Water of luchtkoeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakari
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06-08 11:49
In afwachting op betere tijden, of een keertje mazzel hebben in GPU land, is mijn oog gevallen op het mogelijk koelen van mijn CPU d.m.v. waterkoeling. Gewoon omdat het kan, maar uiteraard wel binnen budget.

Nu ben ik een leek op het gebied van waterkoeling, maar het lijkt (mij) dat het een niet veel grotere investering is dan een (joekel) luchtkoeler.
Een custom loop gaat me een paar stappen te ver, en ik zit er aan te denken om de CPU met water te koelen. Het liefst zou ik ook de GPU met water koelen maar ik heb dus geen flauw idee wat dan de mogelijkheden zijn en wat daar de kosten van zijn.

Wat zijn de plussen en minnen van water t.o.v. lucht? Ik zie waterkoelers van rond de 100 euro, is dat wat of kun je die beter laten liggen. Want mocht het veel duurder gaan worden dan zal ik waarschijnlijk toch voor een luchtkoeler gaan.

Kortom, moet ik dit idee laten varen en voor luchtkoeling gaan of....?

An unexpected error has occurred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-09 14:58
Ik zou deze ff bekijken:
YouTube: Liquid Cooling vs. Air Cooling Benchmark In-Depth (NH-D15, NZXT X62,...

In principe is waterkoeling beter en efficienter dan luchtkoeling, maar....
Goede luchtkoelers doen het beter dan slechte waterkoelers

[ Voor 21% gewijzigd door GarBaGe op 12-05-2021 15:16 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-09 13:38
Een waterkoeler van 100,- is erg goed te doen. Kijk dan vooral naar de Corsair Hydro series, H100i of een NZXT kraken. De laatste is vaak wat duurder maar wel beter.

Je videokaart waterkoelen word een wat lastigere als je geen custom loop hebt.
Ik weet dat je van Corsair ooit een HG10 had. Daar kon je dan weer bijvoorbeeld een H80 op monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:54
Torac schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:23:

Je videokaart waterkoelen word een wat lastigere als je geen custom loop hebt.
Ik weet dat je van Corsair ooit een HG10 had. Daar kon je dan weer bijvoorbeeld een H80 op monteren.
NZXT heeft ook een modelletje: pricewatch: NZXT Kraken G12 Zwart Let wel op dat je ook nog een extra kabel nodig hebt als je de pomp wil laten aansturen door de temperatuur van je videokaart. Ook extra koelblokjes voor je VRM’s en geheugen kan geen kwaad en zeker als je wil overclocken. Hier is nog een uitgebreide guide: https://www.maketecheasie...rge-nvidia-graphics-card/

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Dit is trouwens de kabel om je pomp door de gpu te laten sturen: pricewatch: EK Water Blocks PWM Fan Adapter for GPU - 50cm Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakari
Malantur schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:51:
[...]

NZXT heeft ook een modelletje: pricewatch: NZXT Kraken G12 Zwart Let wel op dat je ook nog een extra kabel nodig hebt als je de pomp wil laten aansturen door de temperatuur van je videokaart. Ook extra koelblokjes voor je VRM’s en geheugen kan geen kwaad en zeker als je wil overclocken. Hier is nog een uitgebreide guide: https://www.maketecheasie...rge-nvidia-graphics-card/
En kan dan de GPU en CPU op 1 radiator, of heb ik er dan twee nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
dakari schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:42:
[...]

En kan dan de GPU en CPU op 1 radiator, of heb ik er dan twee nodig?
Closed loops zijn gesloten systemen. Het is niet de bedoeling om deze te openen om een extra heatsink toe te voegen ofzo, dan moet je wel eerder kijken naar een custom loop. De flexibele leidingen zijn vaak ook nogal kort dus met een closed loop op mijn videokaart geraak ik niet tot aan de mounting op de bovenkant van mijn kast dus kijk ook even welke opties je hebt in jouw kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakari
Duidelijk. Zoals ik al aangaf is een custom loop voor mij als beginner op waterkoeling gebied een stapje te ver dus zal het een closed loop gaan worden. De kast die ik in gedachte heb voor mijn nieuwe build heeft ruimte voor 2 radiators dus volgens mij kan ik daar alle kanten mee op.

Ik denk dat als ik er voor ga als eerste de CPU ga waterkoelen, dan kan ik altijd later nog de GPU gaan doen of wellicht toch een custom loop gaan doen.
Als ik nig wat te vragen heb, meldt ik me weer.

Bedankt zo ver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor rondt de €100,- is dit een goede koeler pricewatch: be quiet! Pure Loop 280mm

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:07
Hier ook een recente overstapper van een Scythe luchtkoeler naar een NZXT AIO waterkoeler.
Absoluut geen spijt van deze switch, naast betere prestaties vind ik het ook gewoon netter staan.

Graag wil ik je wel behoeden voor de fout die ik ook gemaakt heb en dat is de radiator plaatsen achter je intake fans. Door deze wijziging werden m'n GPU als ook m'n nvme SSD (te) warm. Ik zou je dus adviseren om de radiator bovenaan te plaatsen mocht je groter gaan dan 140 mm.

Ik had deze setup, maar de GPU ging throttlen wegens het gebrek aan airflow. Let niet op de temperatuur van de CPU, ik was een Cinebench aan het draaien :) . Nu een 5000D Airflow kast en de GPU temperatuur is met ruim 10 graden gedaald door het plaatsen van de radiator bovenin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/6bb4defd7ebf001df63be167a229152d0222918a/?url=https%3A%2F%2Fi.ibb.co%2F9NYJ9Fb%2FIMG-6724.jpg

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakari
pretpik schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:50:
Hier ook een recente overstapper van een Scythe luchtkoeler naar een NZXT AIO waterkoeler.
Absoluut geen spijt van deze switch, naast betere prestaties vind ik het ook gewoon netter staan.

Graag wil ik je wel behoeden voor de fout die ik ook gemaakt heb en dat is de radiator plaatsen achter je intake fans. Door deze wijziging werden m'n GPU als ook m'n nvme SSD (te) warm. Ik zou je dus adviseren om de radiator bovenaan te plaatsen mocht je groter gaan dan 140 mm.

Ik had deze setup, maar de GPU ging throttlen wegens het gebrek aan airflow. Let niet op de temperatuur van de CPU, ik was een Cinebench aan het draaien :) . Nu een 5000D Airflow kast en de GPU temperatuur is met ruim 10 graden gedaald door het plaatsen van de radiator bovenin.

[Afbeelding]
Ben het met je eens dat het er netter uitziet. Zeker met die gigantische luchtkoelers van tegenwoordig.

Ik was inderdaad ook van plan de radiator bovenin te gaan plaatsen. Ik zag in een video op Youtube dat dit beter was. Had iets met de plaatsing van de pomp ten opzichte van de radiator te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:07
Je moet zorgen dat de pomp altijd lager zit dan bovenkant van je radiator, anders krijg je luchtbellen in je pomp.

[ Voor 6% gewijzigd door pretpik op 17-05-2021 11:36 ]

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riesg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik zou niet beginnen aan een BeQuiet, die pompen zitten in de leiding in plaats van op het blok. Dit geeft flink wat herrie en de Pure serie pomp moet altijd volle bak draaien. Heb zelf de de 240mm gehad en werd er horendol van, continue een brom op de achtergrond door de kast heen.

Van het merk Alphacool hebben ze wel wat modulairs zonder te veel poespas en ook niet te duur. Daar kun je een AIO CPU watercooler kopen en die set uitbreiden met een GPU cooler, de mogelijkheid zit al in de slangen verwerkt. Zo draait het op één pomp en geen gedoe met allemaal losse koppelingen.
pricewatch: Alphacool Eisbaer 240 CPU
Die GPU uitbreidingen heten Nexxxoss

[ Voor 11% gewijzigd door riesg op 06-06-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

riesg schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:45:
[...]

Ik zou niet beginnen aan een BeQuiet, die pompen zitten in de leiding in plaats van op het blok. Dit geeft flink wat herrie en de Pure serie pomp moet altijd volle bak draaien. Heb zelf de de 240mm gehad en werd er horendol van, continue een brom op de achtergrond door de kast heen.

Van het merk Alphacool hebben ze wel wat modulairs zonder te veel poespas en ook niet te duur. Daar kun je een AIO CPU watercooler kopen en die set uitbreiden met een GPU cooler, de mogelijkheid zit al in de slangen verwerkt. Zo draait het op één pomp en geen gedoe met allemaal losse koppelingen.
pricewatch: Fractal Design Celsius+ S28 Dynamic

Kan ook, er is meer te verkrijgen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riesg
Die is niet modulair, dan heb je twee AIO nodig en een NZXT G12 bijvoorbeeld.

Overigens ook een niet verkeerd merk dat Fractal, ik heb de 240mm draaien en die zijn nu bij een paar zaken goed in de aanbieding.
pricewatch: Fractal Design Celsius+ S24 Dynamic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Een custom waterloop met zachte slangen is echt doodsimpel.
Als je denkt een AOI te kunnen plaatsten dan lukt het ook zeker met een custom set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Een custom waterloop met zachte slangen is echt doodsimpel.
Als je denkt een AOI te kunnen plaatsten dan lukt het ook zeker met een custom set.
Hooguit de koeler van de gpu plaatsen is een beetje tricky.
de rest kan een kind doen.
De kosten vallen ook mee, mits je een beetje rondspeurd op gebruikt tweakers.
Maar ook op amazon . nl heb je tegenwoordig hele mooie spullen ( china) die weinig kosten.
Radiateurs en reservoirs zijn er echt goedkoop.
Ook een reservoir met pomp heb je voor een euro of 17 ( alleen de pomp is dan wel een chinese gok)

Edit.
De temperaturen met cpu koelers china vs merk zijn een paar graden, tussen 3 en 7 graden.
De temperatuur verschillen tussen china en merk radiateurs zijn er niet of hooguit 1 a 2 graden.
Ja alles al een keer getest, ik bouw tussen de 3 a 4 custom sets per jaar.
Het enigste wat ik nog niet aandurf is een chinese merkloze pomp.
Die heb ik wel eens in mijn handen gehad en daar zie je toch wel dat de kwaliteit niet de beste is. ( wat ook niet kan voor het geld)

[ Voor 30% gewijzigd door Elmo_b op 06-06-2021 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakari
riesg schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:45:
[...]

Thanks voor de tip want ik had een beQuiet op het oog...

Wat betreft de modulaire coolers, die lijken me wel interessant om later dan uit te breiden naar de GPU.
Maar... welkicht een domme vraag van een nieuwkomer op het gebied van waterkoeling, is het niet een risico dat het gaat lekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• riesg
Alphacool is zeker geen slecht merk. Je moet wel voorzichtig zijn met het in elkaar zetten van dat spul aangezien het kunstof is, dus niet door en door blijven draaien maar als het eenmaal dicht zit is het geen probleem.

Goed dat je de BeQuiet laat liggen, ik werd er horendol van en na goed zoeken bleek dat meerdere mensen er last van hadden. De aftersales is daar ook beroerd, ik kon de mijne opsturen naar Duitsland, 4 weken geen koeling want tussentijds heb je pech. Ik heb m om kunnen ruilen bij de verkoper voor een geheel andere maar eerlijk gezegd ook niet stilgestaan bij Alphacool anders was ik daar wel voor gegaan.

Check wel even als je daarvoor gaat of je GFX kaart in de lijst voorkomt, mijn merk 1070TI kwam er namelijk niet in voor, maar 1070TI van andere merken wel. Het zou overigens best kunnen passen maar dat weet ik dus niet zeker.
Pagina: 1