Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdhughes
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 07:24
Hoi tweakers,

Ik wil graag zonnepanelen laten plaatsen en zoek even wat advies. Ik heb al een aantal offertes liggen en doe ook mee aan een collectief. Ik heb daarom een aardig idee van het gewenste legplan, maar zit nog met een paar vragen en twijfel voor welke offerte ik het beste kan gaan.
Foto's
Van boven met gewenste legplan (niet op schaal).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HknylZlYxDBJqJQvmNuc8zDFSgM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NE6uemsgkvfrXz41dsKG7Xd6.jpg?f=user_large

Het dak vanuit de achtertuin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oV4yEtL6QBnDIcjA5XpStWnZ2k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ElkwyCu3mCp88tklDalJphfo.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Ik heb op het schuine dak plek boven de dakkapel en onder de dakkapel.
  • Breedte van het schuine dak onder de dakkapel: 5,22m.
  • Breedte van het schuine dak boven de dakkapel: ~4,50m.
  • Afstand dakkapel tot dakgoot: 1,33m.
Daaronder heb ik een aanbouw met een plat dak.
  • Breedte van het platte dak: 5,10m.
  • Diepte ~2,20m.
Hoewel er op het platte dak ruimte is voor 4 panelen in portrait ligging, hou ik dan te weinig ruimte over om bijvoorbeeld een ladder te plaatsen om de dakgoot schoon te vegen, ik ga daarom denk ik liever voor 2 in landscape ligging.
Voorbeeld bij de buren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AqmCtDu_G2FnZdfKpG1p--Y8v0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q02h2F5YcvRn9mLiJXQSzjNk.jpg?f=user_large
Schaduw
Omdat mijn woning geschakeld staat met de buren, ligt een groot deel van het dak 's ochtends in de schaduw. Dit trekt in de loop van de ochtend weg en is vanaf een uur of 11 zo goed als schaduw vrij. In de loop van de middag ontstaat er boven op het dak, boven de dakkapel door de schoorsteen ook wat schaduw. Ik ben daarom door iedereen aangeraden om optimizers te nemen.
Jaarverbruik
Ik verbruik rond de 4000kwh per jaar.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1 (Collectief)
  • 2925 wp - 9 x 325 wp (Ulica Solar UL-325M-120)
  • SolarEdge 2200H SA
  • P404 SolarEdge optimizers
  • Garantie panelen: 12 j.
  • Garantie volledig systeem: 10j.
  • 3449 ex btw (1,18 euro / wp)
Offerte 2
  • 2960 wp - 8 x 370 wp (AEG AS-M1202B)
  • SolarEdge 3000H
  • P401 optimizers
  • Garantie panelen: 20 j.
  • Garantie installatie: 1 j. (voor zover ik kan zien)
  • 4100 ex btw (1,39 euro / wp)
Offerte 3
  • 2960 wp - 8 x 370 wp (REC 370 AA Black)
  • SolarEdge SE 3500H
  • 8 (onbekende) optimizers
  • Garantie panelen: 25 j.
  • Garantie installatie: 10j.
  • Garantie na 25 j. nog > 90% vermogen
  • 4612 ex btw (1,59 euro / wp)
N.B.
Twee aanbieders wilden bij mij geen panelen onder de dakkapel plaatsen vanwege veiligheidsnormen, er zou te weinig ruimte zijn, terwijl 3 andere aanbieders (waarvan 1 zelfs bij mij is langs geweest) hier geen probleem mee lijken te hebben. Ook hebben 2 buren van mij daar ook gewoon panelen liggen. Als er onder de dakkapel geen panelen kunnen, is het voor mij eigenlijk niet interessant meer.
  1. Ik ben erg benieuwd wat jullie vinden van het legplan en de offertes, gewoon met het collectief meegaan of toch wat meer betalen voor een beter merk?
  2. Ondanks de bijna identieke hoeveelheid wattpiek, staan er 3 verschillende omvormers in de offertes: SE2200H, SE3000H, SE3500H, wat is wijsheid?
  3. Is het echt af te raden panelen onder de dakkapel te leggen?
  4. Volgens de buren hebben schilders moeite met het schilderen van de dakkapel als er panelen onder liggen, iemand daar ervaring mee?
Alvast bedankt!!

Beste antwoord (via cdhughes op 02-06-2021 20:40)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28
Stef87 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:02:
De Se-3680 omvormer met 5700wp of meer kan ook. Zeker op noord.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/po2f8zYa-QEjQXAfeeKmI3LmV3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sAJsdDWkO9dRJ9AzrjY2GWZ8.png?f=fotoalbum_large

Berekeningen zijn uitgevoerd met 360Wp panelen!

8 ZO geeft 2,76 MWh op een SE2200H
8 ZO geeft 2,78 MWh op een SE3000H
8 ZO + 5 NW geeft 3,94 MWh op een SE3000H
8 ZO + 8 NW geeft 4,48 MWh op een SE3000H
8 ZO + 8 NW geeft 4,49 MWh op een SE3500H

Ik had ingeschat dat de 8 op NW erbij een 3500H nodig zou maken, maar dat lijkt hard mee te vallen. De enige waar je niet verder mee kan is de 2200H, die kan niet voldoende DC aan.

8+5 zij ik niet doen op SolarEdge: Kans op optimizer clipping als de 5 op NW niet erg gelijkwaardig leveren, zelfs met 85V optimizers. Dit wordt min of meer bevestigd door het feit dat alles prima op de 3000H kan.
De dak helften werken vrijwel geheel onafhankelijk van elkaar, en moeten dus elk individueel wel aan SE design eisen voldoen - iets wat SE designer niet verteld aan installateurs en de training amper. Dus met 85V optimizers minimaal 6 per helft, en dan kan je dus net zo goed 8+8 doen.

Prijstechnisch zal er voor 8 op ZO weinig verschil zitten tussen micro omvormers en SolarEdge.
8+8 zou SolarEdge goedkoper moeten zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Offerte 1: Die 2200H komt keurig uit SE designer rollen, en is perfect gedimensioneerd. topt slechts 3kWh af waardoor de 3000H de meerprijs niet waard is. Goede keuze van optimizers; die zitten tenminste ruim in de jas.
Beeeetje jammer van de laag vermogen panelen. daar zit meer in.

Offerte 2: SE designer komt inderdaad met een 3000H, maar de 2200H voldoet (ook 3kWh aftop). Optimizer keuze jammer, het is volgens designregels, maar het houdt niet over, kans dat het systeem wat af blockt zolang er meer dan 2 panelen in de schaduw van je buren liggen, zonde. Ook gebruiken ze panelen die te groot zijn om er 3 van kwijt te kunnen onder de dakkapel... Jammer.

Offerte 3: Zonder duidelijkheid over welke optimizer ga ik uit van p401... Die 3500H is onnodig duur. Verder zie 2.

Hoeveel ruimte heb je tussen de nok en de dakkapel?
Is het een optie om op de dakkapel te leggen? (1 of 2 panelen, wie het kleine niet eert)

Als we toch SolarEdge gaan kunnen we alles mixen en matchen... (ik durf een string niet aan hier, en met string+micro's voor de platte panelen gaat het prijsvoordeel verloren)
Van deze Deze passen er wel 3 onder de dakkapel.

Hoeveel hoogte heb je boven de dakkapel? Als dat een ruime 2 meter is kun je daar iets als deze leggen, anders ook die Jinko's

Op je platte dak gaat 3 sowieso niet lukken in landscape... dus gebruik daar ook grote panelen... dus ook iets als deze: deze

Een op je dakkapel. Tenzij 2 van die Jinko's passen, dan is dat beter.

Dat dan wel op een 3500H en p505 optimizers, want dat is 3.9kWp

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 13-05-2021 10:16 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdhughes
Bedankt voor de tips Ronald!
Ronald schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 10:06:
Offerte 1: Die 2200H komt keurig uit SE designer rollen, en is perfect gedimensioneerd. topt slechts 3kWh af waardoor de 3000H de meerprijs niet waard is. Goede keuze van optimizers; die zitten tenminste ruim in de jas.
Beeeetje jammer van de laag vermogen panelen. daar zit meer in.
Ja, ze hebben ook 355wp panelen, maar die zijn een stuk groter, verder is er in dit collectief niks te kiezen en combineren wilden ze ook niet. Waar kan ik trouwens zien dat die 2200H tot 3kwh kan leveren? In de specificaties kom ik als max AC vermogen 2200 tegen.
Offerte 2: SE designer komt inderdaad met een 3000H, maar de 2200H voldoet (ook 3kWh aftop). Optimizer keuze jammer, het is volgens designregels, maar het houdt niet over, kans dat het systeem wat af blockt zolang er meer dan 2 panelen in de schaduw van je buren liggen, zonde. Ook gebruiken ze panelen die te groot zijn om er 3 van kwijt te kunnen onder de dakkapel... Jammer.
Ik ga me maar eens inlezen in die optimizers, had geen idee dat dat zo veel invloed had!
Offerte 3: Zonder duidelijkheid over welke optimizer ga ik uit van p401... Die 3500H is onnodig duur. Verder zie 2.
Ja die 3500H snap ik ook niet, misschien probeert hij wat aan me bij te verdienen...
Hoeveel ruimte heb je tussen de nok en de dakkapel?
Is het een optie om op de dakkapel te leggen? (1 of 2 panelen, wie het kleine niet eert)
Dat is mij door meerdere aanbieders afgeraden omdat het een oude dakkapel betreft en er risico zou zijn op lekkage.
Als we toch SolarEdge gaan kunnen we alles mixen en matchen... (ik durf een string niet aan hier, en met string+micro's voor de platte panelen gaat het prijsvoordeel verloren)
Van deze Deze passen er wel 3 onder de dakkapel.
Wow, elke keer als ik een aanbieder heb gevraagd om op het platte dak grotere panelen te plaatsen krijg ik te horen dat je niet verschillende panelen kan combineren. Onzin dus? Ik vond het al raar, want juist met die optimizers kan je krijgen dat een paneel in de schaduw minder levert dan eentje in de zon. Misschien moet ik toch zoeken naar een aanbieder die wat meer moeite voor me wil doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdhughes
Oja, en die Jinko 350 panelen die je aanraadt zijn dus precies de panelen die 1 aanbieder wel kon leveren, maar die ze niet onder mijn dakkapel willen plaatsen omdat ze vinden dat er niet genoeg ruimte is om ze veilig te kunnen monteren, begrijp jij dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
cdhughes schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 13:38:
Waar kan ik trouwens zien dat die 2200H tot 3kwh kan leveren? In de specificaties kom ik als max AC vermogen 2200 tegen.
Dat kan hij niet. En schreef ik ook niet. Ik schreef 3kWh aftop, dus dat hij 3kWh in een heel jaar niet kan leveren omdat hij maar 2.2kW is.
Ik ga me maar eens inlezen in die optimizers, had geen idee dat dat zo veel invloed had!
SolarEdge staat of valt met een goed ontwerp, en de Optimizers spelen hier een cruciale rol.
Bij systemen met lage aantallen panelen gaat het vaak mis met de p370/p401. Je wilt dus p404/p405/p485/p505 (Ze zijn niet allemaal per definitie geschikt voor alle panelen)
Dat is mij door meerdere aanbieders afgeraden omdat het een oude dakkapel betreft en er risico zou zijn op lekkage.
Dan niet doen ;-)
Wow, elke keer als ik een aanbieder heb gevraagd om op het platte dak grotere panelen te plaatsen krijg ik te horen dat je niet verschillende panelen kan combineren. Onzin dus? Ik vond het al raar, want juist met die optimizers kan je krijgen dat een paneel in de schaduw minder levert dan eentje in de zon. Misschien moet ik toch zoeken naar een aanbieder die wat meer moeite voor me wil doen...
Het is wel iets om rekening mee te houden en goed om door te rekenen hoe de optimizers zich gaan gedragen.
Maar dat is iets wat eenvoudig moet zijn voor een SolarEdge expert... en anders moeten ze zich niet bezighouden met SolarEdge.

Paneelverschillen afhandelen is in de basis de kracht van het SolarEdge systeem... Mits goed toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdhughes
Hoeveel hoogte heb je boven de dakkapel? Als dat een ruime 2 meter is kun je daar iets als deze leggen, anders ook die Jinko's
Ik heb even de dakpannen geteld en er eentje opgementen, dan kom ik op 7 x 32cm = 2,24m. De nok zelf zit hier niet bij. Die Longi 450 waar je naar linkt is 2,094m, dus dan houd je 14,6 cm + de nok zelf over. Is dat genoeg marge denk je?

Dus als ik een installateur kan vinden die dat aandurft, zou het uitkomen op 4 Longi 450's boven, 3 Jinko 350's onder de dakkapel en 2 Longi 450's op de aanbouw, totaal 3750wp.

En mag ik vragen hoe je dan berekent welke optimizers en omvormer je dan nodig hebt? Ik begrijp nog steeds niet wat je bedoelt met het aftoppen op jaarbasis, weet je mss waar ik daar meer info over kan vinden? Die SolarEdge designer lijkt alleen voor installateurs of eigenaren van een PV systeem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Breedte van het schuine dak onder de dakkapel: 5,22m.
Breedte van het schuine dak boven de dakkapel: ~4,50m.
Afstand dakkapel tot dakgoot: 1,33m.
Daaronder heb ik een aanbouw met een plat dak.
Breedte van het platte dak: 5,10m.
Diepte ~2,20m.
Ik kan het niet helpen maar ik tel 17 dakpannen onder je dakkappel in de breedte
Is dat niet 5m10 dan? (17x30)
Gezien je platte dak ook 5m10 is....

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdhughes
AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:59:
[...]

Ik kan het niet helpen maar ik tel 17 dakpannen onder je dakkappel in de breedte
Is dat niet 5m10 dan? (17x30)
Gezien je platte dak ook 5m10 is....
Het gaat om de volledige breedte van het huis, dus vanaf de regenpijp geteld zijn dat er 34 stuks. De breedte van een dakpan is ongeveer 15,3 cm, dus 34x 15,3 ~ 5,20m. Overigens kon ik hier met een ladder bij en heb ik dit stuk nauwkeurig kunnen meten met een laserpointer en kwam ik op 5,22m uit. De ruimte op de aanbouw is iets krapper omdat hij niet van rand tot rand plat is, er loopt een rand omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Lang niet alle installateurs zullen dat genoeg ruimte vinden. Iets met windbelasting.

Bij registratie bij SE beweer je gewoon systeem eigenaar te zijn... Ze hebben mij er nog niet afgegooid (Nog sterker, ze geven je gewoon toegang tot de e-learning voor installateurs... en dat heeft teleurstellend weinig diepgang)

Optimizer keuze baseer ik op de excel in de post van Jeffrey Rous op https://community.fritts....r-dan-bij-een-zonnige-dag. Systemen met relatief kleine aantallen optimizers en relatief veel schaduw hebben moeten ruimer in de jas gezet worden dan SolarEdge in de marketing (en installateurs training) laat blijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 14-05-2021 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
34 golfjes = 17 dakpannen

Betonpannen zijn exact 30 cm breed (van pan tot pan)
Ik heb ze zelf ook.
Dus die 12 cm komt ergens nog vandaan.

Kostbare panelen maar kijk eens naar panasonic 335 Wp
1590 x 1053
Boven dakkapel: breedte: 4 x 1053 = 4212
Onder dakkapel: breedte: 3 x 1590 = 4770 (mag op de korte kant geklemd worden, dus horizontale rails)
Platdak: 6 op dual betonvoeten landscape: 3x 1590 = 4770, diepte 2x 1053 = 2106
4355 Wp (minimaal een 4k omvormer nemen)

Die kortere panelen geven je allemaal wat extra ruimte in de breedte.

Ik zou het nog wel op een stringomvormer (met shade-fix) aandurven met een 7 panelen + 6 panelen verdeeld over 2 ingangen.
Heb zelf ook schaduw tot 11.00 van een dakkapel en panasonic.
De panelen leveren al 59 Vmpp.

Maar ze zijn niet goedkoop.
https://www.winkelman-zon...o-series-335wp-zwart.html
https://www.jenm-zonnepan...hitr-all-black-335-w.html

https://snapshot.raintank...5zbWYelP4mKeQk871?orgId=2

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdhughes
Ah zo, ja ik telde de golfjes idd. Mogelijk zit er wat extra ruimte bij de aansluiting op de muur van het huis ernaast en/of zit er wat speling tussen de pannen zelf.

Van deze panelen kan je er op het platte dak idd veel kwijt, alleen houd ik dan geen ruimte meer over als ik even een ladder moet neerzetten voor dakonderhoud o.i.d.

Mooie grafiekjes, zelfs panelen op het Noorden? dat is pas echt het maximale uit je dak halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een paneel op een betonvoet is zo verwijderd als je er bij moet zijn.
Maar makkelijk is anders inderdaad.

Ja beetje doorgeschoten dat wel :+
14x Panasonic hit 325 op zuid
16x SF-170S op noord
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-azVAbZrve4MlCkDE4hlXwFU2CQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBdytVrRW0CyoVXfLtKLqcI9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnV4XqvrrmWXi_sCZz-BrE0OOwI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78vQef3xhpiouT2xc6bl7nno.jpg?f=fotoalbum_tile

Jij hebt ook nog een noordkant ;)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdhughes
AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:32:
Een paneel op een betonvoet is zo verwijderd als je er bij moet zijn.
Maar makkelijk is anders inderdaad.
Ja? is dat echt eenvoudig zelf te doen? Anders zou ik er best 4 in portrait willen leggen, het zou maar eens in de 2 jaar nodig zijn dat ik ze aan de kant moet zetten.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:32:
Ja beetje doorgeschoten dat wel :+
14x Panasonic hit 325 op zuid
15x SF-170S op noord
[Afbeelding][Afbeelding]
Nice!
Ja, maar denk niet dat het me erg veel zal opleveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
cdhughes schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:42:
Ja, maar denk niet dat het me erg veel zal opleveren :)
Valt redelijk mee, het kan erg duidelijk onder de kWh prijs van het net... En de Solar Frontiers zouden relatief goed moeten werken op noord (maar zijn niet echt meer te krijgen).

(Ik heb het voor mij doorgerekend; en ga het zelf niet doen, maar ik kan op andere dakvlakken al 6500-7000kWh halen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
4 inbusboutjes losdraaien per paneel
En even een mc4 tool aanschaffen voor de stekker.
Dan is het ook wel makkelijk dat je 2 onafhankelijke strings hebt, zodat de stringomvormer gewoon doorgaat.
Maar een string van 4 is enkel aan te raden als het panasonic is vanwege de anders te lage Vmpp.
Met 72 cell panelen zou het misschien net wel kunnen op je platte dak qua Vmpp, maar die zijn ook 2 mt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVq8Iv7Ps4bYeI9wGwjQQNCMuQ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJXDzrOCgSlITC19TReLLum7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYfdqrmyJGICF5mk7IfRhq2hD4U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlkcRkeQpWbZAerJWlRlWXlC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58RNG_5zmR8gOpNq1KJLGHWHhKc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESIFWsEERoYRMMNjBQDWilOS.jpg?f=fotoalbum_tile

Noord doet hier 55% van zuid op jaarbasis. En inductie koken op de zon in de zomer.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2021 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdhughes
Hmm, mss toch maar wat meer panelen op het platte dak dan.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:49:
Noord doet hier 55% van zuid op jaarbasis. En inductie koken op de zon in de zomer.
Dat is wel meer dan gedacht, maar je hebt er dus een specifiek merk paneel voor nodig? Wordt idd wel interessanter als ze het salderen afschaffen zodat je ook 'savonds wat aan je panelen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb de indruk dat de solar frontiers inderdaad net wat meer doen op noord qua instraling dan gewone panelen.

Maar langzaam worden/zijn ze ook ingehaald door hogere Wp/m2 van de panelen van tegenwoordig.

Voordeel is wel de korte strings omdat het paneel al 87 Vmpp levert.
Enige schaduw heeft dan minder invloed, door parallele strings.
Ik heb 4 strings op 1 mppt ingang op noord.

Maar niet meer te verkrijgen, enkel via markplaats 2e hands.

Ik probeer nu ook al rekening te houden met de afschafffing van salderen.
Zoveel mogelijk je verbruik daarop af te stemmen.
Ik warm nu al een 450 ltr buffer vat op, met overtollige zonne energie (dus wat over is. voordat het teruggeleverd wordt).
Aton power to heat.

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2021 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdhughes
Besloten om offerte 1 te laten vallen. Hoewel het de scherpste prijs is, heb ik geen goed gevoel over het (onbekend) merk zonnepaneel en of die er over 5 of 10 jaar nog wel zijn.

De overige 2 offertes laten aanpassen, die zien er nu zo uit:

Offerte 2
  • 2970 wp - 9 x 330 wp (AEG AS-M1202B)
  • Degradatie per jaar: 0,7%
  • SolarEdge SE2200H
  • P404 optimizers
  • Garantie panelen: 20 j.
  • Garantie installatie: 10 j.
  • 3900 ex btw (1,31 euro / wp)
Offerte 3
  • 3330 wp - 9 x 370 wp (REC 370 AA Black)
  • Degradatie per jaar: 0,25%
  • SolarEdge SE3000H
  • P404 optimizers
  • Garantie panelen: 25 j.
  • Garantie installatie: 10j.
  • Garantie na 25 j. nog > 90% vermogen
  • 4829 ex btw (1,45 euro / wp)
Ik heb nog niet iemand gevonden die die Jinko's wil leggen.

Beide offertes zijn inclusief een BTW service, wat gek genoeg weinig oplevert als ik het zelf zou doen (offerte 3 zou zelfs duurder worden 🤔)

Offerte 3 is onder voorbehoud dat er 3 stuks onder mijn dakkapel passen. Het paneel is 1721mm lang, en er is 5220mm aan ruimte, dus 5,7cm speling. Dit zouden ze bij de schouw pas definitief kunnen vaststellen. Als alternatief zouden hier (op mijn verzoek) 3 stuks 325wp panelen van S-Energy geplaatst kunnen worden die zeker zouden moeten passen.

De hogere prijs van 3 staat natuurlijk wat tegen, maar daar staat wel een hoger vermogen en lagere degradatie tegenover, en mogelijk valt er nog een beetje van de prijs af te praten. Maar mocht dat 9e paneel niet passen, dan zit ik dus met een mix. Voor zover ik kan vinden zou dat met de SolarEdge optimizers moeten kunnen, maar ik kan geen praktijkvoorbeelden hiervan vinden. Weten jullie of dit inderdaad goed kan zonder nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdhughes
Je hebt me aan het twijfelen gebracht :) Maar stel dat ik het later zou willen uitbreiden aan de noordkant, gaat dat wel lukken met zo'n SolarEdge systeem? Of kan ik dan eigenlijk beter voor micro omvormers gaan? Ik heb laatste dagen veel gelezen over optimizers vs micro omvormers maar kan niet echt een doorslaggevend argument om voor het een of het ander te kiezen, behalve de uitbreidbaarheid dan. De installateurs komen eigenlijk zelf met optimizers en hebben micro omvormers niet eens voorgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@cdhughes Degradatie van die 'AEG' panelen is zelfs bovengemiddeld... AEG maakt ze niet; heeft slechts haar naam in licentie :|

De REC zijn heel duur, maar ook een fractie beter... is het het geld waard... twijfel.

Wel goed dat beide opties nu p404 optimizers gebruiken!

Wat betreft uitbreiding op noord, De voorgestelde omvormers zijn 'keurig' bemeten op de te installeren panelen.
Bijplaatsen zou tot op zeker hoogte kunnen, maar waarschijnlijk niet nog eens 8.

Potentieel zelfde legplan?

Nu nadenken over Noord, de installateur zal voor het leggen weinig extra berekenen, en prijsverschil naar zwaardere omvormer is beperkt. Dus voornamelijk kosten van panelen en optimizers extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdhughes
Ronald schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:01:
@cdhughes Degradatie van die 'AEG' panelen is zelfs bovengemiddeld... AEG maakt ze niet; heeft slechts haar naam in licentie :|

De REC zijn heel duur, maar ook een fractie beter... is het het geld waard... twijfel.
Klopt, ben er nog niet over uit.
Wat betreft uitbreiding op noord, De voorgestelde omvormers zijn 'keurig' bemeten op de te installeren panelen.
Bijplaatsen zou tot op zeker hoogte kunnen, maar waarschijnlijk niet nog eens 8.
En micro-omvormers als alternatief voor optimizers?
Potentieel zelfde legplan?

Nu nadenken over Noord, de installateur zal voor het leggen weinig extra berekenen, en prijsverschil naar zwaardere omvormer is beperkt. Dus voornamelijk kosten van panelen en optimizers extra.
Als ik het er nu bij zou doen, zou ik denk ik max nog 4 of 5 erbij plaatsen, maar of dat de moeite waard is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-05 01:50
Op je dakkapel kan je (met windkappen) ook prima een paneel kwijt.

4 dakpannen onder dakkapel: Qcells/ LG past ook (oude formaat maar niet de halfcel LG panelen)

Ook belangrijk als het over Chinese panelen gaat, iets met genocide, dwangarbeid & slavernij: https://www.msn.com/nl-nl...wangarbeiders/ar-BB1fqhIP

https://www.google.nl/amp...oute-chinese-panelen.html

https://www.change.inc/en...epanelen-garanderen-36145

[ Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 01-06-2021 17:05 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdhughes
Op je dakkapel kan je (met windkappen) ook prima een paneel kwijt.
Thx voor de suggestie, maar men is bang dat dit voor lekkage kan gaan zorgen.
4 dakpannen onder dakkapel: Qcells/ LG past ook (oude formaat maar niet de halfcel LG panelen)
Ik ga liever voor een halfcel paneel vanwege de schaduwvorming. Die QCells zouden wellicht een optie zijn idd, al vind ik ze wel minder mooie dan all-black panelen.
De leverancier van die AEG panelen verzekert me er van dat hun panelen niet betrokken zijn, maar ja, dat moet je dan maar aannemen.

Een alternatief voor de REC is S-Energy 325wp, geen idee of dat wat is. Degradatie is iets lager met 0,6, maar het vermogen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-05 01:50
cdhughes schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:21:
[...]

Thx voor de suggestie, maar men is bang dat dit voor lekkage kan gaan zorgen.

[...]

Ik ga liever voor een halfcel paneel vanwege de schaduwvorming. Die QCells zouden wellicht een optie zijn idd, al vind ik ze wel minder mooie dan all-black panelen.

[...]

De leverancier van die AEG panelen verzekert me er van dat hun panelen niet betrokken zijn, maar ja, dat moet je dan maar aannemen.

Een alternatief voor de REC is S-Energy 325wp, geen idee of dat wat is. Degradatie is iets lager met 0,6, maar het vermogen ook.
Qcells (halfcel)panelen heb je ook in full black. Zowel 345 als 340 wattpiek (12 of 25jaar fabrieksgarantie) 104x174cm

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/po2f8zYa-QEjQXAfeeKmI3LmV3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sAJsdDWkO9dRJ9AzrjY2GWZ8.png?f=fotoalbum_large

Berekeningen zijn uitgevoerd met 360Wp panelen!

8 ZO geeft 2,76 MWh op een SE2200H
8 ZO geeft 2,78 MWh op een SE3000H
8 ZO + 5 NW geeft 3,94 MWh op een SE3000H
8 ZO + 8 NW geeft 4,48 MWh op een SE3000H
8 ZO + 8 NW geeft 4,49 MWh op een SE3500H

Ik had ingeschat dat de 8 op NW erbij een 3500H nodig zou maken, maar dat lijkt hard mee te vallen. De enige waar je niet verder mee kan is de 2200H, die kan niet voldoende DC aan.

8+5 zij ik niet doen op SolarEdge: Kans op optimizer clipping als de 5 op NW niet erg gelijkwaardig leveren, zelfs met 85V optimizers. Dit wordt min of meer bevestigd door het feit dat alles prima op de 3000H kan.
De dak helften werken vrijwel geheel onafhankelijk van elkaar, en moeten dus elk individueel wel aan SE design eisen voldoen - iets wat SE designer niet verteld aan installateurs en de training amper. Dus met 85V optimizers minimaal 6 per helft, en dan kan je dus net zo goed 8+8 doen.

Prijstechnisch zal er voor 8 op ZO weinig verschil zitten tussen micro omvormers en SolarEdge.
8+8 zou SolarEdge goedkoper moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdhughes
Ah top, thx voor het uitwerken! Ik denk dat 16 panelen in 1 x me nu wat te veel zijn, maar goed om te weten dat ik met een SE3000 later dan nog kan uitbreiden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
cdhughes schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:40:
Ah top, thx voor het uitwerken! Ik denk dat 16 panelen in 1 x me nu wat te veel zijn, maar goed om te weten dat ik met een SE3000 later dan nog kan uitbreiden!
Ik ken natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar zet de optie wel nu uit bij installateurs. Nu doen is verre van het dubbele qua kosten. Later... Scheelt het alleen de omvormer (SE3000H is een ruime €700)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdhughes
Inmiddels een jaar later ben ik nu klaar om dit door te zetten (ivm onderhoud dat ik eerst aan de dakkapel wilde laten doen). Het worden de (inmiddels veel duurdere) REC Alpha Pure 405wp panelen, 8 stuks. Nu blijken de P404 optimizers niet meer leverbaar. Als ik me niet vergis had je deze aangeraden ivm schaduwvorming. Ze willen nu de S440 optimizers plaatsen. Als ik naar de spec sheet kijk is het minimaal aantal panelen daarvan echter 8 (zoals bij de P401), ipv 6. Zijn deze dus voor mij een stap achteruit t.o.v. P404? Is er nog een alternatief? Alvast bedankt.
Ronald schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 14:13:
[...]

SolarEdge staat of valt met een goed ontwerp, en de Optimizers spelen hier een cruciale rol.
Bij systemen met lage aantallen panelen gaat het vaak mis met de p370/p401. Je wilt dus p404/p405/p485/p505 (Ze zijn niet allemaal per definitie geschikt voor alle panelen)

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
S500B is dan de vervanger. P404 was mooi omdat die minder duur was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdhughes
Ronald schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:29:
S500B is dan de vervanger. P404 was mooi omdat die minder duur was.
Ah, thx, ga ik navragen. Ik heb begrepen dat de P505 ook nog een mogelijkheid is, die heeft zo te zien ook een minimum van 6. Is dat ook een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdhughes
Hij belt me net terug en komt inderdaad ook met de S500B als alternatief, dus dan wordt dat hem, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
S series heeft iets met veiligheids features, niks mis mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdhughes
Ronald schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:10:
S series heeft iets met veiligheids features, niks mis mee
Ok, prima. Meerprijs t.o.v. De 401 is 15,- per optimizer dus dat is te overzien.

Maar is het zo dat de panelen nu echt pas gaan leveren als er minimaal 6 panelen in de zon staan en daaronder niks of is het ook weer niet zo zwart/wit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Zeker niet. Systeem start als er genoeg optimizers wakker zijn om de string spanning te maken. Met s500b is dat 5 op fase omvormer.

Met meer panelen is vervolgens ook schaduw management mogelijk zonder productie beperking. Details in start post SolarEdge topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:07
Welke tool heb je gebruikt om bovenstaande afbeelding te krijgen? Ziet er echt enorm handig uit!

Edit: Heb het al gevonden, het is de solar edge designer tool

[ Voor 7% gewijzigd door Wiebeltje op 17-06-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdhughes
@Ronald Offerte is getekend, bedankt voor je tips! Nog een laatste vraag :) Ik zat nog eens naar het dak te kijken en zag toch dat er nog een 9e paneel bij zou kunnen (1tje in portrait naast de 2 onder de dakkapel, landscape zou niet passen). De verkoper/installateur zegt dat ik dan op de 3500H uitkom. De SolarEdge Designer raadt bij mij echter nog steeds de 3000H aan (als ik het tenminste goed ingevuld heb allemaal...) Met 9 panelen zit ik totaal op 3645 WP, dan zou ik met een 3000H 21,5% overdimensioneren. Welke zou jij hier aanraden?

[ Voor 7% gewijzigd door cdhughes op 04-07-2022 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@cdhughes technisch weinig nadeel aan. Op moment is het ook een beetje wat er leverbaar is...

Pagina: 1