Voorinfo;
Systeem gebouwd voor een klant, met MSI RTX 3060 Gaming X 12G, nu 2 mnd geleden.
Klant belde op, geen beeld/signaal meer na/bij opstarten, met andere woorden monitor bleef zwart, geen opstart logo of post te zien.
Fans draaien en verlichting werkt wel.
Voedingskabels eruit, weer erin, hielp niet, klant komt met de kaart bij mij, ik zet hem in een testsysteempje, inderdaad geen beeld, fans draaien en verlichting werkt wel gewoon.
In pcie slot 2 zet ik een andere videokaart, en sluit die aan, (via HDMI,) beeld, via cpu'z kijk ik, ja hij geeft de 3060 aan, oké, geen probleem te zien.
Ik haal de HDMI kabel eruit en steek hem weer in de 3060, en ineens beeld 😃, ook alle 3 de displayport aansluitingen werken.
MSI kombuster getest, alles goed 👍
Klant neemt kaart weer mee, sluit hem thuis weer aan, weer eerst geen signaal, pc uit, weer aan, dan wel weer beeld en alles werkt.
Nu is mijn vraag, hoe kan dat ?
Is er toch iets mis met de kaart ?
Firmware error/storing ?
Stroomvoorziening probleem ? (Aan de gebruikte voedingen ligt het niet)
Iemand die hier meer van weet of ervaring mee heeft ?
Ik vind het erg vreemd,
eerst geen signaal dan ineens wel terwijl de kaart gewoon goed in het slot zit, stroomkabels goed aangesloten, geen los contact met het pcie slot, geen kabelbreuk.
Het klant en test systeem zijn AMD, B550 en B450 moederborden.
Systeem gebouwd voor een klant, met MSI RTX 3060 Gaming X 12G, nu 2 mnd geleden.
Klant belde op, geen beeld/signaal meer na/bij opstarten, met andere woorden monitor bleef zwart, geen opstart logo of post te zien.
Fans draaien en verlichting werkt wel.
Voedingskabels eruit, weer erin, hielp niet, klant komt met de kaart bij mij, ik zet hem in een testsysteempje, inderdaad geen beeld, fans draaien en verlichting werkt wel gewoon.
In pcie slot 2 zet ik een andere videokaart, en sluit die aan, (via HDMI,) beeld, via cpu'z kijk ik, ja hij geeft de 3060 aan, oké, geen probleem te zien.
Ik haal de HDMI kabel eruit en steek hem weer in de 3060, en ineens beeld 😃, ook alle 3 de displayport aansluitingen werken.
MSI kombuster getest, alles goed 👍
Klant neemt kaart weer mee, sluit hem thuis weer aan, weer eerst geen signaal, pc uit, weer aan, dan wel weer beeld en alles werkt.
Nu is mijn vraag, hoe kan dat ?
Is er toch iets mis met de kaart ?
Firmware error/storing ?
Stroomvoorziening probleem ? (Aan de gebruikte voedingen ligt het niet)
Iemand die hier meer van weet of ervaring mee heeft ?
Ik vind het erg vreemd,

Het klant en test systeem zijn AMD, B550 en B450 moederborden.
"If you must break the law, do it to seize power: in all other cases observe it" ~ Julius Caesar