Vraag

• Floke
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-05-2021
Goedemorgen Tweakers

Ik zoek een?
Een televisie van 65inch

Wat is je budget?
Ongeveer 1.500EUR. Dit mag ook wat meer of minder zijn, maar nu ook geen 4.000EUR.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
televisie te kijken in de woonkamer. We kijken voornamelijk (i) (gewone) televisie, (ii) sportwedstrijden en (iii) netflix.
Het televisietoestel moet compatibel zijn met de versterker Denon AVR S650 en de B+W Home Cinema Set (5x M1II en ASW608).
Gebruiksgemak is cruciaal vermits ik zelf niet veel kaas heb gegeten van techniek.
Ik zou graag ook voor enige tijd gesteld zijn en dus een toestel hebben dat nog even mee kan.
De televisie gaat ook opgehangen worden aan de muur.

Wat heb je zelf al gevonden?
LG OLED65CX6LA Zwart

Samsung QLED Series QE65Q95T Zwart

LG OLED65GX6LA Zwart

Welke vragen heb je hier nog over?
De zitafstand tot de televisie is ongeveer 3,5 meter tot aan de televisie. De woonkamer is vrij licht met veel ramen. Evenwel zal er niet onmiddellijk rechtstreeks zonlicht schijnen op de televisie. Ik vraag me dus af in welke mate een OLED een risico op inbranding zal geven?

Alle reacties

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:39

DarkSide

theres no place like ::1

Gewoon OLED nemen.
Hier ook groot raam naast OLED TV. Maar niet direct veel zon op de TV (Dat is niet goed).

Oled vind ik gewoon mooier dan LCD.

inbranden en image retention kunnen gebeuren, maar de laatste panelen zijn al redelijk goed beschermd hier tegen.

Heb nu een B6 die dus al 5 jaar gebruikt wordt. En heb nergens last van.
Hiervoor een Plasma gehad waar ik ook geen last van had.

Reden om geen OLED te kiezen:
- Direct zonlicht op de TV.
- Je kan er snacht niet van slapen omdat je je teveel zorgen maakt voor image retention.

Als je hem aan de muur gaat hangen. Dan is de G serie (GX of G1) mooier dan de C serie.
Beeldkwaliteit is het zelfde.

Enige voordeel is dat je midden in de zomer overdag wat meer ziet op een LCD omdat de helderheid dan beter is.
Maar zelfs dan heb ik eigenlijk geen issues met de OLED. En is sowieso een stuk beter dan mijn plasma was.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:42
Dat is vragen naar de bekende weg, ik maak er in mijn recensie van de GX de nodige woorden aan vuil. Kort gezegd, televisies zijn ieder beter bestand geworden tegen inbranden. Ik doe op mijn C7 alles wat je met een TV doet, geen enkel last van inbranden. Dan is de enige manier dat jij er last van kan krijgen dat je rare dingen met je TV gaat doen. Dat doe je niet, dus slaap rustig en wees niet bang voor het inbrandspook. Voor dit geld zou ik zonder meer voor de OLED gaan, de Q95T is weliswaar wat in prijs gezakt, maar het verschil in beeldkwaliteit blijft significant. Koop de CX als je een voet wilt, de GX als je muurmontage wilt.

Ik voorzie bij alle gemelde modellen geen problemen met je versterker.

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:47

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Onlangs mijn oled LG C7 na inbranden vervangen door een Samsung Q90T. Geen moment spijt van. HDR komt veel mooier uit doordat de tv en stuk feller kan. Door quantum dot filter zijn kleuren even mooi als OLED, en zwart is nagenoeg net zo zwart OLED door de full array local dimming.

We salute the rank, not the man.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:43

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ligt aan je kijkgedrag.

Veel NPO start met dat mooie oranje logo, of voetbal met statische content in beeld?
LED.

Films zonder zender logo's of genoeg gevarieerde content: OLED.

Je kunt ze in de winkel vergelijken, en dan liggen ze dichter bij elkaar, maar wat Bart hierboven zegt kan ik absoluut niet beamen bij (voor mij) juiste kijkomstandigheden. Bij weinig omgevingslicht zie je ook bij de nieuwste QLED's nog altijd de typische ergerpuntjes zoals blooming rond ondertitels.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-06 14:05
De Sony A89 OLED heeft geweldig beeld en geluid ook in een lichte kamer.
Inbranden is bij deze nieuwe modellen veel minder een issue, door gebruikte technieken is de kans erg klein, bijv. logo’s op de Sony worden gedimd.

https://www.iear.nl/product/sony-kd-65a89/

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Floke
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-05-2021
Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties! Zeer fel gewaardeerd.

Ik had nog een praktische vraag over de OLED’s. Wij hebben ook nog kleine kinderen die zelf de afstandsbediening gebruiken en bijvoorbeeld regelmatig een aflevering van Peppa Pig of Paw Patrol pauzeren. Heb je hier ook een risico op inbranden of treedt er automatisch een screensaver op (ook bij gebruik van een decoder) ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De decoder moet dan een screensaver hebben. Onze humax heeft dat wel, maar chromecast bijvoorbeeld niet. Overigens is bij de modellen na de 7 serie de kans op inbranden echt minimaal. Ik volg op bijvoorbeeld reddit regelmatig de OLED draadjes, en kom heel weinig (kan me er niet een herinneren) klachten tegen over inbranden vanaf de 8 serie.

/edit: dat gezegd hebbende, wij hebben ook nog een B7 in gebruik die geen inbranding heeft.

[Voor 12% gewijzigd door ArthurMorgan op 14-05-2021 08:28]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:42
Floke schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 07:48:
Ik had nog een praktische vraag over de OLED’s. Wij hebben ook nog kleine kinderen die zelf de afstandsbediening gebruiken en bijvoorbeeld regelmatig een aflevering van Peppa Pig of Paw Patrol pauzeren. Heb je hier ook een risico op inbranden of treedt er automatisch een screensaver op (ook bij gebruik van een decoder) ?
De TV gebruikt zijn eigen screensaver niet bij een HDMI-ingang, maar schroeft wel de helderheid terug. Verhalen over inbranden als gevolg van pauzeren zijn er niet, het gaat altijd over statische elementen zoals felle logo's. Ik zet op mijn C7 ook wel eens een programma op pauze en niks inbranden.... Zoals ArthurMorgan zegt, er zijn sowieso heel weinig verhalen over inbranden vanaf de 2018-modellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:12
Klopt helemaal dmantoine! Inbranden is bij normaal gebruik en goede instellingen (zie: rtings) eigenlijk geen issue meer.
Belangrijk is om het oledlampje niet op 100% te zetten. Dat is ook niet nodig, bij mij staat deze 24/7 op 60/100. Veel gebruikers hebben dit nog lager staan, maar ik (en mijn vrouw nog minder) heb geen zin om overdag en 's avonds te wisselen van instelling.

AMD Phenom II x4 840/8 Gb/HD 6770, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee