Zonnepanelen op schuurdak en 60 mtr grondkabel. Kan dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowo21
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12-05 18:57
Mijn vraag

Ik zou graag op mijn dak van de schuur zonnepanelen willen plaatsen. Ik zit echter met het volgende:
Van huis naar de schuur loopt een grondkabel van ongeveer 60 meter. (2x4+as YMvK-as).
Is deze kabel nu wel of niet te gebruiken voor de zonnepanelen? Een nieuwe kabel leggen is namelijk geen optie.

Ik heb naardit antwoord al veel gezocht maar kom nergens een zelfde situatie tegen. Van de vakmannen krijg ik tegenstrijdige antwoorden.
Wie kan het me zeggen?

Alvast erg bedankt voor uw reactie.

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:46

Freakie1NL

Grote Baas

Je mist informatie.

1 of 3 fase, maakt uit.
Aantal panelen zal gaan uitmaken.
Hoe alles is aangesloten in de meterkast.
Aansluiting van de schuur (zou daar bijvoorbeeld een PV verdeler kunnen)

Als je die info hebt kan je een kabelberekeningsverlies doen (online tools zat voor).
Op zich wel al mooi dat het 4 is, dat scheelt wel al snel een boel.

[ Voor 19% gewijzigd door Freakie1NL op 12-05-2021 15:55 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 16:55
Wat Freakie1NL zegt inderdaad. Zonder op zijn minst het vermogen aan panelen dat je wil gaan leggen valt er niets te zeggen. Ik neem aan dat je vast zit aan 1 fase gezien de 2 aderige 4mm2 kabel?

Dan nog is het de vraag of het veel uit maakt aangezien je zelf al stelt dat de kabel vervangen geen optie is..

12x400WP West Fronius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:26
Fritts en Leidingsimulatie in Sunny designer kunnen je wel wat zeggen...

https://fritts.nl/zonnepa...rlies-omvormer-meterkast/
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/

Afhankelijk van het gewenste vermogen zeer forse verliezen. Kan me voorstellen dat vakmannen verschillen van mening... je zit erg snel op ongewenst veel...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:29
1 fase over 60 meter geeft best grote verliezen. Nu kan dat op zich niet zo heel veel kwaad behalve dat je opbrengst wat minder wordt, maar het betekent ook een grotere spanningsval. En als de spanningsval + netspanning boven de 253V komt gaat je omvormer uitschakelen.

Of het wel of niet werkt is dus heel erg afhankelijk van het vermogen aan zonnepanelen dat je wilt plaatsen maar ook de netspanning op een zonnige dag.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
60 meter 2x4 kwadraat met aardscherm gaat waarschijnlijk wel goed, maar ik zou er niet zwaarder dan 3kw opgooien. Tevens kan niemand je garanderen dat de omvormer niet af en toe de 253 volt aantikt.
12 panelen op Zuid of 2x 10 oost west dus

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Die kabel kan je zeker gebruiken voor zonnepanelen. De vraag is hoeveel zonnepanelen :)

60 meter 4mm2 geeft 9,1 Volt spanningsval bij 1-fase 16A. 230 Volt in de meterkast zal stijgen naar 239,1 Volt bij de schuur.

Meet eens de spanning op een zonnige dag in de schuur. En hoeveel zakt de spanning in als je een waterkoker aansluit van circa 2,2 kW.

Er zijn landen in buurt (Engeland, Oostenrijk) waarbij de spanning zelfs mag oplopen tot respectievelijk 273,6V en 257,6 Volt. Het zal de netbeheerder een worst zijn hoe hoog de spanning in jouw schuur is. De netbeheerder vindt het pas vervelend als er bij de buren >253V komt. Klassieke gloeilampen in de schuur zullen wel wat meer licht gaan geven en sneller stuk gaan. Schakelende voedingen zullen wat zuiniger werken, en of die hoge spanning gunstig of ongunstig is voor de levensduur weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:29
Dre schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:43:
Die kabel kan je zeker gebruiken voor zonnepanelen. De vraag is hoeveel zonnepanelen :)

60 meter 4mm2 geeft 9,1 Volt spanningsval bij 1-fase 16A. 230 Volt in de meterkast zal stijgen naar 239,1 Volt bij de schuur.

Meet eens de spanning op een zonnige dag in de schuur. En hoeveel zakt de spanning in als je een waterkoker aansluit van circa 2,2 kW.

Er zijn landen in buurt (Engeland, Oostenrijk) waarbij de spanning zelfs mag oplopen tot respectievelijk 273,6V en 257,6 Volt. Het zal de netbeheerder een worst zijn hoe hoog de spanning in jouw schuur is. De netbeheerder vindt het pas vervelend als er bij de buren >253V komt. Klassieke gloeilampen in de schuur zullen wel wat meer licht gaan geven en sneller stuk gaan. Schakelende voedingen zullen wat zuiniger werken, en of die hoge spanning gunstig of ongunstig is voor de levensduur weet ik niet.
Je vergeet dat de omvormer af moet schakelen bij 253V. Als dus de spanning van het net + de spanningsval over de kabel boven de 253V uitkomt schakelt je systeem uit. Als dus de spanning op het net 245V is en je een spanningsval van 9.1V hebt doet je systeem niets meer. Die 253V is dus een harde eis en mag je niet opschroeven naar 260V omdat je een spanningsval hebt over je kabel.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en als je micro-omvormers neemt? zou je in theorie gewoon zo 1 paneeltje (of 2 of 3) kunnen afschakelen ipv de hele installatie :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Plaats een dikke verwarming in de schuur. De spanning moet toch 10 seconden >253 Volt zijn voordat de omvormer uitgaat?

Als spanning >253V dan verwarming aan. Menig slimme stopcontact kan je automatisch laten schakelen op spanning :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Volgens de TKF kabel calculator kun jij rustig die kabel met een 25A automaat beveiligen bij een spanningsverlies van nog geen 4%.
25A als dat kan ivm selectiviteit van de groepenkast is pakweg 18 panelen, met een 16 A automaat zijn dat er pakweg 12, afhankelijk hoe de panelen worden gelegd (oost/ west of alles zuid)

Nu is het niet bij de wet verplicht om een nieuwe kabel in de grond aan te leggen, vroeger legde met het 380 volt openbaar netwerk op palen aan en dat zonder kabelisolatie...

Edit: storende taalfouten...

[ Voor 24% gewijzigd door frisianstar op 12-05-2021 19:37 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:17
Dre schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:55:
Plaats een dikke verwarming in de schuur. De spanning moet toch 10 seconden >253 Volt zijn voordat de omvormer uitgaat?

Als spanning >253V dan verwarming aan. Menig slimme stopcontact kan je automatisch laten schakelen op spanning :)
Als je zo gaat beunen zou ik eerder kiezen voor een ringkerntrafo in serie met de omvormer :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:52
Als hij nu de omvormer NIET in de schuur plaatst, maar aan de andere kant van de 60 meter kabel?
Dan gaat er 400-600V DC over de kabel ipv 230-240V AC.
Hoger voltage is lagere verliezen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-05 20:43
Ik had dezelfde gedachte en ben het eens met je redenering. Maar ik heb het niet (durven) posten... :+

Een typische grondkabel zou die spanning nog mogen hebben. Daarnaast is het in een bestaande situatie vaak ook makkelijker in om met standaard YMVK of YMVK-as kabel te werken of die her te gebruiken. Ik had ook een stukje YMVK kabel over en kwam wat solar kabel tekort. O-)

Maar, belangrijk is dat een elektrische installatie logisch is.
Niemand verwacht dat er op een grijze grondkabel op een priveterrein 600 V DC staat. Als iemand daar de kniptang in zet, ontstaat er een vlamboog waar je eng van wordt. Natuurlijk kun je DC schakelaar bij de panelen voorzien, maar dan nog.
Je kunt er nu gaan waarschuwingslint o.i.d. over de kabel in de grond leggen. Misschien paaltjes erbij?

Dus hoe aantrekkelijk het idee ook is, niet doen lijkt me...

[ Voor 6% gewijzigd door WackoH op 13-05-2021 13:43 ]

Pagina: 1