Beste Tweakers,
Ik ben pas begonnen met Linux, so bear with me
Op dit moment staat Windows 10 op een SSD geïnstalleerd en Ubuntu
op een tweede SSD, daarnaast zit er nog een HD in voor opslag.
Wanneer ik de desktop opstart en Windows in het Grub menu selecteer is er niets aan de hand,
maar wanneer ik Ubuntu selecteer krijg ik alleen maar een zwart scherm. Alleen als ik in safe mode
ubuntu opstart is het geen probleem. De interface is wat uitvergroot waardoor ik veel moet resizen om
werkbaar te zijn, maar alles doet het gewoon (mogelijk komt dit doordat in safe mode de graphics door
de ingebakken GPU worden gehandeld?).
Ubuntu werkt dus, grub werkt en windows werkt, maar Ubuntu wil op een of andere manier niet
normaal opstarten. Bij de opstartvolgorde in Bios staat de Ubuntu SSD als eerste en daarna de
Windows SSD. De usb-stick met live versie van Ubuntu heb ik er al uitgetrokken. En met diezelfde
stick heb ik wel op een andere desktop gewoon Ubuntu kunnen installeren. Het opnieuw installeren
van Ubuntu mocht ook niet baten.
Ik heb geen idee wat hier nu precies misgaat. Het enige dat ik kan bedenken is dat
de Nvidia driver problemen heeft met Linux, maar ik kan er ook volledig naast zitten.
Systeem
CPU: i5-2500K
GPU: Nvidia GTX 550 Ti
Mobo: Gigabyte GA-Z86X-UD3H-B3
Ubuntu SSD: Samsung 860 Evo 250gb
Windows SSD: Samsung 860 Evo 500Gb
Ik hoop dat iemand met hiermee kan helpen.
Bij voorbaat dank!
Ik ben pas begonnen met Linux, so bear with me
Op dit moment staat Windows 10 op een SSD geïnstalleerd en Ubuntu
op een tweede SSD, daarnaast zit er nog een HD in voor opslag.
Wanneer ik de desktop opstart en Windows in het Grub menu selecteer is er niets aan de hand,
maar wanneer ik Ubuntu selecteer krijg ik alleen maar een zwart scherm. Alleen als ik in safe mode
ubuntu opstart is het geen probleem. De interface is wat uitvergroot waardoor ik veel moet resizen om
werkbaar te zijn, maar alles doet het gewoon (mogelijk komt dit doordat in safe mode de graphics door
de ingebakken GPU worden gehandeld?).
Ubuntu werkt dus, grub werkt en windows werkt, maar Ubuntu wil op een of andere manier niet
normaal opstarten. Bij de opstartvolgorde in Bios staat de Ubuntu SSD als eerste en daarna de
Windows SSD. De usb-stick met live versie van Ubuntu heb ik er al uitgetrokken. En met diezelfde
stick heb ik wel op een andere desktop gewoon Ubuntu kunnen installeren. Het opnieuw installeren
van Ubuntu mocht ook niet baten.
Ik heb geen idee wat hier nu precies misgaat. Het enige dat ik kan bedenken is dat
de Nvidia driver problemen heeft met Linux, maar ik kan er ook volledig naast zitten.
Systeem
CPU: i5-2500K
GPU: Nvidia GTX 550 Ti
Mobo: Gigabyte GA-Z86X-UD3H-B3
Ubuntu SSD: Samsung 860 Evo 250gb
Windows SSD: Samsung 860 Evo 500Gb
Ik hoop dat iemand met hiermee kan helpen.
Bij voorbaat dank!