Ubuntu boot alleen via safe mode

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mative
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-08 20:50
Beste Tweakers,
Ik ben pas begonnen met Linux, so bear with me ;)

Op dit moment staat Windows 10 op een SSD geïnstalleerd en Ubuntu
op een tweede SSD, daarnaast zit er nog een HD in voor opslag.

Wanneer ik de desktop opstart en Windows in het Grub menu selecteer is er niets aan de hand,
maar wanneer ik Ubuntu selecteer krijg ik alleen maar een zwart scherm. Alleen als ik in safe mode
ubuntu opstart is het geen probleem. De interface is wat uitvergroot waardoor ik veel moet resizen om
werkbaar te zijn, maar alles doet het gewoon (mogelijk komt dit doordat in safe mode de graphics door
de ingebakken GPU worden gehandeld?).

Ubuntu werkt dus, grub werkt en windows werkt, maar Ubuntu wil op een of andere manier niet
normaal opstarten. Bij de opstartvolgorde in Bios staat de Ubuntu SSD als eerste en daarna de
Windows SSD. De usb-stick met live versie van Ubuntu heb ik er al uitgetrokken. En met diezelfde
stick heb ik wel op een andere desktop gewoon Ubuntu kunnen installeren. Het opnieuw installeren
van Ubuntu mocht ook niet baten.

Ik heb geen idee wat hier nu precies misgaat. Het enige dat ik kan bedenken is dat
de Nvidia driver problemen heeft met Linux, maar ik kan er ook volledig naast zitten.

Systeem
CPU: i5-2500K
GPU: Nvidia GTX 550 Ti
Mobo: Gigabyte GA-Z86X-UD3H-B3
Ubuntu SSD: Samsung 860 Evo 250gb
Windows SSD: Samsung 860 Evo 500Gb

Ik hoop dat iemand met hiermee kan helpen.
Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via Mative op 13-05-2021 23:12)

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 22:30
Wat je denk ik het beste kunt doen is in je BIOS de onboard gpu uitschakelen (Advanced BIOS Features > Onboard VGA op 'Enable If No Ext PEG' zetten) zodat Ubuntu alleen je nvidia gpu ziet. Als het goed is kun je dan booten en gebruikt Ubuntu de nouveau drivers die standaard in de kernel aanwezig zijn. Vervolgens kun je via Extra stuurprogramma's de proprietary nvidia drivers installeren mocht je dat willen.

Een andere optie is om de Intel driver tijdelijk te blacklisten door
code:
1
module_blacklist=i915
toe te voegen als boot parameter aan de kernel (dit kan via grub, zie https://wiki.ubuntu.com/Kernel/KernelBootParameters) zodat je zeker weet dat je onboard gpu niet in de weg zit.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:46
Werkt het wel goed als je van de USB stick opstart met de live versie? Als dat zo is check dan welke videodriver gebruikt wordt in de live versie, het klinkt inderdaad als een videokaart driver probleem. Welke driver gebruik je in de geinstalleerde versie, de NVidia driver of de noveau open source driver?

[ Voor 21% gewijzigd door martyw op 12-05-2021 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:41

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Welke versie van Ubuntu gebruik je?

Ik heb dit nog nooit eerder gehad, maar laatst had ik het ook bij Ubuntu 20.10 met opstarten vanaf een live USB stick. Na normaal installeren, vanaf die stick, werkte het wel goed. Ik nam aan dat het kwam doordat ik een processor met de zeldzame GT3e GPU gebruik.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorick
Welke versie van Ubuntu gebruik je precies? In het geval de geïntegreerde Intel videokaart is ingeschakeld is de kans aanwezig dat Ubuntu die als standaard uitvoer kiest waardoor je na het grub-menu geen beeld meer hebt op de monitor die op je Nvidia kaart is aangesloten. Makkelijkste manier om dit te testen is om even je monitor op de onboard uitgang aan te sluiten en kijken of je dan wel beeld hebt na het grub-menu. Zo ja, dan kun je via Extra stuurprogramma's drivers voor je nvidia kaart installeren en zal dit de default output worden. Voor de zekerheid zou ik even in de BIOS kijken onder Advanced BIOS Features of de optie Init Display First niet toevallig op Onboard staat i.p.v. PCI/PCIE want dat kan roet in het eten gooien.

[ Voor 9% gewijzigd door Jorick op 12-05-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mative
martyw schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:07:
Werkt het wel goed als je van de USB stick opstart met de live versie? Als dat zo is check dan welke videodriver gebruikt wordt in de live versie, het klinkt inderdaad als een videokaart driver probleem. Welke driver gebruik je in de geinstalleerde versie, de NVidia driver of de noveau open source driver?
De live versie werkt prima.
Ik zal eens kijken welke driver gebruikt wordt in de live en geïnstalleerde versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mative
aawe mwan schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:11:
Welke versie van Ubuntu gebruik je?

Ik heb dit nog nooit eerder gehad, maar laatst had ik het ook bij Ubuntu 20.10 met opstarten vanaf een live USB stick. Na normaal installeren, vanaf die stick, werkte het wel goed. Ik nam aan dat het kwam doordat ik een processor met de zeldzame GT3e GPU gebruik.
Ik gebruik de laatste LTS versie 20.04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mative
Jorick schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:16:
Welke versie van Ubuntu gebruik je precies? In het geval de geïntegreerde Intel videokaart is ingeschakeld is de kans aanwezig dat Ubuntu die als standaard uitvoer kiest waardoor je na het grub-menu geen beeld meer hebt op de monitor die op je Nvidia kaart is aangesloten. Makkelijkste manier om dit te testen is om even je monitor op de onboard uitgang aan te sluiten en kijken of je dan wel beeld hebt na het grub-menu. Zo ja, dan kun je via Extra stuurprogramma's drivers voor je nvidia kaart installeren en zal dit de default output worden. Voor de zekerheid zou ik even in de BIOS kijken onder Advanced BIOS Features of de optie Init Display First niet toevallig op Onboard staat i.p.v. PCI/PCIE want dat kan roet in het eten gooien.
Ik heb nu LTS 20.04 draaien.

Bij het switchen van monitor-aansluiting krijg ik het Ubuntu inlogscherm te zien, maar wanneer ik probeer in
te loggen flitst het inlogscherm een keer en verder gebeurt er niets. En als ik expres een fout wachtwoord in
typ krijg ik de normale 'Sorrym that didn't work' melding. Dus het inlogscherm zelf functioneert volgensmij.
Ik ga kijken wat er in bios staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorick
Welke opties krijg je te zien als je in het inlogscherm je wachtwoord invult en dan rechts onderin op het tandwiel klikt? Staat daar een optie tussen om 'Ubuntu op xorg' of 'Ubuntu op Wayland' te selecteren? En als je een van die opties kiest, lukt het inloggen dan wel?

[ Voor 14% gewijzigd door Jorick op 13-05-2021 12:15 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jorick
Wat je denk ik het beste kunt doen is in je BIOS de onboard gpu uitschakelen (Advanced BIOS Features > Onboard VGA op 'Enable If No Ext PEG' zetten) zodat Ubuntu alleen je nvidia gpu ziet. Als het goed is kun je dan booten en gebruikt Ubuntu de nouveau drivers die standaard in de kernel aanwezig zijn. Vervolgens kun je via Extra stuurprogramma's de proprietary nvidia drivers installeren mocht je dat willen.

Een andere optie is om de Intel driver tijdelijk te blacklisten door
code:
1
module_blacklist=i915
toe te voegen als boot parameter aan de kernel (dit kan via grub, zie https://wiki.ubuntu.com/Kernel/KernelBootParameters) zodat je zeker weet dat je onboard gpu niet in de weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mative
Jorick schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 12:13:
Welke opties krijg je te zien als je in het inlogscherm je wachtwoord invult en dan rechts onderin op het tandwiel klikt? Staat daar een optie tussen om 'Ubuntu op xorg' of 'Ubuntu op Wayland' te selecteren? En als je een van die opties kiest, lukt het inloggen dan wel?
Bij xorg krijg ik gewoon een zwart scherm, maar met wayland start hij wel op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mative
Jorick schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 14:37:
Wat je denk ik het beste kunt doen is in je BIOS de onboard gpu uitschakelen (Advanced BIOS Features > Onboard VGA op 'Enable If No Ext PEG' zetten) zodat Ubuntu alleen je nvidia gpu ziet. Als het goed is kun je dan booten en gebruikt Ubuntu de nouveau drivers die standaard in de kernel aanwezig zijn.
Bios is nu aangepast (hij stond eerst op 'auto') en hij start nu ook met xorg! :)

Bedankt hiervoor!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mative
Iedereen bedankt voor alle suggesties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorick
Mative schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:08:
[...]

Bij xorg krijg ik gewoon een zwart scherm, maar met wayland start hij wel op.
Dat kan kloppen, als zowel de intel- als de nvidia-gpu gedetecteerd worden en de standaard drivers worden gebruikt (i915=intel, nouveau=open-source nvidia driver) dan loop je tegen een probleem aan dat wordt veroorzaakt door Optimus.
Mative schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:11:
[...]

Bios is nu aangepast (hij stond eerst op 'auto') en hij start nu ook met xorg! :)

Bedankt hiervoor!!
Wayland heeft op zich de voorkeur maar dat gaat momenteel niet goed samen met de proprietary drivers van nvidia (al zit dat er wel aan te komen). Tenzij je meer schermen op je pc wil aansluiten dan dat er uitgangen op je nvidia-kaart zitten zou ik de geïntegreerde gpu lekker uit laten want op een desktop pc is er, afgezien van de extra aansluitingen, weinig meerwaarde om Optimus/PRIME te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mative
Jorick schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:42:
Wayland heeft op zich de voorkeur maar dat gaat momenteel niet goed samen met de proprietary drivers van nvidia (al zit dat er wel aan te komen). Tenzij je meer schermen op je pc wil aansluiten dan dat er uitgangen op je nvidia-kaart zitten zou ik de geïntegreerde gpu lekker uit laten want op een desktop pc is er, afgezien van de extra aansluitingen, weinig meerwaarde om Optimus/PRIME te gebruiken.
Ah ok, ik dacht dat er ook bepaalde api's waren die nog afhankelijk zijn van xorg.
Ik wacht dan sowieso nog even tot het probleem met de Nvidia drivers is getackeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorick
Xorg zal nog wel een tijd belangrijk blijven al is het maar vanwege backwards compatibility met software die nog geen ondersteuning heeft voor Wayland (veelal spellen). Daarom bestaat XWayland. Daarmee kun je X11 (xorg) binnen Wayland draaien. Het probleem is echter dat de proprietary driver van nvidia op dit moment nog geen mogelijkheid heeft om X11 binnen Wayland hardwarematig te versnellen. Alles moet via de CPU gedaan worden waardoor de performance niet is wat het moet zijn. Het lijkt er wel op dat die ondersteuning er aan zit te komen maar reken er maar niet op dat ze dit gaan backporten naar Ubuntu 20.04 daar het een LTS release is.
Pagina: 1