Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk00mk
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-10-2021
Hoi allemaal,

Een jaar geleden plaatste ik hier nog een post over mijn studiekeuze. Inmiddels zit ik in het eerstejaar van de HBO-opleiding Business IT & Management. Het schooljaar is al bijna voorbij, en ik ben toch wel gaan twijfelen over mijn studiekeuze.

Bij de opleiding krijg ik voor de helft Bedrijfskundige vakken en de andere helft IT-vakken.
Zelf had ik voor de opleiding gekozen omdat ik niet zoveel met programmeren had, en ik vind programmeren eerlijk gezegd ook niet heel leuk om te doen. Wij hebben blijkbaar dit jaar een nieuwe curriculum en moesten gelijk al best veel programmeren in Python. Ik merk bij mezelf en bij de meerderheid van de studenten dat het echt een drama is wat betreft programmeren. Veel mensen hadden voor de opleiding gekozen omdat ze niet echt wilden programmeren. Ook zijn de lessen die we krijgen erg onduidelijk. We moeten vrijwel altijd het allemaal zelf uitzoeken, en de docent zelf kan niet programmeren en kan de vragen nooit goed beantwoorden. Volgens mij hoor je programmeren, vooral als je beginner bent en nog niets weet, niet zo te leren.

Gelukkig heb ik wel al die toetsen gehaald (iets wat de meeste studenten niet halen), maar toch ben ik erg gaan twijfelen of ik dit wel voor de komende 3-4 jaar wil gaan doen. Ik merk dat ik weinig heb met de IT-vakken, zoals programmeren in Python, SQL en dat soort dingen. Bedrijfskundige vakken vind ik wel interessant, en ben daar ook gewoon beter in. Op dit moment ben ik echt aan het twijfelen en weet eigenlijk niet goed wat ik het beste zou kunnen doen. De opleiding zelf is op papier zeker een goede opleiding met goede baankansen, maar het voelt toch echt als tijdverspilling als de docenten zelf niets uit kunnen leggen.

Op dit moment denk ik dat als ik later IT kennis of vaardigheden toch nodig zou hebben, dat ik dan een cursus of een bootcamp zou kunnen volgen en dan echt te leren. Ik zie het echt niet zitten om 4 jaar lang erg stressvol te overleven omdat de IT-opleiding niet deugt.

Ik zou graag willen weten wat jullie hiervan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2fastTG
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-05 09:52
Je zou kunnen overwegen om, op basis van jouw hbo-propedeuse, over te stappen naar een universitaire bachelor Bedrijfskunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk00mk
2fastTG schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 02:12:
Je zou kunnen overwegen om, op basis van jouw hbo-propedeuse, over te stappen naar een universitaire bachelor Bedrijfskunde.
Om over te stappen naar universitaire bachelor Bedrijfskunde heb ik een Wiskunde A of B certificaat op VWO-niveau nodig. Dat heb ik niet, omdat ik van de havo kom. Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom vrijwel alle universitaire opleidingen de eis hebben dat mensen met een HBO-propedeuse een wiskunde a of b certificaat moet halen op vwo-niveau.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-05 22:12
mk00mk schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 01:48:

Ook zijn de lessen die we krijgen erg onduidelijk. We moeten vrijwel altijd het allemaal zelf uitzoeken, en de docent zelf kan niet programmeren en kan de vragen nooit goed beantwoorden.

Gelukkig heb ik wel al die toetsen gehaald (iets wat de meeste studenten niet halen), maar toch ben ik erg gaan twijfelen of ik dit wel voor de komende 3-4 jaar wil gaan doen.

Bedrijfskundige vakken vind ik wel interessant, en ben daar ook gewoon beter in. Op dit moment ben ik echt aan het twijfelen en weet eigenlijk niet goed wat ik het beste zou kunnen doen.

Simpel advies: opleiding afmaken.

Je hebt alles netjes gehaald.
Jouw ervaring kom je op haast elke school tegen en is bij mij erg herkenbaar.
Dat gaat een andere opleiding of andere school NIET veranderen.

Wat betreft zelfstandigheid wordt er op elke hogeschool en uni verwacht dat je het zelf uit kunt zoeken en die eer is dus ook aan jouw. Ook daar verander je niets aan.

Ik was toentertijd echt een prima dona op school en ook ik heb het eerste jaar CMD moeten programmeren.
Helemaal niet mijn ding, niet mijn vak, flauwekul niet mee eens tot vloeken aan toe maar toch gedaan.

Het eerste jaar is qua vakkenpakket vaak generiek met als resultaat de P (of is dat tegenwoordig passé? ;) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:54
mk00mk schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 02:27:
[...]

Om over te stappen naar universitaire bachelor Bedrijfskunde heb ik een Wiskunde A of B certificaat op VWO-niveau nodig. Dat heb ik niet, omdat ik van de havo kom. Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom vrijwel alle universitaire opleidingen de eis hebben dat mensen met een HBO-propedeuse een wiskunde a of b certificaat moet halen op vwo-niveau.
Onder andere omdat dat een indicatie is dat je een bepaald abstract-analytisch vermogen hebt?

Je kunt natuurlijk overwegen om alsnog dat certificaat te gaan halen, bijvoorbeeld met een zomercursus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Hoi allemaal,

Een jaar geleden plaatste ik hier nog een post over mijn studiekeuze. Inmiddels zit ik in het eerstejaar van de HBO-opleiding Business IT & Management. Het schooljaar is al bijna voorbij, en ik ben toch wel gaan twijfelen over mijn studiekeuze.

Bij de opleiding krijg ik voor de helft Bedrijfskundige vakken en de andere helft IT-vakken.
Zelf had ik voor de opleiding gekozen omdat ik niet zoveel met programmeren had, en ik vind programmeren eerlijk gezegd ook niet heel leuk om te doen. Wij hebben blijkbaar dit jaar een nieuwe curriculum en moesten gelijk al best veel programmeren in Python. Ik merk bij mezelf en bij de meerderheid van de studenten dat het echt een drama is wat betreft programmeren. Veel mensen hadden voor de opleiding gekozen omdat ze niet echt wilden programmeren. Ook zijn de lessen die we krijgen erg onduidelijk. We moeten vrijwel altijd het allemaal zelf uitzoeken, en de docent zelf kan niet programmeren en kan de vragen nooit goed beantwoorden. Volgens mij hoor je programmeren, vooral als je beginner bent en nog niets weet, niet zo te leren.

Gelukkig heb ik wel al die toetsen gehaald (iets wat de meeste studenten niet halen), maar toch ben ik erg gaan twijfelen of ik dit wel voor de komende 3-4 jaar wil gaan doen. Ik merk dat ik weinig heb met de IT-vakken, zoals programmeren in Python, SQL en dat soort dingen. Bedrijfskundige vakken vind ik wel interessant, en ben daar ook gewoon beter in. Op dit moment ben ik echt aan het twijfelen en weet eigenlijk niet goed wat ik het beste zou kunnen doen. De opleiding zelf is op papier zeker een goede opleiding met goede baankansen, maar het voelt toch echt als tijdverspilling als de docenten zelf niets uit kunnen leggen.

Op dit moment denk ik dat als ik later IT kennis of vaardigheden toch nodig zou hebben, dat ik dan een cursus of een bootcamp zou kunnen volgen en dan echt te leren. Ik zie het echt niet zitten om 4 jaar lang erg stressvol te overleven omdat de IT-opleiding niet deugt.

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen. Heb je al een idee wat je later wilt gaan doen?

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:54
MaltheseFalcon schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 09:03:
[...]

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen. Heb je al een idee wat je later wilt gaan doen?
Dat vind ik ook een goede vraag. Lijkt er op dat je eigenlik weinig affiniteit met het vak hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:47
Hoi allemaal,

Heb je al een idee van welke vakken je de overige 3 jaar gaat krijgen?
Ik heb zelf Bedrijfskundige Informatica gedaan, de vorige naam van Business IT & Management :+

Het eerste jaar was vrij veel programmeerwerk, ook omdat het eerste jaar samen met Informatica en Technische Informatica was. De jaren daarna waren de opleidingen apart van elkaar en heb ik, op wat PL/SQL na, niet meer geprogrammeerd tijdens de studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
[...]

Is dat zo? Ik kom ook van de havo en ben na 2 HBO-opleidingen naar het WO gegaan. Van de eerste opleiding heb ik geen propedeuse van de tweede opleiding heb ik wel een propedeuse. Overigens voldeed ik niet aan de eis dat je je propedeuse met minimaal een 7 gehaald moet hebben.

Met wat omwegen, ben ik toch toegelaten. Je kunt eens kijken naar de 21+-toets. Ik zit op een hele kleine opleiding, dus met wat goede argumenten, kon ik ze zo overtuigen en waren ze dolblij dat er überhaupt iemand de opleiding wou doen.

Overigens kun je ook staatsexamen Wiskunde A/B doen, of examen Wiskunde A/B op de VAVO doen. Kost je een jaar, maar dan kun je wel verder.

Wat betreft docenten: ik heb HBO-ICT gedaan. Ik herken me ook wel een beetje in jouw situatie. Ik ben verschillende docenten tegen gekomen. Ik heb eens een docent gehad, die stap voor stap met mij de opdrachten ging maken, als ik iets niet begreep. Dat hielp raar genoeg goed (helemaal in het begin van de opleiding). Ik heb ook een docent gehad die gewoon z'n verhaal vertelde, als het te snel ging, jammer dan. Ik heb ook een docent gehad die nauwelijks kon uitleggen, maar als je concrete vragen had die je aan hem stelde, hij je in 1-op-1-verband goed kon helpen. Ik heb ook een docent gehad, die chaoot #1 was. Volgens mij begreep ze er zelf maar weinig van, ze vond alles wel best en de uitleg was gewoon niet helpvol. Dat was overigens ook de docent die een vriend van mij een hoger cijfer gaf, dan een andere docent mij gaf, terwijl ik een werkend werkstuk had en wel aan de eisen voldeed, terwijl hij helemaal niet aan de eisen voldeed en een onvoldoende had moeten krijgen. Ja, je hebt cowboy's in het hbo. Toen ze mij complimenteerde dat ik zelfs de extra's gedaan had van de casus bij m'n herkansing, moest ik haar uitleggen dat dat verplicht is bij een herkansing. Ik heb op Leens een docent gehad die zelf toegaf niks van Java te weten. Hij probeerde het trouwens wel en hij heeft zelfs een keer een vraag uitgezocht voor mij bij een andere collega.

In het tweede jaar kreeg ik weer een langspeelplaat. Hij had alleen oog voor de goede studenten, studenten die het zichzelf niet aangeleerd hebben, hadden pech.

Oja, bij mij had je development en management. Management is meer de business kant. Het eerste half jaar, zaten die gewoon bij ICT. Pas in het tweede half jaar werd het volgens mij meer business.

Wat ik ondertussen geleerd heb: laat je niet van de wijs brengen door een "stomme docent". Daar heb je alleen jezelf mee. Je kunt het niet met iedereen goed vinden en iedereen heeft ook zo zijn eigen visie op poes geve .

[ Voor 47% gewijzigd door hoi1234 op 13-05-2021 09:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-05 07:38
Hoi allemaal,

Snap je post niet zo goed, want met Python kan je alle heldere uitleg vinden op t internet. Elke Python vraag die je maar hebt. Ook de beste lectures ter wereld staan gewoon op het internet.

Je zit er om dat papiertje te halen. Als je alleen thuis zat deed je helemaal niets. Het gaat om de structuur, de opdrachten, projecten en medestudenten.

Goede docenten zijn zeldzaam, in dit leven moet je het zelf doen. Vanaf nu zal niemand meer je handje vasthouden.

"erg stressvol te overleven"
Je overdrijft en je lijkt verwend. Als voedsel straks onbetaalbaar wordt, heb je recht om dit te zeggen.

Je kan ook meteen de bouw in? Of deeltijd accountancy opleiding bij een bedrijf. Je moet zowieso niet stoppen zonder alternatief. Je lijkt gewoon lui. Welke studie lijkt je dan wel wat? Welke droom wil je najagen?

Mbt werk in het algemeen geldt (er zijn veel uitzonderingen):
- irritanter = meer loon
- viezer = meer loon
- zwaarder = meer loon

"als ik later IT kennis of vaardigheden toch nodig zou hebben, dat ik dan een cursus..."
Het lijkt dat het voor eerst in je leven je iets moeite kost. Dit is je brein die geen zin heeft in moeite doen. Als mensen zeggen "Later ga ik.... " > "ik houd mezelf voor de gek"

[ Voor 6% gewijzigd door Harm_H op 13-05-2021 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Ik merk dat ik weinig heb met de IT-vakken, zoals programmeren in Python, SQL en dat soort dingen.
Waarom ben je in godsnaam ooit begonnen aan een opleiding die nota bene IT in de naam heeft, als je niets hebt met IT?!?

Maar realiseer je goed dat in iedere opleiding wel iets zal zitten waar je minder interesse in hebt dan in andere vakken. Nog sterker; dat zal later in je werk ook zo zijn. Mijn werk bestaat ook voor 25%-30% uit dingen die mij geen drol interesseren maar die toch nodig zijn om de rest van het werk te kunnen doen.

Ofwel: Zie het als wat het is: Een wijze les voor Het Leven. Je zult nou eenmaal wat dingen moeten doen die je niet aan staan. Of dat nou is tijdens je studie, tijdens je werk, op vakantie, in een relatie, eigenlijk in alle facetten van het leven. Deal with it!

Of niet. Je kunt altijd stoppen of overstappen of op andere manieren de minder prettige dingen van het leven uit de weg proberen te gaan......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:46
Kan je met een propedeuse niet instromen in een andere bedrijfskundige HBO opleiding? Waarschijnlijk gaat dat wel makkelijker als je bij dezelfde hogeschool blijft.

Ik zou inderdaad wel goed kijken naar de vakken van jaren 2 t/m 4 van je huidige opleiding, misschien zijn die wel veel minder technisch. Tijdens mijn opleiding (HBO internationale bedrijfskunde) was het 3e en 4e jaar bijna volledig zelf in te vullen door stages en minors.

Als je wisselt naar een andere bedrijfskundige opleidingen dan zullen er vast ook vakken tussen zitten waar je niks mee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk00mk
Tankiej schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 09:08:
[...]

Heb je al een idee van welke vakken je de overige 3 jaar gaat krijgen?
Ik heb zelf Bedrijfskundige Informatica gedaan, de vorige naam van Business IT & Management :+

Het eerste jaar was vrij veel programmeerwerk, ook omdat het eerste jaar samen met Informatica en Technische Informatica was. De jaren daarna waren de opleidingen apart van elkaar en heb ik, op wat PL/SQL na, niet meer geprogrammeerd tijdens de studie.
Nee, nog geen idee over welke vakken ik de overige 3 jaar gaat krijgen. Heb gehoord van 2e en 3ejaars ook dat zij voor het eerst Python krijgen. Maar een duidelijke overzicht van de nieuwe curriculum hebben we niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk00mk
Harm_H schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 09:23:
[...]

Snap je post niet zo goed, want met Python kan je alle heldere uitleg vinden op t internet. Elke Python vraag die je maar hebt. Ook de beste lectures ter wereld staan gewoon op het internet.

Je zit er om dat papiertje te halen. Als je alleen thuis zat deed je helemaal niets. Het gaat om de structuur, de opdrachten, projecten en medestudenten.

Goede docenten zijn zeldzaam, in dit leven moet je het zelf doen. Vanaf nu zal niemand meer je handje vasthouden.

"erg stressvol te overleven"
Je overdrijft en je lijkt verwend. Als voedsel straks onbetaalbaar wordt, heb je recht om dit te zeggen.

Je kan ook meteen de bouw in? Of deeltijd accountancy opleiding bij een bedrijf. Je moet zowieso niet stoppen zonder alternatief. Je lijkt gewoon lui. Welke studie lijkt je dan wel wat? Welke droom wil je najagen?

Mbt werk in het algemeen geldt (er zijn veel uitzonderingen):
- irritanter = meer loon
- viezer = meer loon
- zwaarder = meer loon

"als ik later IT kennis of vaardigheden toch nodig zou hebben, dat ik dan een cursus..."
Het lijkt dat het voor eerst in je leven je iets moeite kost. Dit is je brein die geen zin heeft in moeite doen. Als mensen zeggen "Later ga ik.... " > "ik houd mezelf voor de gek"
Ik wil sowieso doorstuderen aan een universitaire master. Ik kom er nu pas achter dat ik met een Bedrijfskunde bachelor ook gewoon dezelfde master kan doen dat je met Business IT & Management kan doen. Geloof me, ik heb echt afgevraagd of het alleen maar allemaal aan mij lag, maar dat is het niet. Andere studenten zijn erg gedemotiveerd door hoe er les gegeven wordt en niemand echt precies kan uitleggen. Het zal wel een deels aan mij liggen. Maar de manier hoe slecht de opleiding georganiseerd blijkt te zijn is onacceptabel. Een IT docent hoort gewoon kennis te hebben van IT. Anders kan ik nu net zo goed ook gelijk HBO-docent worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk00mk
hoi1234 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 09:16:
[...]

Is dat zo? Ik kom ook van de havo en ben na 2 HBO-opleidingen naar het WO gegaan. Van de eerste opleiding heb ik geen propedeuse van de tweede opleiding heb ik wel een propedeuse. Overigens voldeed ik niet aan de eis dat je je propedeuse met minimaal een 7 gehaald moet hebben.

Met wat omwegen, ben ik toch toegelaten. Je kunt eens kijken naar de 21+-toets. Ik zit op een hele kleine opleiding, dus met wat goede argumenten, kon ik ze zo overtuigen en waren ze dolblij dat er überhaupt iemand de opleiding wou doen.

Overigens kun je ook staatsexamen Wiskunde A/B doen, of examen Wiskunde A/B op de VAVO doen. Kost je een jaar, maar dan kun je wel verder.

Wat betreft docenten: ik heb HBO-ICT gedaan. Ik herken me ook wel een beetje in jouw situatie. Ik ben verschillende docenten tegen gekomen. Ik heb eens een docent gehad, die stap voor stap met mij de opdrachten ging maken, als ik iets niet begreep. Dat hielp raar genoeg goed (helemaal in het begin van de opleiding). Ik heb ook een docent gehad die gewoon z'n verhaal vertelde, als het te snel ging, jammer dan. Ik heb ook een docent gehad die nauwelijks kon uitleggen, maar als je concrete vragen had die je aan hem stelde, hij je in 1-op-1-verband goed kon helpen. Ik heb ook een docent gehad, die chaoot #1 was. Volgens mij begreep ze er zelf maar weinig van, ze vond alles wel best en de uitleg was gewoon niet helpvol. Dat was overigens ook de docent die een vriend van mij een hoger cijfer gaf, dan een andere docent mij gaf, terwijl ik een werkend werkstuk had en wel aan de eisen voldeed, terwijl hij helemaal niet aan de eisen voldeed en een onvoldoende had moeten krijgen. Ja, je hebt cowboy's in het hbo. Toen ze mij complimenteerde dat ik zelfs de extra's gedaan had van de casus bij m'n herkansing, moest ik haar uitleggen dat dat verplicht is bij een herkansing. Ik heb op Leens een docent gehad die zelf toegaf niks van Java te weten. Hij probeerde het trouwens wel en hij heeft zelfs een keer een vraag uitgezocht voor mij bij een andere collega.

In het tweede jaar kreeg ik weer een langspeelplaat. Hij had alleen oog voor de goede studenten, studenten die het zichzelf niet aangeleerd hebben, hadden pech.

Oja, bij mij had je development en management. Management is meer de business kant. Het eerste half jaar, zaten die gewoon bij ICT. Pas in het tweede half jaar werd het volgens mij meer business.

Wat ik ondertussen geleerd heb: laat je niet van de wijs brengen door een "stomme docent". Daar heb je alleen jezelf mee. Je kunt het niet met iedereen goed vinden en iedereen heeft ook zo zijn eigen visie op poes geve .
Vroeger kon je inderdaad doorstromen met een HBO-propedeuse zonder wiskunde-certificaten op VWO-niveau. Nu is dat niet meer zo. Alleen bij sommige opleidingen zoals Bestuurskunde of Rechtsgeleerdheid kun je instromen met een HBO-propedeuse zonder extra certificaten op vwo-niveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:20

St@m

@ Your Service

De docent is er om te faciliteren en je handvatten te geven. Wat denk je wat er gebeurt als je een master gaat doen?
Man up.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk00mk
MaltheseFalcon schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 09:03:
[...]

Ik had voor deze opleiding gekozen omdat ik dacht dat het vooral veel Bedrijfskundige vakken was en dat IT meer aan de theoretische kant was. Ik weet bij mezelf nu al zeker dat ik later de Bedrijfskundige kant op wil, ook als ik verder zou gaan met deze opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:33

Zenix

BOE!

Ik denk dat je door moet gaan met je opleiding of eens duidelijk moet gaan praten met je docenten wat je in het tweede jaar etc. kan verwachten. Want je geeft aan dat je dat niet weet, hoe kan dat nou?

Het eerst jaar bij hbo-ICT is altijd algemeen, daarbij krijg je vakken uit alle richtingen. Het tweede jaar en verder is meestal in de specifieke richting die je hebt gekozen. Je krijgt allerlei vakken in het eerste jaar om te kijken of je wel de juiste keuze hebt gemaakt. Blijkbaar heb jij wel de juiste richting gekozen.

Mijn ervaring met studenten die voor BIM hadden gekozen is hetzelfde wat je aangeeft, qua ICT konden ze er meestal weinig van en dat lieten ze in projecten dan ook over aan diegene die meer van de harde ICT kant waren. Ondertussen waren ze op andere vlakken dan weer sterker, zoals processen, documentatie en projectmanagement.

In het tweede jaar zal je alleen vakken hebben in je eigen richting, dus dan krijg je voornamelijk bedrijfskundige vakken die zich richten op ICT. Programmeren en SQL zou ik normaal gesproken niet verwachten.

Ik heb geen software engineering gedaan, maar infrastructure design & security. Ik had hetzelfde probleem, maar dan met de vakken die jij graag doet. Ik had een gruwelijke hekel aan BPM bijvoorbeeld. Maar dat ben ik ook niet meer tegengekomen na het eerste jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Over welke hogeschool hebben we het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
[...]

Als je universitair Bedrijfskunde, of Bedrijfseconomie wilt doen kan ik je uit ervaring vertellen dat wiskunde wel heel belangrijk is. Ik ging van VWO naar de uni Bedrijfseconomie met enkel wiskunde A en dat was echt wel even aanpoten het eerste jaar. Had het liefst wiskunde B al gehad op het VWO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-05 07:38
RegularJohn schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:51:
[...]

Als je universitair Bedrijfskunde, of Bedrijfseconomie wilt doen kan ik je uit ervaring vertellen dat wiskunde wel heel belangrijk is. Ik ging van VWO naar de uni Bedrijfseconomie met enkel wiskunde A en dat was echt wel even aanpoten het eerste jaar. Had het liefst wiskunde B al gehad op het VWO.
Bedrijfskunde is nauwelijks wiskunde. Zeker vergeleken met bedrijfseconomie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-05 22:12
Wij hebben blijkbaar dit jaar een nieuwe curriculum en moesten gelijk al best veel programmeren in Python.
Ik zie het echt niet zitten om 4 jaar lang erg stressvol te overleven omdat de IT-opleiding niet deugt.

Als aanvulling op mijn eerste reactie.

Ik begrijp nu, nadat ik jouw eerste post (Studiekeuze HBO) heb gelezen, dat je pas net van de Havo afkomt en je nog erg jong bent. Dat je twijfelt is begrijpelijk. Dat had ik het eerste jaar HBO na de Havo ook.

Ik heb ook, net als jouw vaker op het punt gestaan om te stoppen met de opleiding.
Ook vanwege het programmeren. Ook omdat ik dacht dat het gras groener was bij een andere opleiding.

Maar ook omdat het op mijn HBO school een grote ongeregelde teringzooi was en de Havo daarentegen goed en strak geregeld.

Op 17 jarige piepjonge leeftijd heb ik de horde Havo klassikaal strak geregeld, naar HBO vrijheid/blijheid projectmatig wel even moeten maken.

Wanneer je straks gaat werken is de vooropleiding mijns inziens inrelevant. Het papiertje waarop een instantie bevestigd heeft dat jij op een bepaald niveau kan acteren is uiterst relevant. Bij veel bedrijven krijg je tegenwoordig een interne opleiding of internship.

Vooropleiding boeit ze niet mits een diploma op een bepaald niveau. Het liefst zonder niet afgemaakte opleidingen op je CV. Dan maakt het niet meer uit of je Bedrijfskundige Informatica hebt gedaan of Bedrijfskunde.

Ik werk samen met oud-leden van de kunstacademie maar ook vrijetijdwetenschappen, orthopedagogiek e.d. als vooropleiding. Belangrijk daarbij is hoe snel je schakelt en hoe snel je nieuwe dingen kunt aanleren.

Aangezien je alle toetsen netjes hebt gehaald, ondanks geen interesse, ondanks dat blijkbaar het meerendeel van de medescholieren verzaakt, is een grote pre.

Ik ben een van de weinige van mijn oude klas die nog in het CMD vak zit.
In mijn oude klas zitten inmiddels leraren, reclamestrategen maar ook een bierbrouwer of zelfs schaapsherder.

Omdat ik het woordje stressvol in jouw post lees lijkt het mij raadzaam dat je zo snel mogelijk (einde schooljaar nadert dus decaan heeft het druk) contact opneemt met de studentendecaan of mentor (net wat de school biedt).

Die kunnen jouw helpen en zijn er voor jouw, juist op deze onderwerpen.
Mocht je twijfelen over de eventuele programmeervakken die je volgend jaar krijgt.
Elk curriculum staat vooraf vast (Hoe kan anders de opleiding geaccrediteerd zijn :) ).

Wij hadden destijds een kwartaaleigenaar die precies kon vertellen hoe het kwartaal eruit zou gaan zien.
Dat is de aangewezen persoon (of equivalent) wanneer het aankomt over welke vakken ga ik krijgen.

Sluit ik af met de woorden zet hem op! Je hebt alle toetsen gehaald. Dat is een prachtig resultaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:43
mk00mk schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 13:35:
[...]

Ik wil sowieso doorstuderen aan een universitaire master. Ik kom er nu pas achter dat ik met een Bedrijfskunde bachelor ook gewoon dezelfde master kan doen dat je met Business IT & Management kan doen. Geloof me, ik heb echt afgevraagd of het alleen maar allemaal aan mij lag, maar dat is het niet. Andere studenten zijn erg gedemotiveerd door hoe er les gegeven wordt en niemand echt precies kan uitleggen. Het zal wel een deels aan mij liggen. Maar de manier hoe slecht de opleiding georganiseerd blijkt te zijn is onacceptabel. Een IT docent hoort gewoon kennis te hebben van IT. Anders kan ik nu net zo goed ook gelijk HBO-docent worden.
Maar daar zeg je toch niets nieuws? Je wijst nu naar je peers (zij voelen dit ook zo) en dingen zouden zo moeten zijn maar zijn het niet. Even stoppen en weer terug naar jezelf en jouw probleem, daar kun je iets aan veranderen.

- Iedereen op het HBO zit constant te zeuren over kwaliteit, ik deed het ook
- Iedere HBO opleiding heeft *$@# vakken waar je niks aan denkt te hebben
- Iedere start met programmeren voelt alsof je zomaar in het diepe word gegooid. Dit is niets nieuws. Two little mice fell in a bucket of cream. The first mouse quickly gave up and drowned. The second mouse, wouldn't quit. Zoek het vervolg maar op als je hem nog niet kent :+
- Je bent niet afhankelijk van goede HBO leraren, een goede leraar is een extraatje.
- Van een bedrijfskunde & it opleiding naar meer bedrijfskunde is voor de arbeidsmarkt nagenoeg geen verschil en volgens mij is het ook helemaal geen optie als ik lees dat je de vakken niet hebt.

@Harm_H zegt het wat ongezouten en cru, maar ik herken veel van mijzelf als ik terug kijk. Nu durf ik zelfkritisch te zijn, destijds had ik gezegd dat hij compleet ongelijk had en een asshole. Ik was verwend, was niks gewend en moest eindelijk leren iets zelf te doen. Is mij in die 4 jaar niet gelukt overigens, pas na 5,5 jaar met veel 'pijn en moeite'. Het werk zelf was peanuts, maar de druk van je sociale kring en de gevolgen van studie ontwijkend gedrag waren de stressoren.

Dit zijn de momenten om je schouders eronder te leren zetten. Dit zijn de momenten dat je je gaat onderscheiden van je peers als je dit vol energie en inzet gaat aanpakken. Daar heb je elk jaar maar een paar studenten van. Omring jezelf met hen en niet met die negatievelingen, dan loopt de hele opleiding op rolletjes. Bij ons waren dit de Duitsers, waarvoor eerst de neus werd opgehaald met grapjes over hun werklust, maar al snel waren zij de mensen waarmee je in het groepje wilde. Ze waren al snel het voorbeeld.

Grappige is dat dit nooit meer gaat veranderen. Binnen bedrijven heb je dit net zo goed. Kinderachtig maar waar. Hoe eerder jij dit dus leert hoe een grotere voorsprong je gaat hebben op anderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 14-05-2021 08:27 ]

Pagina: 1