Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:49
Hallo,
Bij mijn huidige werk gaan we naar een 4 daagse werkweek, 4 keer 9 uur. Vrije dag mag je vast zetten op een vaste dag van de week of het mag flexibel zijn in overleg met je team zodat er geen onderbezetting komt.
Iedereen is er redelijk positief over en ikzelf ookwel alleen zit met een vraag over de feestdagen.

Mijn werkgever wil namelijk geen roostervrijedag geven als er een feestdag in die week zit. Dit ter voorkoming dat bijvoorbeeld met hemelvaartsdag (op donderdag) iedereen de vrijdag erna vrij wil en het bedrijf nog maar 3 dagen productief is. Ook wil hij dan qua salaris niks doen. Dus je hebt je vrije dag dan op de feestdag en de andere 4 dagen werk je gewoon en je krijgt dan 36 uur betaald die week.

Na mijn mening (en de meeste collega's) klopt dit niet. Dit hebben we aangegeven en hij wil hier later op terugkomen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Mijn voorstel zou zijn dat er geen vrije dag opgenomen mag worden in een week met een officiële feestdag maar dat er dan voor een feestdag 8 tvt uren worden bijgeschreven. Zo is het bedrijf productief en worden de werknemers eerlijk betaald.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• PointyMaximus
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:12
Bij ons is je vrije dag in principe vast in je rooster. Als dat bijvoorbeeld de maandag is, dan kan je niet met 2e Paasdag bijvoorbeeld wisselen met de vrijdag voor 2 vrije dagen die week.
Wel is het prima mogelijk om in 'normale' weken een keer te schuiven in overleg met je team.
Wel de flexibiliteit dus, maar niet het creatief boekhouden rondom feestdagen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Nee natuurlijk niet. Je werkt 4x9 en er is een feestdag. Dan pak je die toch niet om je 4x9 te halen? Als jij ineens 3x9 wilt in een week met een feestdag dan moet je vrij nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• appelflap1992
Anoniem: 1302638 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 05:26:
Nee natuurlijk niet. Je werkt 4x9 en er is een feestdag. Dan pak je die toch niet om je 4x9 te halen? Als jij ineens 3x9 wilt in een week met een feestdag dan moet je vrij nemen.
Ik zie een feestdag net als een vakantiedag. Die bouw je op door te werken en op moment van opnemen betaalt de werkgever het uit.

Stel nou even dat er in elke week een feestdag zit. Dan heeft het dus geen zin om 4 dagen te gaan werken want als je 5 dagen werkt heb je ook maar 4 dagen werk want je hebt de feestdag vrij.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

appelflap1992 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 05:35:
[...]

Ik zie een feestdag net als een vakantiedag. Die bouw je op door te werken en op moment van opnemen betaalt de werkgever het uit.

Stel nou even dat er in elke week een feestdag zit. Dan heeft het dus geen zin om 4 dagen te gaan werken want als je 5 dagen werkt heb je ook maar 4 dagen werk want je hebt de feestdag vrij.
Een feestdag is geen vakantiedag, en er zit niet in elke week een feestdag. Dus ik snap even niet wat je punt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• appelflap1992
Anoniem: 1302638 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 05:37:
[...]

Een feestdag is geen vakantiedag, en er zit niet in elke week een feestdag. Dus ik snap even niet wat je punt is.
Mijn punt is dat wanneer je je vrije dag moet nemen op een feestdag het erg nadelig is ten opzichte van het werken op 5 dagen. Want met 4 dagen werken maak je 36 uur en krijg je 36 uur betaald. Als je 5 dagen zou werken krijg je 1 dag vrij maar wel 5 betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

appelflap1992 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 05:57:
[...]

Mijn punt is dat wanneer je je vrije dag moet nemen op een feestdag het erg nadelig is ten opzichte van het werken op 5 dagen. Want met 4 dagen werken maak je 36 uur en krijg je 36 uur betaald. Als je 5 dagen zou werken krijg je 1 dag vrij maar wel 5 betaald.
Je krijgt niet betaalt per uur. Ik in elk geval niet. Maar ik snap je punt. had je 5x8 gewerkt (sowieso, 40 uur) dan had je die week maar 32 uur hoeven werken en krijg je nog steeds hetzelfde geld.

Werk je 36uur maar heb je een werkrooster van 4x8 en 1x4 zullen sommige werkgevers nog wel over hun hart strijken als de maandag de feestdag is. Werk je ineens 3x8 + 1x4. Mijn werkgever overigens niet, die verwacht 4x9 of minstens 4x8. Maargoed.

En nu ben jij het bokje met een werkrooster van 4x9 want daarmee kan je om die dagen heen werken. Dus jij zegt, ik wil ook gratis vrij want het is niet eerlijk.

Tja, dan moet je geen 4x9 rooster aanhouden. Want in ruil voor die ene feestdag die je "misloopt" heb je elke week een gratis papadag.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1302638 op 13-05-2021 06:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:39
Het gaat al met al om een stuk of 6 weken? Nieuwjaar, eventueel goede vrijdag, Pasen, eventueel 5 mei, Hemelvaart, Pinksteren, kerstmis?

Ik snap wel dat je baas niet wilt dat iedereen dan vrij neemt, dat is immers erg negatief voor de werkgever. Dat hij in die week mensen niet extra wilt betalen snap ik ook ergens wel vanuit economisch aspect. Tegelijkertijd zijn deze feestdagen er normaal ook en werken jullie dus met een 4x 9 rooster op je baas zijn gewenste manier normaal meer dan met een 5x 7,2 uur rooster (er vanuit gaande dat je altijd ook 36 uur werkte). Normaal kreeg je de feestdagen als een gewone werkdag geheel doorbetaald?

Jullie zouden kunnen kijken welke bezetting de werkgever op die vrijdag na bijvoorbeeld Hemelvaartsdag minimaal nodig is en dan de dagen in de feestdagen weken met elkaar verdelen. Net zoals in andere sectoren vrij op een feestdag onderling verdeeld wordt, zodat iemand niet elk jaar met kerst hoeft te werken.

Een andere mogelijkheid is om die week tijd voor tijd in te ruilen: dat iedereen gewoon 4 dagen werkt, maar in die week bijvoorbeeld een dagdeel vrij neemt waarbij dit wel wordt verspreid?
Anoniem: 1302638 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 06:04:
Tja, dan moet je geen 4x9 rooster aanhouden. Want in ruil voor die ene feestdag die je "misloopt" heb je elke week een gratis papadag.
Whut? Gratis papadag? Ik zie uren van de ene dag verspreiden over andere dagen niet als een gratis dag hoor: je werkt nog steeds evenveel maar dan over minder dagen. Niks gratis aan. Al hoef je die dag dus geen pappa dag op te nemen. Toch zou ik dan als werkgever willen dat iedereen 'een standaard dag' kiest waarbij onderling geruild mag worden, zodat er elke werkdag in theorie gewoon 80% bezetting is. En tja, dan kan je gaan rekenen welke dag het meest ideale is i.v.m. vrije dagen natuurlijk. Maar ik denk niet dat het hele personeelsbestand zo denkt. Maandag, woensdags en vrijdag zullen voor veel mensen denk ik een voorkeursdag worden: langer weekend of woensdag vrij met de kinderen.

[ Voor 29% gewijzigd door President op 13-05-2021 06:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
Het is niet dat we individueel kunnen kiezen. De werkgever wil dit en de meeste werknemers vinden het een goed idee. We komen van een 5 x 8 werkweek. Dus elke feestdag was betaald vrij.

Ik snap zeker zijn punt wel, het gaat ten koste van de productiviteit. Maar nu "krijgen" we ook 8 uur per feestdag dus dat wij onze vrije dag maar op de feestdag moeten nemen vind ik dan best wrang. Vandaar dat ik zou voorstellen om 8 uur tvt te geven die je in een andere week zonder feestdag kunt opnemen, zo neemt iedereen gespreid de uren op en blijf je dus productief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
appelflap1992 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 06:18:
Het is niet dat we individueel kunnen kiezen. De werkgever wil dit en de meeste werknemers vinden het een goed idee. We komen van een 5 x 8 werkweek. Dus elke feestdag was betaald vrij.

Ik snap zeker zijn punt wel, het gaat ten koste van de productiviteit. Maar nu "krijgen" we ook 8 uur per feestdag dus dat wij onze vrije dag maar op de feestdag moeten nemen vind ik dan best wrang. Vandaar dat ik zou voorstellen om 8 uur tvt te geven die je in een andere week zonder feestdag kunt opnemen, zo neemt iedereen gespreid de uren op en blijf je dus productief.
Wacht, jullie komen van een werkweek van 40 uur en gaan nu naar een werkweek van 36 uur? Gaan jullie dan ook qua salaris 10% inleveren (net zoals jullie 10% van de uren inleveren) of dat niet?

Want dat 'zijn' 52 x 4 = 208 uren bruto (- vakantie, etc) die jullie anders gratis zouden krijgen van de baas. Dan vind in het voorstel van de baas niet gek... Al zou je dan zelfs nog met elkaar kunnen kijken of iedereen niet 1 of 2 feestdagen 'extra' mag opnemen, maar qua uren staat het personeel hierboven toch echt in de plus

[ Voor 7% gewijzigd door President op 13-05-2021 06:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 19:23
Ik werk 32u en heb omwille de feestdagen daarom opgegeven dat ik juist op woensdag vrij heb. Mijn werkgever maakt het niet uit welke dag ik vervolgens vrij neem, maar volgens het systeem moet er gewoon een vaste dag worden gekozen. Op de woensdag zijn de minste feestdagen, dus voor mij het voordeligst. Vervolgens werk ik op maandag niet maar woensdag wel.

In jouw situatie wordt de baas er alleen beter van. Eigenlijk word je nu iedere week dat er een feestdag is gekort op je vrije uren. Als je een vaste dag minder zou werken had hij geen poot om op te staan als er een feestdag in dezelfde week zou zitten.

Zoals hierboven al aangegeven is denk ik dat het team met de flexibiliteit die wordt geboden moet afspreken wie wanneer werkt tijdens die paar dagen dat het voorkomt. Daarmee creëer je een win-win situatie.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Hier ook 4x9. Meesten van ons werken vrijdag niet. Dus deze week werken we inderdaad maar drie dagen. Valt de feestdag echter op je vrije dag heb je "pech".

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Broodbeleg
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:35
Wij krijgen ieder jaar een excel waarin, als je niet vijf dagen gelijke uren werkt, je werkrooster invoert. Hieruit volgt dan of je te veel werkt (als je feestdagen mist omdat die bijvoorbeeld veel op maandagen vallen wanneer jij ook roostervrij bent) of te weinig werkt (als je woensdag vrij bent en geen enkele feestdag valt op woensdag). Deze uren kan je door het jaar heen compenseren door vrij te zijn op niet-feestdagen of door extra te werken/eigen verlof op te nemen.

Dit is het eerlijkst voor iedereen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:42

FreakNL

Well do ya punk?

Is dit eigenlijk niet geneuzel in de marge? Kerst valt dit jaar in het weekend, dus de 40-uur contracten (heel veel mensen in Nederland) werken dit jaar ook meer… Is het niet gewoon geven en nemen?

Ik kijk overigens zelf niet naar een uur, dag of weeksalaris… Zelfs maandsalaris vind ik niet bijzonder interessant. Ik kijk naar mijn totale plaatje en wat in daarvoor moet doen (en laten).

Nu past mijn baan sowieso niet in 5x8 of 4x9 maar alsnog komt jouw TS over als urenneuken. Hoeveel vrijheid heb je in je baan? Is er een prikklok?

Nog een oplossing is JUS:
https://www.mijntipsenadv...satie-NLTAPSAR_EU22030401

https://www.hrpraktijk.nl...nde-feestdag-op-vrije-dag

[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 13-05-2021 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-05 06:27
evilution schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 06:34:
Hier ook 4x9. Meesten van ons werken vrijdag niet. Dus deze week werken we inderdaad maar drie dagen. Valt de feestdag echter op je vrije dag heb je "pech".
Inderdaad... Bij één van onze kantoren werkt iedereen 4 dagen in de week. Samen hebben ze afgesproken wie welke dag vrij is zodat er altijd bezetting is. Valt die vrije dag toevallig op een feestdag dan werkt die medewerker zijn/haar normale werktijd. Valt die vrije dag op een dag dat de werknemer wel zou werken dan heeft hij/zij een extra vrije dag. Waar hebben we het over? Eén dag van de grofweg 220 werkdagen die er jaarlijks zijn?

Die paar feestdagen per jaar zijn geen enkele overweging geweest en er is vziw nog nooit discussie over geweest. Trouwens : bovenop de normale feestdagen geldt bij ons dat de dag na Hemelvaart een verplichte vrije dag is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:29
Mijn werkgever werkt met jaaruren. Fulltime is dus een x aantal uren per jaar. Werk je deeltijd dan werk je dus een deel van x uren per jaar. Dat voorkomt in ieder geval dit soort geneuzel, want het is van te voren gewoon duidelijk hoeveel uren je moet werken in een jaar. Of er dan in een bepaalde week wel of geen feestdag zit, en jouw vrije dag dan wel of niet op die dag staat maakt dan allemaal niet meer uit.

Gevolg is natuurlijk wel dat, afhankelijk van of jouw vrije dag al overeen komt met een aantal feestdag of juist niet, je nog extra vrije uren overhoudt of ergens in moet halen. Maar uiteindelijk werk je het aantal uren per jaar en is het dus wel eerlijk.

Het aantal uren per jaar wordt berekend door rekening te houden met het gemiddeld aantal vrije dagen per jaar over een periode van (ik meen) 6 jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Getest
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-05 07:54
Bekende discussie maar gelukkig ook een die goed op te lossen is. Het aantal uren dat je per week werkt is gemiddeld. Bij het Rijk wordt dat vertaald naar een x-aantal werkuren op jaarbasis. Op basis van 36 uur per week is het geloof ik rond de 1840 uur ofzo. Daarbij is rekening gehouden met feestdagen. Hoe je rooster er uit ziet maakt niet uit, zolang je dat aantal uren werkt. Dat je in overleg met je collega’s zorgt dat er geen onderbezetting ontstaat klinkt niet onredelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
jaarurensystematiek (16xx uren werken per jaar) ipv krampachtig per week kijken.

voor een feestdag 7.2 uur verlof krijgen (cao zorg) zodat de 9,10,11++ uur werkenden geen buitensporig voordeel/nadeel hebben.

meer mensen aannemen zodat de bezetting er altijd is ondanks wettelijke feestdagen in een werkweek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:43
Elk voordeel heeft zijn. Nadeel. Ik zou zelf even kijken wat je met alle collega's overeenkomt.

Kan ook zijn dat je zegt, elke week legt iemand 1 euro in de pot, en degene die op een feestdag werken krijgen een presentje. (Paaseitjes, narcissen, etc etc, bij elke dag past wel iets kleins). Dan heb je het gevoel van goh toch leuk dat eraan gedacht wordt.

En die 1 euro per week kan iedereen wel missen. (Of misschien zegt de baas wel ik verdubbel het bedrag dat jullie verzamelen voor feestdagen). Kost hem 3 CT per uur extra loon, is nu ook weer zoveel en volledig aftrekbaar van winst.

[ Voor 8% gewijzigd door 99ruud99 op 13-05-2021 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:40

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

appelflap1992 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 04:57:
Mijn werkgever wil namelijk geen roostervrijedag geven als er een feestdag in die week zit. Dit ter voorkoming dat bijvoorbeeld met hemelvaartsdag (op donderdag) iedereen de vrijdag erna vrij wil en het bedrijf nog maar 3 dagen productief is. Ook wil hij dan qua salaris niks doen. Dus je hebt je vrije dag dan op de feestdag en de andere 4 dagen werk je gewoon en je krijgt dan 36 uur betaald die week.
Ik snap deze niet helemaal.

Als je aan het begin van dit project vastlegt dat je niet werkt op donderdag en later in het jaar blijkt een verplichte vrije dag/feestdag ineens op donderdag te vallen, dan vind hij dat je die dag ergens anders in de week moet compenseren door te komen werken? En als je een flexibele vrije dag hebt, dan is deze verplicht op die feestdag?
Hoe zit dat dan met kerst als deze op donderdag en vrijdag valt?

=[edit]=
Als ik het goed begrijp gaat dit verhaal dus alleen op voor mensen met een variabele vrije dag van week tot week? Daar valt wat voor te zeggen ja.
Dit hele debakel is op te lossen door iedereen een vaste dag te laten kiezen.

Aan de andere kant: lever je bij deze switch 10% salaris in? Als dat niet zo is, dan valt er wellicht nog over na te denken en over te rekenen. Maar als je én 10% salaris inlevert én die dag op een feestdag altijd moet inwisselen dan zou hij bij mij de dikke vinger krijgen (en zou ik hard met mijn getekende contract wapperen welke hij niet eenzijdig aan kan passen).

[ Voor 8% gewijzigd door Koffie op 13-05-2021 08:04 ]

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:28
Tja, wat mij betreft zijn er 2 opties:
vaste dag vrij en dus soms mazzel of pech met feestdagen
Wisselende dag vrij, maar dan een afspraak over het feit dat je dan niet elke feestdag mag ontwijken. Of dat dan ‘alle feestdagen zijn vrije dagen’ moet zijn of een deel is een onderhandeling.

Gaat iedereen trouwens ook 10% in loon achteruit van 40 uur naar 36 uur?

[ Voor 11% gewijzigd door Smobbo op 13-05-2021 07:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik vind het met variabele roosters ook lastig. Met vaste dagen lijkt het me simpel, werk je normaal op de feestdag dan ben je vrij. Mijn vrouw heeft het wel goed voor elkaar, ze krijgt ook vrij als de feestdag op een dag valt dat ze niet moet werken (op een andere dag).

Wij krijgen ook nog recup feestdag, maar hoe dat precies werkt dat snapt bijna niemand volgens mij. Daar komen in elk geval uren bij als we werken op een feestdag, maar ik heb zo veel uren dat ik twijfel of het niet hetzelfde werkt als bij mijn vrouw :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-05 19:57
Flexibele dagen niet toestaan en iedereen moet een vaste vrije dag kiezen. Uiteraard niet allemaal op dezelfde dag. Valt dat een week samen met een feestdag.. pech voor jou. Valt dat naast een feestdag, pech voor werkgever. Als jij op maandag papadag hebt en op donderdag is Hemelvaart.. dan is er niet ineens een andere opvang geregeld op maandag.

Wel benieuwd naar waarom iedereen 4x9 moet gaan werken. Dat lijkt mij sowieso een keuze van de werknemer. En als iedereen ook nog eens 10% heeft moeten inleveren zou ik er wegwezen. Want hij gaat hetzelfde verwachten tegen lagere kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• monkel
  • Laatst online: 18:38
Bij ons is standaard 40u per week. Als je 36u wil werken wordt alles naar rato berekend. Een feestdag wordt ook gewoon door de werkgever betaald en is dus 7,2u vrij. Heb je een week met een feestdag dan, krijg je 7,2u vrij en moet je in die week nog 28,8u werken. Valt je vaste vrije dag op een feestdag, betekent dat niet dat je pech hebt, maar dat je die week gewoon minder mag werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik werk 36 uur maar heb op woensdag 4 urige werkdag. Die is aan de ene kant gekozen zodat ik rust heb in het midden van de week, maar aan de andere kant om dit gezeik met feestdagen te voorkomen. Praktisch alles valt op Maandag, Donderdag of Vrijdag, dus dan heb ik gewoon vrij. Valt kerst of nieuwjaar op woensdag? 4 uur verlof ipv 8.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:22
FreakNL schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 07:04:
Is dit eigenlijk niet geneuzel in de marge? Kerst valt dit jaar in het weekend, dus de 40-uur contracten (heel veel mensen in Nederland) werken dit jaar ook meer… Is het niet gewoon geven en nemen?
Maar in dit geval is het dus alleen geven.

Volgens mij is het gebruikelijk dat bij een vaste inroostering je geluk hebt als de feestdag toevallig op jouw vrije dag valt, maar dat bij flexibele inroostering de weekuren door 5 worden gedaan en een feestdag voor 1/5 week meetelt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:07
Bij mij (gemeente) is het als volgt

Feestdag is altijd vrij.
- roostervrije dag toevallig op feestdag -> pech
- roostervrije dag op andere dag -> geluk

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markv93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-03 16:14
monkel schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 08:17:
Bij ons is standaard 40u per week. Als je 36u wil werken wordt alles naar rato berekend. Een feestdag wordt ook gewoon door de werkgever betaald en is dus 7,2u vrij. Heb je een week met een feestdag dan, krijg je 7,2u vrij en moet je in die week nog 28,8u werken. Valt je vaste vrije dag op een feestdag, betekent dat niet dat je pech hebt, maar dat je die week gewoon minder mag werken.
Dit is grotendeels ook hoe het bij de overheid werkt.

TS, lees de samenvatting hier eens: https://mensenrechten.nl/nl/oordeel/2011-127

Let op: dit is een college, juridisch heeft het weinig waarde.

Hoe dan ook: bij de rijksoverheid wordt er aan het begin van het jaar een berekening gemaakt om te kijken hoeveel vrije uren je zou missen als je deeltijd werkt. Ik werk bijv. niet op maandag en dat is best een nadelige dag. De naar-rato uren krijg ik bij mijn vakantie uren toegeschreven. Echter: als ik bijv. op woensdag een vrije dag zou hebben en er zou geen kerst enz op woensdag vallen heb ik voordeel aangezien er geen enkele feestdag op mijn vrije dag valt. Dat betekent dat ik minuren op mijn bovenwettelijke uren krijg.

Dat is m.i. het meest eerlijk. Iedereen krijgt naar rato, onafhankelijk van gekozen vrije dag en werkweek een gelijke hoeveelheid uren.

In het artikel staat ook een toelichting hoe een werkgever het zou kunnen toepassen (jaarurensysteem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
caspervc schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 08:59:
Bij mij (gemeente) is het als volgt

Feestdag is altijd vrij.
- roostervrije dag toevallig op feestdag -> pech
- roostervrije dag op andere dag -> geluk
Geldt dit ook als je je werkweek flexibel kunt indelen? Dan zou iedereen dus 'toevallig' in die week de roostervrije dag niet op de feestdag plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 13:36
appelflap1992 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 04:57:

Dat klopt niet. Iedere werknemer een vaste werkdag op donderdag heeft, heeft een recht op een dag vrij op Hemelvaartsdag. Dat is niet anders of je nu 5 of 4 dagen per week werkt (of 3, 2 of 1). Zo simpel als dat: vaste werkdag + feestdag = doorbetaald vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appelflap1992
Bedankt voor alle reacties, er zijn zoals verwacht verschillende methodes en oplossingen.
Over de vraag van het loon: we gaan 5% inleveren en krijgen dit jaar en aankomend jaar geen verhoging. Daarna na cao (timmerindustrie).

Ik ga voorstellen om voor elke feestdag een werknemer 7 uur tvt te geven. Niet iedereen gaat namelijk een vaste dag vrij nemen, als dat het geval was dan had ik het prima gevonden om gewoon je verlies te nemen als toevallig je vrije dag erop valt maar dat is niet eerlijk tegenover de mensen met een variabele vrije dag want die hebben dan altijd pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
appelflap1992 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 09:43:
. Daarna na cao (timmerindustrie).
dag want die hebben dan altijd pech.
En is het dan alleen feestdagen waar je mee te maken krijgt, of kan het weer dan ook zorgen voor niet werkbare dagen (regen, vorst, sneeuw, etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nefje_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:39
Nederland heeft al een van de minste feestdagen van West-Europa: https://www.nritmedia.nl/...an_West-Europa/?topicsid=

In België is het bijvoorbeeld zo dat als een feestdag in het weekend valt, je 'm later mag inhalen. Dus de vrijdag na Hemelvaart zijn wij vrij omdat 1 mei (dag van de arbeid) in het weekend viel. Als je dit systeem gewend bent, dan klinkt het wel heel erg "wel de lusten, niet de lasten" als de werkgever elke keer dat er een feestdag zit in de week, deze wil laten samenvallen met de vrije dag van de werknemer zonder (tijd voor tijd) compensatie.

In dat geval is het ook niet helemaal eerlijk om te werken met een vaste dag als niet iedereen dezelfde dag mag kiezen. Dan werkt niet iedereen dezelfde uren. Het eerlijkst lijkt mij dan het naar-rato systeem wat eerder genoemd werd en veel bij de overheid gebruikt wordt.

Ik snap ook niet dat niet alle werkgevers daar standaard voor kiezen. Het bespaart je zoveel discussie, ook tussen werknemers onderling. Elke keer die discussie lijkt mij die paar uur winst voor de werkgever ook niet waard. Tevreden werknemers die niet het gevoel hebben dat de werkgever alles in zijn voordeel wil regelen, zijn veel meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
President schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 09:44:
[...]

En is het dan alleen feestdagen waar je mee te maken krijgt, of kan het weer dan ook zorgen voor niet werkbare dagen (regen, vorst, sneeuw, etc)?
Alleen feestdagen, we werken binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 12:47
Ik heb lang 4x9 gewerkt en daar was het gewoon zo; als die vrij dag op een werkdag valt heb je geluk, anders heb je gewoon pech. Ik had m'n vrije dag op vrijdag en dus betekent dat inderdaad dat je met hemelvaart een 3-daagse werkweek hebt. Aan de andere kant is het dan natuurlijk wel raar als iemand altijd z'n vrije dag op donderdag heeft, deze specifiek in die week naar vrijdag gaat verplaatsen.

Als jij 32 uur werkt, is het m.i. hetzelfde. Is je vrije dag normaliter op donderdag dan heb je inderdaad pech met hemelvaart. Is deze op vrijdag; dan werk je 3 dagen deze week. Ik zie daarin echt geen verschil met 4x9 werken.

Ik denk dat je werkgever hier wel even goed over na moet gaan denken. Ik ga ervanuit dat jullie geen fabrieksarbeiders zijn en uren niet direct vertalen naar output. Dan kost de 'goodwill' die je werkgever hier mee verspeelt op de lange termijn gewoon veel meer dan muggeziften over hemelvaart hem oplevert.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:34
Als je het wat extremer doortrekt: als je alleen op vrijdagen zou werken, zou je dan ook die vrijdag vrij willen krijgen als er een feestdag op een andere dag valt die week? Lijkt me niet, dus waarom zou het anders zijn als je 4 dagen werkt?

Bij een vast rooster werk je op een vast rooster. Is er op je werkdag een feestdag heb je geluk. Anders ben je toch al vrij op die feestdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
Er is dus niet bij iedereen sprake van een vaste vrije dag. Ikzelf zou kiezen voor flexibel, de werkgever stelde zelfs voor dat je ook gewoon 5 dagen mag komen en dan tvt uren opbouwt die je vervolgens na bijvoorbeeld 4 weken 5 dagen gewerkt te hebben een hele week vrij kan krijgen. Mits je dit maar in overleg met je bouwteam doet om onderbezetting te voorkomen.

Ik moet ook nog gaan zien hoe dit uit gaat pakken. Ik vermoed problemen met het opnemen. In het begin gaat denk ik iedereen flink sparen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik ben het eens met de mensen die stellen dat je gewoon met een jaarsaldo moet werken. Bereken hoeveel uren iedere medewerker jaarlijks moet maken en laat het aan de mensen over hoe ze dat invullen. Hebben ze aan het einde van het jaar een paar uur te weinig gewerkt dan wordt dat gewoon verrekend met het saldo vakantieuren. Zo ben je maximaal flexibel want het werkt ook voor parttimers, mensen die 36 uur of 40 uur werken, mensen met een vaste vrije dag en mensen die wekelijks een andere dag kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ben het met TO eens en vind zijn voorstel niet onredelijk.
Kunnen jullie niet ook afspreken dat first come, first serve geldt voor die populaire extra dagen zoals de vrijdag na hemelvaart? Als dan het max aantal werknemers al vrijgenomen heeft dan heeft de rest pech en moeten die wel werken om de bezetting te garanderen. Zo gaat het bij ons wel. En daarna kan eenieder nog onderling ruilen met een collega zolang beide partijen het daar mee eens zijn.

Overigens had weer 50% van dit topic overgeslagen kunnen worden met een betere beschrijving van de situatie, wat vaak gebeurt bij deze discussies. Een heldere OP bespaart veel reacties op zaken die helemaal niet aan de orde blijken te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:27
Hier hebben we ook 4x9 (zorg) en mensen met vaste dagen en flexibele dagen. De enige juiste manier (zoals ook al genoemd) is gebruik van jaaruren. Iedereen werkt in een jaar evenveel uren, geen gezeur en iedereen kan zijn eigen keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-05 19:22
Grappig om dit zo mee te lezen. Hier in Zweden is de cultuur wanneer een vrije dag (feestdag, dag van de arbeid etc) valt op een weekend dag dan gaat ie naar de eerste volgende maandag.

Waarbij sommige ambtenaren ook een klemdag krijgen (tussendag) Nu met Kristi Himmelsfärd op de donderdag krijg mijn vriendin ook de vrijdag vrij.
Daarnaast doen ze dat ook met loon, valt het op de 25ste in het weekend dan krijg je het eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-05 10:47

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Kan je niet 5 keer 8 werken? Dan heb je 4 uur adv. Als je ambtenaar ben kan je hier ook voor kiezen.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:07
Rubbergrover1 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 09:22:
[...]

Geldt dit ook als je je werkweek flexibel kunt indelen? Dan zou iedereen dus 'toevallig' in die week de roostervrije dag niet op de feestdag plannen.
Nee je hebt een vaste vrije dag afgesproken.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:15
Bij mijn oude werkgever, en eigenlijk alle uurtje factuurtje bedrijven, werkten wij zo:
Stel je hebt 36u contract.
Dat werk je gemiddeld 7,2u per dag. Als die week een feestdag had, dat moest je 36-7,2=28,8u werken.
Stel ik werk 3x9, dan nam ik 1,8u op voor een vrije dag of ik haal die uurtjes een ander moment in. Of als je die week wel 4x9 werkt, dan heb je een extra vrije dag opgebouwd.
Een vrije dag opnemen kost 7,2u.

[ Voor 10% gewijzigd door Dabbel op 13-05-2021 17:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:21

inhico

pw

Hoop gedoe om ... wat?
Hier rijksoverheid; sinds eind jaren 90 vorige eeuw een 36-urige werkweek. Destijds vooral omdat er geen geld was voor loonsverhoging.
Een werknemer heeft verschillende opties, meest gebruikte zijn:
- werken met 5x8 uur: daarmee 4 uur per week aan 'compensatieverlof' opbouwend. Ongeacht of er dan een feestdag valt op een werkdag.
- werken met 4x9 uur. Werknemer heeft per week een vaste vrije dag. Valt toevallig een feestdag op zo'n vaste vrije dag, dan is dat pech. Net als wanneer de kerstdagen op zaterdag en zondag vallen.
Daarnaast zijn allerlei maatafspraken mogelijk. Zoals in mijn geval: 4x9 + 1x4 en daarmee een vaste vrije vrijdagmiddag. Dus als er een feestdag valt op vrijdagmiddag, dan heb ik "pech".

Edit: bij nader inzien is dit niet helemaal correct.

[ Voor 3% gewijzigd door inhico op 14-05-2021 09:07 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 01:38
als hij wilt dat je 4x9 gaat werken zul je wel vaste dagen moeten afspreken anders krijg je dit soort problemen.

Ik werk op detecheringsbasis, contract 36 uur, maar via mijn werkgever 40 uur.
ik werk zelf 4x9 + 8 en 4x9 gem. 40 uur.

echter weken met 1 feestdag, werk ik de andere dagen voor de klant, maar werk ik die week dus 4x9 + 8 uur feestdag = 44 uur.(krijg dan ook 4 overuren of tvt uren die week)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

inhico schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:39:
Hoop gedoe om ... wat?
Hier rijksoverheid; sinds eind jaren 90 vorige eeuw een 36-urige werkweek. Destijds vooral omdat er geen geld was voor loonsverhoging.
Een werknemer heeft verschillende opties, meest gebruikte zijn:
- werken met 5x8 uur: daarmee 4 uur per week aan 'compensatieverlof' opbouwend. Ongeacht of er dan een feestdag valt op een werkdag.
- werken met 4x9 uur. Werknemer heeft per week een vaste vrije dag. Valt toevallig een feestdag op zo'n vaste vrije dag, dan is dat pech. Net als wanneer de kerstdagen op zaterdag en zondag vallen.
Daarnaast zijn allerlei maatafspraken mogelijk. Zoals in mijn geval: 4x9 + 1x4 en daarmee een vaste vrije vrijdagmiddag. Dus als er een feestdag valt op vrijdagmiddag, dan heb ik "pech".
Bij ons wordt dat gewoon verekend.. Het aantal uren per jaar telt. (krijgt vakantieuren naar rato) Ook mensen die 80% gaan werken geldt hetzelfde. Anders zouden er weinig mensen voor maandag als vaste dag kiezen (2e paasdag, 2e pinksterdag).. Dan mis je jaarlijks 2 dagen tov iemand die dinsdag structureel vrij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002

inhico

pw

Anoniem: 1271350 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:27:
[...]

Bij ons wordt dat gewoon verekend.. Het aantal uren per jaar telt. (krijgt vakantieuren naar rato) Ook mensen die 80% gaan werken geldt hetzelfde. Anders zouden er weinig mensen voor maandag als vaste dag kiezen (2e paasdag, 2e pinksterdag).. Dan mis je jaarlijks 2 dagen tov iemand die dinsdag structureel vrij is.
Je hebt gelijk. Bij nader inzien is dat bij ons ook zo. Er wordt inderdaad berekend wat het aantal te werken uren is per jaar en dat is voor iedereen hetzelfde (bij gelijke arbeidsduur)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Om jaarlijks een paar dagen die wel of niet betaald worden. Iets wat ieder jaar een waarde van een paar honderd euro heeft. Lijkt mij wel relevant om dat goed en eerlijk te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnark
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:27
Ik werk 32 uur en vrijdag is mijn vrije dag. Deze week heb ik “geluk” want ik heb nu extra lang weekend. Maar afgelopen jaar met kerst had ik “pech”, eerste kerstdag viel op die vrije vrijdag. Ik krijg hier dan geen uren voor terug. Ik vind dat wel prima zo.

In jouw geval zou ik kijken of iedereen een vaste vrije dag kan krijgen. Heb je geluk dan heb je geluk.

[ Voor 16% gewijzigd door rnark op 14-05-2021 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 10:34

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:12:
[...]

Om jaarlijks een paar dagen die wel of niet betaald worden. Iets wat ieder jaar een waarde van een paar honderd euro heeft. Lijkt mij wel relevant om dat goed en eerlijk te regelen.
Goed en eerlijk bestaat niet, in elke variatie, elke situatie, elke combinatie, zal er iemand benadeeld worden.

Het eerste verschil is al de feestdagen an sich, vaste dagen (zoals nu) kan je prima bepalen, maar dagen die op specifieke data vallen, kunnen in principe op elke dag van de week vallen, dus ene jaar pech, jaar erop mazzel.

Zo hadden wij vroeger nog wel eens de 'zomer middag', mocht je om 2 uur naar huis. De hel brak las, want sommige mensen beginnen om 7 uur (dus maar 2 uurtjes verlof) terwijl andere mensen om 9 uur beginnen, 4 uur verlof.. dat is niet eerlijk!

Wij werken vanuit het verleden met de 10 dagen principe, wij hadden ver vroeger verplichte 2 weken bouwvak, daar zijn ze mee gestopt en die 10 dagen werden vervolgens naar rato teruggeven voor je 'verplichte' potje. Alle feestdagen/verplichte dagen gaan uit dat potje, maar blijven er over, krijg je niets, heb je tekort, lever je niets in.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

rnark schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:15:
Ik werk 32 uur en vrijdag is mijn vrije dag. Deze week heb ik “geluk” want ik heb nu extra lang weekend. Maar afgelopen jaar met kerst had ik “pech”, eerste kerstdag viel op die vrije vrijdag. Ik krijg hier dan geen uren voor terug. Ik vind dat wel prima zo.

In jouw geval zou ik kijken of iedereen een vaste vrije dag kan krijgen. Heb je geluk dan heb je geluk.
Zonder vaste vrije dag is altijd ellende, hier ook 1 collega die een random dag in de week vrij heeft.
Je weet nooit of je die stoort op zijn vrije dag op het moment dat je die nodig hebt en belt.

(met als resultaat dat die dus vaak op zijn vrije dag nog lastig wordt gevallen)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23:30
Bij ons is het zodanig geregeld dat er iedere doordeweekse dag (ma-vr) 7.6 uur "afgetrokken" wordt (fulltime werkweek van 5*7.6=38 uur). Vervolgens is het de taak van de werknemer om voldoende uren te boeken zodat aan het einde (van het jaar) het totale saldo groter of gelijk is aan 0. Feestdagen worden op deze manier helemaal niet speciaal behandeld. In plaats daarvan krijg ik bovenop mijn "gewone" vakantiedagen nog "feestdagen" uren, vakantieuren die precies overeenkomen met de hoeveelheid uren op feestdagen.

Op deze manier kan ik zelf bepalen welke dagen ik werk, hoe lang, en of ik bijv. met hemelvaart vrij wil zijn of niet. Zo niet? Dan kan ik een extra dag aan mijn zomervakantie plakken, of op een andere manier vrij nemen wanneer het mij uitkomt.

Er wordt wel enige redelijkheid verwacht in welke uren gewerkt wordt en bereikbaar zijn voor collega's, maar dat kan natuurlijk binnen een afdeling of team gecommuniceerd worden. Zo ben ik zelf iedere dinsdagochtend vrij om met de kinderen te zwemmen, en die uren haal ik in door op andere dagen wat meer dan die 7.6 uur te werken. Daarnaast weten mijn collega's weten precies wanneer ze mij kunnen bereiken, o.a. door in mijn (Outlook) agenda te kijken.

Edit: verduidelijkte zin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
SinergyX schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:23:
[...]

Goed en eerlijk bestaat niet, in elke variatie, elke situatie, elke combinatie, zal er iemand benadeeld worden.

Het eerste verschil is al de feestdagen an sich, vaste dagen (zoals nu) kan je prima bepalen, maar dagen die op specifieke data vallen, kunnen in principe op elke dag van de week vallen, dus ene jaar pech, jaar erop mazzel.
Maar in de situatie van TS heb je dus altijd pech. Dat is het belangrijkste punt. Want als de vrije dag toevallig valt op een dag dat je normaliter zou werken, dan zegt de werkgever dat je dan maar moet 'kiezen' om op een andere dag te gaan werken.

Eerlijk is natuurlijk wel mogelijk, als je werkt met een van tevoren vastgesteld jaarlijks aantal te werken uren en dat ook helder communiceert en bijhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:23
Basilange schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:31:
Grappig om dit zo mee te lezen. Hier in Zweden is de cultuur wanneer een vrije dag (feestdag, dag van de arbeid etc) valt op een weekend dag dan gaat ie naar de eerste volgende maandag.

Waarbij sommige ambtenaren ook een klemdag krijgen (tussendag) Nu met Kristi Himmelsfärd op de donderdag krijg mijn vriendin ook de vrijdag vrij.
Daarnaast doen ze dat ook met loon, valt het op de 25ste in het weekend dan krijg je het eerder.
Precies dit... het voelt als geneuzel in de marge, uurtje hier, uurtje daar, dagje zus of zo. Een dag meer vrij op een jaar is nog geen half procent van je totale jaarlijkse werktijd. Terwijl de discussie en mogelijke vijandigheid die daar omheen zit, of het gevoel dat "de werkgever niet voor je over heeft", meer kost dan je ooit zult winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:19
Of je nu 4x9 werkt, of op de één of andere manier parttime:

Een feestdag is in principe geen werkdag, maar ook géén vakantiedag.

Werk je in normaal gesproken volgens een vast rooster, dan heb je geluk wanneer de feestdag op één van je vaste werkdagen valt. En pech wanneer die op één van je vaste vrije dagen valt. Zo is mijn werkweek standaard dinsdag t/m zaterdag. 2e paasdag en 2e pinksterdag heb ik dus altijd pech. Maar daar staat dit jaar tegenover dat 1e kerstdag dit jaar op een zaterdag valt. En 1 januari 2022 ook.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

appelflap1992 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 09:43:
Bedankt voor alle reacties, er zijn zoals verwacht verschillende methodes en oplossingen.
Over de vraag van het loon: we gaan 5% inleveren en krijgen dit jaar en aankomend jaar geen verhoging. Daarna na cao (timmerindustrie).
appelflap1992 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 11:29:
Er is dus niet bij iedereen sprake van een vaste vrije dag. Ikzelf zou kiezen voor flexibel, de werkgever stelde zelfs voor dat je ook gewoon 5 dagen mag komen en dan tvt uren opbouwt die je vervolgens na bijvoorbeeld 4 weken 5 dagen gewerkt te hebben een hele week vrij kan krijgen. Mits je dit maar in overleg met je bouwteam doet om onderbezetting te voorkomen.
Dus je gaat 10% minder werken, maar levert maar 5% salaris in, en alleen bij een flexibele (wekelijks te bepalen) vrije dag word je verplicht die op die feestdag te nemen?
Heeel eerlijk: ik zou in mijn handjes knijpen en stoppen met huilen. Vind je het écht een issue, neem een vaste vrije dag. Problem solved,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:38
Koffie schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:20:
[...]

[...]

Dus je gaat 10% minder werken, maar levert maar 5% salaris in, en alleen bij een flexibele (wekelijks te bepalen) vrije dag word je verplicht die op die feestdag te nemen?
5% inleveren en dan twee jaar geen loonsverhoging, dat moet nog wel als geheel gezien worden hè.

Als je dan ook nog in sommige gevallen verplicht word om een "vrije dag" te nemen op een feestdag, dan is het maar de vraag of dit zo'n mooie deal is.

Wel de lusten van flex 4x9 maar niet de lasten willen dragen. Daar komt het bij mij op neer. En daar zou ik ook wel bezwaar tegen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

eric.1 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:38:
[...]

5% inleveren en dan twee jaar geen loonsverhoging, dat moet nog wel als geheel gezien worden hè.

Als je dan ook nog in sommige gevallen verplicht word om een "vrije dag" te nemen op een feestdag, dan is het maar de vraag of dit zo'n mooie deal is.

Wel de lusten van flex 4x9 maar niet de lasten willen dragen. Daar komt het bij mij op neer. En daar zou ik ook wel bezwaar tegen maken.
Welke lusten heeft de werkgever bij 4x9 dan?

De salarisverhogingen van de timmerindustrie van de afgelopen jaren:
01-10-2017: 1 procent salarisverhoging
01-07-2018: 2 procent salarisverhoging
01-01-2019: 1 procent salarisverhoging
01-07-2019: € 35 bruto salarisverhoging
01-01-2020: 1,5 procent salarisverhoging
01-07-2020: € 35 bruto salarisverhoging
01-01-2021: 1,5 procent salarisverhoging
01-07-2021: bruto € 37,50 per maand salarisverhoging (naar rato dienstverband)
Nu instant 5% verhoging of hooguit 2 tot 3 procent in de komende 2 jaar ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:38
Koffie schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:47:
[...]

Welke lusten heeft de werkgever bij 4x9 dan?
Sjah, als de werkgever geen lusten had dan waren ze hier niet aan begonnen, heel simpel. Ik gok een korte-termijn kostenverlaging.
De salarisverhogingen van de timmerindustrie van de afgelopen jaren:

[...]

Nu instant 5% verhoging of hooguit 2 tot 3 procent in de komende 2 jaar ...
Dus, een "voordeel" van 2 tot 3% (betwijfel het) na twee jaar terwijl je dan wel je flex dag moet laten overlappen met officiële feestdagen.

Onder de streep heb je dan weinig voordeel meer over van deze deal. Handjes knijpen? Zo mooi is het ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

eric.1 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:58:
[...]

Sjah, als de werkgever geen lusten had dan waren ze hier niet aan begonnen, heel simpel. Ik gok een korte-termijn kostenverlaging.

[...]

Dus, een "voordeel" van 2 tot 3% (betwijfel het) na twee jaar terwijl je dan wel je flex dag moet laten overlappen met officiële feestdagen.

Onder de streep heb je dan weinig voordeel meer over van deze deal. Handjes knijpen? Zo mooi is het ook weer niet.
Tenzij je dus gewoon een vaste dag kiest :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appelflap1992
Ik zeg ook nergens dat het een slechte deal is. Maar om in de handjes te knijpen is het ook niet. Nu een verhoging van 5% maar met inflatie van 2 tot 2.5% per jaar ben je over 3 jaar gewoon minder gaan verdienen. Het voordeel van deze constructie is dat ik meer tijd ga krijgen om te beunhazen, en daar kun je als timmerman nu redelijk goed geld verdienen. Ik wil geen vaste vrije dag maar mijn uren opsparen om zo een week vrij te kunnen nemen om ook wat grotere klussen te gaan doen. Het gaat mij er vooral om dat het eerlijk wordt. Ik vind niet dat als je geen vaste vrije dag kiest benadeeld mag worden, en dat is wat er gebeurt met het voorstel dat er nu ligt. En dat gaat gewoon op een paar dagen per jaar, dus gerommel in de marge vind ik het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
Nou ik heb toch voorgesteld om met een vast aantal werkuren per jaar te gaan werken, hier wil hij niet aan.
Hij wil vasthouden aan zijn idee dat je de vrije dag moet opnemen op de feestdag in die week. Nu ook voor de mensen die een vaste vrije dag kiezen, dus heb je altijd op maandag vrij en is er een feestdag op donderdag, dan moet je maandag komen werken en je vrije dag op donderdag nemen. Als je ook maandag vrij wil dan kun je dat van je vakantiedagen gaan halen. Ik vind dit nogal wat, het gaat gemiddeld om 5 a 6 feestdagen in het jaar. wij werken 47 weken per jaar (52 - 5 vakantieweken) dus 4 x 47 = 188 dagen, 6 dagen is dus ruim 3%, dus het is niet 10% minder werken maar ongeveer 7% minder werken tegen 5% minder loon. En dan te bedenken dat er 2 jaar geen loonstijging is gaan we eigenlijk volgend jaar al minder verdienen dan dat we nu doen.

Ik vind het best apart, eigenlijk ben ik het er totaal niet mee eens maar weet niet of ik in mijn recht sta om de feestdagen te eisen en eigenlijk wil ik ook niet zo ver gaan, ik wil op goede voet blijven met mijn baas. Hij wil de CAO van de timmerindustrie volgen, kan je dan mensen verplichten om de vrijde dag op de feestdag te nemen zonder hiervoor compensatie te geven? Weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmorkMidas
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-10-2023
appelflap1992 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:08:
Dus heb je altijd op maandag vrij en is er een feestdag op donderdag, dan moet je maandag komen werken en je vrije dag op donderdag nemen.
Dit lijkt mij redelijk apart inderdaad. Stel je bent elke maandag vrij om voor je kids te zorgen, maar omdat het Hemelvaartsdag is die week mag je lekker extern opvang gaan zoeken voor die kids.

Ik zou er ook niet akkoord mee gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ik werk ook 4x9 met mijn vaste vrije dag op vrijdag en er worden geen feestdagen ingehaald.

Zo heb ik het 'genot' van Tweede Paasdag, Tweede Pinksterdag etc., maar heb ik bijvoorbeeld "niks" aan Goede Vrijdag. In de weken met een feestdag die niet op een vrijdag valt heb ik een extra korte werkweek.

Het komt wel eens voor in drukke tijden dat ik op vrijdag moet werken. In dat geval wordt dat gewoon als overwerk geregistreerd.

Ik kan het overigens iedereen aanraden, 4x9 werken. Het is in het begin even wennen, de lange werkdagen, maar daarna weet je niet beter. En die 'vrije' dag extra is heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmorkMidas
Gitarist schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:36:

Ik kan het overigens iedereen aanraden, 4x9 werken. Het is in het begin even wennen, de lange werkdagen, maar daarna weet je niet beter. En die 'vrije' dag extra is heerlijk.
De optie tot zou voor mij echt een reden kunnen zijn om te wisselen van werkgever.
De lange dagen maak ik vaak toch al wel O-) , maar die extra dag vrij lijkt me echt fantastisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
appelflap1992 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:08:

Ik vind het best apart, eigenlijk ben ik het er totaal niet mee eens maar weet niet of ik in mijn recht sta om de feestdagen te eisen en eigenlijk wil ik ook niet zo ver gaan, ik wil op goede voet blijven met mijn baas. Hij wil de CAO van de timmerindustrie volgen, kan je dan mensen verplichten om de vrijde dag op de feestdag te nemen zonder hiervoor compensatie te geven? Weet iemand dit?
Ja, dit is een rare constructie. Eigenlijk wil je werkgever van feestdagen af.

Er zijn twee "normale" constructies in mijn ogen:
1: Vast aantal uren per jaar, rekening houdend met feestdagen, vakantiedagen, deeltijd factor.
2: Vaste vrije dag, valt je vakantie dag daarop: pech.

Bij 2 kan je natuurlijk in niet vakantie weken nog steeds als team flexibel zijn, alleen niet in vakantie weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
overhyped schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:06:
[...]

Ja, dit is een rare constructie. Eigenlijk wil je werkgever van feestdagen af.

Er zijn twee "normale" constructies in mijn ogen:
1: Vast aantal uren per jaar, rekening houdend met feestdagen, vakantiedagen, deeltijd factor.
2: Vaste vrije dag, valt je vakantie dag daarop: pech.

Bij 2 kan je natuurlijk in niet vakantie weken nog steeds als team flexibel zijn, alleen niet in vakantie weken.
Zo sta ik er ook in, feestdag op je vrije dag dan gewoon pech. Maar hij wil hier niet aan, mijn vraag is of ik in mijn recht sta als ik compensatie voor feestdagen ga afdwingen. Ik zou zover niet willen gaan maar volgens de CAO heb je volgens mij gewoon recht op de erkende feestdagen als ik onderstaande artikelen uit de CAO van de Timmerindustrie lees.

Artikel 45 - 5. Feestdagen

"Iedere werknemer heeft recht op verlof tijdens de erkende algemene en erkende christelijke feestdagen,
te weten de beide Kerstdagen, Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag en tweede Pinksterdag,
alsmede op de dag die als Koningsdag wordt gevierd. Wanneer bij ploegendienst op deze dagen wordt
gewerkt, zal ter compensatie op een andere dag vrijaf worden gegeven."

Artikel 47 - 1.

De werknemer heeft recht op loondoorbetaling over de hem verleende verlof- en feestdagen, als in art.
45 leden 1,2 en 5 vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Leg het voor aan een vakbond.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
Moet je wel lid zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

appelflap1992 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:28:
[...]

Zo sta ik er ook in, feestdag op je vrije dag dan gewoon pech. Maar hij wil hier niet aan, mijn vraag is of ik in mijn recht sta als ik compensatie voor feestdagen ga afdwingen. Ik zou zover niet willen gaan maar volgens de CAO heb je volgens mij gewoon recht op de erkende feestdagen als ik onderstaande artikelen uit de CAO van de Timmerindustrie lees.

Artikel 45 - 5. Feestdagen

"Iedere werknemer heeft recht op verlof tijdens de erkende algemene en erkende christelijke feestdagen,
te weten de beide Kerstdagen, Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag en tweede Pinksterdag,
alsmede op de dag die als Koningsdag wordt gevierd. Wanneer bij ploegendienst op deze dagen wordt
gewerkt, zal ter compensatie op een andere dag vrijaf worden gegeven."

Artikel 47 - 1.

De werknemer heeft recht op loondoorbetaling over de hem verleende verlof- en feestdagen, als in art.
45 leden 1,2 en 5 vermeld.
Duidelijker dan deze twee artikelen kan het niet worden: je hebt recht op verlof tijdens deze feestdagen, met loondoorbetaling.

De constructie die je werkgever voorstelt (flexdag naar feestdag verplaatsen) is dus niet conform cao.

Toen jullie vijf dagen werkten vroeg hij toch ook niet om op een weekenddag te komen werken omdat je maandag 2e paasdag vrij was? Want dat is wat hij eigenlijk zegt. Ik zou hem dit argument eens voorhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-05 23:32
YakuzA schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:24:
[...]

Zonder vaste vrije dag is altijd ellende, hier ook 1 collega die een random dag in de week vrij heeft.
Je weet nooit of je die stoort op zijn vrije dag op het moment dat je die nodig hebt en belt.

(met als resultaat dat die dus vaak op zijn vrije dag nog lastig wordt gevallen)
Daar is die zelf bij, kan ook niet opnemen bijvoorbeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-05 00:30
Volgens mij is het simpel, werk je 4x9:
- met een vaste dag -> ben je vrij op die dag, mocht er een feestdag op die andere dag vallen ben je ook vrij
- zonder vaste dag, dus flexibel, werk je 4x9 uur op de dagen die geen feestdag zijn die week

Zelfde voor 4x8, zonder vaste dag, dus flexibel, werk je 4x8 dan werk je gewoon op de dagen die geen feestdag zijn die week

Het beste kan je overigens de vrijdag kiezen, daar valt t/m 2024 geen koningdag, kerst en nieuwjaar op (ga ik er wel vanuit dat goede vrijdag gewoon gewerkt wordt)

[ Voor 25% gewijzigd door GrooV op 19-05-2021 00:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-05 02:32
Je werkgever zit fout. Je hebt recht op doorbetaling van je loon op een feestdag, maar je werkgever pikt die feestdag dus in door te eisen dat je je andere vrije dag daarvoor moet inleveren. In feite krijg je dus niet doorbetaald op een feestdag, want voor die ingeleverde roostervrije dag krijg je geen extra salaris. Elke advocaat zou daar binnen 3 minuten GEHAKT van maken.

Maar jij wilt op goede voet blijven met je werkgever, dus je gaat er geen advocaat op zetten. Dan komt het neer op de regels zo buigen dat je er het meeste voordeel bij hebt. Je zult dus een vaste vrije dag moeten kiezen en dan kies je de dag die het meeste overlapt met feestdagen. Die berekening zul je elk jaar opnieuw moeten maken en je zult dus elk jaar je vrije dag moeten verzetten.

Bij mijn vorige werkgever deden we dat altijd omgekeerd: als je roostervrije dag op een feestdag viel, dan had je pech. Dus zette je je roostervrije dag op een weekdag waarop de minste feestdagen vielen. Jij moet het omgekeerde doen.

Gelukkig wordt bij mij huidige werkgever dit allemaal netjes geregeld met een aantal gewerkte uren per jaar dat voor iedereen gelijk is. Zo hoort het ook.

Overigens snap ik opmerkingen niet als 'waar hebben we het over'. Je hebt een zakelijke relatie met je werkgever. Dat je af en toe een kwartiertje onbetaald doorwerkt snap ik, maar we hebben het hier wel over een paar 100 euro per jaar. Dat kun je niet erg vinden, maar dat betekent niet dat een ander het niet erg vindt. Sommige mensen moeten voor zulke dagen betaalde oppas regelen of maken andere kosten waardoor het nog duurder wordt. Bovendien, je werkgever ontslaat jou waarschijnlijk ook als je voor 2 kwartjes printpapier of pennen mee naar huis neemt, dus ik zie niet in waarom je je werkgever welk geldbedrag dan ook kado zou moeten doen.

En waar je absoluut NOOIT aan moet beginnen is het uitgeven van andermans geld. Hiermee bedoel ik 'potjes' op de zaak waar iedereen geld in moet doen. Dat slaat nergens op. Prima als je voor een bepaald doel op je werk geld wilt inzamelen, maar dat moet altijd vrijwillig gebeuren. Als je met potjes gaat werken voor de pechvogels waarvan de vrije dag ongunstig valt, dan bepaalt de groep dus dat iedereen z'n eigen netto geld daarin moet doen. Dat kan niet. Ook al gaat het om een klein bedrag, je kunt dat niet voor een ander bepalen. Wat veel of weinig is, is voor iedereen verschillend.

[ Voor 4% gewijzigd door PhilipsFan op 19-05-2021 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
PhilipsFan schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 01:36:

Maar jij wilt op goede voet blijven met je werkgever, dus je gaat er geen advocaat op zetten. Dan komt het neer op de regels zo buigen dat je er het meeste voordeel bij hebt. Je zult dus een vaste vrije dag moeten kiezen en dan kies je de dag die het meeste overlapt met feestdagen. Die berekening zul je elk jaar opnieuw moeten maken en je zult dus elk jaar je vrije dag moeten verzetten.

Bij mijn vorige werkgever deden we dat altijd omgekeerd: als je roostervrije dag op een feestdag viel, dan had je pech. Dus zette je je roostervrije dag op een weekdag waarop de minste feestdagen vielen. Jij moet het omgekeerde doen.

Gelukkig wordt bij mij huidige werkgever dit allemaal netjes geregeld met een aantal gewerkte uren per jaar dat voor iedereen gelijk is. Zo hoort het ook.
Bedankt voor je reactie, ik begrijp niet zo goed waarom ik de dag moet kiezen met de meeste feestdagen dat jaar.

Hij heeft nu zijn voorstel zelfs aangescherpt om het zo voor iedereen gelijk te maken. Of je nu je vrije dag flexibel hebt of vast, je neemt je vrije dag op de feestdag zonder compensatie. Dus ook als je maandag je vrije dag hebt, en donderdag is een feestdag dan moet je maandag toch komen werken omdat je donderdag je vrije dag moet nemen. Je mag maandag wel vrij zijn maar dan kost het je tvt uren als je die hebt en anders een vakantiedag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:46
Wat een onzin, je vrije dag is gewoon vast. Als die dag toevallig een feestdag is heb je "pech". En wanneer je in je werkweek een feestdag hebt naast je vaste werkdag heb je geluk. Je gaat niet verschuiven met je 4x9 omdat er toevallig een feestdag is die week.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

appelflap1992 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:17:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik begrijp niet zo goed waarom ik de dag moet kiezen met de meeste feestdagen dat jaar.

Hij heeft nu zijn voorstel zelfs aangescherpt om het zo voor iedereen gelijk te maken. Of je nu je vrije dag flexibel hebt of vast, je neemt je vrije dag op de feestdag zonder compensatie. Dus ook als je maandag je vrije dag hebt, en donderdag is een feestdag dan moet je maandag toch komen werken omdat je donderdag je vrije dag moet nemen. Je mag maandag wel vrij zijn maar dan kost het je tvt uren als je die hebt en anders een vakantiedag.
Ik zou dit nooit accepteren.
Bij een flexibele vrije dag kan ik me nog wel iets erbij voorstellen, maar niet bij een vaste vrije dag.

Aangezien dit echt wel een gevalletje contract aanpassing is (verandering van aantal dagen en uren werken, plus afwijking van te volgen CAO) heeft hij geen poot om op te staan zonder een wederzijds goedkeuren. Dit kan echt niet eenzijdig besloten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 13:36
Je werkt 4 dagen. Er zijn 6 feestdagen. Gemiddeld zijn dat er ongeveer 4.8 die op een werkdag vallen. Met andere woorden: je baas stelt voor om 4.8 vakantiedag in te leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Laatst online: 22:26
Dan wordt je nu toch per direct lid? Dan kan je deze vragen voorleggen aan hun juristen en krijg je snel een duidelijk antwoord terug.

Let op, dit is het gewone vraag/antwoord traject en nog geen rechtsbijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
appelflap1992 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:17:
[...]

Je kunt toch gewoon aan je werkgever vertellen dat hij dan dus een roostervrije dag inpikt zonder daarvoor compensatie te geven? En je dus onbetaald laat werken? Dat zou hij toch ook niet doen? Hoe denken je collega's hierover, ik neem toch aan dat niemand graag onbetaald werkt? Of begrijpen ze het niet?

Ik zou dit beslist niet pikken, maar goed, ik zit in de ICT dus heb zo een andere werkgever. Als je werkgever bij het voorstel blijft, dan zou ik lid worden van de vakbond en daar hulp vragen, want dit deugt van geen kanten. Het lijkt er een beetje op dat de werkgever het zelf ook niet helemaal begrijpt, want hij overtreedt hier gewoon de wet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
Koffie schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:11:
[...]

Ik zou dit nooit accepteren.
Bij een flexibele vrije dag kan ik me nog wel iets erbij voorstellen, maar niet bij een vaste vrije dag.

Aangezien dit echt wel een gevalletje contract aanpassing is (verandering van aantal dagen en uren werken, plus afwijking van te volgen CAO) heeft hij geen poot om op te staan zonder een wederzijds goedkeuren. Dit kan echt niet eenzijdig besloten worden.
Het is niet alleen een contractswijziging, het is tegen de wet. Zoals zijn werkgever het nu voorstelt krijg je dus niet doorbetaald op feestdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik werk ook 4x9. Heb tijd geleden gekozen voor de woensdag vrij ;)

Geen last van Pasen, Pinksteren, Hemelvaart etc. Hoogstens dat kerst of koningsdag "nadelig" kan uitpakken, maar dat neem ik dan maar voor lief.

Voor de rest heb ik gewoon een vast salaris, hetzelfde dat ik had toen ik nog elke 2e vrijdag vrij was, dus geen discussie over geld.

Ik ruil de dag ook nooit.

De dagen worden dan alleen wel lang vind ik. Maar i.v.m. oppassen op mijn dochter is het wel handig (scheelt opvang / BSO kosten).

Zonder kind had ik mijn oude rooster aangehouden denk ik. Het is een illusie dat je in dat ene uurtje op een dag meer doet (9 vs 8 uur), terwijl het meeste kantoorpersoneel ongeveer 6 uur echt productief is per dag.

Je raakt dus een dag kwijt waarop je zinnige dingen had kunnen doen en ik merk ook dat ik op mijn vrije woensdag vaak nog dingen voor de zaak probeer te doen.

Dat had ik bij mijn vrije vrijdag eens in de 2 weken veel minder. Dan was ik gewoon vrij en klaar.

Waarom je als werkgever ervoor zou kiezen snap ik niet eerlijk gezegd. Als het om kosten besparen gaat (40 naar 36) dan kun je beter nog mensen een middag vrij "geven".

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 19-05-2021 18:07 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Laatst online: 17:51

TWKterry

Master Mariner

Ik werk al bijna 15 jaar vier dagen per week, toen was het niet mogelijk 4x 9uur te werken bij deze baas. Ik kon ook geen vrij nemen op maandag of vrijdag ivm de werkzaamheden. Is dus de woensdag geworden.
Feestdag op woensdag is pech maar helaas.
Aantal jaren terug heb ik levensloop regeling gebruikt om elke andere vrijdag vrij te nemen. Deze dag betaal ik zelf terug aan de werkgever. Als dat op een feestdag valt zet ik hem in overleg naar een andere dag.

Maar in het algemeen is mijn werkgever behoorlijk flexibel en wij als werknemer dus ook. Werken op een zaterdag of in de avond als het nodig is is dan ook geen probleem maar even een uurtje eerder weg of zo kan ook vaak wel.
Geven en nemen levert het meeste op, de puntjes op de i zetten is meestal niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appelflap1992
Vandaag gesproken met mijn baas, hij heeft na aanleiding van mijn refereren naar de CAO zijn jurist advies gevraagd. Zelfs zijn jurist zegt dat hij het beste met een jaaruren systeem kan werken om alles eerlijk en duidelijk te laten verlopen. Toch heeft hij geen toezegging gedaan, hij gaat er over in beraad maar ik heb er een hard hoofd in, ik denk dat hij het gaat doordrukken. En ik heb geen zin om tot het uiterste te gaan, ik ben niet van plan om het met collega's te bespreken. Iedereen moet zijn eigen keuze maken. De meesten zien 4 x 9 helemaal zitten en denken dat het salaris ook goed is, die feestdagen niet betaald krijgen nemen ze dan voor lief en de afspraak dat er 2 jaar geen salarisverhogingen plaatst vind lijkt ze ook niet uit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmorkMidas
appelflap1992 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 23:16:
ik denk dat hij het gaat doordrukken.
En dat mag niet. Je kan een contract niet eenzijdig wijzigen.
appelflap1992 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 23:16:
En ik heb geen zin om tot het uiterste te gaan, ik ben niet van plan om het met collega's te bespreken. Iedereen moet zijn eigen keuze maken. De meesten zien 4 x 9 helemaal zitten en denken dat het salaris ook goed is, die feestdagen niet betaald krijgen nemen ze dan voor lief en de afspraak dat er 2 jaar geen salarisverhogingen plaatst vind lijkt ze ook niet uit te maken.
5% inleveren vind ik ook pittig hoor. Ik zou hem in ieder geval keihard missen. Dat is net dat extra stukje wat je veel ruimte geeft in dit leven. Twee jaar lang zelfs geen verhoging, én een achteruitgang is echt wel pittig. Jammer dat er zo binnen het bedrijf gedacht wordt. Is er sprake van zo'n hiërarchie dat men bang is om weerstand te bieden tegen de 'grote' baas? (Afgezien van jijzelf dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
t_captain schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:31:
Je werkt 4 dagen. Er zijn 6 feestdagen. Gemiddeld zijn dat er ongeveer 4.8 die op een werkdag vallen. Met andere woorden: je baas stelt voor om 4.8 vakantiedag in te leveren.
Sterker nog, er zijn 7 feestdagen, waarvan er 3 per definitie doordeweeks vallen (Pasen, Pinksteren, Hemelvaart). Alleen de beide kerstdagen, koningsdag en Nieuwjaar vallen op een vaste datum en wisselen dus door de tijd van dag. Gemiddeld heb je ieder jaar dus aan feestdagen bijna 6 doordeweekse dagen per jaar (5 6/7). Die zou je dan allemaal uit eigen zak moeten gaan betalen. Leuke werkgever.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je hebt 2 soorten loonsverhoging.
- wat je zelf afspreekt met je werkgever, dit kan prima 2 jaar 'bevroren' worden
- geregeld via het cao, dit zal doorgevoerd moeten worden

Dit staat voor 2021 op de agenda. Let er dus vooral op of je in juli die 37,50 krijgt:
-Per 1 januari 2021 een verhoging met 1,5%;
-Per 1 juli 2021 een verhoging met € 37,50 per maand (op fulltime basis)

Ik heb altijd begrepen dat je het best op woensdag je vrije dag kan nemen, maar dan moet de werkgever geen trucjes uithalen zoals "je neemt je vrije dag op de feestdag" want effectief gezien wordt dan een (extra) vrije dag afgepakt.

De CAO Timmerindustrie is overigens AVV (Algemeen Verbindend Verklaard) waardoor je werkgever verplicht is deze te toe te passen.

Tenslotte, volgens mij gaat het prima in de bouw dus ik begrijp niet waarom dit geknibbel nodig is. Staat het bedrijf er wellicht slecht voor? Misschien een mooi moment om over te stappen naar een andere werkgever, ze zullen je met open armen ontvangen!

[ Voor 15% gewijzigd door Cheesy op 20-05-2021 08:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• appelflap1992
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmorkMidas
Goed dat je dit hebt uitgezocht. Zelf geen ervaring mee, en kennis van, maar als ik je verhaal volg zou het goed kunnen dat je er op achteruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Het lijkt er inderdaad op dat je precies zoveel blijft werken, maar wel 5% minder salaris krijgt. Gehaaide werkgever heb je, kijk maar uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:53
Ik werk in een onregelmatig 3x8-ploegensysteem, in een contract van 36u/week, maar in praktijk draaien we 40u/week, en die overige 4 uur per week wordt dan weer gecompenseerd met vrije dagen. In België heb je 10 officiële feestdagen, maar wij werken gewoon door in de weekends en op de feestdagen, de dagdiensten hebben minimum nog 3 brugdagen (feestdag op een zondag).
Dat alles resulteert in : 65 "zaterdagen", minimum 65 "zondagen", 24 vakantiedagen, 13 dagen compensatie (40u -> 38u)
Er zijn toch maar 52 weekends in een jaar? Klopt, dus 52 zaterdagen + 13 compensatiedagen van 38u naar 36u. 52 zondagen + 10 officiële feestdagen + 3 feestdagen op een zondag.
Het verschil tussen die losse compensatiedagen, of op een zaterdag. De losse kan ik zelf plannen, zoals een vakantiedag. Die van een zaterdag worden ingepland door de planner naar zijn goeddunken.
Als ik niet moet werken op een feestdag, wordt er op de planning een "zondag" ingevuld, moet ik die dag wel werken, is het aan zondagtarief.
Als ik die feestdag effectief wil thuiszijn, dien ik er een vakantiedag of compensatiedag aan op te geven.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik begrijp niet zo goed waarom er niet "gewoon" wordt overgegaan naar een 4 daagse werkweek van 9 uur met vaste dagen. Dus Pietje werkt ma, di, wo en do. Klaasje werkt ma, di, do en vr. Henk werkt ma, wo, do en vr. en Gert werkt op di, wo, do en vr.

Als iedereen het er over eens is, dat dit de vaste dagen worden is er toch niks aan de hand?
Valt er een feestdag op ma, dan zijn Pietje, Klaasje en Henk vrij. Gert was al vrij (standaard vrije dag).

Het is net als mensen die part time werken. Valt er een feestdag op je werkdag, dan heb je vrij. Valt die op een niet werkdag, dan kan je de feestdag uiteraard niet compenseren.

Maar houdt er dan ook rekening mee, dat als je een dag verlof wilt opnemen, je ook 9 uur verlof opneemt (i.p.v. 8 uur of 7,2 uur). Immers, een dag is nu geen 8 (of 7,2 uur) maar 9 uur.

Dit wijkt dan wellicht wat af van de CAO, maar een CAO kan je ook "niet bindend" verklaren. Nadeel is natuurlijk dat eventuele salarisverhogingen dan ook niet meer worden doorgevoerd...
Dit kan blijkbaar dus niet... Tnx @Cheesy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
BastaRhymez schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:32:

[...]maar een CAO kan je ook "niet bindend" verklaren. Nadeel is natuurlijk dat eventuele salarisverhogingen dan ook niet meer worden doorgevoerd...
Dat zal bij de CAO Timmerindustrie niet gaan:
Door een algemeen verbindendverklaring geldt de cao voor alle bedrijven in een bepaalde branche. Alle werkgevers en werknemers moeten zich dan aan de cao houden. Ook als zij niet lid zijn van de werkgeversorganisaties of vakbonden die deze cao hebben afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AyurVeda
  • Laatst online: 15-03 09:14
40 uur per week werken met opbouw van ATV dagen is inderdaad een 36-urige werkweek. De vraag is, heb jij nu een 40-urige werkweek met of zonder opbouw van ATV dagen? Als je nu ATV dagen opbouwt, dan ga je inderdaad niet 10% minder werken, bouw je die niet op dan ga je wel 10% minder werken.

Jaarurensystematiek is inderdaad het eerlijkst, dan gaat het erom hoeveel je werkt en niet hoeveel je vrij krijgt. Oftewel, je werkt 1665 uur per jaar, ongeacht wanneer de vrije dagen vallen of dat het een schrikkeljaar is of niet. Waarschijnlijk dat je toeslag krijgt voor de weekenden en feestdagen, maar dat hangt van je CAO af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Rubbergrover1 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 07:15:
[...]

Sterker nog, er zijn 7 feestdagen, waarvan er 3 per definitie doordeweeks vallen (Pasen, Pinksteren, Hemelvaart). Alleen de beide kerstdagen, koningsdag en Nieuwjaar vallen op een vaste datum en wisselen dus door de tijd van dag. Gemiddeld heb je ieder jaar dus aan feestdagen bijna 6 doordeweekse dagen per jaar (5 6/7). Die zou je dan allemaal uit eigen zak moeten gaan betalen. Leuke werkgever.
Ter aanvulling, bij 47 weken per jaar werken betekent dat dus dat je zo'n 12,5% van de vrije dagen uit eigen zak betaalt, oftewel zo'n 1 op de 8 vrije dagen.

Nee, dat slaat nergens op.

Als het gaat om onderbezetting en niet om kostenbesparking, laat hem dan ook gewoon die 5 6/7 dag per jaar uitbetalen die je toch moet werken.

[ Voor 9% gewijzigd door bwerg op 25-05-2021 13:59 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1