Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aansluiting vervangen na plaatsing keuken? 1x35A naar 3x25A

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JVE_18
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 18-06 15:54
Beste Tweakers,

Recent ben ik verhuisd naar een bovenwoning met entree op de begane grond. Hier zit ook mijn meterkast. De vorige bewoner had weinig elektra, en kwam dan ook uit met 4 groepen. Omdat we de keuken gaan vernieuwen (en van het gas gaan), komt er een inductie plaat (BORA PURU), met een aansluitwaarde van 7,6 KW. Verder zullen we de gebruikelijke lijst apparaten hebben (bijv. een combi-oven, vaatwasser, wasmachine & droger). Verder nog wat kleinere gebruikers. Hiervoor zullen we minimaal 8 groepen nodig hebben.

De huidige aansluiting is 1x35A. Dit zou voldoende moeten zijn, maar het is niet ruim. Wanneer we genoeg tijd zouden hebben had ik er graag een 3x25 van gemaakt. Echter, na contact met de netbeheerder lijkt het erop dat de wachtijd hiervoor wel minimaal 2 maanden is. Dit zou een suboptimale oplossing zijn, aangezien we dan voor langere tijd zonder keuken zitten.

Nu mijn vraag; Is het een optie om de kookplaat in eerste instantie dmv een kookgroep aan te sluiten, en deze later (na upgrade groepenkast) 3-fase aan te sluiten zonder dat de keuken (deels) gedemonteerd moet worden? Met andere woorden, is het een kwestie van aansluitingen beneden (bij de groepenkast) vernieuwen, en de draden van de kookplaat opnieuw aan sluiten, of mis ik iets? Door het gebrek aan loze leidingen (4, welke allemaal ook al een bestemming hebben) en de beperking om nieuwe te trekken, zou ik het graag oplossen met behulp van de bestaande setup. Uiteraard kunnen we met de plaatsing van de keuken wel slim zijn met het wegwerken van bijv. de perilex om hier makkelijker bij te kunnen.

Ik besteed het verder allemaal uit aan de elektricien, maar door eerdere ervaringen zou ik graag zelf wat inhoudelijker mee kunnen praten en voorstellen doen.

Bedankt!

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 18-06 15:18
Ik zou zeggen: ja.
Je inductie kookplaat is slechts 7,6 kW en kan daarmee ook op een standaard dubbelle kookgroep (met 1 fase).
Als je eenmaal over bent op 3 fase, moet je wel je aansluiting van je kookplaat hierop aanpassen.

Ryzen5 2600X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Lollercopter
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 00:10
Hey Topic starter, dit is precies wat ik ook nu aan het doen ben. Ik heb een Bora PUXU gekocht en die gaat volgende week geleverd worden. Meterkast is nu 1 x 35A maar mijn upgrade naar 3 x 25A komt pas in Juli. Als je handleiding van de Bora erbij pakt dan staan daar allerlei opties in hoe je die kookplaat kan aansluiten.

Zie hoofdstuk 6.8 https://www.bora.com/file...219_manual_nl_nl11382.pdf

Hij is dus prima tijdelijk op 2 of zelfs 1 fases aan te sluiten. Maar zoals je ziet zal je dan wel een overbrugging in de BORA moeten plaatsen. Dus zodra je 3 fases beschikbaar heb, dan zal je die BORA weer even uit je werkblad moeten tillen en opnieuw aansluiten. Lijkt mij niet zo'n ramp, dus zo ga ik het doen.

edit: Nu denk ik even hard op, als je een 3 fase kabel met 5 aders nu aan gaat leggen alvast. En je sluit die 3 fases aan in de bora (elke fase op eigen terminal in de Bora), maar in de meterkast verbind je deze 3 kabels weer samen en sluit je hem op 1 fase tijdelijk aan in je meterkast. Zou dat werken ? Ik wil dit ook wel weten want dan hoef je dus bij overschakelen naar een 3 fase groepenkast niet de Bora uit je werkblad te lepelen. Dan is het alleen omsteken in de meterkast en klaar ben je. Misschien kan een electricien tweaker hier wat meer over zeggen voordat wij onze speeltjes van 3-4k opblazen 8)7

[Voor 29% gewijzigd door Lollercopter op 12-05-2021 16:22]

• nirgilis
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 08:08
Je kan in principe alvast de leiding voorbedraden voor 3 fasen tussen de kookplaat en meterkast. Je moet dan wel na het veranderen van de aansluiting zowel in de meterkast, als op de perilex de bedrading aanpassen. Kijkend naar het schema van de handleiding moet je op de aansluiting eerst L2 naar L3 doorverbinden en kan je op het moment dat de 3-fase aangesloten is op de meterkast de brug tussen L2 en L3 verwijderen en daar de 3e fase op aansluiten.

Ik zou me wel goed afvragen of die 3x25 echt noodzakelijk is. Tenzij je in de nabije toekomst de CV wilt vervangen voor een warmtepomp, of een zware airco wilt aansluiten, heeft 3x25 geen meerwaarde bij een appartement (geen laadpunt elektrische auto).
Door het gebrek aan loze leidingen en de beperking om nieuwe te trekken, zou ik het graag oplossen met behulp van de bestaande setup.
Bedoel je hier de leidingen tussen de meterkast en de woning? Heb je dan wel genoeg ruimte om meer groepen te maken? Iedere groep moet een eigen leiding vanaf de meterkast.
Kookplaat, vaatwasser, combi-oven en wasmachine moeten allen een eigen groep. Met minimaal twee groepen voor andere verbruikers heb je al minimaal twee extra leidingen nodig.

• JVE_18
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 18-06 15:54
Dank allen voor de reacties!
GarBaGe schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:08:
Ik zou zeggen: ja.
Je inductie kookplaat is slechts 7,6 kW en kan daarmee ook op een standaard dubbelle kookgroep (met 1 fase).
Als je eenmaal over bent op 3 fase, moet je wel je aansluiting van je kookplaat hierop aanpassen.
Precies, dit is wat ik zou willen. En ben me inderdaad bewust dat zowel de kookplaat als de groepenkast dan opnieuw moet worden aangesloten.
Lollercopter schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:16:
Hey Topic starter, dit is precies wat ik ook nu aan het doen ben. Ik heb een Bora PUXU gekocht en die gaat volgende week geleverd worden. Meterkast is nu 1 x 35A maar mijn upgrade naar 3 x 25A komt pas in Juli. Als je handleiding van de Bora erbij pakt dan staan daar allerlei opties in hoe je die kookplaat kan aansluiten.

Zie hoofdstuk 6.8 https://www.bora.com/file...219_manual_nl_nl11382.pdf

Hij is dus prima tijdelijk op 2 of zelfs 1 fases aan te sluiten. Maar zoals je ziet zal je dan wel een overbrugging in de BORA moeten plaatsen. Dus zodra je 3 fases beschikbaar heb, dan zal je die BORA weer even uit je werkblad moeten tillen en opnieuw aansluiten. Lijkt mij niet zo'n ramp, dus zo ga ik het doen.

edit: Nu denk ik even hard op, als je een 3 fase kabel met 5 aders nu aan gaat leggen alvast. En je sluit die 3 fases aan in de bora (elke fase op eigen terminal in de Bora), maar in de meterkast verbind je deze 3 kabels weer samen en sluit je hem op 1 fase tijdelijk aan in je meterkast. Zou dat werken ? Ik wil dit ook wel weten want dan hoef je dus bij overschakelen naar een 3 fase groepenkast niet de Bora uit je werkblad te lepelen. Dan is het alleen omsteken in de meterkast en klaar ben je. Misschien kan een electricien tweaker hier wat meer over zeggen voordat wij onze speeltjes van 3-4k opblazen 8)7
Bedankt voor het doorsturen! Gebaseerd op de handleiding is dat ook mijn conclusie. Wat betreft je tweede punt, dat durf ik niet te zeggen.. Misschien dat een kenner hier meer over kwijt kan? :)
nirgilis schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:50:
Je kan in principe alvast de leiding voorbedraden voor 3 fasen tussen de kookplaat en meterkast. Je moet dan wel na het veranderen van de aansluiting zowel in de meterkast, als op de perilex de bedrading aanpassen. Kijkend naar het schema van de handleiding moet je op de aansluiting eerst L2 naar L3 doorverbinden en kan je op het moment dat de 3-fase aangesloten is op de meterkast de brug tussen L2 en L3 verwijderen en daar de 3e fase op aansluiten.
Exact, dus op die manier zou ik alles in eerste instantie nog gebruiken met behulp van de kookgroep, en slechts de bedrading bij de groepenkast & kookplaat opnieuw aan te sluiten bij vernieuwing van mijn groepenkast & aansluiting. Zolang ik enkel de kookplaat hierovor moet laten verwijderen & terugplaatsen, is het leed te overzien.
Ik zou me wel goed afvragen of die 3x25 echt noodzakelijk is. Tenzij je in de nabije toekomst de CV wilt vervangen voor een warmtepomp, of een zware airco wilt aansluiten, heeft 3x25 geen meerwaarde bij een appartement (geen laadpunt elektrische auto).
Met een kookplaat met een aansluitwaarde van 7,6 kW (of gemaximaliseerd op 7,4 kW via bediening) en een combi van 3,6 kW zit ik tijdens het koken al ver over de max. Hoewel ik mij besef dat dit waarschijnlijk slechts kortstondig tegelijk gebeurt, vermoed ik dat ook ik in de situatie ga komen waar ik ook nog eens een x de waterkoker aan zet. Met de andere verbruikers op de achtergrond (allemaal natuurlijk stuk kleiner), telt dat toch wel op lijkt me. Of ben ik aan het doemdenken dan?
Bedoel je hier de leidingen tussen de meterkast en de woning? Heb je dan wel genoeg ruimte om meer groepen te maken? Iedere groep moet een eigen leiding vanaf de meterkast.
Kookplaat, vaatwasser, combi-oven en wasmachine moeten allen een eigen groep. Met minimaal twee groepen voor andere verbruikers heb je al minimaal twee extra leidingen nodig.
Klopt, met de bestaande loze leidingen & huidige aansluiting lukt het ons om tot 9 groepen te komen (waarbij kookgroep 2x16 is, dus 8 groepen in gebruik). Heb dit er meer bijgezet als achtergrond informatie :) Ik lees nu mijn start post terug, en begrijp dat het wat onduidelijk is. Ik update het meteen even.

• Raling
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18-06 16:14
JVE_18 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:20:
Met een kookplaat met een aansluitwaarde van 7,6 kW (of gemaximaliseerd op 7,4 kW via bediening) en een combi van 3,6 kW zit ik tijdens het koken al ver over de max. Hoewel ik mij besef dat dit waarschijnlijk slechts kortstondig tegelijk gebeurt, vermoed ik dat ook ik in de situatie ga komen waar ik ook nog eens een x de waterkoker aan zet. Met de andere verbruikers op de achtergrond (allemaal natuurlijk stuk kleiner), telt dat toch wel op lijkt me. Of ben ik aan het doemdenken dan?
Beetje wel. Ik zou het zelf ook graag zo snel mogelijk op 3x25A hebben aangesloten, maar je kookplaat verbruikt natuurlijk alleen die 7,6kW op het moment dat alle 4 de kookvelden op de hoogste stand staan. En de oven verbruikt waarschijnlijk alleen de 3,6kW tijdens het voorverwarmen. Dus in de praktijk zal het vast wel een beetje meevallen.

• Aiolos
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 00:50
Strict genomen is het volgens het schema niet helemaal duidelijk hoe er bij een 2x1-fase kookgroep aangesloten moet worden. Er is geen schema waarbij N1 en N2 zijn gesplitst (en dat moet bij een kookgroep nou typisch wel, om te voorkomen dat er door 1 nuldraad 32A kan gaan lopen als 1 van beide nuldraden wordt onderbroken.
Hoort L1 bij N1 en L2 bij N2? En waar hoort L3 dan bij?

Als je toch naar 3x25A gaat, kun je het waarschijnlijk prima tijdelijk op een kookgroep zetten, en omzetten naar een krachtgroep zonder kabels te wisselen bij de kookplaat. Bij de kookgroep aansluiting natuurlijk liefst wel met de duidelijkheid waar N1 en N2 bij horen.

Voorbeeld met aanname(!) L1 bij N1, L2 en L3 bij N2:
L1 en N1 op het ene deel van de kookgroep: bijvoorbeeld bruin+blauw
L2+L3 (met brug bij kookplaat) en N2 op het andere deel van de kookgroep: bijvoorbeeld zwart+blauw

Bij de krachtgroep:
Bruin op fase 1
Zwart op fase 2
Blauw + blauw op N (er vanuit gaande dat er 2 draden onder de N klem kunnen)
Geen wijzigingen aan de kookplaat nodig. De brug tussen N1 en N2 hoeft er bij de kookplaat dan ook niet per se tussen, die zit dan in de meterkast. Fase 3 op de automaat blijft dan dus vanuit de meterkast ongebruikt.

Er wordt weliswaar een 3-fase aansluiting genoemd, maar bij een 2-fase aansluiting voldoet 2x16A ook, dus L2 en L3 kun je prima samen laten. L3 is ook alleen voor de ventilator, zoals op het schema te zien is.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of het aansturen van Itho mechanische ventilatie (of kijk op V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• nirgilis
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 08:08
JVE_18 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:20:

Er is een verschil tussen de totale aansluitwaarde en de benodigde aansluiting. Als iedere aansluiting gedimensioneerd was naar de som van de aansluitwaarde van een geheel huis, dan kon niemand uit met de standaard aansluitingen.

De realiteit is dat dat maximale verbruik nooit gehaald wordt een dat de hoofdzekering dat ook nog best even kan tolereren. Deze zekeringen zijn niet lineair en springen bij een iets te hoog verbruik pas na een paar uur.

Ikzelf heb praktisch dezelfde apparatuur met nog een Quooker erbij en ik kijk uit interesse af en toe op de meter. Met twee pannen op de bora (beide stand 7), de oven aan (opwarmen) en de Quooker die opwarmt zat ik op ~4.2 kWh. Daar kunnen de vaatwasser en de wasmachine nog bij zonder enig probleem.

Uiteraard is 3x25 beter, maar ik denk dat je je moet afvragen of het het waard is. Ik heb destijds de meterkast wel voorbereid op 3 fasen, maar voorlopig de aansluiting gelijk gehouden.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True