Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• mmun
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11-10 12:23
Ik ben me aan het oriënteren op zonnepanelen en zou graag wat advies willen hebben.
Fotos, windrichting en hellingshoek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YiZOiLt2UomVxg_iken5lpitIQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xwtWdUTnVrIDg6tM03zJg23n.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6q9LA-A3Garsj-qs_qrMWtvuF9s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3yxFAFJWZJFdS9CoY8Ua8wKz.png?f=user_large

Buitenmaten zijn exclusief buitenste rij dakpannen. Afmeting dakpan = 30x34

Windrichting Dak = Z-O
Hellingshoek 39 graden
Schaduw
Geen zachte schaduw. Harde schaduw komt van schoorsteen en pijpje voor afvoer wasdroger die niet gebruikt wordt.
Helaas weet ik niet of we schaduw van het dak van de buren hebben. Op dit moment van het jaar niet, maar ik weet niet hoe dit in de herfst en winter is.
Jaarverbruik
Huidig jaarverbruik = 3000lWh
Ik verwacht wel om binnen een jaar een elektrische auto aan te schaffen waarbij ik de mogelijkheid heb voor een laadpaal op eigen terrein.
Warmte pomp verwacht ik niet binnen een jaar of tien maar als de ontwikkelingen hierin snel gaan zou het zomaar sneller kunnen.
Op dit moment koken we nog op gas, maar ook hiervoor geldt, inductie/elektrisch zou zomaar binnen een aantal jaar een optie kunnen zijn.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Op dit moment hebben we nog 1 fase in huis. Met het oog om de mogelijkheid te hebben om een elektrische auto snel te kunnen opladen heb ik begrepen dat het verstandig is om over te gaan naar 3-fase.
Doel en budget
Doel is om in ieder geval zelfvoorzienend te zijn om een elektrische auto te kunnen opladen en om eenvoudig te kunnen uitbreiden als er een warmtepomp komt. Ik zou graag advies willen hebben of het op dit moment verstandiger is om dan het dak maar gelijk vol te laten leggen of later uit te breiden. Het budget om het dak vol te laten leggen is er wel. De verwachting is nu dat we hier nog minstens 10 jaar blijven wonen. Kleur van panelen maakt niet uit, lichte voorkeur naar zwart.
Uitvoering project
Ik wil de panelen in ieder geval laten leggen. Kan eventueel wel zelf inkopen maar weet dan niet of het eenvoudig is om een gecertificeerd bedrijf te vinden die e.e.a. wil installeren. Regio is Noord-Holland (Haarlemmermeer)
Bijhouden van data
Bijhouden van data is altijd leuk maar ook weer niet een harde eis omdat je hier volgens mij toch niet heel veel invloed op kan uitoefenen.
Offerte
Op het moment heb ik 1 offerte. Wil meerdere offertes opvragen als ik wat specifieker kan zijn en jullie advies hierin kan meenemen.

16 Sunpower P3 375Wp All Black: 2.754,00
16 Enphase micro omvormer IQ7+: 1.836,00
1 Enphase 3 fase kabel per paneel: 453,60
1 Enphase 3 fase relais: 148,50
1 Enphase Envoy-S Standard met inbouwkast: 229,50
16 Complete montage van de zonnepanelen en omvormer(s), inclusief advies en transport.: 1.323,00
1 Montage materiaal schuin / plat dak 781,65
Fabrieksgarantie 20 jaar - Gecertificeerd.
Standaard 40 meter DC Solar kabel 6m² - Standaard 15 meter AC Solar kabel.
1 Inclusief Zon Zeker Garant basis dekking * Inclusief particuliere BTW teruggave * Inclusief schouw
werkvoorbereider voor bepalen legplan en aantal zonnepanelen, locatie omvormer en kabeltraject
150,00

Korting Enphase Micro omvormers- 25 jaar garantie 250,00
Korting Sunpower actie. 25 jaar productgarantie 250,00
Korting Vaste Lasten Bond 350,00

Totaal exclusief BTW € 6.826,25
BTW 21% € 1.433,51
Totale investering zonnepanelen systeem inclusief BTW € 8.259,76
Vragen
  1. Ik zou graag advies willen hebben of het op dit moment verstandiger is om dan het dak maar gelijk vol te laten leggen of later uit te breiden of een tussenweg. In de meeste gevallen begrijp ik dat hier de voorkeur uitgaat naar vol laten leggen. Het budget om het dak vol te laten leggen is er wel.
  2. Hebben jullie nog tips m.b.t. het legplan? Ik begrijp dat ik weg moet blijven bij de schaduw van schoorsteen en afvoerpijp van de droger.
  3. Waar kan ik nog meer rekening mee houden als ik nog een aantal offertes ga opvragen?

WP: ME PUD-SWM80YAA / EHSD-VM2D / DJG WPS300 RVS

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
Dit wordt heeeeeel nauwkeurig meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5ch5hPyKzUeWyAqwqU60bIjadQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GlAakjwHUyXzxaQBect5VM11.png?f=user_large

Dit is met een relatief klein Jinko 360Wp paneel van 1692x1029mm, en dat is krap

Met 996x2015 Phono's van 415Wp krijg je iets als dit, maar das visueel en kwa opbrengst minder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WsRvE-SKPEO3oasjKVJII9-cTcQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NgoJpbNH0OxN0K8S58OwKHDD.png?f=user_large

Hoe dan ook: alles aan een dikke string omvormer en gaan (deze mogelijkheden zijn 7 en 6kW)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Pijpje afvoer condensdroger maak je een klober ventilatiepan van en plaatst een WP boiler eronder.

Dan passen er nog meer panelen.
Verder niets aan toe te voegen hierboven (enkel nog meer panelen en 2 kanten vol)

Edit: shade-fix van SMA lost dat beetje schaduw wel op.
Heb je van de andere kant ook zo een mooie tekening?

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2021 15:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Als je toch verwacht dat je gebruik omhoog gaat en op NW ook een mooi dak hebt dan inderdaad gelijk gewoon helemaal volleggen hoor! Dan ben je direct klaar en heb je daar jaren lang plezier van!

Ik heb ook een ZO + NW dak en dat bevalt heel goed voor de spreiding. Sochtends al leuke hoeveelheid stroom, en later op de dag van de NW ook nog een boel. Kijk maar eens naar mijn opbrengst via de link in mijn sig. Ik zit ook in Haarlemmermeer (Weteringbrug)

Maar waarom hier een Enphase toepassen? Als je alleen schaduw hebt in het mindere seizoen (voorjaar en najaar) dan is alleen daarvoor het vaak niet rendabel. Als je toch extra budget hebt besteed dan dit aan de NW volleggen, en / of betere panelen met meer Wp (per m2)w

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• mmun
Dank voor jullie reacties tot nu toe.
NW vol leggen gaat helaas niet lukken. Het betreft een twee onder één kap 😉
Goede tip, de lober ventilatiepan. Zou mooi zijn als er dan net nog een paneel naast kan. Volgens mij moet de installateur dan toch eerst het dak op om alles tot op de cm te bepalen.

Een enphase toepassen is geadviseerd maar ik begrijp dus dat dit niet nodig is. Jullie adviseren dus wel om tot de dakgoot te gaan ondanks dat deze panelen in het voor- en najaar deels is de schaduw zitten?

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ronald schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 14:45:
Dit wordt heeeeeel nauwkeurig meten.

[Afbeelding]

Dit is met een relatief klein Jinko 360Wp paneel van 1692x1029mm, en dat is krap

Met 996x2015 Phono's van 415Wp krijg je iets als dit, maar das visueel en kwa opbrengst minder.
[Afbeelding]

Hoe dan ook: alles aan een dikke string omvormer en gaan (deze mogelijkheden zijn 7 en 6kW)
Met wat voor tool maak je deze plaatjes? :)

• Ronald
Mr_gadget schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:58:
[...]

Met wat voor tool maak je deze plaatjes? :)
SolarEdge designer

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

mmun schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:56:
Dank voor jullie reacties tot nu toe.
NW vol leggen gaat helaas niet lukken. Het betreft een twee onder één kap 😉
Goede tip, de lober ventilatiepan. Zou mooi zijn als er dan net nog een paneel naast kan. Volgens mij moet de installateur dan toch eerst het dak op om alles tot op de cm te bepalen.

Een enphase toepassen is geadviseerd maar ik begrijp dus dat dit niet nodig is. Jullie adviseren dus wel om tot de dakgoot te gaan ondanks dat deze panelen in het voor- en najaar deels is de schaduw zitten?
Okee ik dacht dat dit een vrijstaand huis was, maar als je maar een dakkant hebt dan houd het voor jou daar dan vast op inderdaad. Dan zou ik die in elk geval wel helemaal volleggen tot het laatste paneel!

En dan is die schaduw in voor en najaar echt geen groot probleem hoor. Vergeet ook niet dat veel van de opbrengst dan komt van bewolkt weer, en diffuus licht heeft helemaal geen idee van schaduw of geen schaduw. Die is er gewoon ;)
En natuurlijk, ook al is er gedeeltelijke schaduw, dan lossen de bypass diodes in de panelen dat wel aardig goed op. En dat zit bij de prijs van de panelen in. Terwijl Enphase wel een aardig prijskaartje heeft :P

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• mmun
Grappig, mij is verteld dat Sunpower P3 375Wp All Black erg goede panelen zijn en tevens een lange garantie heeft.
Het wordt dus een zo vol mogelijk dak, geen enphase maar wel goede panelen met bypass diodes en een dikke string omvormer.

Hebben jullie nog suggesties voor panelen, omvormer en installateur?

Het verhaal van de wp boiler begrijp ik niet helemaal. Ik heb nu een zonneboiler. Is dit dan handig om direct mee te nemen of kan dit later alsnog? Wellicht off topic.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat eerste plaatje van @Ronald
(ik denk niet dat er 6 panelen passen op 5m80 naast de dakramen, dus hou ik het op 5 panelen breed daar.
Dan kom je op 20/21 panelen, dat past prima op een 3-fase omvormer.

Maar het is gewoon een puzzeltje... landscape of portrait. (ik puzzel graag, maar dit kost me een avond)
Kijk eens op winkelman hengelo
https://www.winkelman-zon...o-zilver-f-120752610.html
of solar-bouwmarkt
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-360-wp-full-black.html

De dakmaten zijn dus niet de "echte" omdat je er dakpan aan weerskanten heb afgetrokken?
Dat beperkt soms de keuze.. Liever gewoon de echte maten.

Sunpower is prima, maar normaal gezien wat aan de prijs.
Echter is het ook gewoon (deels) made in china tegenwoordig, waar ze de prijs wat lager kunnen houden.

Maar voor alle panelen geldt, dat ze over 10 jaar technisch erg achterlopen, wat er dan te krijgen is.
Staar je dus niet blind op lange garanties.
Met enphase heb je 25 jaar garantie. Maar heb je niet zoveel aan, als je ze na 10 jaar wilt vernieuwen.

21 panelen x 360 = 7560 Wp.
Past prima op een SMA 6.0 (ofzo)
Met jouw ligging.

Je kan het zelf invoeren in sunnydesignweb
Kies rode knopje nieuw project, vul lokatiegegevens in en kies handmatige planning.
Dan rolt er zoiets uit: (niet jouw dak)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTMvcgSTXuruUxWZX14Fxg_nMrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hRw7IWbJ81q9DGiQXbCteZf7.jpg?f=fotoalbum_large

Die zonneboiler levert je "altijd" een warme douche op?
Als je gasloos wilt gaan, dan zul je naar andere middelen moeten grijpen om iedere dag warm te douchen.
Die warmtepomp boiler linkte ik met spiraal, zodat je de zonnecollector eventueel nog kan gebruiken.

Zelf heb ik 450 ltr RVS vat met een aton power to heat element
Dat voorziet mij iedere dag van warm water (via spiraal) op overschot zonne energie.
En hoewel er een warmtepomp op aangesloten zit, vind ik dit de simpelste en stilste manier.

• Ronald
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:13:
Dat eerste plaatje van @Ronald
(ik denk niet dat er 6 panelen passen op 5m80 naast de dakramen, dus hou ik het op 5 panelen breed daar.
Dan kom je op 20/21 panelen, dat past prima op een 3-fase omvormer.
Aja... Dat is even mis gegaan... Had de satelliet foto even als achtergrond gepakt en zodanig geschaald dat de nok 980 was, maar het intekenen is dus door de megablur net niet goed gegaan...

• mmun
En ik maar denken dat er altijd een dakpan vrijgelaten moet worden. Werkelijke maten zijn:
1050x800.
Zijkant dakraam tot zijkant dak: 116
Onderkant dakraam (velux 120x120) tot onderkant dakgoot pan: 210 (gemeten over het lood)
Ruimte tussen dakramen: 69

Weet niet of dit veel uitmaakt maar zou mooi zijn als dit net het verschil maakt.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dan kunnen er in ieder geval normale panelen onder je dakramen in portrait en kan je daar een rij van 9 stuks kwijt.

Onderaan het dak is het niet zo spannend met wind, zolang het water maar niet over de dakgoot gutst.
Met 2m10 heb je dan ruimte genoeg, als het paneel 1m70 is.
Als de 2m10 tot de onderkant onderste pan is.

Maar er passen dan toch meer dan 16 panelen van 1690 x 1160 ?
Hebben ze een legplan gemaakt?

16 is overigens prima.
Maar enphase is overbodig in jouw geval.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2021 19:37 ]

• mmun
Het legplan sloeg nergens op, ze hebben niet eens om de maten gevraagd. Wat Ronald laat zien ziet er een stuk beter uit. Het lijkt erop dat de offerte gebaseerd is op een oriënterend advies gesprek. Ik heb aangegeven dat ik het dak vol wil laten leggen. In de offerte wordt uitgegaan van 16 panelen, waarbij ze wel aangeven dat er waarschijnlijk 24 of 25 panelen op kunnen. Het lijkt erop dat ze dit pas weten na het maken van het legplan. Dit zal dan waarschijnlijk onder werkvoorbereiding vallen en kost dan 150 Euro. Ik heb hier nog niet op gereageerd omdat ik de offerte gisteren ontvangen heb.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kijk anders eens op solar-bouwmarkt en solar-outlet
Daar kan je incl installatie aanklikken.

Scheelt wellicht een paar centen.

Winkelman hengelo is te ver voor je.
Sun-solar Oss ook.
Wellicht Patrick van zonnekompas Utrecht

Maar ik ben een slechte raadgever in installateurs aanbevelen.
Ik klim zelf mijn dak wel op. :P

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2021 19:54 ]

• Ronald
Dan denk ik dat je
2 - zonneboiler - schoorsteen - weg met die drogerafvoer - 2
9
Dakramen - 5
9

Alles in portrait misschien wel red... maar ik nodig je uit om zelf even met Sunny designer te gaan spelen (of SolarEdge designer, wat ik makkelijker vind werken.... betekend niet dat je een SolarEdge moet gaan koppen, in dit geval zeker niet)

Toch een mooie 27 stuks en op een haar na onder de 10kWp (bij 360 Wp panelen die ik ingetekend had) zodat je de KOR kan gebruiken.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TWegGjyXJurb8rVfSjzgjCznec=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGkcD4kOPrLxT9J0sEJVeat7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHyjO1QDPlKcLBQkkSbQLRPe5pc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3CRZSDPcKO1c2S8xTuRQBKk.jpg?f=fotoalbum_tile

Eventueel nog 2 extra naast de schoorsteen als je het pijpje weghaalt.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-360-wp-full-black.html
https://www.solar-bouwmarkt.nl/sunny-tripower-80-3av-40.html
Zelf even controleren op de maatvoering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpVgLHc6Y1czyHbh-aynE3fFG_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lx4nY6rKlS6CTvO2bh9tMqFL.jpg?f=fotoalbum_large
Goedkoper dan je enphase offerte en veel meer opbrengst.
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2021 08:53 ]

• mmun
Ik ga het weekend inderdaad even met SolarEdge designer aan de slag. Heeft landscape plaatsen nog een voorkeur ivm vuil afvoer? Of is dat achterhaald.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat maakt niets uit qua vuil.
Eerder nog: je krijgt vuile strepen doordat de klemmen boven de panelen zitten ipv ernaast.

Landscape kan je kiezen als het beter uitkomt qua maatvoering, voor de rest weinig verschil.

Met sunnydesignweb kan je wellicht ook intekenen, echter doe ik het liever zelf uitrekenen.

[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2021 08:51 ]

• mmun
Ok, dank weer allen voor de hulp en het advies!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Qua maat voering past deze wellicht ook wel:
https://www.winkelman-zon...75wp-mono-full-black.html
Is wat smaller maar hoger. (maar ook duurder, maar niet zo duur als Sunpower met dezelfde Wp)
Maar niet verkrijgbaar bij solar-bouwmarkt

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2021 09:03 ]

• mmun
Jullie maken me het niet eenvoudig 😉
Moet ik niet eerst weten aan welke wensen het paneel moet voldoen en daarna kijken in welk formaat en prijs deze panelen beschikbaar zijn?
Er zit toch behoorlijk verschil in de panelen? Begrijp ik het goed dat ik met name naar het Wp moet kijken en dat de rest minder van invloed is op de kwaliteit van de panelen? Ik dacht dat bypass diodes en een dikke string omvormer ook van belang is. Heb me er nog niet genoeg in verdiept dus weet niet of dit los van elkaar staat.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het formaat is het eerste waar je naar moet kijken. Het moet passen op je dak.

Daarna kijk je naar eventueel het Wp.
Maar dat is weer afhankelijk van de maat ;-)

Wil je echt vergelijken tussen de panelen dan kijk je naar het rendement.
Hoe hoger het rendement, des te meer Wp per m2.
20,6 % rendement betekend dus 206 Wp/m2
Maar kan je dan 25 panelen kwijt ipv 26 panelen dan is dat weer niet meer van toepassing.

De verschillen zijn dus onderling niet meer zo groot.
Panelen uit China zijn goedkoper, maar wellicht is garantie claimen dan moelijker.
Panelen van gerenomeerde merken zoals LG, Sunpower, Panasonic zijn duurder, maar daar zit dan ook de garantie bij in.
Sommige kijken dan ook nog of de fabrikant een Tier1 notering heeft, dat betekend dat het bedrijf al wat langer bestaat en gezond is.

In 2013 heb ik senersun panelen geplaatst, en was ze na 5 jaar beu, omdat er meer Wp mogelijk was.
Die panelen heb ik gedraaid van landscape naar portrait zodat er 2 meer op geplaatst konden worden.
Senersun is failliet (binnen 5 jaar).
Ik dacht toen, laat ik Panasonic Hit Kuro monteren met 80 Wp meer per paneel. Nu na 3 jaar later hoor ik dat Panasonic er weer mee gaat stoppen met panelen maken.
Ze doen het uitstekend. Maar kijken naar garantie heeft zo weinig nut...

Verder heb je nog P-silicium en N-silicium. De laatste heeft een wat betere warmtecoefficient en wat beter materiaal waarvan de cellen zijn opgebouwd
Het aantal bushbars is ook een kleine factor in minder verliezen dus hoger opbrengst
Half cell of full cell. Half cell is feite 2 panelen in 1, dus beter met schaduw. Bij full cell is de schaduwwerking belangrijk ivm de ligging van de rijen met diodes

Maar nu stop ik maar, anders kan je helemaal geen keuze meer maken. :+

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2021 09:53 ]

• mmun
Dank. Is het dan ook een optie om bijv. de onderste panelen half cel te doen ivm gedeeltelijke schaduw van het dak ernaast in het voor en najaar? Of gewoon alles full cell met mijn dak op Z-O?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die panelen die ik linkte zijn allemaal half cell.
Full cell is een beetje achterhaald alweer.

Bovendien heb ik ze ingedeeld als 9 stuks op een 2e ingang, zodat de overige 16 er geen last van hebben.

Maar bedenk wel dat vooral winter ook gewoon "ruk" is.
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=17683&sid=15478&t=m

Halfcell:
https://www.recgroup.com/...hading_properties_eng.pdf

Sunpower produceert ook "deels" in china met de budgetmodellen
https://solarmagazine.nl/...-productieactiviteiten-af
https://www.pv-magazine.c...1/sunpower-splits-in-two/

[ Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2021 10:12 ]

• Ronald
Onzekerheid over die paar panelen rond de schoorsteen zou toch ook af-verzekerd kunnen worden met een paar Tigo's? Weet je zeker dat ze geen probleem in de string gaan maken.

In elk geval geen reden om naar een duurdere oplossing te gaan.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat kan, ware het niet dat tigos ook weer onzekerheid geven.
Zie even de posts op van @WackoH

• de schompen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-11 17:26
Sorry. Verkeerd gelezen je krijgt nog apart korting op de p3 van 250,- euro.

[ Voor 80% gewijzigd door de schompen op 14-05-2021 13:20 ]

Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh

• mmun
Wellicht een wat domme vraag maar SolarEdge Designer is toch alleen voor installateurs beschikbaar?

• Ronald
mmun schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:50:
Wellicht een wat domme vraag maar SolarEdge Designer is toch alleen voor installateurs beschikbaar?
Nee hoor, je hebt alleen een SolarEdge account nodig. Ik ben zelf toch echt geen installateur ;-)

• mmun
Account dus aanmaken en aangeven dat je een installateur bent?

• mmun
Ik heb zitten puzzelen in Sunny Design. Het lijkt er inderdaad op dat een 1840 x 1030 paneel, wat betreft maatvoering, het best past.
Ben tot drie opties gekomen maar weet niet of het tweede dakschema handig is.

Bij dakschema (1), zou er rechtsboven in de nok nog een paneel bijgeplaatst kunnen worden.
Voor dakschema (2) weet ik niet of het mogelijk is en wat dit voor invloed heeft op de configuratie.
Dakschema (3) is voor mij eigenlijk geen optie.

Onderste rij panelen worden, ivm schaduw in het mindere seizoen, ingedeeld op een 2e aparte ingang, zodat de overige panelen er geen last van hebben.
Wat adviseren jullie en waar moet ik verder nog rekening mee houden?

Dakschema 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ji2O3mCrUhmKn-ygw9Nvx6XTQAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7sYDo2FyKxbpM66yEnBEoVp.jpg?f=fotoalbum_large

Dakschema 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_GW-aE3bBYfkRJmzmOVcUp26vs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DEL8JZMrJn8zfUACHjxVNTyX.jpg?f=fotoalbum_large

Dakschema 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKwRIgV9DNNQgvvri-QJ5PDukmM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ndoa70zZ2Y1vdMfJENCZCiVT.jpg?f=user_large

• AUijtdehaag
  • Niet online
27 x 360 = 9720 Wp, zodat je onder de 10.000 Wp valt ivm forfait.
https://www.verduurzaming...-zonnepanelen-terugvragen (zomaar een google)
Schema 1 voldoet daaraan.

Links naast je dakraam is dan ook wel erg dicht aan de dakrand of valt dat mee?
Er moet nog een horizontale rail onder passen + eindklemmen.

1840 x 1030 is de Qcell 375 (dan kom je weer hoger uit dan 10000 met 27 panelen)
https://www.winkelman-zon...75wp-mono-full-black.html
Dat is dan 26x 375 = 9750 Wp (schema 3 zonder de vraagtekens)

Longi 360 is 1776 x 1052
https://www.winkelman-zon...lack-half-cell-360wp.html

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2021 15:47 ]

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 15:11:
Pijpje afvoer condensdroger maak je een klober ventilatiepan van en plaatst een WP boiler eronder.

Dan passen er nog meer panelen.
Verder niets aan toe te voegen hierboven (enkel nog meer panelen en 2 kanten vol)

Edit: shade-fix van SMA lost dat beetje schaduw wel op.
Heb je van de andere kant ook zo een mooie tekening?
Klein vraagje: die klober ventilatiepan. Mogen die ook onder panelen liggen? Of is dat alleen om de schaduwslag te voorkomen?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Backpacker
Die is juist ook geschikt om onder de panelen te liggen.
Wel onder het paneel, maar niet onder de "rand" van het paneel.
(afhankelijk van de hoogte van de rail natuurlijk)
De pijp gaat loodrecht door het dak, dus bestaande gat zal aangepast moeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GIBKz_I6DwlZ7Y370pgZTrwd4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BurlCBKhU0iqUaqLziypA9AH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2021 15:59 ]

• mmun
Als ik dat zo hoor ben ik met schema 3 zonder de vraagtekens het best uit. Als de panelen breder worden, dan ben ik bang dat ik bovenaan bij de zonnecollector niet uitkom. Dan lijnt het niet mooi uit. Ik zal dit nog even checken. Ben nu uitgegaan van de QCELLS Q-peak G9 ML Duo 375Wp Mono Full Black. Vanwaar jou voorkeur voor de Longi 360?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb verder geen voorkeur.
Longi, Jinko is mij allemaal hetzelfde.

Ik vond de qcell 375 wel een mooi maatje en die zijn vrij nieuw denk ik.
Maar ik heb ze nog nooit gezien ook.

Deze zijn weer ietsjes korter en ong even breed
https://www.solar-outlet....wp-tiger-n-type-60tr.html

Die keuze zal je zelf moeten maken.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2021 16:43 ]

• mmun
Ok, altijd fijn om een keuze te hebben.
Dan de omvormer. Ik begrijp dat ik, ivm snel kunnen laden van een toekomstige elektrische auto en eventuele warmtepomp, 3 fase moet hebben.
De onderste rij panelen worden, ivm schaduw in het mindere seizoen, ingedeeld op een 2e aparte ingang, zodat de overige panelen er geen last van hebben. Dus 2 strings die apart uit te lezen zijn?
Begrijp ook dat de omvormer niet te zwaar mag zijn.

Volstaat dan SMA Sunny Tripower 6.0 3AV-40 of 8.0?
In Sunny Design kreeg ik een melding dat dit niet goed was maar wellicht heb ik iets verkeerd ingegeven.
Is de dikte van de kabels dan weer afhankelijk van de SMA of maakt dit niet uit?

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zonnecollector zou ik weghalen om meer PV te installeren. Ziet er dan ook strakker uit. Met PV kan je net als een zonneboiler warmte opwekken op momenten dat je het eigenlijk niet nodig hebt, maar met PV heb je de keuze om terug te leveren. En warmte te maken wanneer je het wel nodig hebt.

Vrij goedkoop installeer je zoiets op de zonneboiler:
BjornHero in "Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur"
Of een warmtepomp in de tuin. Of een elektrisch element in de boiler desnoods.

[Edit]
Boven de 10 kWp kan je wellicht lastiger BTW terug krijgen? Dus aparte factuur voor >10 kWp.

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 16-05-2021 17:45 ]

• mmun
Ik zit nu al rond de 10 kWp. Wil het niet nog lastiger maken. Wp vind ik het nog net iets te vroeg voor. Eerst maar eens panelen... Ik weet het, had ik al tien jaar geleden moeten doen 😉

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Even voor de duidelijkheid, heel veel installateurs verkopen graag micro omvormers of optimizers omdat op ieder onderdeel va een installatie nu eenmaal marge zit. Vaak ben je het niet nodig maar wordt het je wel aangeprezen want je kan ieder paneel afzonderlijk monitoren en er wordt stellig beweert dat je veel meer opbrengst hebt van de panelen, maar dat is erg overdreven. In het geval van gedeeltelijke schaduw gedurende de hele dag of voor langere tijd op een dag is het raadzaam, anders niet. Bij geen of weinig gedeeltelijke of volledige schaduw overstijgen de extra investeringen in micro omvormers of optimizers vaak de extra opbrengst en verdien je die 1000 tot 1500 euro extra investering in pakweg 20 of zelf 25 jaar terug, maar dan moet je jezelf afvragen of je er dan überhaupt nog wel woont.

• mmun
Ok, bedankt. Begrijp ik het dan goed dat het met dakligging z-o eigenlijk niet nodig is? Ik weet helaas niet hoelang ik in het mindere seizoen schaduw heb. Dak van het huis van de buren is even hoog. Er zit ongeveer 6 meter tussen. Is hier wellicht een simulatie tooltje voor of weet iemand dit toevallig?

• Ronald
Je kunt ook in Sunny Designer de woning van je buren tekenen; dat kan heel ruw: gewoon een 'muur' daar waar de nok zit. Dan kun je schaduw simulatie doen op dag en tijd dat je wil.

Of deze... https://www.zonnegrens.nl...a236-6a907825bbdf/widget/ maar ik denk dat dat ook aan de ruwe kant is.

Er lijkt in elk geval wat verschil tussen de 2 te zitten.

• mmun
Thanks. Ga ik mee aan de slag.

• mmun
Hierbij de jaarlijkse schaduwvorming.
Als jullie dit zien, is het dan aan te raden om een omvormer te gebruiken die 1, 2 of 3 trackers ondersteunt en welke adviseren jullie dan? (Hoop niet dat ik het verkeerd begrepen heb)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R80u86iKrEkkPrdkqPtMf2BKZLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhEAqLAxsdtaxDReYM9FcElA.jpg?f=fotoalbum_large

• AUijtdehaag
  • Niet online
Gewoon een 3-fase string omvormer met een 1 string van 9 (onderste rij) en 1 string van 17 (de rest)

Die jaarlijkse schaduw valt in de maanden dat het weer toch al "ruk" is, dus is verder ook niet boeiend.

• mmun
Toch nog even voor de zekerheid. Is het nu handig om 20 cm afstand te houden tussen dakranden, nok en goot of is dat niet nodig?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Uiteraard is het handig om 20 cm speling te hebben.
Ivm suizen van de wind (rand en nok) en water wat van de panelen drupt (dakgoot)
Sneeuw hou je toch niet tegen of je nou 20 cm hebt of 50 cm.

Maar voor dakbepaling met panelen, moet je niet "verborgen" ruimte weglaten, want dat kan het verschil zijn tussen wel of niet passen van een bepaald paneel.

En je hebt ook nog rails.
Die steken ook nog buiten de panelen uit, dus daar moet je ook rekening mee houden.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2021 10:28 ]

• mmun
hmmm, toch weer terug naar de tekentafel. Ik heb nu rekening gehouden met 10 cm.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan bij winkelman sorteren op breedte en hoogte vh paneel
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/zonnepanelen/

en deze eventueel
https://solarmagazine.nl/productzoeker/2/zonnepanelen/
Maar daar staan bijvoorbeeld weer geen trina tussen.

En anders 4 panelen minder in de breedte (8 ipv 9 breed)
https://www.sun-solar.nl/...ut-zonnepanelen-sunsolar/
https://www.jenm-zonnepan...385wp-tsm-385-de0905.html

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2021 11:05 ]

• mmun
Volgens mij kom ik dan het best uit met een paneel van 1038x1755. Heb dit geprobeerd met de Longi Solar Mono Full Black Half Cell 360Wp. Het lukt me alleen niet om de onderste rij van 9 panelen erin te krijgen. De afstand onderkant raam tot onderkant dakpan dakgoot is 210 dus het lijkt mij dat dit moet lukken als ik 20 cm bij de onderste dakpan en 15 cm onder het raam blijf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJNWwtCWTjHyeyYdE9pAhmbUQ4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzaLgfa9lHkxOx8HaIooBp7l.jpg?f=fotoalbum_large

Nu op zoek naar een goed paneel in dit formaat en bijpassend 3-fase string omvormer met een 1 string van 9 (onderste rij) en 1 string voor de rest.

Pagina: 1