Aankoopadvies Scooter

Pagina: 1
Acties:

• Smokeyy_TR
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-10 14:41
Beste Tweakers,

Omdat ik de wens heb om weer een scooter te hebben zou ik graag advies van jullie willen. Want zelf heb ik weinig kennis met betrekking tot de scooters.

Ik zou graag mijn scooter als eerst willen gebruiken om naar stage te gaan. Dit is tot en met 18 juni. De afstand vanaf mijn huis naar mijn stage is 18,5 KM. Daarna wil ik gewoon met plezier rondrijden samen met mijn vrienden. Wel in de omgeving ik ben niet van plan om erg lange afstanden af te leggen. Wellicht dat het sporadisch toch voorkomt denk ik.

Na de zomervakantie wil ik naar school met de scooter. De afstand is 10KM. Ik ga ervan uit dat ik dit voor 4 jaar ga doen.

En zelf heb ik natuurlijk al wat georiënteerd en kwam ik uit bij:
SYM Fiddle 4
Piaggio Zip
Riva fast

Waarom de scooters hier heb staan is omdat ik ze mooi vind. Eerder had ik al een scooter gehad en ik vond de 10 inch wielen niet zo erg want ik ben niet zo lang 1,70M.

Ik vind Retro scooters wel mooi. Maar de Zip vind ik ook wel, vooral met de SP-voorkant. Ook vind ik grijs een mooie kleur vooral nardo grijs. De Peugeot Kisbee vind ik de voorkant lelijk, dan heb ik liever de standaard voorkant van de Zip.

Zelf heb ik geen voorkeur voor een Chinese scooter want ik had er eentje gehad een Killerbee Custom die ik van mijn vader had overgenomen. En het was een drama. De V-snaar ging elke keer kapot en gelukkig had ik pechhulp maar ik vond de reparatie te duur voor de scooter. Ik weet niet meer wat er toen stuk ging. Maar ik kan jullie vertellen dat echt geen Chinese scooter wil. xD

Ook ben ik er niet uit of ik een gele of een blauw kenteken wil. Want ik vind 25 onbegrensd erg sloom. Kan ik net zo goed fietsen. xD Maar ik verwacht dat ik daar zelf wel uit te komen.

Mijn vragen zijn: Hoe is het met het onderhoud van de scooters. Zijn jullie veel geld kwijt daaraan? En vinden jullie ze comfortabel? Hebben jullie nog een suggestie voor een ander scooter? Heeft iemand ervaring met Riva? Is dat ook een Chinees merk?

Ik ben van plan om naar een dealer te gaan om te kijken hoe ze in het echt eruit zien. Wellicht zelfs een proefrit.

Ik hoop dat dit voldoende informatie is. Als dat niet zo is laat het dan gerust weten, want ik wil wel goed advies kunnen krijgen.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Riva is chinees en kwalitatief minder. Zip en fiddle zijn allebei goed, fiddle iets groter en goedkoper. Zelf heb ik een fiddle en die bevalt prima.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Smokeyy_TR
@digifun Dankjewel voor de snelle reactie. Het viel mij op dat de scooters duurder worden lijkt het wel. Het is alsof ze paar jaar geleden €300 goedkooper waren. Klopt dit?

Ik ga even een maandje doorsparen, of het moet heel goed gaan met de crypto xD

[ Voor 18% gewijzigd door Smokeyy_TR op 12-05-2021 15:50 ]

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Mijn fiddle is 48 euro duurder geworden in een jaar tijd, zie ik. Dus niet alle scooters zijn veel duurder geworden.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Smokeyy_TR
O ok, dan ga ik van de week even langs naar een dealer om te kijken of die fijn zit. Dankjewel voor antwoord!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11 19:28
De prijsstijging komt doordat nieuwe scooters vanaf 1 januari dit jaar moeten voldoen aan de euro5 norm (behalve euro4 voorraad modellen).

Mijn vrouw en ik hebben zelf 2x blauw kenteken gekocht (Sym Allo en Sym Jet 14) echter houd er rekening mee dat men bezig is met een helmplicht voor snorscooters.

Verder is Sym technisch gewoon goed en volgens mij kosten de beurtjes niet zoveel.

Sym Fiddle is een mooie scooter inderdaad!

• Smokeyy_TR
@Breaker Geldt dit voor heel Nederland wat je bedoelde over de helmplicht?

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-11 13:51
Ja

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11 19:28
Smokeyy_TR schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:21:
@Breaker Geldt dit voor heel Nederland wat je bedoelde over de helmplicht?
Ja, in Amsterdam is die er al in verband met drukte op het fietspad dacht ik.

Regeling is er nog niet door, maar ik verwacht wel dat hij ergens in 2022 danwel 2023 komt voor heel Nederland.

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-11 19:46
Suggestie van een dagelijks fietsende woon-werkforens: Overweeg alsjeblieft een elektrische scooter. De fietsers op het fietspad zullen je zeer dankbaar zijn dat ze niet honderden meters in de ernstig vervuilde uitlaatgassen van jou hoeven te fietsen.

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-10 11:09
Naafkap schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:33:
Suggestie van een dagelijks fietsende woon-werkforens: Overweeg alsjeblieft een elektrische scooter. De fietsers op het fietspad zullen je zeer dankbaar zijn dat ze niet honderden meters in de ernstig vervuilde uitlaatgassen van jou hoeven te fietsen.
Is dat niet een beetje een stelling uit de tweetakt tijd? Dat je nog lekker olie verbrandde om vooruit te gaan? Ik heb zelf 1op35 op een 4takt Honda Monkey Replica gereden, kan me niet voorstellen dat dat nou ernstig vervuilend was. Vervuilender dan elektrisch voor jou als fietser, ok, maar "ernstig"? Daarbij zijn de goeie elektrische scooters nog wel ff een tikje duurder dan wat TS voorstelt.

• Naafkap
PhaeTom schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:45:
[...]

Is dat niet een beetje een stelling uit de tweetakt tijd? Dat je nog lekker olie verbrandde om vooruit te gaan? Ik heb zelf 1op35 op een 4takt Honda Monkey Replica gereden, kan me niet voorstellen dat dat nou ernstig vervuilend was. Vervuilender dan elektrisch voor jou als fietser, ok, maar "ernstig"? Daarbij zijn de goeie elektrische scooters nog wel ff een tikje duurder dan wat TS voorstelt.
Als dagelijks fietser merk ik inderdaad verschil tussen tweetakt en viertakt. Echter is er bij viertakt nog echt sprake van serieuze vervuiling die honderden meters waarneembaar is. Dat is gewoon heel ongezond. Als de scooterrijders eens zelf een poosje in de stank zouden zitten die ze veroorzaken, zou dat een goed stukje bewustwording zijn.

Interessante conclusie uit een onderzoek toont aan dat vervuiling van tweetakt en viertakt qua schadelijke fijnstof elkaar nauwelijks ontlopen: https://ggdgelderlandzuid...tkwaliteit-fietspaden.pdf

[ Voor 36% gewijzigd door Naafkap op 12-05-2021 20:54 ]

• Smokeyy_TR
@naafkap Zou je dan met een suggestie kunnen komen. Wat voor scooters raad je mij dan aan? Wat is de actieradius? Is er een laadnetwerk voor scooters? Want met 'ga voor een scooter want vanwege het milieu' kan ik niet zoveel mee.

• Naafkap
Smokeyy_TR schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:49:
@naafkap Zou je dan met een suggestie kunnen komen. Wat voor scooters raad je mij dan aan? Wat is de actieradius? Is er een laadnetwerk voor scooters? Want met 'ga voor een scooter want vanwege het milieu' kan ik niet zoveel mee.
Ik kan je hier niet mee helpen want ik heb hier geen kennis van. Het is echter een serieuze geste naar je medemens. Elke dag fiets ik meermaals in de zeer vervuilende gassen van een ander en omdat de veroorzakers het niet ruiken en zich dus niet bewust zijn van hun overlast, probeer ik dit onder de aandacht te brengen.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-11 12:54
Smokeyy_TR schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:49:
Is er een laadnetwerk voor scooters?
Die is er zeker!! Bij de meeste scooters kun je de accu('s) eruit halen en elders opladen.

Afbeeldingslocatie: https://nlshop.se.com/media/catalog/product/cache/ba4bbd84f925ae59e0eaee24ce23aa0c/m/e/meg2425-1425-1.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door CappieL op 12-05-2021 20:59 ]

• Smokeyy_TR
CappieL schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:58:
[...]

Die is er zeker!! Bij de meeste scooters kun je de accu('s) eruit halen en elders opladen.

[Afbeelding]
Das een mooi ding! Maar het is niet zoals met auto's dat er een soort netwerk is met opladers xD.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-11 12:54
Smokeyy_TR schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:04:
[...]

Das een mooi ding! Maar het is niet zoals met auto's dat er een soort netwerk is met opladers xD.
Nee, vergelijk het eerder met een laadnetwerk voor elektrische fietsen.

• Smokeyy_TR
@CappieL Thanks

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-10 23:48

Eentje

houd van de vijver

Zag dat je de kleur nardo Grey mooi vond van de sym fiddle 4. Heb je al gekeken naar de Mio? Deze heeft volgens mij de zelfde kleur maar is wel ook wat kleiner dan de fiddle. Misschien met jouw lengte niet verkeerd. https://www.symscooters.nl/nl/models/mio-50i.html

There eent no place like home

• Smokeyy_TR
@Eentje Ik ga van de week zeker een kijkje nemen bij de dealer. Heb het op mijn lijstje staan. Thnx

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-10 23:48

Eentje

houd van de vijver

Smokeyy_TR schreef op maandag 24 mei 2021 @ 23:22:
@Eentje Ik ga van de week zeker een kijkje nemen bij de dealer. Heb het op mijn lijstje staan. Thnx
Ik heb hem zelf afgelopen donderdag besteld hoop dat hij eind volgende week binnen is. De kleur in het echt is lichter dan op de website.

Algemene tip voor welke scooter je ook koopt let op dat je het euro 5 model neemt en niet een euro 4.

[ Voor 3% gewijzigd door Eentje op 24-05-2021 23:45 ]

There eent no place like home

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-11 18:30

Nobby

Nuts!

Ga voor een scooter met grote wielen zoals een Kymco People S, Agility 16 etc.

Grotere wielen verbeteren het rijcomfort behoorlijk.

Ik heb zelf een euro 4 model Kymco People S uit 2012 en die rijd ik bijna elke dag. Ik tank meestal E95, en als ik lief wil zijn dan krijgt hij E98. Ga nu richting 30k op de teller.

Waar je rekening mee wil houden is dat de houdbaarheid van E95 minder is dan die van E98. Rij je elke dag, dan kan je rustig E95 tanken. (de bio-aanslag etc gebeurt pas met stilstand.)

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• Smokeyy_TR
Update

Zojuist kom ik terug van de dealer en ik heb er twee ervan bezocht.

Op dit moment vind ik de Piaggio Zip, Sym Fiddle 2 het mooist.

Het viel mij op dat de Sym Fiddle 2 Euro 4 iets goedkoper is en dat je dan ook nog een windscherm en een slot voor €1850.

Bij de andere dealer zag ik een Sym Fiddle 2 Euro 5 + windscherm voor €2000 euro.

Mijn vraag is zal ik voor de Sym Fiddle 2 Euro 5 gaan of dat ik meer opties op de scooter ga monteren voor een kleine meerprijs. Want ik vind de scooter comfortabel en erg mooi eruit zien. Is er nog iets dat ik moet weten voordat ik een aankoop ga doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Smokeyy_TR op 22-06-2021 19:24 ]

Pagina: 1