Internet via RJ45 > USB C adapter werkend krijgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:03

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Mijn nieuwe laptop van het werk is een superdun apparaat dat geen RJ45 aansluiting meer heeft. Op zich geen probleem, maar heb een instabiel Wi-Fi bereik op mijn hoofd-werkplek omdat de router aan de andere kant van het huis staat. Dit heb ik met een AP proberen op te lossen maar dat geeft ook nog niet altijd stabiliteit omdat ik soms met de laptop elders ga zitten (zo zit ik niet 12u per dag op mijn kantoor zeg maar). Bedraad is altijd stabieler in dit geval.

Afijn, heb dus een RJ45 > USB C adapter gekocht in de hoop dat dit zou werken, en dat leek me plug 'n play, maar om de een of andere reden krijg ik de verbinding niet werkend. Hij blijft maar aangeven dat hij wel verbonden is, maar alleen lokaal en dus geen verbinding het web.

Heel veel info kan ik hier niet over vinden (lijkt toch een nieet veel gebruikte adapter), dus voor de zekerheid teste ik het ook even op mijn desktop. Hier pakte hij hem eerst ook niet, maar na het draaien van de W10 troubleshooter die de netwerk settings resette van deze adapter, gaf hij aan verbonden te zijn. Heel mooi, maar toch werkt het internet nog niet. Dus het icoontje zij verbonden en "network access", net zoals normaal, en toch had ik geen toegang tot het web.

Wat kan ik nog proberen?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Standaard troubleshooting: krijg je een ip-adres op het ding? En een default gateway? Is er überhaupt een dhcp server in je netwerk?
Zoek het apparaat op in device manager; staan daar errors? Wordt er iets gelogged in het eventlog?
Welke chipset zit er in? Zijn er alternatieve drivers die dezelfde chipset gebruiken?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08-09 14:12
Andere kabel wellicht? staat je router goed ingesteld dat ie gelijk toegang geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 13:26:
[...]

Standaard troubleshooting: krijg je een ip-adres op het ding? En een default gateway? Wordt er iets gelogged in het eventlog?
Hoe kan ik dat allemaal checken?
Zoek het apparaat op in device manager; staan daar errors?
Geen errors. Het word gewoon herkend als network adapter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bIqo8RbsYZHzAj2iLC7U9CT35Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e79yEvIWw1ypcHaCTXREcMsN.png?f=user_large
Welke chipset zit er in? Zijn er alternatieve drivers die dezelfde chipset gebruiken?
Ik heb geen idee of er een driver voor deze kabel geïnstalleerd dient te worden (er zit geen boekje of verdere instructies bij), ik heb dat nog nooit gedaan voor een kabel.
Is er überhaupt een dhcp server in je netwerk?
Ik heb een TP link VDSL modem die ook als router figureert. Normaal kan ik alles zo inpluggen en werkt het (nadat ik de MAC van het nieuwe apparaat gewhitelist heb), lijkt me dat er dan een dhcp server in de router functie werkt?
MikeVanD schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 13:49:
Andere kabel wellicht? staat je router goed ingesteld dat ie gelijk toegang geeft?
Deze CAT kabel los werkt wel gewoon. Deze laptop (end desktop) zijn beiden gewhitelist in mijn router, dus die zouden toegang moeten hebben inderdaad.

[ Voor 13% gewijzigd door LankHoar op 13-05-2021 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 21:27
gewhitelist in mijn router
ehm hoe? Geef je toegang op basis van Mac-adres? En je hebt het macadres van deze nieuwe adapter dus in de router gezet? Opgezocht met ipconfig /all o.i.d.?

What's in the case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08-09 14:12
heb je wel een ip adres gekregen? (cmd/dosbox -> ipconfig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ron!n schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:56:
[...]
ehm hoe? Geef je toegang op basis van Mac-adres? En je hebt het macadres van deze nieuwe adapter dus in de router gezet? Opgezocht met ipconfig /all o.i.d.?
Ik bedoelde dat ik al mijn appareten zoals desktop, laptop, mobiel etc. heb gewhitelist. Moet ik die adapter ook whitelisten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:31
Ja, een adapter heeft zijn eigen identificatie dus moet apart gewhitelist worden. Je hebt bijvoorbeeld ook niet je laptop gewhitelist, maar de interne WiFi-adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 21:27
wat voor router? Ik zou tijdelijk deze functie van blokkeren op mac adres uitschakelen, zodat je weet of het probleem hier in zit.

What's in the case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
OK duidelijk, ik heb deze adapter zojuist ook gewhitelist door met mijn normale ethernet kabel en deze ook aangesloten mijn router in te gaan en deze toe te voegen. Bevestiging dat dit werkt: ik kan nu zonder mijn normale ethernet kabel de router in. Dat is dus 1 stapje verder, maar helaas krijg ik nog geen verbinding met het internet via deze adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:53

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wat bedoel je met: zonder mijn normale ethernet kabel?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
bartvl schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:59:
Wat bedoel je met: zonder mijn normale ethernet kabel?
Ik test het momenteel op mijn desktop, waar ik ook een LAN poort op heb zitten die ik normaliter gebruik. Dus "zonder mijn normale ethernet kabel" is dus zonder die kabel in mijn LAN poort ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

LankHoar schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:14:
OK duidelijk, ik heb deze adapter zojuist ook gewhitelist door met mijn normale ethernet kabel en deze ook aangesloten mijn router in te gaan en deze toe te voegen.
Het is allemaal erg vaag wat je nou precies doet en hebt gedaan. Het is al eerder gevraagd:
Kan je uitleggen wat en hoe je whitelist in je router? Hoe heb je je usb naar ethernet adapter gewhitelist. (En dan bedoel ik alles beschrijven van hoe je aan het mac adres komt tot aan hoe je deze in de whitelist zet).

Tevens is het gewoon even raadzaam om dat whitelisten even uit te zetten zodat je kan vaststellen of je dan nog hetzelfde probleem hebt, of juist niet.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Zet je WiFi eens uit. Waarschijnlijk heeft de default gateway via WiFi preference.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
remco_k schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:01:
[...]

Het is allemaal erg vaag wat je nou precies doet en hebt gedaan. Het is al eerder gevraagd:
Kan je uitleggen wat en hoe je whitelist in je router? Hoe heb je je usb naar ethernet adapter gewhitelist. (En dan bedoel ik alles beschrijven van hoe je aan het mac adres komt tot aan hoe je deze in de whitelist zet).
Hoe ik whitelist in mijn router:
1. Ik maak met het betreffende apparaat verbinding met mijn router (en heb dan nog geen internet toegang)
2. Ik log in mijn router en ga naar Security > Access Control
3. In de lijst "Devices in Whitelist" klik ik op "Add"
4. Vervolgens klik ik op "Scan" om het betreffende apparaat te vinden, ik selecteer die en klik op "Save".
5. Het betreffende apparaat staat nu in de Whitelist, en ik klik weer op "Save" om de instellingen op te slaan.

Zo duidelijker hoop ik? :+ Ik gebruikte Ethernet, RJ45 en LAN poort door elkaar, wellicht zorgde dat voor verwarring, excuses.
JackBol schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:28:
Zet je WiFi eens uit. Waarschijnlijk heeft de default gateway via WiFi preference.
Mijn desktop heeft geen Wi-Fi, enkel een ethernet poort.
Tevens is het gewoon even raadzaam om dat whitelisten even uit te zetten zodat je kan vaststellen of je dan nog hetzelfde probleem hebt, of juist niet.
Hier lijkt toch het probleem te zitten, want ik heb deze net helemaal uitgezet en nu typ ik dit vanaf mijn laptop met Wi-Fi uit, verbonden via deze adapter. Wel apart, want ik heb echt specifiek deze kabel gevonden tijdens het scannen (hoe ik dat zeker weet? Het is het enige nieuwe apparaat in mijn netwerk, en bovendien verdween deze zodra ik hem loskoppelde).

Enfin, probleem dus half opgelost: ik heb verbinding met internet kunnen maken! Waarvoor dank. Hoe zorg ik er nu voor dat ik deze met acces control aan ook werkend krijg? Ik vind dat wel zo prettig, MAC filtering aan hebben voor security.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

LankHoar schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:18:
[...]

Ik vind dat wel zo prettig, MAC filtering aan hebben voor security.
Tegen wat? Inbrekers die stiekem dingen in je switch gaan prikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
JackBol schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:27:
[...]

Tegen wat? Inbrekers die stiekem dingen in je switch gaan prikken?
Zodat ook niemand van buitenaf verbinding kan leggen met mijn router, en zo mijn netwerk binnendringen. Ik weet het, erg kleine kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoytjeP
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 14:29
Staat "Random hardware addresses" ook niet aan op je Windows 10 installatie?
Dan kan je blijven whitelisten, want elke keer heb je een "nieuw vers" mac-address.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
RoytjeP schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:36:
Staat "Random hardware addresses" ook niet aan op je Windows 10 installatie?
Dan kan je blijven whitelisten, want elke keer heb je een "nieuw vers" mac-address.
Nee dat staat uit.

Zo ziet het er nu uit qua whitelist (addressen zelf even verwijderd ivm privacy, namen heb ik zelf toegewezen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8mT6LA4E1adWiai2v2v0KX8-bg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dKOWG16grOMC8EbvbhpbvZkD.png?f=user_large

Het verbonden apparaat is mijn werk laptop. Gek genoeg staat de adapter er niet eens tussen :?

-EDIT- zojuist de gok genomen en gewoon de whitelist weer aangezet, en alles lijkt nog steeds te werken, ook na disconnect/connect van de nieuwe adapter, en reboot router.. Heel apart, maar blijkbaar is het dan goed zo. Waar het hem dan in zat... geen idee?

[ Voor 15% gewijzigd door LankHoar op 14-05-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41
Als je in Windows bij de eigenschappen van die netwerk adapter kijkt, komt dat MAC adres dan overeen met wat je in de router hebt staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

LankHoar schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:29:
[...]

Zodat ook niemand van buitenaf verbinding kan leggen met mijn router, en zo mijn netwerk binnendringen. Ik weet het, erg kleine kans.
Mac filtering heeft alleen zin als er fysieke toegang tot het netwerk mogelijk is. Anders voegt Mac filtering niets toe aan je beveiligingsniveau.

Stel dat het een aanvaller lukt om toegang te krijgen tot je router, dan zal het verkeer van de hacker het Mac adres van de router hebben en dus gewhitelist zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door JackBol op 14-05-2021 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
JackBol schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:07:
[...]

Mac filtering heeft alleen zin als er fysieke toegang tot het netwerk mogelijk is. Anders voegt Mac filtering niets toe aan je beveiligingsniveau.

Stel dat het een aanvaller lukt om toegang te krijgen tot je router, dan zal het verkeer van de hacker het Mac adres van de router hebben en dus gewhitelist zijn.
Dat snap ik niet helemaal. Ik dacht dat het juist ook nu heeft bij draadloze verbindingen? D.w.z. wanneer ik met een apparaat wil draadloos wil verbinden en die niet gewhitelist staat, dan moet ik deze eerst toevoegen wil die het internet op kunnen (of de router in). Indien iemand fysieke toegang heeft tot mijn router, dan heb ik ergere problemen dan alleen het netwerk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mac filtering heeft voor jouw situatie bijzonder weinig nut als ik zo kijk heb je geen server of NAS en je wifi kraken om je internet verbinding te gebruiken lijkt mij bijzonder onwaarschijnlijk. Er zijn genoeg plekken met vrij wifi. Mac adres filtering geeft meer ellende dan voordeel zeker omdat ze gewoon te klonen zijn. Is echte een achterhaalde beveiliging.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Frogmen schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:26:
Mac filtering heeft voor jouw situatie bijzonder weinig nut als ik zo kijk heb je geen server of NAS en je wifi kraken om je internet verbinding te gebruiken lijkt mij bijzonder onwaarschijnlijk. Er zijn genoeg plekken met vrij wifi. Mac adres filtering geeft meer ellende dan voordeel zeker omdat ze gewoon te klonen zijn. Is echte een achterhaalde beveiliging.
OK duidelijk. Momenteel lijkt het naar behoren te werken - mocht het weer falen dan schakel ik MAC filtering gewoon uit :)

Pagina: 1