Hoi tweakers,
Ik wil graag zonnepanelen laten plaatsen en zoek even wat advies. Ik heb al een aantal offertes liggen en doe ook mee aan een collectief. Ik heb daarom een aardig idee van het gewenste legplan, maar zit nog met een paar vragen en twijfel voor welke offerte ik het beste kan gaan.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NE6uemsgkvfrXz41dsKG7Xd6.jpg?f=user_large)
Het dak vanuit de achtertuin:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ElkwyCu3mCp88tklDalJphfo.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q02h2F5YcvRn9mLiJXQSzjNk.jpg?f=user_large)
Twee aanbieders wilden bij mij geen panelen onder de dakkapel plaatsen vanwege veiligheidsnormen, er zou te weinig ruimte zijn, terwijl 3 andere aanbieders (waarvan 1 zelfs bij mij is langs geweest) hier geen probleem mee lijken te hebben. Ook hebben 2 buren van mij daar ook gewoon panelen liggen. Als er onder de dakkapel geen panelen kunnen, is het voor mij eigenlijk niet interessant meer.
Ik wil graag zonnepanelen laten plaatsen en zoek even wat advies. Ik heb al een aantal offertes liggen en doe ook mee aan een collectief. Ik heb daarom een aardig idee van het gewenste legplan, maar zit nog met een paar vragen en twijfel voor welke offerte ik het beste kan gaan.
Foto's
Van boven met gewenste legplan (niet op schaal).:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NE6uemsgkvfrXz41dsKG7Xd6.jpg?f=user_large)
Het dak vanuit de achtertuin:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ElkwyCu3mCp88tklDalJphfo.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Ik heb op het schuine dak plek boven de dakkapel en onder de dakkapel.- Breedte van het schuine dak onder de dakkapel: 5,22m.
- Breedte van het schuine dak boven de dakkapel: ~4,50m.
- Afstand dakkapel tot dakgoot: 1,33m.
- Breedte van het platte dak: 5,10m.
- Diepte ~2,20m.
Voorbeeld bij de buren
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q02h2F5YcvRn9mLiJXQSzjNk.jpg?f=user_large)
Schaduw
Omdat mijn woning geschakeld staat met de buren, ligt een groot deel van het dak 's ochtends in de schaduw. Dit trekt in de loop van de ochtend weg en is vanaf een uur of 11 zo goed als schaduw vrij. In de loop van de middag ontstaat er boven op het dak, boven de dakkapel door de schoorsteen ook wat schaduw. Ik ben daarom door iedereen aangeraden om optimizers te nemen.Jaarverbruik
Ik verbruik rond de 4000kwh per jaar.Reeds verkregen offertes
Offerte 1 (Collectief)- 2925 wp - 9 x 325 wp (Ulica Solar UL-325M-120)
- SolarEdge 2200H SA
- P404 SolarEdge optimizers
- Garantie panelen: 12 j.
- Garantie volledig systeem: 10j.
- 3449 ex btw (1,18 euro / wp)
- 2960 wp - 8 x 370 wp (AEG AS-M1202B)
- SolarEdge 3000H
- P401 optimizers
- Garantie panelen: 20 j.
- Garantie installatie: 1 j. (voor zover ik kan zien)
- 4100 ex btw (1,39 euro / wp)
- 2960 wp - 8 x 370 wp (REC 370 AA Black)
- SolarEdge SE 3500H
- 8 (onbekende) optimizers
- Garantie panelen: 25 j.
- Garantie installatie: 10j.
- Garantie na 25 j. nog > 90% vermogen
- 4612 ex btw (1,59 euro / wp)
Twee aanbieders wilden bij mij geen panelen onder de dakkapel plaatsen vanwege veiligheidsnormen, er zou te weinig ruimte zijn, terwijl 3 andere aanbieders (waarvan 1 zelfs bij mij is langs geweest) hier geen probleem mee lijken te hebben. Ook hebben 2 buren van mij daar ook gewoon panelen liggen. Als er onder de dakkapel geen panelen kunnen, is het voor mij eigenlijk niet interessant meer.
- Ik ben erg benieuwd wat jullie vinden van het legplan en de offertes, gewoon met het collectief meegaan of toch wat meer betalen voor een beter merk?
- Ondanks de bijna identieke hoeveelheid wattpiek, staan er 3 verschillende omvormers in de offertes: SE2200H, SE3000H, SE3500H, wat is wijsheid?
- Is het echt af te raden panelen onder de dakkapel te leggen?
- Volgens de buren hebben schilders moeite met het schilderen van de dakkapel als er panelen onder liggen, iemand daar ervaring mee?