie inhoud nog meerdere kanten kan uitsturen. Dan is even wat terugkoppeling van referenten over wat voor soort zaken de kandidaat het beste liggen mooi meegenomen.
Pagina: 1