Nieuwe PV installatie piekt - omvormer of stroomgroep?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:49

delorean7

Let's take the Aston toni

Topicstarter
Sinds deze week ook hier aan de zonnepanelen, had ik veel eerder moeten doen.

Ik zie wel dat mijn installatie aftopt of piekt bij 3600 Watt en vraag me af of dit eigenlijk heel veel scheelt en waar dit precies aan ligt.

De installatie bestaat uit 2 strings van 6 en 5 375 Wp panelen - allebei op zuid.

Een growatt MIN 3600TL-XE is gebruikt als omvormer (ja inderdaad max 3600 VA)
De boel is gemonteerd met een kastje op de stroomgroep van de wasmachine (inderdaad 1 groep)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0R3HjMos8BvOjEapkZpXtlDFvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOdTRI5SHET60W1gn0ypMZR1.jpg?f=fotoalbum_large

Dus bij 3600 Watt opbrengst vormt zich een plateau.

Ligt dat toppen nou aan de electra (1-groep), of is er domweg de verkeerde omvormer gebruikt voor het vermogen van de panelen?

Als ik het 'verlies' aflees tegen wat een ander forumlid eerder deelde zie ik grofweg een verlies van 10% tov een optimale curve die nog doorstijgt na 11:20 en tot, pak hem beet, 13:20 aanhoudt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2c8Y3VOxohXYMiAHkq_lXqjRGng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMapzD4SgNLNnNtP1nlqUi2E.jpg?f=fotoalbum_large

Zou je dan met het boerenverstand kunnen redeneren dat je 10% vermogen verliest voor 2 uur - is op de installatie 2x 360Watt = 0.72 Kwh opbrengst verlies op - zeg even - 100 dagen * 0.234 euro per Kwh = 16,38 euro niet gerealiseerde opbrengst?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:51

de Peer

under peer review

Dat komt door je omvormer maar dit betekent juist (vaak) dat hij goed gedimensioneerd is. Want een 4000 Wp omvormer is weer een stuk duurder en dat verdien je vaak gewoon niet terug.

Beetje aftoppen is dus juist wenselijk want dan zit je dicht bij het optimale gebruik van je omvormer.
Het is nu nog relatief koud, maar in de zomer zul je zien dat je die 3600 vaak niet eens meer haalt.

Over het hele jaar genomen is dat aftoppen misschien maar 1 procent van je totale opbrengst. Dat rechtvaardigt geen duurdere omvormer.

Uiteraard is het niet zo zwart wit, maar jouw situatie lijkt me niet extreem.

[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 13-05-2021 10:38 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:16
Volgens sunny designer scheelt het 2kWh per jaar als je een 4kW omvormer zou hebben.

Waarom zo weinig? Het maximum vermogen uit de panelen is volgens model 3.88kW. En je verliest dat niet gedurende de hele aftop periode, en na mei worden je panelen zo warm dat ze de 3.88 niet halen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Aanvullend: mei is "de" zonnepanelen maand: lekker fel zonnetje en koude lucht.

Je zal dus ook gaan zien dat je in juni/juli/aug niet altijd aan die 3600W komt terwijl de zon erop staat te blazen, het is dan simpelweg te heet.

Dus ja, je verliest soms opbrengst, en nee, dit maakt onderaan de streep (duurdere omvormer, elektra aanpassen) niet uit.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:49

delorean7

Let's take the Aston toni

Topicstarter
Aha dus is Mei qua rendement dus een betere maand dan midden in de zomer, weer wat geleerd!

Stel dat je over 5 jaar 11x700Wp panelen gratis zou kunnen krijgen, met een nieuwe omvormer die dat aankan.
Dan neem ik aan dat ook de installatie met een kastje op 1 groep niet meer voldoet toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
delorean7 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 10:58:
Dan neem ik aan dat ook de installatie met een kastje op 1 groep niet meer voldoet toch?
Als dat een standaard 16A groep is dan is de officiële max 3680W (230Vx16A), dat zal mede een reden zijn voor deze omvormer.
Pagina: 1