Ik ben me aan het oriënteren op zonnepanelen en zou graag wat advies willen hebben.:fill(white):strip_exif()/f/image/xwtWdUTnVrIDg6tM03zJg23n.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/3yxFAFJWZJFdS9CoY8Ua8wKz.png?f=user_large)
Buitenmaten zijn exclusief buitenste rij dakpannen. Afmeting dakpan = 30x34
Windrichting Dak = Z-O
Hellingshoek 39 graden
Helaas weet ik niet of we schaduw van het dak van de buren hebben. Op dit moment van het jaar niet, maar ik weet niet hoe dit in de herfst en winter is.
Ik verwacht wel om binnen een jaar een elektrische auto aan te schaffen waarbij ik de mogelijkheid heb voor een laadpaal op eigen terrein.
Warmte pomp verwacht ik niet binnen een jaar of tien maar als de ontwikkelingen hierin snel gaan zou het zomaar sneller kunnen.
Op dit moment koken we nog op gas, maar ook hiervoor geldt, inductie/elektrisch zou zomaar binnen een aantal jaar een optie kunnen zijn.
16 Sunpower P3 375Wp All Black: 2.754,00
16 Enphase micro omvormer IQ7+: 1.836,00
1 Enphase 3 fase kabel per paneel: 453,60
1 Enphase 3 fase relais: 148,50
1 Enphase Envoy-S Standard met inbouwkast: 229,50
16 Complete montage van de zonnepanelen en omvormer(s), inclusief advies en transport.: 1.323,00
1 Montage materiaal schuin / plat dak 781,65
Fabrieksgarantie 20 jaar - Gecertificeerd.
Standaard 40 meter DC Solar kabel 6m² - Standaard 15 meter AC Solar kabel.
1 Inclusief Zon Zeker Garant basis dekking * Inclusief particuliere BTW teruggave * Inclusief schouw
werkvoorbereider voor bepalen legplan en aantal zonnepanelen, locatie omvormer en kabeltraject
150,00
Korting Enphase Micro omvormers- 25 jaar garantie 250,00
Korting Sunpower actie. 25 jaar productgarantie 250,00
Korting Vaste Lasten Bond 350,00
Totaal exclusief BTW € 6.826,25
BTW 21% € 1.433,51
Totale investering zonnepanelen systeem inclusief BTW € 8.259,76
Fotos, windrichting en hellingshoek
:fill(white):strip_exif()/f/image/xwtWdUTnVrIDg6tM03zJg23n.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/3yxFAFJWZJFdS9CoY8Ua8wKz.png?f=user_large)
Buitenmaten zijn exclusief buitenste rij dakpannen. Afmeting dakpan = 30x34
Windrichting Dak = Z-O
Hellingshoek 39 graden
Schaduw
Geen zachte schaduw. Harde schaduw komt van schoorsteen en pijpje voor afvoer wasdroger die niet gebruikt wordt.Helaas weet ik niet of we schaduw van het dak van de buren hebben. Op dit moment van het jaar niet, maar ik weet niet hoe dit in de herfst en winter is.
Jaarverbruik
Huidig jaarverbruik = 3000lWhIk verwacht wel om binnen een jaar een elektrische auto aan te schaffen waarbij ik de mogelijkheid heb voor een laadpaal op eigen terrein.
Warmte pomp verwacht ik niet binnen een jaar of tien maar als de ontwikkelingen hierin snel gaan zou het zomaar sneller kunnen.
Op dit moment koken we nog op gas, maar ook hiervoor geldt, inductie/elektrisch zou zomaar binnen een aantal jaar een optie kunnen zijn.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Op dit moment hebben we nog 1 fase in huis. Met het oog om de mogelijkheid te hebben om een elektrische auto snel te kunnen opladen heb ik begrepen dat het verstandig is om over te gaan naar 3-fase.Doel en budget
Doel is om in ieder geval zelfvoorzienend te zijn om een elektrische auto te kunnen opladen en om eenvoudig te kunnen uitbreiden als er een warmtepomp komt. Ik zou graag advies willen hebben of het op dit moment verstandiger is om dan het dak maar gelijk vol te laten leggen of later uit te breiden. Het budget om het dak vol te laten leggen is er wel. De verwachting is nu dat we hier nog minstens 10 jaar blijven wonen. Kleur van panelen maakt niet uit, lichte voorkeur naar zwart.Uitvoering project
Ik wil de panelen in ieder geval laten leggen. Kan eventueel wel zelf inkopen maar weet dan niet of het eenvoudig is om een gecertificeerd bedrijf te vinden die e.e.a. wil installeren. Regio is Noord-Holland (Haarlemmermeer)Bijhouden van data
Bijhouden van data is altijd leuk maar ook weer niet een harde eis omdat je hier volgens mij toch niet heel veel invloed op kan uitoefenen.Offerte
Op het moment heb ik 1 offerte. Wil meerdere offertes opvragen als ik wat specifieker kan zijn en jullie advies hierin kan meenemen.16 Sunpower P3 375Wp All Black: 2.754,00
16 Enphase micro omvormer IQ7+: 1.836,00
1 Enphase 3 fase kabel per paneel: 453,60
1 Enphase 3 fase relais: 148,50
1 Enphase Envoy-S Standard met inbouwkast: 229,50
16 Complete montage van de zonnepanelen en omvormer(s), inclusief advies en transport.: 1.323,00
1 Montage materiaal schuin / plat dak 781,65
Fabrieksgarantie 20 jaar - Gecertificeerd.
Standaard 40 meter DC Solar kabel 6m² - Standaard 15 meter AC Solar kabel.
1 Inclusief Zon Zeker Garant basis dekking * Inclusief particuliere BTW teruggave * Inclusief schouw
werkvoorbereider voor bepalen legplan en aantal zonnepanelen, locatie omvormer en kabeltraject
150,00
Korting Enphase Micro omvormers- 25 jaar garantie 250,00
Korting Sunpower actie. 25 jaar productgarantie 250,00
Korting Vaste Lasten Bond 350,00
Totaal exclusief BTW € 6.826,25
BTW 21% € 1.433,51
Totale investering zonnepanelen systeem inclusief BTW € 8.259,76
Vragen
- Ik zou graag advies willen hebben of het op dit moment verstandiger is om dan het dak maar gelijk vol te laten leggen of later uit te breiden of een tussenweg. In de meeste gevallen begrijp ik dat hier de voorkeur uitgaat naar vol laten leggen. Het budget om het dak vol te laten leggen is er wel.
- Hebben jullie nog tips m.b.t. het legplan? Ik begrijp dat ik weg moet blijven bij de schaduw van schoorsteen en afvoerpijp van de droger.
- Waar kan ik nog meer rekening mee houden als ik nog een aantal offertes ga opvragen?
WP: ME PUD-SWM80YAA / EHSD-VM2D / DJG WPS300 RVS
:fill(white):strip_exif()/f/image/GlAakjwHUyXzxaQBect5VM11.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/NgoJpbNH0OxN0K8S58OwKHDD.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/hRw7IWbJ81q9DGiQXbCteZf7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FGkcD4kOPrLxT9J0sEJVeat7.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/R3CRZSDPcKO1c2S8xTuRQBKk.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/lx4nY6rKlS6CTvO2bh9tMqFL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w7sYDo2FyKxbpM66yEnBEoVp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DEL8JZMrJn8zfUACHjxVNTyX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BurlCBKhU0iqUaqLziypA9AH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JhEAqLAxsdtaxDReYM9FcElA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lzaLgfa9lHkxOx8HaIooBp7l.jpg?f=fotoalbum_large)