Verloopstekker e14 naar gu10 werkt niet (Philips Hue)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diatonic
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-05 18:50
Na best wel wat Googlewerk gooi ik mijn elektrotechnische onnozelheid maar in de groep:

Ik heb een leuk retro tafellampje (spot) met een e14 fitting. Nu kocht ik een verloopstekker zodat ik er een gu10 spot van Philips in zou kunnen steken. Ik had er een over, en de e14 kaars van Philips zelf zou teveel uitsteken (wat zijn die dingen lang joh).

Het werkt alleen niet. Ik snap dat niet helemaal. Mijn lampje is niet meer dan een oude armatuur met fitting, schakelaar en draad. Geen transformator of dimmer zover ik kan zien. Bij de Hue lampen zitten deze ingebouwd, begreep ik. En een e14 en gu10 fitting, zitten die niet beiden gewoon rechtstreeks op de 'draad', als het ware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Kun je het verloopje testen in een ander armatuur met e14? Doet je armatuur het wel als je er direct een e14 indraait?

Heb je de schakelaar van de lamp wel op ‘aan’ staan? :+

GU10 zit idd. ‘gewoon’ op de schakeldraad en nul aangesloten.

[ Voor 14% gewijzigd door Ethiron op 13-05-2021 02:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diatonic
Goede vragen, gezien dit soort basale vergissingen altijd op de loer liggen. :)

Ja, de schakelaar aan en uit gedaan. Het werkt wel als ik het in een andere lamp doe! Een met dimmer (die het dan niet doet natuurlijk)

Het zit dus in het armatuur zelf, lijkt me? Wat zou dat nou kunnen zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToolBee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 18:01

ToolBee

Audiofiel met soldeerbout

Persoonlijk houdt ik niet van "adapters" terwijl je iets met de goede onderdelen wel gewoon passend kunt installeren, maar goed...

Als ik het goed begrijp is die adaper aan 1 zijde voorzien van schroefdraad en een 2 GU10 gaatjes aan de andere kant. (?)

Het kan zijn dat de draadkant niet diep genoeg in de fitting zit en het midden contactpunt geen contact maakt.

Ik ga er vanuit dat je weet dat GU10 een slagje om moet en vast klikt.

Doormeten van de adapter is wellicht het overwegen waard.

Gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dat tafellampje zit waarschijnlijk gewoon met een een 'Euro-Stekker' aangesloten op een normaal (NL) WCD? Kun je dan niet beter gewoon een smart-stekker in de WCD steken en de huidige E14 lamp, welke schijnbaar wél past, gaan bedienen in plaats van een conversie naar GU10 via een adapter te overwegen?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@Will_M E14 schijnt te groot te zijn voor het armatuur dat hij wil gebruiken (lamp steekt uit).

@Diatonic wat ik nog mis: werkt een e14 zonder verloop wel in je armatuur? Je zou inderdaad nog kunnen denken dat de fitting van het armatuur geen goed contact maakt met het lampje/verloopje dat je erin draait. Misschien met een stukje aluminiumfolie paar keer dubbelvouwen en op de bodem van de fitting leggen om te trouble shooten (geen permanente oplossing natuurlijk). Zeker als het een cheapo ali-expres verloopje is dan is bijv. de pasvorm lang niet altijd perfect.

Of dat een van de draden in het armatuur niet meer goed vast zit aan de fitting. Kan het armatuur gedemonteerd worden? Dan zou je dat nog kunnen bekijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Ethiron op 14-05-2021 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:18
Midden contactpunt even drupje water opdoen. Niet te veel, je wil geen druppels. Dan in de fitting draaien en er weer uit draaien. Vervolgens met een stukje wc papier oid kijken of het water contact heeft gemaakt.

Stekker eruit voor bovenstaande :-)

Edit:
Foto van fitting armatuur en adapter zou ook helpen voor het meedenken.

[ Voor 13% gewijzigd door FireAge op 14-05-2021 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:34
Je hebt een E14 met extra kleine spiraal lamp nodig, mocht je het zonder verloopje willen doen. (Deze zijn gewoon te koop, wees niet bang)

Voor rest:
Werkt een E14 lamp erin?
Werkt verloop in andere E14 fitting?
Werkt GU10 lamp in andere GU10 fitting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:42
Diatonic schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 22:25:
Na best wel wat Googlewerk gooi ik mijn elektrotechnische onnozelheid maar in de groep:

Ik heb een leuk retro tafellampje (spot) met een e14 fitting. Nu kocht ik een verloopstekker zodat ik er een gu10 spot van Philips in zou kunnen steken. Ik had er een over, en de e14 kaars van Philips zelf zou teveel uitsteken (wat zijn die dingen lang joh).

Het werkt alleen niet. Ik snap dat niet helemaal. Mijn lampje is niet meer dan een oude armatuur met fitting, schakelaar en draad. Geen transformator of dimmer zover ik kan zien. Bij de Hue lampen zitten deze ingebouwd, begreep ik. En een e14 en gu10 fitting, zitten die niet beiden gewoon rechtstreeks op de 'draad', als het ware?
Ik heb hetzelfde gehad met een adapter die ik gekocht had om eenvoudig GU10 spots te pairen met m'n hub. Bij mij bleek de fitting van het armatuur te hoog/lang voor de adapter, waardoor de adapter simpelweg de onderkant niet raakt als hij er in gedraaid wordt.

Ik heb met een hobbymes een randje van het plastic van het armatuur eraf gehaald totdat het wel goed zat.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Adaptertje lijkt gewoon geen (goed) contact te maken in de fitting inderdaad. e14 en gu10 zijn niet heel erg spannend. Als het lampje niet brandt heb je ergens een onderbreking in je circuit (of een kapot lampje natuurlijk).

Vaak maakt het contactpunt onderaan de e14 contact met een verend stukje metaal. Als het contactpunt van je e14 lampje wat "dieper" komt dan die van je adapter, is dat waarschijnlijk je probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolBee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 18:01

ToolBee

Audiofiel met soldeerbout

Ter aanvulling op BazzH hieronder:

Je kunt ook een drupje soldeertin op het middencontact van de adapter doen.
Of 2 als je meer moet overbruggen.

Uiteraard geen sluiting maken met de schroefdraad. ;)

Gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diatonic
Toffe suggesties allemaal! Ja, goed ingedraaid, een euro-stekker, een adapter van 5 euro van de lokale DHZ, en een e14 werkt goed. Een slimme stekker of kleinere bulb is een goed idee, maar ik wil wel echt een Hue in kleur hebben. Voor de sfeer, maar ook omdat Sync me behoorlijk bevalt (ondanks de lag).

Ik denk dat ik het probleem gevonden heb. De fittingen zijn weliswaar even lang, maar de verloop is niet hetzelfde: het lijkt erop dat het lampje er hierdoor iets verder in kan.

Ik stap echter af van dit plan. Zoals je ziet wordt alles ook met de adapter te lang en te lelijk. De gu10 zou alleen de onderkant van de kap verlichten. Hij moet er dieper inkomen voor een normale lichtbundel. Nu ik weet dat het gewoon aan de draad kan, laat ik maar eens de stoute schoenen aantrekken en een gu10-fitting installeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0dc79aG9A8xbsg6_pHApV6Yjho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mn4RrMEHgq7SqXCNbUP1jyz6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CW819JJiCb7VCbJ3oT3PkkdRefE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7KptWgyYZlZgdqwHdzJQ73b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E29iJO-ftn_UdR-MjJ_gHU11y9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PzyTKcbTBNVgRFjC0xacN5Ak.jpg?f=fotoalbum_large

Dat roept echter wel een nieuwe vraag bij me op: hoe bevestig ik zo'n losse fitting in dat ringetje? Ik kan niet echt losse gu10-fittingen die je kunt vastschroeven zoals deze e14-socket.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeOf4jtXrQ_tWNhDIsBWoZbUTnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Dei8iZEr581KevBBzDb8ObJ.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1