Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Heeft iemand voor mij tips over het vinden van de juiste Android Auto radio voor mijn auto, en antwoord op een aantal vragen?

Ik heb een tijd geleden via Bol.com de Pioneer SPH-DA250DAB gevonden en contact opgenomen met een verkoper, hieruit kwam dat ik ongeveer 560 euro kwijt zou zijn met alle kabels en het frontje om deze in mijn '09 Toyota Yaris te bouwen.

Gezien de prijs heb ik toen niet direct de knoop doorgehakt, maar ik wil er nu toch nog een keer naar kijken.
Ik heb de volgende eisen:
- Stuurknoppen (volume, vorige/volgende, MODE knopje, telefoon ophangen/bellen, voice knopje) moeten blijven werken, in ieder geval voor radio/Spotify en telefoongesprekken
- Ingebouwde microfoon van mijn auto moet blijven werken, die is super
- AUX-ingang moet blijven werken
- Het liefst zowel Android Auto als Apple CarPlay. Ondersteuning daarvoor hoeft niet super te zijn, maar ik wil wel sowieso muziek en telefoongesprekken over Bluetooth kunnen met een iPhone (telefoon van het werk)
- CD-speler is toch wel echt een pré, daar betaal ik graag een paar tientjes extra voor. DVD-speler zou ook mooi zijn voor de kids op vakantie

Mijn vragen:
- Is dit alles er voor Android Auto?
- Zijn er al inbouw opties die volledig draadloos kunnen werken, of zit ik vast aan een kabel?
- Hoe werkt een kabel bij het gebruik van bijv. een iPhone en Android-telefoon, kan audio dan wel nog over Bluetooth?
- Heeft iemand een aanrader? Die Pioneer ziet er netjes uit, maar ik ben liever 100-200 euro extra kwijt (750 totaal ongeveer is de max) voor echt een super oplossing dan dat ik over een paar jaar met een traag half functionerend schermpje zit.

Als ik bij Coolblue filter kom ik op bijvoorbeeld de Pioneer AVH-Z5200DAB uit, maar ik zie dat daar wel een externe microfoon meegeleverd wordt, dus dan vraag ik me weer af of dat met de ingebouwde microfoon van mijn auto gaat werken.

Mijn andere plan was om diezelfde verkoper nog eens te mailen met de vraag wat hun opties zijn, maar ik wil me toch graag eerst laten adviseren door mensen die geen partij zijn in mijn keuze voor ik die kant op ga. Zoals ik al zei betaal ik graag extra voor een mooie oplossing, maar liever niet onnodig veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:01
Oon schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:28:

Als ik bij Coolblue filter kom ik op bijvoorbeeld de Pioneer AVH-Z5200DAB uit, maar ik zie dat daar wel een externe microfoon meegeleverd wordt, dus dan vraag ik me weer af of dat met de ingebouwde microfoon van mijn auto gaat werken.
Is jouw ingebouwde microfoon een 'losse' (dwz, zit die los van je radio), dan zal er een kabeltje naar je radio lopen en het eigenlijk al een 'exerne microfoon' zijn die je wellicht ook in kan prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
jbdeiman schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:34:
[...]

Is jouw ingebouwde microfoon een 'losse' (dwz, zit die los van je radio), dan zal er een kabeltje naar je radio lopen en het eigenlijk al een 'exerne microfoon' zijn die je wellicht ook in kan prikken.
Ik heb oprecht geen flauw idee. Ik heb de radio er nog nooit uit gehad omdat dat frontje (dat ongeveer een kwart van het dashboard is) vast zit met van die plastic clips, dus ik wil eigenlijk alles in huis hebben om meteen de nieuwe radio te plaatsen als ik zover ben dat ik 'm los ga maken. Ben redelijk handig, maar geen grote fan van auto's ofzo, dus ik ben ook enigszins terughoudend in het zomaar open breken van mijn dashboard (al heb ik er alle vertrouwen in dat het inbouwen wel moet lukken, evt. met behulp van wat vrienden die er meer ervaring mee hebben).

De auto in dit filmpje heeft 1:1 hetzelfde dashboard als mijn auto, maar hij zegt er niet bij om welke kabeltjes het gaat. De verkoper waarmee ik contact heb gehad stuurde mij het volgende:
Je heb nog auto-specifieke montage materialen nodig.

Een inbouwpaneel toyota yaris a 79 euro:

https://<winkel>.nl/product/phonocar-3-577-toyota/

Een toyota antenne verloop a 15 euro :

https://<winkel>.nl/product/signat-s44-6930-010/

Een Toyota stuurwielinterface/verloopkabel deze kost 69 euro

Microfoon kan je behouden als je een microfoon verloopplug gebruikt.

Van 3,5mm naar 2,5mm .

Dit produkt krijg je gratis als je alle boven genoemde spullen bestel, totaal prijs: 562 euro

399 + 79 + 69 + 15
Maar ik heb dus ook geen idee of dit klopt en of dat voor iedere andere Android Auto radio ook gaat werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:47
Ik zou op een Toyota Yaris forum deze vraag ook stellen. Heb je een grotere kans mensen te vinden dan hier op Tweakers die ook een auto van jou serie hebben en die er aan gesleuteld hebben.
Je kunt ook zoeken en dan complete oplossingen vinden zoals deze:
https://caraudioexpert.nl...roid-10-wifi-carkit-dab/#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miketweaks
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-07 14:27
Hey, heb je uiteindelijk een keus kunnen maken?

Ik rijd in dezelfde auto en ben ook aan het kijken naar een nieuwe 2din radio. Tot nu toe kom ik net als jij op de SPH-DA250DAB uit. Ik ben benieuwd naar je ervaring met het inbouwen van deze, of een andere 2din radio. Paste het allemaal goed?

Groetjes,
Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Miketweaks schreef op zondag 15 mei 2022 @ 23:53:
Hey, heb je uiteindelijk een keus kunnen maken?

Ik rijd in dezelfde auto en ben ook aan het kijken naar een nieuwe 2din radio. Tot nu toe kom ik net als jij op de SPH-DA250DAB uit. Ik ben benieuwd naar je ervaring met het inbouwen van deze, of een andere 2din radio. Paste het allemaal goed?

Groetjes,
Mike
Ik ben uiteindelijk voor de Pioneer SPH-EVO64DAB gegaan, omdat ik graag draadloos wilde verbinden.

Was nog een heel drama, want ik heb via de ene verkoper
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

de radio en 'de juiste' benodigdheden gekocht (een DAB+ antenne, een aantal koppelstukjes, een stuurwielinterface en kabeltje voor daarbij, en natuurlijk het frontje voor de radio), maar wat ze me hebben opgestuurd bleek gewoon helemaal fout te zijn.

Uiteindelijk werd er keihard gezworen dat het voor mijn auto de juiste interface was, maar dat was gewoon absoluut niet het geval. Je hebt de 42sty001, de 42sty002 en de 42sty00c.

Die laatste heb ik besteld via
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

en werkte in combinatie met de 20-pins connector in de auto perfect, en nu kun je in die auto met het stuurwiel bijv. Google Assistant/Siri starten door op de knop te drukken ipv de slechte stemherkenning van de fabrieksradio.

Het lastige is dat er binnen precies dezelfde auto toch nog verschillen zijn in de aansluiting, op basis van welke fabrieksradio je hebt.

Uiteindelijk heb ik ook nog de Pioneer ND-BC8 achteruitrijcamera besteld en aangesloten, die heb ik netjes door de kabelgoot die onder de deuren loopt getrokken en daarna in de kofferbak door de zijkant van de auto naar een logische plek.

Heb helaas geen foto's beschikbaar van hoe het er nu allemaal in zit, want ik heb de auto geruild met mijn ouders (voor een die helaas geen 2DIN radio kan). Ik kan je wel zeggen dat ik echt enorm blij was toen het er allemaal in zat, en het mijn rijplezier echt heel veel heeft vergroot. Lange ritten zijn toch een stuk fijner met navigatie via Waze op de radio.

Om je tweede vraag te beantwoorden: Als je de schroefjes op de juiste plek hebt zitten en het frontje er goed op klikt zie je bijna niet dat het niet zo hoort. Er zit wel een plastic ring bij om net een gaatje tussen het frontje en de radio op te vangen en die paste bij mij niet goed, maar die heb ik er met wat dubbelzijdige plakband tussen geplakt en daarmee zie je er niks meer van.

Al met al echt een aanrader. Als je wilt kan ik morgen wel even foto's maken om je een idee te geven van hoe het er nu uit ziet.

Edit: Misschien wel belangrijk om te melden dat t.o.v. mijn startpost de AUX-ingang niet meer werkt en er ook geen CD-speler in zit. Ik heb echter geen enkele keer iets gemerkt van dat deze functies er niet waren. De AUX-aansluiting heb ik laten zitten, maar doet dus gewoon niks meer. Een van de verkopers gaf aan dat het in theorie mogelijk is die toch nog aan te sluiten, maar zo ver was ik nog niet toen ik de auto omruilde.

[ Voor 7% gewijzigd door Oon op 16-05-2022 00:11 ]

Pagina: 1