Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Pre-build aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• STB-Gamer
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-08-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc is in eerste instantie voor mijn administratie. Word en Excel, mailen, internet.
Maar het is ook wel leuk als er spellen op gespeeld kunnen worden zoals Fortnite, Minecraft, Sims.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 1000 euro, maar dit is echt de max. Liever minder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb alleen de kast nodig. Een monitor, toetsenbord, muis, boxen is er gewoon.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik vind het gewoon belangrijk dat die spellen goed draaien voor mijn kinderen, en dat er geheugen op zit voor mijn administratie. Ik gebruik een externe harde schijf. Daar wordt het op gezet, maar het is toch wenselijk dat er een behoorlijk geheugen in zit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua merk heb ik geen idee. Ik weet niet of HP of Asus beter is dan Acer. Daar heb ik geen verstand van.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De computer komt in de woonkamer te staan dus het zou fijn zijn dat hij niet klinkt als een opstijgend vliegtuig, maar hij hoeft ook niet muisstil te zijn. Er word geleefd in ons huis, dus een beetje geluid is geen probleem. Wel wil ik absoluut niet zelf dat ding in elkaar hoeven zetten, daarom een pre-build.

Ga je overklokken?
Nee, zou niet eens weten hoe.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou het fijn vinden dat jullie me wat linkjes sturen van pc's die kunnen wat ik wil. In de winkel heb ik toch vaak het idee dat ze me met iets duurders proberen op te schepen. Dus als jullie me willen helpen zou dat fijn zijn. :+

Beste antwoord (via STB-Gamer op 14-05-2021 09:16)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:24
Voor de games die jij noemt is een videokaart niet echt noodzakelijk, zeker als je op medium settings speelt. Ik zou kijken naar een model met een Ryzen chip, daarvan is het videodeel iets beter dan dat van Intel.
Hier is een lijst, ik zou wel een model met 16GB RAM nemen - dan kan ie wat langer mee. Bijvoorbeeld deze HP Desktop M01-F1010nd of deze Lenovo IdeaCentre 5 14ARE05 (90Q3003NMH) zijn beter geschikt voor jouw doeleinden dan de PC met een wat oudere 8 core die je zelf gevonden hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door martyw op 13-05-2021 18:43 ]

Alle reacties

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:32
reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2021

De meeste pc-winkels kunnen een pc voor je in elkaar zetten, dus dat hoef je sowieso niet zelf te doen. Dan krijg je gewoon een complete kast geleverd met alles er al in, hoef je alleen de monitor, muis en toetsenbord nog in te prikken. Meestal kun je op die manier wat meer waar voor je geld krijgen. Anders zou je kunnen zoeken naar een prebuild systeem dat ongeveer dezelfde specs heeft als wat er in die best buy guide genoemd wordt.

• STB-Gamer
migchiell schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:30:
reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2021

De meeste pc-winkels kunnen een pc voor je in elkaar zetten, dus dat hoef je sowieso niet zelf te doen. Dan krijg je gewoon een complete kast geleverd met alles er al in, hoef je alleen de monitor, muis en toetsenbord nog in te prikken. Meestal kun je op die manier wat meer waar voor je geld krijgen. Anders zou je kunnen zoeken naar een prebuild systeem dat ongeveer dezelfde specs heeft als wat er in die best buy guide genoemd wordt.
Nou, ik lees hier en daar dat je momenteel dus beter niet eentje in elkaar kunt laten bouwen ivm hoge kosten? Of heeft is dat met mijn wensen niet het geval?

• STB-Gamer
https://www.bcc.nl/comput...-510-15ick-i7-9700/294064

Ik zit bijvoorbeeld hiernaar te kijken, maar is dit een goede koop? Ik heb echt geen idee.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:32
STB-Gamer schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:43:
https://www.bcc.nl/comput...-510-15ick-i7-9700/294064

Ik zit bijvoorbeeld hiernaar te kijken, maar is dit een goede koop? Ik heb echt geen idee.
Die heeft geen aparte videokaart, en is dus minder geschikt om te gamen. Je kunt er zelf een losse videokaart bij kopen, maar dat kost dan natuurlijk ook weer extra geld.

Ook zit er voor de opslag nog een ouderwetse HDD in, die werkt op zich prima maar maakt wel meer geluid en is langzamer dan een nieuwere SSD.

Tenslotte denk ik dat de processor die erin zit wat overkill is voor jouw wensen.

Deze pc gaat prima werken, maar het kan nog beter, en hij is minder geschikt om te gamen.

Als ik jou was zou ik eens verder kijken in wat andere topics hier, waar aankoopadvies wordt gevraagd voor een pc.

• STB-Gamer
Dankjewel! Ik zal even kijken.

• STB-Gamer
migchiell schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 17:43:
[...]

Die heeft geen aparte videokaart, en is dus minder geschikt om te gamen. Je kunt er zelf een losse videokaart bij kopen, maar dat kost dan natuurlijk ook weer extra geld.

Ook zit er voor de opslag nog een ouderwetse HDD in, die werkt op zich prima maar maakt wel meer geluid en is langzamer dan een nieuwere SSD.

Tenslotte denk ik dat de processor die erin zit wat overkill is voor jouw wensen.

Deze pc gaat prima werken, maar het kan nog beter, en hij is minder geschikt om te gamen.

Als ik jou was zou ik eens verder kijken in wat andere topics hier, waar aankoopadvies wordt gevraagd voor een pc.
En mocht je er tijd en zin in hebben, misschien zou je een lijst kunnen maken van een computer? Zodat ik weet waar ik op moet letten. En als ik hem dan toch in elkaar laat zetten ipv pre-build, wat voor samenstelling zou je dan adviseren?

Ik heb die topics daarnet al wat doorgelezen, maar de ene zegt een videokaart is niet perse nodig, de andere wel? Weer een andere zegt Intel i7 is een pre, en jij zegt dat dat overkill is. Dus voor een leek is dit allemaal best heel verwarrend haha :P

• STB-Gamer
migchiell schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 17:43:
[...]

https://reduxgaming.nl/ga...ecraft_fortnite&res=1080p

Bedoel je zoiets?

Acties:
  • Beste antwoord

• martyw
Voor de games die jij noemt is een videokaart niet echt noodzakelijk, zeker als je op medium settings speelt. Ik zou kijken naar een model met een Ryzen chip, daarvan is het videodeel iets beter dan dat van Intel.
Hier is een lijst, ik zou wel een model met 16GB RAM nemen - dan kan ie wat langer mee. Bijvoorbeeld deze HP Desktop M01-F1010nd of deze Lenovo IdeaCentre 5 14ARE05 (90Q3003NMH) zijn beter geschikt voor jouw doeleinden dan de PC met een wat oudere 8 core die je zelf gevonden hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door martyw op 13-05-2021 18:43 ]

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:01

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Steam/Discord: Flimovic

• STB-Gamer
martyw schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:36:
Oh, geweldig. Ik had al naar dit HP model gekeken, maar ik wist niet zeker of het wel oke was met mijn wensen.

En het model dat ik hierboven in een link heb gezet? Dat is weer teveel van het goede?

• martyw
Die van Redux gaming heeft een 4 core CPU, maar 8GB RAM en een oude videokaart - dat lijkt me in jouw geval minder interessant

• STB-Gamer
martyw schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:46:
Die van Redux gaming heeft een 4 core CPU, maar 8GB RAM en een oude videokaart - dat lijkt me in jouw geval minder interessant
Oke, dankje. Dus niet zeuren en gewoon gaan voor die HP?

Kan je eventueel nog onderdelen vervangen/toevoegen bij een pre-build? Of is dat af te raden?

Het liefst gooi ik hem nu in de winkelmand en dan ben ik klaar haha! 8)7

• martyw
STB-Gamer schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:48:
Kan je eventueel nog onderdelen vervangen/toevoegen bij een pre-build? Of is dat af te raden?
Afgezien van een grotere SSD bijvoorbeeld is dat vaak lastig: de voeding is meestal precies afgemeten, en ook worden er vaak niet standaard maten voor bijvoorbeeld moederborden gebruikt.

• STB-Gamer
martyw schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:24:
[...]

Afgezien van een grotere SSD bijvoorbeeld is dat vaak lastig: de voeding is meestal precies afgemeten, en ook worden er vaak niet standaard maten voor bijvoorbeeld moederborden gebruikt.
Hmm, oke..

Nadat ik wat builds heb doorgespit heb ik dit. Geen idee of de onderdelen wel samen kunnen.
Maar als ik deze build zou willen, waar kan ik die dan door iemand in elkaar laten zetten?
Ik woon in het Noorden van het land.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 69,56€ 69,56
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5500 XT OC 4G€ 245,30€ 245,30
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 60,-€ 60,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 85,99€ 85,99
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 72,60€ 72,60
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,90€ 99,90
Totaal€ 832,35

• STB-Gamer
Of moet de koeler er ook bij van die Best Buy Build?

De Cooler Master Hyper 212 Black Edition

• martyw
STB-Gamer schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:18:
[...]

Hmm, oke..

Nadat ik wat builds heb doorgespit heb ik dit. Geen idee of de onderdelen wel samen kunnen.
Maar als ik deze build zou willen, waar kan ik die dan door iemand in elkaar laten zetten?
Ik woon in het Noorden van het land.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 69,56€ 69,56
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5500 XT OC 4G€ 245,30€ 245,30
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 60,-€ 60,-
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 72,60€ 72,60
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,90€ 99,90
Totaal€ 832,35
Het voornaamste probleem met deze build is dat de videokaart niet leverbaar is..... De shop die hem adverteert is niet tot levering in staat, zie het vraagteken....
Als je iets zelf wilt samenstellen zijn er shops die tegen een vergoeding je systeem installeren en er Windows op zetten, bijvoorbeeld Azerty doet dat.
Als je iets wilt wat leverbaar is dan kom je op ruim 1100 euro inclusef assemblage - en de extra performance die deze videokaart biedt is niet heel wezenlijk voor de games die je kinderen spelen, ook zul je niet veel merken van de iets snellere CPU in je dagelijkse administratieve taken....

1ProcessorsIntel Core i5-11400F Boxed€ 168,19€ 168,19
1MoederbordenASRock B560M Steel Legend€ 125,-€ 125,-
1VideokaartenZotac Gaming GeForce GTX 1650 Low Profile GDDR6€ 360,88€ 360,88
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 49,61€ 49,61
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 99,50€ 99,50
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W€ 67,90€ 67,90
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 105,90€ 105,90
Totaal€ 1.062,97

En over een paar jaar willen die dan wat grotere kleintjes veel heftigere games spelen, en kan je de hele zaak weer upgraden .....

• martyw
Dan ben je goedkoper uit met een Asus ROG Strix G15CK-NL026T

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 13-05-2021 21:40 ]

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:57
Of zoiets:
https://www.informatique....ygamepc-level-20-w10.html

Heeft een veel betere videokaart, maar is dan ook wat duurder (en heeft tevens een extra schijf voor data opslag).

Je zal nu een afweging moeten maken, ga ik nu 200 euro meer uitgeven of ga ik dat geld nu besparen en hopen dat videokaarten over 2 jaar weer veel goedkoper zijn dan nu en er alsnog een betere videokaart in zetten.

[ Voor 55% gewijzigd door Arjant2 op 13-05-2021 23:11 ]

• STB-Gamer
Ik denk dat ik dan toch voor de goedkopere optie ga en ga wachten tot de videokaarten wat betaalbaarder worden en die dan vervangen. Sowieso als de oudste straks wat ouder is en andere games wil spelen dan zullen we tegen die tijd wel gaan kijken hoe en wat.

Want het is ook wat lastig beslissen. De ene zegt je hebt geen videokaart nodig, dus ik denk ik kijk bij de Best Buy Guide, zoals geadviseerd en doe die videokaart erin en dan is dat opeens te weinig. Dus ik heb geen idee meer wat ik het beste kan doen.

Dus dan maar gewoon rekening houden met het budget en was besparen en dan kijken we over een 5 jaar wel weer een keer. Dan kan ik nu in ieder geval de dingen doen die we op dit moment belangrijk vinden.

Heel erg bedankt voor de reacties!

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 12:40
STB-Gamer schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:22:
Ik denk dat ik dan toch voor de goedkopere optie ga en ga wachten tot de videokaarten wat betaalbaarder worden en die dan vervangen. Sowieso als de oudste straks wat ouder is en andere games wil spelen dan zullen we tegen die tijd wel gaan kijken hoe en wat.

Want het is ook wat lastig beslissen. De ene zegt je hebt geen videokaart nodig, dus ik denk ik kijk bij de Best Buy Guide, zoals geadviseerd en doe die videokaart erin en dan is dat opeens te weinig. Dus ik heb geen idee meer wat ik het beste kan doen.

Dus dan maar gewoon rekening houden met het budget en was besparen en dan kijken we over een 5 jaar wel weer een keer. Dan kan ik nu in ieder geval de dingen doen die we op dit moment belangrijk vinden.

Heel erg bedankt voor de reacties!
De videokaarten zijn op dit moment veel te prijzig inderdaad. De videokaarten kosten twee keer zoveel als wat ze waard zijn, dan komt door die mining hype van cryptos. Wat je kan doen, is misschien kan je een tweedehandse videokaart voor weinig op de kop tikken. Of bij Ali express hebben ze ook altijd wel wat oudere modellen liggen voor weinig. Zoals men hier al aangeeft je hebt niet zoveel grafische rekenkracht nodig bij het spelen van de door jou genoemde games. Zolang je het maar bij een resolutie houd van 1920x1080 (Full HD).

Zelf speel ik zo nu en dan fortnite op 4K met een RTX 2070 en dat gaat prima op medium / high settings.
Maar 4K is vier keer zo zwaar als Full HD, dus wanneer je op Full HD speelt kan je een grafische (ingebakken) kaart nemen die vier keer minder krachtig is als de oude generatie RTX 2070 videokaarten. Je kan eventueel dan al prima uit de voeten met een pricewatch: AMD Ryzen 5 3400G Boxed.

Dat scheelt een hoop kosten en kan je makkelijk een PRE Build maken van €400 - €500 euro. En wat je al aangeeft, als je besluit dat je toch op 144FPS Full HD wilt spelen of iets in die trant, kan je er altijd een videokaart bij prikken. Hou er wel rekening mee dat je dan nu alvast een 450+ watt voeding erin doet.

[ Voor 5% gewijzigd door Glamourt op 14-05-2021 10:56 ]

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Als je je gameresolutie naar 720p laat zakken kan je zelfs met een geïntegreerde kaart al redelijk wat. Mooi is het niet, zeker niet nu spellen gebouwd zijn rondom de standaardresolutie van 1080p, maar beter dan niets.

• STB-Gamer
Glamourt schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:52:
[...]

De videokaarten zijn op dit moment veel te prijzig inderdaad. De videokaarten kosten twee keer zoveel als wat ze waard zijn, dan komt door die mining hype van cryptos. Wat je kan doen, is misschien kan je een tweedehandse videokaart voor weinig op de kop tikken. Of bij Ali express hebben ze ook altijd wel wat oudere modellen liggen voor weinig. Zoals men hier al aangeeft je hebt niet zoveel grafische rekenkracht nodig bij het spelen van de door jou genoemde games. Zolang je het maar bij een resolutie houd van 1920x1080 (Full HD).

Zelf speel ik zo nu en dan fortnite op 4K met een RTX 2070 en dat gaat prima op medium / high settings.
Maar 4K is vier keer zo zwaar als Full HD, dus wanneer je op Full HD speelt kan je een grafische (ingebakken) kaart nemen die vier keer minder krachtig is als de oude generatie RTX 2070 videokaarten. Je kan eventueel dan al prima uit de voeten met een pricewatch: AMD Ryzen 5 3400G Boxed.

Dat scheelt een hoop kosten en kan je makkelijk een PRE Build maken van €400 - €500 euro. En wat je al aangeeft, als je besluit dat je toch op 144FPS Full HD wilt spelen of iets in die trant, kan je er altijd een videokaart bij prikken. Hou er wel rekening mee dat je dan nu alvast een 450+ watt voeding erin doet.
Oke, zou je een lijstje kunnen maken van mijn bovengeplaatste lijst die compleet is en goed genoeg voor mijn wensen? En die geupgrade kan worden? Dan zal ik in de omgeving iemand zoeken die hem voor me kan bouwen. Een winkel o.i.d.

Ik zit nu bij computers te kijken bij coolblue bijvoorbeeld. Daar heb je dit:
https://www.coolblue.nl/p...n-gaming-tg01-1200nd.html

Of dit:
https://www.coolblue.nl/p...n-gaming-tg01-1305nd.html

Maar als ik dit zelf laat bouwen ben ik met die videokaarten niet goedkoper uit denk ik?

• martyw
STB-Gamer schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:26:
[...]

Oke, zou je een lijstje kunnen maken van mijn bovengeplaatste lijst die compleet is en goed genoeg voor mijn wensen? En die geupgrade kan worden? Dan zal ik in de omgeving iemand zoeken die hem voor me kan bouwen. Een winkel o.i.d.

Ik zit nu bij computers te kijken bij coolblue bijvoorbeeld. Daar heb je dit:
https://www.coolblue.nl/p...n-gaming-tg01-1200nd.html

Of dit:
https://www.coolblue.nl/p...n-gaming-tg01-1305nd.html

Maar als ik dit zelf laat bouwen ben ik met die videokaarten niet goedkoper uit denk ik?
Die eerste is enigszins vergelijkbaar met de build die ik hier boven gaf met een iets betere videokaart, de tweede heeft een flink betere videokaart die los ruim meer dan 500 euro kost - maar maar 8GB RAM, daar wil je liever 16GB van hebben.
Goedkoper zelf bouwen gaat je op dit moment niet lukken helaas .....

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-11 17:17

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Zou zelf de i5 met de 1660 Super pakken. Ram kun je eventueel zelf nog wel bijprikken als/wanneer blijkt dat dat nodig is.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• STB-Gamer
Wolvganger schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:11:
Zou zelf de i5 met de 1660 Super pakken. Ram kun je eventueel zelf nog wel bijprikken als/wanneer blijkt dat dat nodig is.
Kan dat wel bij zo'n pre-build? Ik begreep dat dat qua ruimte vaak niet mogelijk is.

• STB-Gamer
Ah, ik lees al dat er ruimte is om het werkgeheugen uit te breiden. Top! Dan wordt het de kast met de betere videokaart.
Pagina: 1