Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Opgedwongen renovatie, mag dit zomaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kong91
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 26-05 18:35
Beste mensen,

Paar dagen terug kregen wij te horen dat er een badkamer en toilet renovatie bij ons komt, verder kregen wij geen informatie, want ze hadden eigenlijk de bewoners van een ander nummer nodig, wij zouden pas “later” aan de beurt zijn. Dit was het bedrijf die het zou gaat uitvoeren.

Omdat mijn vriend niet heeft doorgevraagd heb ik dat nummer terug gebeld en kreeg ik te horen dat binnen nu en een maand ze bij ons komen werken, 2 x twee weken.

Ik bel de verhuurder op en die wist er die zelfde ochtend pas wat van, later dan ons dus. Blijkt dat de eigenaar rechtstreeks de opdracht heeft verstrekt naar de aannemer, gebaseerd op verleden renovatie aanvragen. Wij wonen hier al 4 jaar en hebben dit nooit aangevraagd.

Vanwege prive omstandigheden en het niet optijd weten hiervan, is dit niet wenselijk voor ons en het is ook niet noodzakelijk. Onze toilet en badkamer is prima. Wij hebben werk en voelen ons niet prettig bij het idee van mensen in onze woning als we er niet zijn.

Is dit een normale gang van zaken?

Alle reacties

• Yowzawood
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 16-06 10:48
Dat is de normale gang... hooguit wat jammerlijk gecomuniceerd.
Je huurt dus je verlangt dat iemand anders het onderhoud uitvoert. En die plant dat gewoon in....

Waarschijnlijk als ik het zo lees een eigenaar van meerdere panden en die heeft gewoon een onderhoudsplanning om alles in fatsoenlijke staat te houden. Dat verhaal van een renovatievraag uit het verleden dat de bemiddelaar ophangt is waarschijnlijk onzin.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 08:49

Roozzz

Plus ultra

Bijzonder verhaal. Ik snap de relatie niet helemaal tussen de "verhuurder" en de "eigenaar", maar ik vermoed dat de eigenaar/verhuurder een derde partij geregeld heeft voor dagelijks beheer.

Ik zou allereerst z.s.m. vragen om een renovatieplan. Je dient vooraf schriftelijk geïnformeerd te worden over dit soort acties. Hierbij zouden zaken in moeten staan zoals: planning, de werkzaamheden, evt huurverhoging, of je er kan blijven wonen, verhuiskostenvergoeding etc.

Afhankelijk van de exacte situatie, begrijp ik dat je hier tegen in verweer komen. Maar niet omdat jij het niet wenselijk vindt, maar omdat het plan niet redelijk is.

@Yowzawood Volgens mij valt een renovatie van de badkamer en wc niet meer onder regulier onderhoud. Dus dan lopen de hazen net anders. De verhuurder heeft hierbij iets meer plichten.

[Voor 12% gewijzigd door Roozzz op 13-05-2021 10:48]

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 08:40
Kong91 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 10:34:
Onze toilet en badkamer is prima. Wij hebben werk en voelen ons niet prettig bij het idee van mensen in onze woning als we er niet zijn.
Je huurt, maar je noemt het 'onze woning'.. grappig, maar goed het is natuurlijk wel je thuis. Toilet en badkamer is smaak afhankelijke voor de verhuurder zal het wel goedkoper zijn om meerdere woningen tegelijk te laten doen dan wachten tot jij als huurder het wilt.

Maar, wil de verhuurder eventueel compenseren voor het gemiste woongenot? Of is dit niet ter sprake gekomen? Geen idee of het een particulier is of een coöperatie?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 18-06 17:40
Een beetje verhuurder plant dit gewoon in overleg met de huurder in, huisjesmelkerpraktijken dit.

Uiteindelijk mag de verhuurder natuurlijk renovaties uitvoeren, maar hoe uitvoeriger dit gebeurt hoe meer overleg hiervoor nodig is. Huurder heeft uiteindelijk gewoon het recht om niet in zijn woongenot te worden belemmerd.

Het is ook wel even een belletje waard of de verhuurder van plan is om de huur te verhogen naar aanleiding van deze verbouwing.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online
GreatDictator schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 10:54:
Een beetje verhuurder plant dit gewoon in overleg met de huurder in, huisjesmelkerpraktijken dit.
Dat lijkt me dan weer niet het geval, een echte huisjesmelker zal niet uit eigen beweging het toilet en de badkamer renoveren. Zeker niet als de huurder aangeeft dat het allemaal wel OK is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dronium schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 11:00:
[...]

Dat lijkt me dan weer niet het geval, een echte huisjesmelker zal niet uit eigen beweging het toilet en de badkamer renoveren. Zeker niet als de huurder aangeeft dat het allemaal wel OK is.
Dat lijkt me ook niet. Niet renoveren is natuurlijk het goedkoopste :) Die zal het pas doen tussen huurders in als hij het anders niet meer fatsoenlijk kan verhuren of na diverse klachten van een huurder. Of niet als het toch verhuurd raakt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 16-06 10:48
GreatDictator schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 10:54:
Totale onzin natuurlijk..... geen onderhoud is wat huisjemelkers doen.

En een eigenaar mag gewoon onderhouden, sterker nog dat is zijn plicht. En dat mag voor een groot deel naar eigen inzicht dus ook door dingen als keukens en badkamers na een bepaalde termijn te vervangen. Sommige doen dat met een kalender anderen weer als er een huurderswissel is. In principe aan hen om te besluiten hoe. Voor een eigenaar van meerdere panden natuurlijk ook geen doen om elke zeikerd af te gaan die weer wat anders wil :-).

Blijft alleen over dat er fatsoenlijk gecommuniceerd moet worden.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Kneddah
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 17-06 19:17
Yowzawood schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 11:06:
[...]

Totale onzin natuurlijk..... geen onderhoud is wat huisjemelkers doen.

En een eigenaar mag gewoon onderhouden, sterker nog dat is zijn plicht. En dat mag voor een groot deel naar eigen inzicht dus ook door dingen als keukens en badkamers na een bepaalde termijn te vervangen. Sommige doen dat met een kalender anderen weer als er een huurderswissel is. In principe aan hen om te besluiten hoe. Voor een eigenaar van meerdere panden natuurlijk ook geen doen om elke zeikerd af te gaan die weer wat anders wil :-).

Blijft alleen over dat er fatsoenlijk gecommuniceerd moet worden.
Een renovatie is niet hetzelfde als onderhoud. En hiervoor moet van te voren toch echt toestemming van de bewoner voor worden verleend. Een mogelijke maand overlast op zo'n korte termijn, in corona tijd waar mss wel thuis gewerkt wordt, vind ik persoonlijk niet heel redelijk.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 08:56
President schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 10:49:
[...]

Je huurt, maar je noemt het 'onze woning'.. grappig, maar goed het is natuurlijk wel je thuis. [...]
Dat komt wel een beetje denigrerend over, maar wellicht lees ik de verkeerde ondertoon erin. Dit is niet heel anders dan mensen die een (private) lease auto als 'mijn auto' noemen. Of als je het een beetje doortrekt een huis waar nog een hypotheek op zit 'mijn woning' noemen, het is immers gekocht met geleend geld dat nog terugbetaald moet worden.

Acties:
  • +16Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

President schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 10:49:
[...]

Je huurt, maar je noemt het 'onze woning'.. grappig,
Nah zeg.. wat is daar mis mee? :P
Komt een beetje denigrerend over (al bedoel je het vast niet zo ;)).

Toen ik huurde zei ik ook "ik ga naar (mijn) huis" en niet "ik ga naar het huis van mijn verhuurder" :+. Ondanks dat ik huurde voelde het gelukkig wel als "mijn thuis" _/-\o_

[Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 13-05-2021 12:50]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 07:52

Jeoh

blaat

Ik woon in een bepaald afzonderlijk gedeelte van een gebouw waarop ik een exclusieve gebruiksrecht heb :+

• President
dhrto schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 12:36:
[...]

Dat komt wel een beetje denigrerend over, maar wellicht lees ik de verkeerde ondertoon erin. Dit is niet heel anders dan mensen die een (private) lease auto als 'mijn auto' noemen. Of als je het een beetje doortrekt een huis waar nog een hypotheek op zit 'mijn woning' noemen, het is immers gekocht met geleend geld dat nog terugbetaald moet worden.
Dat is niet denegrerend, maar het is niet het eigendom van TS en dus ook niet de badkamer toilet van TS. Wel hebben ze het gebruikersrecht natuurlijk en is het hun thuis. Los daarvan hoor je als huurder naar mijn mening ook mee te werken aan redelijke verzoeken, dat is renovatie wel.

Maar met kanttekeningen: redelijkheid. Als TS net een baby heeft gekregen dan vind ik het niet redelijk dat men zomaar verbouwingen op zo'n kort termijn gaan uitvoeren. Dan zou de verhuurder een alternatief of vergoeding als compensatie moeten geven naar mijn mening. Zeker ook omdat in deze tijd men niet zomaar even ergens anders kan gaan logeren of douchen, tegelijkertijd vind ik dat thuiswerken een te makkelijk excuus is. Vandaar dat ik ook naar de compensatie vraag. Beide belangen en partijen zijn belangrijk, ook de huidige of toekomstige huurder is met een renovatie meestal beter af.

Een wc renovatie lijkt mij het minste probleem als er nog een andere wc in huis is. Badkamer is natuurlijk wel een puntje, al weet ik niet of die nog deels bruikbaar blijft in die weken...

• GeeEs
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 08:27
Je hebt het over een verhuurder die er ook niks van wist tot diezelfde ochtend? En een zin later over de eigenaar?
Hoe moet ik dit zien?
Normaliter zou dit netjes gecommuniceerd worden, per post inderdaad.
En even aangenomen dat je een normaal huurcontract hebt, mag er sowieso niemand "zomaar" zonder jou toestemming in het huis binnenwandelen om een badkamer of wat dan ook te gaan slopen/renoveren natuurlijk. Al helemaal niet een random klusbedrijf.
Er zijn enkele uitzonderingen waarin een verhuurder je woning ongevraagd mag betreden. In noodsituaties, zoals gesprongen waterleidingen/gasleidingen etc.
Nooit zomaar. Zelfs de verhuurder niet. Moeten aanbellen en wachten tot je opendoet.

Overigens zou ik natuurlijk wel meewerken aan de renovatie. Waarom zou je dat niet willen. Uiteindelijk zal dat toch gaan gebeuren. Dan wel op een moment dat het je schikt, of via de juiste route op een moment dat het de verhuurder schikt. Je kunt de verhuurder niet eeuwig blijven weigeren voor onderhoud aan de woning natuurlijk.
Ik zou zeggen, overleg een moment waarop het jullie wel schikt en wees blij met je nieuwe sanitair!

[Voor 28% gewijzigd door GeeEs op 13-05-2021 13:18]

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 18-06 17:40
President schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 12:59:
[...]

Dat is niet denigrerend, maar het is niet het eigendom van TS en dus ook niet de badkamer toilet van TS. Wel hebben ze het gebruikersrecht natuurlijk en is het hun thuis. Los daarvan hoor je als huurder naar mijn mening ook mee te werken aan redelijke verzoeken, dat is renovatie wel.

Maar met kanttekeningen: redelijkheid. Als TS net een baby heeft gekregen dan vind ik het niet redelijk dat men zomaar verbouwingen op zo'n kort termijn gaan uitvoeren. Dan zou de verhuurder een alternatief of vergoeding als compensatie moeten geven naar mijn mening. Zeker ook omdat in deze tijd men niet zomaar even ergens anders kan gaan logeren of douchen, tegelijkertijd vind ik dat thuiswerken een te makkelijk excuus is. Vandaar dat ik ook naar de compensatie vraag. Beide belangen en partijen zijn belangrijk, ook de huidige of toekomstige huurder is met een renovatie meestal beter af.

Een wc renovatie lijkt mij het minste probleem als er nog een andere wc in huis is. Badkamer is natuurlijk wel een puntje, al weet ik niet of die nog deels bruikbaar blijft in die weken...
TS geeft aan dat de badkamer nog prima in orde is, dus er is geen dringende reden om de renovatie nu te doen. Verhuurder kan dat ook prima doen nadat de TS vertrokken is, en voordat de volgende huurder erin komt. Ik vind ook niet dat de TS een reden moet opgeven om te weigeren, 'ik wil niet een maand in de rommel en de herrie zitten' lijkt me reden genoeg.

Het complete gebrek aan communicatie is ook gelijk het grootste probleem, verhuurder/eigenaar maakt daar niet bepaald vrienden mee. Als er begonnen was met een briefje of belletje in de trant van 'We willen graag het komende jaar verbouwen, wanneer zou dat goed uitkomen' krijg je waarschijnlijk een veel betere respons.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Er zijn genoeg woningeigenaren of investeringsmaatschappijen die de verhuur uitbesteden aan een makelaar of tussenpersoon/bedrijf. De huurder heeft doorgaans alleen te maken met de makelaar of tussenpersoon en niet met de eigenaar. Daar zit je verschil.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• President
GreatDictator schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 15:05:
[...]

TS geeft aan dat de badkamer nog prima in orde is, dus er is geen dringende reden om de renovatie nu te doen. Verhuurder kan dat ook prima doen nadat de TS vertrokken is, en voordat de volgende huurder erin komt. Ik vind ook niet dat de TS een reden moet opgeven om te weigeren, 'ik wil niet een maand in de rommel en de herrie zitten' lijkt me reden genoeg.
10 huizen tegelijk laten doen (in de praktijk dus vaak bij hetzelfde bedrijf, achter elkaar) is een stuk goedkoper dan elk jaar 1 huis... En TS vindt dat hij de badkamer prima in orde vindt, dat is een mening. De communicatie is inderdaad belabberd en van de verhuurders mag wel worden verwacht dat hij/zij meedenkt voor oplossingen voor de omstandigheden rondom de renovatie, maar het weigeren omdat 'hij niet wil' vind ik totaal geen oploszoekende houding. Beetje meedenken met je verhuurder mag ook wel...

En ja, ben zelf ook huurder geweest. In die paar jaar moesten ze een keer de badkamer herstellen, hebben ze schelpen in de kruipruimte gestort en hebben ze alle kozijnen en ramen beneden en boven vervangen. Helemaal prima, afgesproken dat een opzichter of werklui om 7u een huissleutel kwam ophalen bij mij voordat ik naar mijn werk ging. Werd altijd netjes achtergelaten en er is nooit wat gestolen. En als ik vrij was ging ik gewoon een dagje naar familie of vrienden om geen last ervan te hebben. Dus ik praat niet elitair vanuit mijn koopwoning... Beetje rekening met elkaar houden

[Voor 22% gewijzigd door President op 13-05-2021 15:24]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True