Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05-2022
Hoi,

Het botert al een tijdje niet zo tussen mij en mijn werkgever. Ik kom er steeds meer achter dat ik wss niet in de cultuur van het bedrijf pas. De feedback-gesprekken die ik heb zijn echter vaag, en concrete voorbeelden van situaties waar men mijn houding echt niet OK vond kan men niet geven. Maar omdat mijn teamleider er maar op blijft hameren en niet wil kijken hoe ik in mijn kracht kan werken, denk ik dat ze die cultuur belangrijker vinden dan inhoud. Ik ben dan ook bang dat mijn tijdelijke contract niet verlengd gaat worden (teamleider heeft dat laten doorschemeren). Ik denk echter ook niet dat ik dat zou willen, want het begint me steeds meer tegen te staan. Ballentent.

Mijn vraag is nu: als nou in een situatie als deze mijn contract afloopt (over 5 maanden) en niet verlengd wordt, heb ik dan recht op WW? Het voelt nl. als een beetje tussen 2 situaties in: niet écht ontslagen door eigen schuld, maar ook niet écht niet (want ja tuurlijk kan je er harder aan trekken, maar dan voel ik dat ik mezelf zit te plooien naar iets wat ik niet ben). Is 'niet in de cultuur passen' je eigen schuld?

Ik weet dat je een vaststellingsovereenkomst kan krijgen, maar dat geldt m.i. meer als een vast contract beeindigd wordt of een tijdelijke éérder beeindigd wordt. Dat is voor mij niet het geval.

Uiteraard kan ik mijn weg vinden online, dus als het echt spannend wordt kan ik wel 'echt' advies inwinnen.
En ik ben me sws al beetje aan het orienteren op banen.

Mijn vraag aan jullie is meer: is dit een veel voorkomende situatie en hoef ik me geen zorgen te maken mocht ik nou niks nieuws vinden, of is dit er eentje waar ik toch eea even goed moet laten adviseren?

Thanks!

"Contact your admin for details" - But I'm the admin!

Beste antwoord (via Evil_king op 12-05-2021 20:02)

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:12
Na afloop van je contract heb je gewoon recht op WW, als het contract niet verlengd wordt. Er wordt niet gekeken waarom er geen nieuw contract komt. Daar kunnen immers vele verschillende, legitieme, redenen voor zijn.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:12
Na afloop van je contract heb je gewoon recht op WW, als het contract niet verlengd wordt. Er wordt niet gekeken waarom er geen nieuw contract komt. Daar kunnen immers vele verschillende, legitieme, redenen voor zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SimRam
  • Laatst online: 18-09 12:42
Google: https://www.uwv.nl/partic...beidsovereenkomst-eindigt

Komt er op neer je hebt in principe recht op WW. Tenzij je verlenging aangeboden krijgt en dit weigert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:15

De Nelis

en anders maar niet...

Je hebt gewoon recht op ww wanneer je contract niet verlengt word. https://www.uwv.nl/partic...-een-ww-uitkering-krijgen

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:12
https://www.uwv.nl/partic...beidsovereenkomst-eindigt

https://www.uwv.nl/partic...l/ww-uitkering-na-ontslag

Leesvoer. Los dat er natuurlijk ook niks in je bericht staat of en hoelang je al WW had voor dit tijdelijke contract, etc. Los daarvan: als het contact tussen jou en je teamleider niet vlot, zijn er dan niet intern afspraken of is er geen beleid waarin alternatieven staan? Een andere teamleider die met een frisse blik kijkt bijvoorbeeld?

Wel fijn trouwens dat je teamleider je al heeft geïnformeerd dat je contract waarschijnlijk niet wordt verlengd, betekent dus dat je nu alvast kan gaan beginnen met solliciteren en dus mogelijk helemaal geen WW nodig hebt! Wie weet vind je wel iets in die komende vijf maanden, misschien zelfs iets wat al eerder van start gaat en besluiten jullie om het contract al eerder af te laten lopen :-)

[ Voor 10% gewijzigd door President op 12-05-2021 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Evil_king schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:48:
Is 'niet in de cultuur passen' je eigen schuld?
Hier past de tegenvraag: is de werkgever wat te verwijten omdat-ie niet iemand aangenomen heeft die beter bij het bedrijf past?

Contract eindigt gewoon van rechtswege, dat was het dan - de WW neemt het dan over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:53
Je hebt bij einde contract ook recht op een transitievergoeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-09 11:42
pennywiser schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:00:
Je hebt bij einde contract ook recht op een transitievergoeding.
Lijkt me niet bij een contract voor bepaalde tijd?
Blijkbaar wel:
https://www.transitieverg...0voor%20onbepaalde%20tijd.

Weer wat geleerd :)

[ Voor 34% gewijzigd door Cyriel85 op 12-05-2021 17:03 ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Cyriel85 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:01:
[...]

Lijkt me niet bij een contract voor bepaalde tijd?
Lijkt het je niet of weet je van niet?

https://www.google.com/se...eding+tijdelijk+contract+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoi,

Het botert al een tijdje niet zo tussen mij en mijn werkgever. Ik kom er steeds meer achter dat ik wss niet in de cultuur van het bedrijf pas. De feedback-gesprekken die ik heb zijn echter vaag, en concrete voorbeelden van situaties waar men mijn houding echt niet OK vond kan men niet geven. Maar omdat mijn teamleider er maar op blijft hameren en niet wil kijken hoe ik in mijn kracht kan werken, denk ik dat ze die cultuur belangrijker vinden dan inhoud. Ik ben dan ook bang dat mijn tijdelijke contract niet verlengd gaat worden (teamleider heeft dat laten doorschemeren). Ik denk echter ook niet dat ik dat zou willen, want het begint me steeds meer tegen te staan. Ballentent.

Mijn vraag is nu: als nou in een situatie als deze mijn contract afloopt (over 5 maanden) en niet verlengd wordt, heb ik dan recht op WW? Het voelt nl. als een beetje tussen 2 situaties in: niet écht ontslagen door eigen schuld, maar ook niet écht niet (want ja tuurlijk kan je er harder aan trekken, maar dan voel ik dat ik mezelf zit te plooien naar iets wat ik niet ben). Is 'niet in de cultuur passen' je eigen schuld?

Ik weet dat je een vaststellingsovereenkomst kan krijgen, maar dat geldt m.i. meer als een vast contract beeindigd wordt of een tijdelijke éérder beeindigd wordt. Dat is voor mij niet het geval.

Uiteraard kan ik mijn weg vinden online, dus als het echt spannend wordt kan ik wel 'echt' advies inwinnen.

Mijn vraag aan jullie is meer: is dit een veel voorkomende situatie en hoef ik me geen zorgen te maken mocht ik nou niks nieuws vinden, of is dit er eentje waar ik toch eea even goed moet laten adviseren?

Thanks!
Wat dacht je van alvast gaan solliciteren ipv WW ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:40
Hoi,

Thanks!
Deze is toch heel simpel? Tenzij je in een beroep zit wat door Corona heel hard getroffen is, is 5 maanden meer dan zat om meerdere concrete aanbiedingen elders te verkrijgen. Hop, solliciteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
President schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:58:
Los daarvan: als het contact tussen jou en je teamleider niet vlot, zijn er dan niet intern afspraken of is er geen beleid waarin alternatieven staan? Een andere teamleider die met een frisse blik kijkt bijvoorbeeld?
Nopes, geen beleid zover ik weet. Ik kan het nog es navragen bij HR. Terecht punt ook wel hoor; in dit bedrijf lijkt cultuur + arbeidsrelatie zo met elkaar vergroeid dat ik nog wel eens vergeet dat het toch echt losse dingen zijn en je in een normaal bedrijf best mag disagreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
Verwijderd schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:59:
[...]

Hier past de tegenvraag: is de werkgever wat te verwijten omdat-ie niet iemand aangenomen heeft die beter bij het bedrijf past?
Vind ik zeker! _/-\o_
Maarja daar merk ik dat ze echt geen boodschap aan hebben. Vandaag toevallig nog maar eens bewezen in een gesprek. "Ja dat is vervelend maar dit is toch de realiteit nu. Je moet hiermee dealen".

Ik ben aangenomen juist omdat ik een frisse blik van buiten had en al wat meer werkervaring. Dus met het oog om dingen te helpen stroomlijnen. Gevolg --> moeilijke discussies en mensen die dat helemaal niet willen ---> ja je ligt niet zo goed in de cultuur ---> Ik: 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evil_king
Dank allen! M.n. dat van die vergoeding had ik niet gezien, da's fijn.

En ja tuurlijk ga ik solliciteren! Juist nu met ook meer vertrouwen en dat ik het daar op werk ook iets meer los kan laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Verwijderd schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:59:
[...]

Dat valt onder ondernemersrisico. Hij kan het zichzelf verwijten dat hij niet "beter"/passender gezocht heeft. Ze kunnen ook niet eens concrete voorbeelden geven als TS erom vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Evil_king schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:48:
Dank allen! M.n. dat van die vergoeding had ik niet gezien, da's fijn.

En ja tuurlijk ga ik solliciteren! Juist nu met ook meer vertrouwen en dat ik het daar op werk ook iets meer los kan laten.
Succes, genoeg leuke banen. Waar je recht op hebt, heb je recht op, mensen die op je schuldgevoel inpraten hou je altijd. Die transitievergoeding moet je zelf - binnen 3 maanden - achteraan, grote kans dat deze wordt "vergeten", hier staat voor de werkgever niet direct een sanctie op: http://www.de-transitieve...ansitievergoeding-opeisen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@pennywiser: en bij dat antwoord geldt dan ook dat dit het risico was dat @Evil_king genomen heeft, en waarvoor hij middels de WW verzekerd is, ergo ik verwacht geen problemen als TS onverhoopt een beroep doet op deze verzekering. Dat is wat ik wilde uitdrukken ;)
Pagina: 1