Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetGirl88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-07-2023
Ik ben gastouder op ZZP basis, dat wil zeggen dat ik als ondernemer word gezien door de belastingdienst en dus gebruik kan maken van alle kortingen, vrijstellingen etc. Dit bevalt al jaren onwijs goed want naast het feit dat ik het eigen baas zijn erg prettig vind werken, houd ik er ook een fijn inkomen aan over!

Mijn partner werkt 32-36 uur voor een baas en heeft een prima inkomen dus ik hoef als gastouder niet heel veel bij te verdienen om alles prive te kunnen betalen. Ik heb een vast bedrag per maand wat ik overboek naar onze prive rekening en de rest gaat naar de zakelijke spaarrekening van mijn bedrijf. Dit gebruik ik oa voor bedrijfskosten, investeringen of ik boek in vakanties gewoon wat extra geld over naar onze prive rekening voor uitjes of andere prive uitgaves.
Ook is dit een buffer voor ziekte en betaal ik de premie zorgverzekeringswet bij de aangifte inkomstenbelasting.

Ik ben benieuwd wie hier nog meer gastouder en zelfstandig ondernemer is en wat je ongeveer per maand verdient!

Wat is je uurtarief?

€6,20 bruto per kind per uur

Hoeveel dagen/uren per week werk je?

4 dagen per week van 07:30-18:00

Hoeveel kinderen vang je per dag op?

Max 4 kinderen

Wat verdien je per maand?

Afhankelijk van vakanties en feestdagen (gesloten = geen inkomsten) gemiddeld 2500-3200 bruto per maand

Wat moet je gemiddeld bij de aangifte inkomstenbelasting betalen of misschien ontvang je terug?

Jaarlijks een paar honderd euro premie ZVW

[ Voor 61% gewijzigd door GadgetGirl88 op 14-05-2021 08:13 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Waarom vul je zelf de antwoorden op je vragen niet eerst in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Navi schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:43:
Waarom vul je zelf de antwoorden op je vragen niet eerst in?
Goede vraag, ik was bezig met aanpassen maar niet afgemaakt zie ik. Ben je benieuwd? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-05 13:07
Nou, meestal begint de TS

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:22
De Zorgverzekeringswet premie bedraagt toch iets van 6 % over je belastbare winst, hoe kan je dan slechts een paar honderd euro betalen bij een jaaromzet van 30.000 euro minimaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:01
Zvw is mi te laag €125-150 per maand ie een reeler bedrag (5,75%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik ben in hetzelfde werkveld werkzaam in loondienst, even ter vergelijk:

Ik werk als pedagogisch medewerker op een kinderdagverblijf, en verdien voor gemiddeld 25 uur per week ongeveer 2000 euro bruto, plus 8% vakantiegeld. Groepsgrootte 5 tot 8, afhankelijk van de leeftijd. Binnen het pedagogisch kader van het kdv ook veel vrijheid, ik draai de groep alleen en mag zelf invulling geven aan de dag. Voor mij geldt uiteraard: gesloten/vakantie = wel inkomsten. Tijdens de 'lockdowns' heb ik mijn salaris keurig gekregen.
Jaarlijks krijg ik gemiddeld een paar honderd euro terug na belastingaangifte (deze week binnen gekregen trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Termi schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:57:
De Zorgverzekeringswet premie bedraagt toch iets van 6 % over je belastbare winst, hoe kan je dan slechts een paar honderd euro betalen bij een jaaromzet van 30.000 euro minimaal?
Als ZZP-er heb je te maken met allerlei kortingen en bedrijfskosten waardoor het verzamelinkomen aanzienlijk daalt. En het heeft natuurlijk alles te maken met je partner, of je huurt of koopt etc.
De ondernemersaftrek is bijvoorbeeld al €7030, ik heb vorig jaar bijvoorbeeld 23.000 als winst uit onderneming gemaakt, maar mijn belastbare inkomen kwam uit op ca €13.000. Ik betaalde 746 euro premie ZVW, dus die 6% klopt.

[ Voor 19% gewijzigd door GadgetGirl88 op 14-05-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
zacht schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:00:
Ik ben in hetzelfde werkveld werkzaam in loondienst, even ter vergelijk:

Ik werk als pedagogisch medewerker op een kinderdagverblijf, en verdien voor gemiddeld 25 uur per week ongeveer 2000 euro bruto, plus 8% vakantiegeld. Groepsgrootte 5 tot 8, afhankelijk van de leeftijd. Binnen het pedagogisch kader van het kdv ook veel vrijheid, ik draai de groep alleen en mag zelf invulling geven aan de dag. Voor mij geldt uiteraard: gesloten/vakantie = wel inkomsten. Tijdens de 'lockdowns' heb ik mijn salaris keurig gekregen.
Jaarlijks krijg ik gemiddeld een paar honderd euro terug na belastingaangifte (deze week binnen gekregen trouwens).
Wat houd je er netto aan over? 1600?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
GadgetGirl88 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:12:
[...]

Wat houd je er netto aan over? 1600?
17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
OK! Ik overweeg ook regelmatig weer in loondienst te gaan hoor, maar dan zou ik er wel aanzienlijk op achteruit gaan: netto minder verdienen, zelf kosten voor kinderopvang voor mijn eigen kinderen gaan betalen, evt auto gebruik etc.

Nu houd ik netto meer over maar ik bouw geen pensioen op en heb geen inkomsten als ik vakantie heb of om andere redenen gesloten ben. Ik ben het al jaren gewend, pensioenopbouw ook niet nodig aangezien we hebben laten kijken naar onze opbouw en deze is prima, maar toch denk ik er wel eens aan hoe fijn het voelt via een werkgever. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:18
Mijn vrouw was ook gastouder.
Zelfde constructie en idd een goede 2200-2500 netto de maand na de vaste kosten.
Ookal kreeg ze die bij de belastingaangifte (mede door mijn loon en alle aftrekposten) weer grotendeels terug.

Maar effectief was het uurloon gemiddeld maar mager. Zelden volle bezetting (vaak beginnen met 1 wat later een 2e en 3e erbij. Sommige wat langer etc.).
De uren per week zaten vaak aan 50 tot 60 door de lange tijden.
Effectief zou ze met de zelfde uren tegen minimumloon het zelfde verdienen, maar dan wel betaald bij ziekte en vakantie en pernsioenopbouw.
(Uurprijs lag overigens ook lager dan bij TS)

Ze is vorig jaar mei gestopt.
Het lage uurloon in vergelijking met de gemaakte uren, alle regels die er gelden met alle beperkingen voor thuis en uiteindelijk de combinatie met het hele verplicht sluiten wel doorbetaald krijgen gedoe (en vooral het gezeik wat er van kwam) was de druppel om te stoppen.

Het heeft zeker zijn voordelen, maar er zitten ook veel nadelen aan.

Nu weliswaar wat minder inkomen, maar des te meer tijd en ontspanning (en veel minder gedoe).

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

GadgetGirl88 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:24:
[...]

OK! Ik overweeg ook regelmatig weer in loondienst te gaan hoor, maar dan zou ik er wel aanzienlijk op achteruit gaan: netto minder verdienen, zelf kosten voor kinderopvang voor mijn eigen kinderen gaan betalen, evt auto gebruik etc.

Nu houd ik netto meer over maar ik bouw geen pensioen op en heb geen inkomsten als ik vakantie heb of om andere redenen gesloten ben. Ik ben het al jaren gewend, pensioenopbouw ook niet nodig aangezien we hebben laten kijken naar onze opbouw en deze is prima, maar toch denk ik er wel eens aan hoe fijn het voelt via een werkgever. :)
25 uur vs 42 uur is wel een flink verschil natuurlijk. Dan nog pensioenopbouw en doorbetaling bij ziekte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Anoniem: 677216 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:56:
[...]

25 uur vs 42 uur is wel een flink verschil natuurlijk. Dan nog pensioenopbouw en doorbetaling bij ziekte...
Deeltijd werken in de kinderopvang is financieel gunstig.
Pensioenopbouw was ik nog vergeten, verder nog eventuele WW (en in de kinderopvang ook nog PAWW), en een eindejaarsuitkering (al is dat niet heel veel).
En dan nog wat @Morelleth hier boven treffend gedoe noemt. Ik trek letterlijk en figuurlijk de deur achter me dicht als ik naar huis ga. Geen gedoe met administratie, geen acquisitie, niet achter onbetaalde rekeningen aan hoeven te gaan, geen gedoe met verantwoording aan de GGD afleggen etc.
Elk nadeel heeft zijn voordeel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 17:11
@GadgetGirl88 Je werkt dus 42 uur per week, plus je indirecte uren (bedden verschonen, administratie, you name it). Half uur per dag is niet irreëel, dus ik reken met een 44-urige werkweek.
Reken ik 42 uur * 4 kinderen * 45 weken per jaar dan kom ik op een maximale bruto omzet van € 46872,- per jaar.
Deel ik dat door 12,96 (om de vergelijking met loondienst en dus ten minste vakantiegeld te maken) dan komt dat op een omzet van € 3616,- per maand uit.

Daar gaan ook kosten vanaf neem ik aan: je wasmachine draait extra, je geeft de kinderen te eten en te drinken, speelgoed, luiers (verschilt per gastouder) etc. Laten we het afronden op € 3500,- per maand. Je wil 10% reserveren voor mindere tijden, dus € 3150,- wordt je maximale salaris.

Ik weet niet hoe het bij jou thuis is, maar toen mijn vrouw gastouder was, hadden we effectief 1 slaapkamer ingeleverd voor de gastkinderen (terwijl we ook ruimte inleverden in onze eigen slaapkamer). Ook voelde ik als partner zo de beperkingen: al voor ik naar mijn werk vertrok kwamen de eerste ouders met kinderen en als ik thuiskwam had ik ook rekening te houden met kinderen en hun ouders. Zomaar op de bank ploffen was er niet bij.

Pak je dan een 44 urige werkweek met € 3150 salaris en reken ik dat om naar de genoemde 25 urige werkweek in loondienst wat hierboven genoemd werd, dan houd je nog geen 1800 euro over. Maixmaal. Bruto. Zonder AOV, zonder pensioen, zonder WW en met een woning en gezin die ook inleveren.

Voor het geld moet je geen gastouder worden. Je doet het omdat je er meerwaarde in ziet zodat je bijvoorbeeld je eigen kinderen niet naar de opvang hoeft te brengen ofzo, of omdat je het gewoon leuk vind. Inkomenstechnisch kun je veel beter als PM'er aan het werk in een kinderdagverblijf.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:33
23k winst uit onderneming is netto denk ik ? Dat is 1916 netto per maand. Als je nagaat dat je dan geen pensioen op bouwt, je nog moet verzekeren (in loondienst heb je de WIA maar jij niet), ziektewet en natuurlijk je boekhouding moet doen. Daarentegen kan je wel kosten zakelijk boeken. Ligt het aan mij maar is dat niet erg krap? Ik heb t idee dat je in loondienst beter af bent..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Tjolk schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:04:
@GadgetGirl88 Je werkt dus 42 uur per week, plus je indirecte uren (bedden verschonen, administratie, you name it). Half uur per dag is niet irreëel, dus ik reken met een 44-urige werkweek.
Reken ik 42 uur * 4 kinderen * 45 weken per jaar dan kom ik op een maximale bruto omzet van € 46872,- per jaar.
Deel ik dat door 12,96 (om de vergelijking met loondienst en dus ten minste vakantiegeld te maken) dan komt dat op een omzet van € 3616,- per maand uit.

Daar gaan ook kosten vanaf neem ik aan: je wasmachine draait extra, je geeft de kinderen te eten en te drinken, speelgoed, luiers (verschilt per gastouder) etc. Laten we het afronden op € 3500,- per maand. Je wil 10% reserveren voor mindere tijden, dus € 3150,- wordt je maximale salaris.

Ik weet niet hoe het bij jou thuis is, maar toen mijn vrouw gastouder was, hadden we effectief 1 slaapkamer ingeleverd voor de gastkinderen (terwijl we ook ruimte inleverden in onze eigen slaapkamer). Ook voelde ik als partner zo de beperkingen: al voor ik naar mijn werk vertrok kwamen de eerste ouders met kinderen en als ik thuiskwam had ik ook rekening te houden met kinderen en hun ouders. Zomaar op de bank ploffen was er niet bij.

Pak je dan een 44 urige werkweek met € 3150 salaris en reken ik dat om naar de genoemde 25 urige werkweek in loondienst wat hierboven genoemd werd, dan houd je nog geen 1800 euro over. Maixmaal. Bruto. Zonder AOV, zonder pensioen, zonder WW en met een woning en gezin die ook inleveren.

Voor het geld moet je geen gastouder worden. Je doet het omdat je er meerwaarde in ziet zodat je bijvoorbeeld je eigen kinderen niet naar de opvang hoeft te brengen ofzo, of omdat je het gewoon leuk vind. Inkomenstechnisch kun je veel beter als PM'er aan het werk in een kinderdagverblijf.
toon volledige bericht
Deels herkenbaar, mijn situatie is niet helemaal zoals jij schetst. Mijn man is op dezelfde dagen aan het werk als ik, en hij vertrekt om 07:30, wanneer ik open ga. Hij komt thuis rond 17:00-17:30, op een enkeling na zijn de meesten al naar huis, los daarvan stoort hij zich niet aan de kinderen. De slaapkamer moet ik inderdaad "reserveren" maar dit kamertje was sowieso niet in gebruik dus deze missen we dan ook niet. Verder vind ik nog steeds dat ik ruim geld verdien en overhou, ik hoef niet alle potjes te vullen voor later aangezien we met de baan van mijn man al voldoende pensioen opbouwen en wanneer ik zonder werk kom te zitten kan dit ook gewoon. Vakantiegeld reserveer ik ook niet, het vakantiegeld van mijn man is tevens meer dan genoeg om op vakantie te gaan, als we dat al doen.
Kortom: ik zie mijn situatie wel iets rooskleuriger dan jij beschrijft maar in grote lijnen klopt het zeker wat je zegt. Ik vind het werken voor een baas financiëel aantrekkelijker ivm risico's en gedoe, maar ik ben ook wel een type dat graag alleen werkt en mijn eigen visie en beleid uitvoert. Dat kan ik met mijn eigen bedrijf, ik weet niet of ik er aan kan wennen dit weer geheel naar de wensen van een werkgever te gaan doen. En in deze tijd ben ik via een werkgever misschien lang niet zo zeker van een baan als nu, ik doe mijn werk als gastouder al ca 9 jaar en heb nooit gedoe met contracten die niet verlengd worden ;)

[ Voor 3% gewijzigd door GadgetGirl88 op 14-05-2021 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Morelleth schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:44:
Mijn vrouw was ook gastouder.
Zelfde constructie en idd een goede 2200-2500 netto de maand na de vaste kosten.
Ookal kreeg ze die bij de belastingaangifte (mede door mijn loon en alle aftrekposten) weer grotendeels terug.

Maar effectief was het uurloon gemiddeld maar mager. Zelden volle bezetting (vaak beginnen met 1 wat later een 2e en 3e erbij. Sommige wat langer etc.).
De uren per week zaten vaak aan 50 tot 60 door de lange tijden.
Effectief zou ze met de zelfde uren tegen minimumloon het zelfde verdienen, maar dan wel betaald bij ziekte en vakantie en pernsioenopbouw.
(Uurprijs lag overigens ook lager dan bij TS)

Ze is vorig jaar mei gestopt.
Het lage uurloon in vergelijking met de gemaakte uren, alle regels die er gelden met alle beperkingen voor thuis en uiteindelijk de combinatie met het hele verplicht sluiten wel doorbetaald krijgen gedoe (en vooral het gezeik wat er van kwam) was de druppel om te stoppen.

Het heeft zeker zijn voordelen, maar er zitten ook veel nadelen aan.

Nu weliswaar wat minder inkomen, maar des te meer tijd en ontspanning (en veel minder gedoe).
toon volledige bericht
Deels herkenbaar, ik heb al 2 jaar een wachtlijst dus bijna altijd volle bak dus daarom loont het wel bij mij. Ik vind het inderdaad een groot nadeel dat je PM-er bent maar ook klaagbak, directeur etc. Alles komt op mij aan, soms is het gewoon lekker dat je klagende ouders door kunt schuiven naar je teamleider of locatiemanager maar helaas, dat ben ik zelf.... _/-\o_

Ik ga dit werk zeker niet oneindig doen maar voor nu geeft het wel de meeste rust icm eigen jonge kinderen. Ik houd de vacatures al wel een tijd in de gaten. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 04-05 12:59
GadgetGirl88 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 20:36:
[...]

Deels herkenbaar, mijn situatie is niet helemaal zoals jij schetst. Mijn man is op dezelfde dagen aan het werk als ik, en hij vertrekt om 07:30, wanneer ik open ga. Hij komt thuis rond 17:00-17:30, op een enkeling na zijn de meesten al naar huis, los daarvan stoort hij zich niet aan de kinderen. De slaapkamer moet ik inderdaad "reserveren" maar dit kamertje was sowieso niet in gebruik dus deze missen we dan ook niet. Verder vind ik nog steeds dat ik ruim geld verdien en overhou, ik hoef niet alle potjes te vullen voor later aangezien we met de baan van mijn man al voldoende pensioen opbouwen en wanneer ik zonder werk kom te zitten kan dit ook gewoon. Vakantiegeld reserveer ik ook niet, het vakantiegeld van mijn man is tevens meer dan genoeg om op vakantie te gaan, als we dat al doen.
Kortom: ik zie mijn situatie wel iets rooskleuriger dan jij beschrijft maar in grote lijnen klopt het zeker wat je zegt. Ik vind het werken voor een baas financiëel aantrekkelijker ivm risico's en gedoe, maar ik ben ook wel een type dat graag alleen werkt en mijn eigen visie en beleid uitvoert. Dat kan ik met mijn eigen bedrijf, ik weet niet of ik er aan kan wennen dit weer geheel naar de wensen van een werkgever te gaan doen. En in deze tijd ben ik via een werkgever misschien lang niet zo zeker van een baan als nu, ik doe mijn werk als gastouder al ca 9 jaar en heb nooit gedoe met contracten die niet verlengd worden ;)
'Wij' bouwen geen pensioen op, jouw man bouwt pensioen op. Natuurlijk geen idee hoe jullie het geregeld hebben binnen de relatie. Mochten jullie uit elkaar gaan, heb je misschien recht op een gedeelte van zijn pensioen, maar het zou ook zomaar kunnen van niet. En dan zit jij met een AOW'tje en heeft hij een mooi pensioen opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Dengra schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 20:54:
[...]

'Wij' bouwen geen pensioen op, jouw man bouwt pensioen op. Natuurlijk geen idee hoe jullie het geregeld hebben binnen de relatie. Mochten jullie uit elkaar gaan, heb je misschien recht op een gedeelte van zijn pensioen, maar het zou ook zomaar kunnen van niet. En dan zit jij met een AOW'tje en heeft hij een mooi pensioen opgebouwd.
Wij zijn getrouwd en hoe debiel het voor velen ook klinkt: tot de dood ons scheidt. Wij hebben dus vertrouwen in het feit dat we hier samen van kunnen en blijven leven. Dus ja, "wij"bouwen pensioen op! ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
GadgetGirl88 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:10:
[...]

Wij zijn getrouwd en hoe debiel het voor velen ook klinkt: tot de dood ons scheidt. Wij hebben dus vertrouwen in het feit dat we hier samen van kunnen en blijven leven. Dus ja, "wij"bouwen pensioen op! ;)
Wat een heerlijk naïeve kijk op de wereld _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
President schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:12:
[...]

Thanks, gelukkig weet ik zelf waar ik sta dus wees vooral niet bezorgd hoor! :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05:13
President schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:12:
[...]

Verfrissender dan jouw cynisme

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Silvos schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 05:57:
[...]

Verfrissender dan jouw cynisme
Lieve Silvia, je bent 33 jaar. TS waarschijnlijk ook gezien de 88 in haar gebruikersnaam. Je kan op deze leeftijd niet zeggen dat je eeuwig bij elkaar blijft, dat is echt naïef. 1 op de 3 verbintenissen loopt op een scheiding uit volgens de statistieken. Laten we de flitshuwelijken weg halen, dan zal het nog zeker 20% zijn. 20% van de mensen die getrouwd zijn net als TS waren ervan overtuigd dat ze nooit uit elkaar zouden gaan, net als TS.. de liefde kan ophouden, TS of haar man kan op een ander verliefd worden (al zal TS niet snel op een collega verliefd kunnen worden).

Nu heeft TS een baan als gastouder en is ze dus naast pensioen ook nog eens afhankelijk van haar huis en omgeving. Als het op een scheiding loopt heeft TS waarschijnlijk niet eens de financiële mogelijkheid om het huis over te nemen .. en dat pensioen dat haar man in de afgelopen 10 jaar heeft opgebouwd is over 40 jaar echt niks waard..

Het zijn allemaal aannames, maar TS zit nu al financieel 'vast' aan haar man. Ze zou, als ze haar man nu zat zou zijn, waarschijnlijk toch nog bij hem blijven omdat ze anders haar werk niet meer kan uitvoeren.

Maakt dat mij uit? Absoluut niet. Maar juist de laatste jaren komt de afhankelijkheid van (meestal) de vrouw in huwelijken steeds meer en meer in het nieuws en hoe slecht die ontwikkeling is.

Het is naïef om een mogelijke ontwikkelingen zoals een scheiding af te doen als 'dat zal mij nooit overkomen'. Het is niet iets wat leidend moet zijn in je denken of relatie, maar wel iets wat je eens in de zoveel jaar zou moeten bespreken met je partner om te zien of er financieel bijgestuurd kan of moet worden voor de toekomst.

PS. mijn vrouw en ik blijven ook altijd bij elkaar :D :+

Maar goed, dit gaat teveel offtopic dus ik ben en blijf hier weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetGirl88
President schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 06:46:
[...]

Lieve Silvia, je bent 33 jaar. TS waarschijnlijk ook gezien de 88 in haar gebruikersnaam. Je kan op deze leeftijd niet zeggen dat je eeuwig bij elkaar blijft, dat is echt naïef. 1 op de 3 verbintenissen loopt op een scheiding uit volgens de statistieken. Laten we de flitshuwelijken weg halen, dan zal het nog zeker 20% zijn. 20% van de mensen die getrouwd zijn net als TS waren ervan overtuigd dat ze nooit uit elkaar zouden gaan, net als TS.. de liefde kan ophouden, TS of haar man kan op een ander verliefd worden (al zal TS niet snel op een collega verliefd kunnen worden).

Nu heeft TS een baan als gastouder en is ze dus naast pensioen ook nog eens afhankelijk van haar huis en omgeving. Als het op een scheiding loopt heeft TS waarschijnlijk niet eens de financiële mogelijkheid om het huis over te nemen .. en dat pensioen dat haar man in de afgelopen 10 jaar heeft opgebouwd is over 40 jaar echt niks waard..

Het zijn allemaal aannames, maar TS zit nu al financieel 'vast' aan haar man. Ze zou, als ze haar man nu zat zou zijn, waarschijnlijk toch nog bij hem blijven omdat ze anders haar werk niet meer kan uitvoeren.

Maakt dat mij uit? Absoluut niet. Maar juist de laatste jaren komt de afhankelijkheid van (meestal) de vrouw in huwelijken steeds meer en meer in het nieuws en hoe slecht die ontwikkeling is.

Het is naïef om een mogelijke ontwikkelingen zoals een scheiding af te doen als 'dat zal mij nooit overkomen'. Het is niet iets wat leidend moet zijn in je denken of relatie, maar wel iets wat je eens in de zoveel jaar zou moeten bespreken met je partner om te zien of er financieel bijgestuurd kan of moet worden voor de toekomst.

toon volledige bericht
Oftewel, beter nooit gastouder worden want stel je voor......wat een onzin dit. Sterkte met deze kijk op de wereld, lijkt me ontzettend somber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:32

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

President schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 06:46:
[...]

toon volledige bericht
Als het dan offtopic is, waarom dan zo'n uitgebreid verhaal? Reageer dan niet.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 17:11
Het lijkt me eigenlijk gewoon on topic. De TS start een topic over de financiële kant van het gastouderschap. Ze blijkt daarbij voor alle zekerheden te rekenen op haar man. Dat kan, dat mag, maar een zekere naïviteit zit daar zeker wel in.

Ja, ik hou ook van mijn vrouw. En ik zie geen reden waarom we niet bij elkaar zouden blijven. Maar dat geldt voor het gros van onze leeftijdgenoten en toch haalt een kwart niet gezamenlijk de eindstreep. Financiële onafhankelijkheid is belangrijker voor een zzp'er dan voor iemand in loondienst.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:41

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

GadgetGirl88 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:12:
[...]

Als ZZP-er heb je te maken met allerlei kortingen en bedrijfskosten waardoor het verzamelinkomen aanzienlijk daalt. En het heeft natuurlijk alles te maken met je partner, of je huurt of koopt etc.
De ondernemersaftrek is bijvoorbeeld al €7030, ik heb vorig jaar bijvoorbeeld 23.000 als winst uit onderneming gemaakt, maar mijn belastbare inkomen kwam uit op ca €13.000. Ik betaalde 746 euro premie ZVW, dus die 6% klopt.
@GadgetGirl88 https://www.nu.nl/economi...imumloon-voor-zzpers.html

Deze regeling gaat impact hebben op jouw en alle andere gastouders die zich als zzp-er/ondernemer aanbieden en ondernemersaangifte doen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Dit is een mooi voorbeeld van hoe ZZP'ers zichzelf al snel "rijk" rekenen. Reken je het goed door, zoals in dit topic door een aantal is gedaan en maak je een eerlijk vergelijk, dan bied een reguliere baan onderaan de streep meer bij hetzelfde/minder aantal uren.

Maar als je de vergelijking gaat maken met een dienstverband inclusief pensioen en vakantiegeld en ZZP zonder pensioen en incidenteel vakantiegeld, dan oogt het ZZP'en al snel aantrekkelijk.

Wat niet wegneemt dat het een keuze is en ook wel wat voordelen bied bijvoorbeeld in de vorm van vrijheid/eigen keuzes.

Nu denk ik dat het gastouderschap, zoals TS schetst, prima is als de partner er nog een goede baan naast heeft. [...]

Ik knip een kleine zijsprong eruit voordat het topic een hele andere kant op gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door t_captain op 08-06-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:14

dr.lowtune

Deugt niet

B-Real schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:42:
Dit is een mooi voorbeeld van hoe sommige ZZP'ers zichzelf al snel "rijk" rekenen. Reken je het goed door, zoals in dit topic door een aantal is gedaan en maak je een eerlijk vergelijk, dan bied een reguliere baan onderaan de streep in sommige gevallen meer bij hetzelfde/minder aantal uren.

Maar als je de vergelijking gaat maken met een dienstverband inclusief pensioen en vakantiegeld en ZZP zonder pensioen en incidenteel vakantiegeld, dan oogt het ZZP'en al snel aantrekkelijk.

Wat niet wegneemt dat het een keuze is en ook wel wat voordelen bied bijvoorbeeld in de vorm van vrijheid/eigen keuzes.

Nu denk ik dat het gastouderschap, zoals TS schetst, prima is als de partner er nog een goede baan naast heeft. [...]

[mbr]
Ik knip een kleine zijsprong eruit voordat het topic een hele andere kant op gaat.
[/mbr]
FTFY. Enige nuance is wel op z'n plaats. In het geval van TS is loondienst wellicht aantrekkelijker als je het totale plaatje qua financiën neemt. Bij de TS speelt mogelijk ook de praktische overweging mee qua eigen kinderen en de vrijheid (hoewel ik die bij onze gastouder maar beperkt vind, want die is vrijwel altijd beschikbaar). Voor de IT-ZZP'er met een omzet > 120k is het niet direct aantrekkelijker om voor een brutoloon van 60k te werken voor een "baas".
Pagina: 1