Dat wil weleens gebeuren ja.
In theorie is een GTX 770 even goed, soms beter dan een GTX 960.
Maar in meer moderne games wil die laatste weleens betere framerates halen, en dat als je de 2GB variant van de 960 erbij pakt.
VRAM kan soms ook het verschil maken, ik weet nog hoe een kennis van mij door paar vrienden voor gek werd verklaard toen hij voor een GTX 1060 6GB ging, ik was werkelijk de enige die zei "neem de 6GB model"
Paar jaar later ging hij en paar vrienden hun schermen upgraden naar 1440p, toen kwam die 6GB VRAM best wel van pas.
nou is dat tegenwoordig iets anders, tenzij je max settings op 4k wilt spelen kom je wel uit de voeten met 8GB VRAM viel mij op. (en zelfs op 4K komt het goed in 99% van de games) Echter de wat oudere kaarten hebben gauw maar 2 of 4gb VRAM en dan kom je boven 1080p vrijwel zeker in de problemen met modernere games, tenzij je settings naar beneden knalt.
Al moet ik wel zeggen dat ik vaker heb meegemaakt dat niet VRAM het probleem was, maar de kaart zelf.
Je kan zelfs 12gb VRAM hebben, maar als je kaart amper 1440p aan kan heb je nog steeds niks aan op hogere resoluties, en dus moet jij je settings alsnog naar beneden stellen wat over het algemeen voor lagere VRAM gebruik kan zorgen.