Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Na vervanging van de oude Ziggo router door een Asus AX92 setje (2 stuks) zijn de wifiproblemen binnen ons huis verminderd. De problemen die we eerst hadden (zeer instabiel internet via wifi) zijn grotendeels weg. De hoop was dat deze investering alle wifi problemen op zou lossen.

De situatie:
1x AX92 beneden, in de woonkamer en 1x in het trappengat tussen de 1e en 2e verdieping. Ons huis betreft een 'normaal' rijtjeshuis van zo'n 30-35 jaar oud. We wonen met 4 personen in dit huis welke allemaal van internet gebruik maken (tegelijk). Dit geeft geen problemen. De snelheid is overal 300+ (gemeten met speedtest.net) en latency is goed. De router geeft aan dat de verbinding tussen de nodes goed is. Dit gebeurt via de 5Ghz backhaul, een draad is niet mogelijk. Er zijn afwisselend zo'n 15-20 apparaten verbonden via wifi, 3 met kabel.

We hebben een aantal speakers van Denon met het Heos systeem. Dit is de grootste klacht binnen het huis want deze verliezen simpelweg verbinding. Dat gebeurt onregelmatig, de soundbar in de woonkamer verloor laatst zijn verbinding toen ik een film ging streamen naar de tv vanaf mijn ipad.

Een paar weken terug is het internet via het normale wifi netwerk uitgevallen. De apparaten hadden nog wel verbinding, maar geen internet, zowel de 5Ghz als de 2,4Ghz band. Verbonden met het gastnetwerk (dezelfde node) wel internet. Het ligt dus niet aan Ziggo. Door de stroom van de router af te halen en weer terug erop werkt alles weer naar behoren voor onbepaalde tijd.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? We hebben toch redelijk verstand van elektronica etc. maar dit begrijpen we niet.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-08 10:00
Maak je gebruik van de nieuwste firmware?
Gebeurt dit met beide routers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@dennisdennis12 Jup, de nieuwste firmware zit er op (vanaf het begin) op beide routers. Het internet via wifi valt op beide routers weg. Na een herstart van de router in de woonkamer is het weer goed.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike59
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-07 16:46
Is hier al een oplossing voor gevonden? Ik heb hetzelfde probleem, dat ineens de internetverbinding wegvalt.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Ik heb de router volledig opnieuw ingesteld, nu werkt het een stuk beter. 1x per week een herstart zou ideaal zijn, zou de router te zwak zijn voor mijn behoefte? Veel beter is er niet echt naar mijn idee.

Welke router heeft u? @Mike59

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Mike59
ik heb 4 stuks ASUS RT-AX92U, als een mesh systeem opgezet.

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 31-07 14:00
Ik heb er 2, en ik zou als ik jullie was na het updaten van de nieuwste software altijd de nodes resetten naar fabriek. Dan hebben ze een fresh start met nieuwe software. Ik heb sinds ik dat doe geen problemen meer met wegvallende verbinding.

• Mike59
ok, maar dan ben je toch de laatste updates en instellingen ook kwijt?

• pwillemske
  • Niet online
Dat lijkt mij inderdaad ook niet helemaal de bedoeling. Je betaald een vermogen voor die dingen en dan kun je ze steeds resetten na een update.

Bij een mesh systeem heeft het weinig nut om een betere hoofdrouter te nemen toch? De 2e/3e/4e router wordt net zo veel belast toch?

@Mike59 Hoe zit het ram verbruik bij jouw units? Hier zitten ze alle twee bijna vol (ook na factory reset).

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-08 14:58
Mike59 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:30:
ik heb 4 stuks ASUS RT-AX92U, als een mesh systeem opgezet.
4 stuks....
Ik heb een vrij groot huis van zo'n 9 meter hoog en hier voldoen 2 units....
Als ik er 3 neerzet wordt het internet een stuk instabieler.

Los daarvan, Mesh is nooit ideaal. Ik gebruik het zelf ook maar houd rekening dat het af en toe instabiel kan zijn, wil ik dat niet, moet ik bekabeld gaan aansluiten. Dan draait het een stuk stabieler.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

pwillemske schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:49:
Dat lijkt mij inderdaad ook niet helemaal de bedoeling. Je betaald een vermogen voor die dingen en dan kun je ze steeds resetten na een update.
En toch is dat een goed weg. Even een backup van de settings maken (zit standaard in de router), factory rest en settings terug. Nog geen 5 minuten werk.

Je kunt ook wachten tot je klachten hebt en het dan doen.

En 1x in de zoveel updates werkt alleen echt alles opnieuw instellen, maar dat heb ik in 8 jaar maar 1x gehad.

Je hebt alleen deze routers in je netwerk, geen pihole of andere zaken? Want vaak is "geen internet" , geen DNS. Zeker als de gastverbinding wel blijft werken. Heeft de gastverbinding dezelfde DNS settings?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• pwillemske
  • Niet online
@Cyberpope Alleen deze routers in het netwerk, met een 35 tal apparaten ondertussen (waarvan 15-20 wifi lampen). Géén pi-hole o.i.d..

Laatste keer was de router 3 dagen na een herstart een probleem aan het vertonen. Geen internet via wifi op verschillende apparaten en een paar apparaten konden geen verbinding meer maken met het netwerk. Gast netwerk hebben we momenteel niet.

Na een herstart van de hoofdrouter kon alles weer verbinden en draait nu een week probleemloos. Het is niet zo dat het veel tijd kost, maar het is gewoon jammer dat een dure router dat nodig heeft.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

pwillemske schreef op donderdag 9 september 2021 @ 11:06:
@Cyberpope Alleen deze routers in het netwerk, met een 35 tal apparaten ondertussen (waarvan 15-20 wifi lampen). Géén pi-hole o.i.d..

Laatste keer was de router 3 dagen na een herstart een probleem aan het vertonen. Geen internet via wifi op verschillende apparaten en een paar apparaten konden geen verbinding meer maken met het netwerk. Gast netwerk hebben we momenteel niet.

Na een herstart van de hoofdrouter kon alles weer verbinden en draait nu een week probleemloos. Het is niet zo dat het veel tijd kost, maar het is gewoon jammer dat een dure router dat nodig heeft.
Snap ik, maar is complex gehaal. Je geeft de software van de router een update, maar ondertussen staan bij al die clienten (dus ook die lampen) ook nog oude gegevens in profielen die zij lokaal gemaakt hebben na connecten met de router. Een totaal complex geheel dus, waarbij die apparaten allemaal ook niet weten dat de router geupdate is.

In dat gehele complexe spel tussen de router en de clienten kan het soms fout gaat. Zeker als je software update. Oplossing is dat het niet updaten als het werkt. Maar ja, bij een router (de belangrijkste poort tot je internet) wil je wel graag de laatste software hebben, dus je moet wel.

Maar dan is wel het beste om even schoon te beginnen zodat er niet "achter" blijft. De fabrikanten doe hun best, maar alle mogelijke configuraties die er bestaan in de grote wijde wereld kunnen ze niet allemaal testen. Dat is onmogelijk.

Daarbij is juist hoe duurder de router, vaak hoe complexer hij in elkaar zit, hoe groter risico dat iets veranderd is dat echt invloed heeft.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• pwillemske
  • Niet online
@Cyberpope Bedankt voor het uitgebreide antwoord :D Ik wist niet dat andere apparaten ook profielen aan maken dus begrijp wel dat het zeker na een update niet altijd goed kan gaan.

Ik draai overigens altijd de nieuwste software, wat op een router inderdaad belangrijk kan zijn.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Er zijn zelfs fanatiekeling die elke update met een hard reset beginnen en dan ook een nieuwe netwerk naam invullen zodat echt alles "schoon" is. Vind ik zelf beetje gekkenwerk, maar ieder zijn ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike59
@pwillemske ; het ram verbruik is bijna maximaal. 93 % van het totaal.
Pagina: 1