Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Beste Tweakers,

Als bijna-afgestudeerde ben ik hard aan het solliciteren voor met name allerlei traineeships. Voorheen was het voor zover ik hoor van anderen al vrij standaard om bijvoorbeeld een cognitieve test af te leggen en een vragenlijst in te vullen over je persoonlijkheid. Ik kom echter ook game-based assessments tegen, waarbinnen je eigenlijk best simpele spelletjes speelt die dan wat zeggen over allerlei competenties; van leervermogen, doorzettingsvermogen en vernuft tot verantwoordelijkheidsgevoel en zelfverzekerdheid.

Ik heb er zelf eigenlijk niet hele goede ervaring mee. Ik heb zelf in de afgelopen maand of twee drie van dit soort testen gedaan, waarvan twee exact dezelfde waren (Career Rise van Arctic Shores). Toegegeven, het is leuker dan een vragenlijst invullen, maar ik heb het idee dat er nogal wat haken en ogen aan kleven. Zoals ik zei is mijn ervaring met deze tests niet per sé goed. Career Rise heb ik twee keer gedaan met twee compleet andere uitkomsten, waar ik me ook nog eens niet direct erg goed in kon vinden. Op basis van onder andere dit assessment ben ik naar de volgende ronde doorgelaten bij het ene traineeship, en bij een ander traineeship juist afgewezen. Het derde assessment was niet exact hetzelfde maar had min of meer dezelfde opzet. Ook hier waren de scores weer erg anders.

Wat mij vooral tegenstaat zijn de verschillende uitkomsten. Ik heb het idee dat ik dit soort assessments telkens anders aanpak, juist door de ervaring die ik op doe met soortgelijke tests. Je begint te leren wat wel en niet belangrijk is, of gaat juist onbewust zaken anders aanpakken omdat je niet helemaal tevreden was met de uitkomst. Daarnaast zijn sommige competenties die worden getoetst voor mij ook een compleet raadsel; hoe kan een spelletje memory bijvoorbeeld toetsen of jij je goed kan aanpassen aan een andere sociale omgeving?

Ik ben benieuwd of er anderen zijn die het interessant vinden om hun ervaringen te delen. Ik vind het zelf best een interessante ontwikkeling maar heb het idee dat het echt nog in de kinderschoenen staat terwijl er wel degelijk selectiebeslissingen op worden gebaseerd.