[lnx] 'roaming profile'

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Bestaat er zo iets als 'roaming profile' voor linux? (dan heb ik t niet over samba/ad implementatie)

maar stuk simpeler voor files als: .bash_rc / .ssh/rc / .profile

Ik los dat nu op via saltproject.io - om die bovenstaande files 'in sync' te zetten.

Functioneel werkt dat prima, maar salt is niet overal beschikbaar, en om nu te gebruiken puur voor die paar configs is ook wat overdreven.

Kan die zooi via rsync/scp ofzo overbrengen naar host-x. dat periodiek draaien via cronnetje ozo, maar ... dan moet ik wel altijd op dezelfde client zitten.

Is daar een standaard oplossing/projectje voor?

//edit; ssh van bakkie naar beestje, dat (gedeelte) van mijn /home/ overgenomen wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door himlims_ op 12-05-2021 16:03 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:00

BCC

Openldap en auto mount wordt vaak gebruikt dacht ik

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 21:31
NFS share?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

De standaardoplossing is inderdaad je homedir op NFS zetten.
Maar eerlijk gezegd heb je daar niet veel aan in de moderne wereld, het lijkt me in ieder geval niet wat jij zoekt.
Je zou ook nog

De pragmatische oplossing is al die files in een git of subversion repo zetten waar je makkelijk via internet bij kan. Dan moet je nog steeds git of svn hebben maar dat is al weer een stuk toegankelijker. Eventueel zet je er nog een webinterface naast zodat je de benodigde files ook met je webbrowser kan downloaden als het echt niet anders gaat.
Misschien nog een cronjobje om regelmatig de nieuwe versies te downloaden.

Een alternatief is dat je al je scriptjes ergens in een directory zet die je dan via sshfs mount op alle systemen waar je er gebruik van wil maken. Vervolgens zet je wat symlinkjes om files uit je homedir door te verwijzen naar die gemounte directory. Al dan niet via een klein scriptje (of salt :) ). Vanuit het oogpunt van de betrouwbaarheid zou ik dat zelf niet willen voor file als .bashrc en .ssh. Volgens mij resulteert het namelijk in een puinhoop als je netwerk uitvalt en je .bashrc opeens niet meer gelezen kan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 12-05-2021 18:59 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:33

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Er zijn toepassingen die er rekening mee houden dat je je homedirectory als een nfs share wilt mounten, bijvoorbeeld je persoonlijke cron-jobs die in /var/spool/cron/crontabs lokaal staan en sommige applicaties die om die reden configuratie voor meerdere versies tegelijkertijd ondersteunen (bijvoorbeeld GIMP).

Ik heb ook net zitten bedenken wat ik wil veranderen aan mijn /home directory.

Als het een netwerkshare wordt, dan lijkt het me verstandig om de cache, Trash en google-chrome config niet op die share te zetten, maar lokaal te houden, bijvoorbeeld door middel van symbolic links op de plaats van de betreffende folders in /home .

Als het niet een netwerkshare wordt, dan zou ik sowieso /home op een aparte partitie of drive willen zetten, omdat OS upgraden en crashrecovery dan net iets gemakkelijker zijn.

Eigenlijk zou ik ook de integriteit van de bestanden in mijn homedirectory beter in de gaten willen houden (ik had vorige week last van een beschadigde VeraCrypt container, waar ik waarschijnlijk meer dan een maand in corrupte vorm bewerkingen op gedaan heb omdat hij geen CRC errors gaf bij het lezen).

[ Voor 10% gewijzigd door aawe mwan op 12-05-2021 20:28 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:33

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Om je persoonlijke wijzigingen in de configfiles zelf te synchroniseren, zou je ook kunnen overwegen om die wijzigingen in Ansible te doen en ze daarna met Ansible uit te rollen over alle systemen waar je op werkt. Zo doe ik het bijvoorbeeld voor ~/.XCompose en ~/.config/htop/htoprc .

Voorbeeld van een blok tekst uit mijn ~/.bashrc:

Bash:
1
2
3
4
5
6
# BEGIN etherwake ANSIBLE MANAGED BLOCK
#
export eth0='wlp2s0'
alias etherwake='sudo etherwake -i ${eth0}'
#
# END etherwake ANSIBLE MANAGED BLOCK

(Ik laat Ansible uitzoeken hoe de ethernet interface van de default route heet en die leg ik vast in .bashrc)

[ Voor 9% gewijzigd door aawe mwan op 12-05-2021 20:16 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Pagina: 1