Hoe kan ik webcam kwaliteit checken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:49

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Al langere tijd heb ik een Logitech C922 Pro webcam in gebruik. Deze werd goed aangeschreven, o.a. in een review van T.net. Ik zag net echter een opname van mezelf terug, en nu vielen me twee dingen op:
  • Mijn stem klinkt erg hol en blikkerig, alsof ik in de badkamer sta
  • Het beeld is niet zo scherp als bijv. bij de testvideo van T.net
Ik verwacht geen 100% heldere audio van een built-in microfoon, maar had toch beter verwacht. Nu vraag ik me af of er iets mis is met mijn webcam, maar de vraag is dan hoe kan ik dat fatsoenlijk testen (heb dit nu met de built-in app van W10 opgenomen, en die eerdere opname was via MS Teams)? Een externe microfoon kopen zou kunnen helpen met de audio kwaliteit, maar voor ik daar op over ga zou ik eerst liever willen vaststellen dat dit inderdaad het probleem is.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De kwaliteit van een webcam is sterk afhankelijk van o.a. akoestiek van de ruimte en belichting. In een slecht verlichte, lege kamer ga je slecht klinken en er slecht uitzien.

Wat jij opneemt kun je dus waarschijnlijk niet vergelijken met de reviewomgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
TMDC schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:21:
De kwaliteit van een webcam is sterk afhankelijk van o.a. akoestiek van de ruimte en belichting. In een slecht verlichte, lege kamer ga je slecht klinken en er slecht uitzien.

Wat jij opneemt kun je dus waarschijnlijk niet vergelijken met de reviewomgeving.
De kamer waar ik mijn webcam gebruik heeft 2 flinke ramen, en de hele dag volop licht. Aan licht durf ik dit daarom niet te wijten. Het is ook vrij ruim, geen holle ruimte ofzo, dus weerklinken zou ik ook niet logisch vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Vrij ruim is niet hetzelfde als "geen holle ruimte". je kan je de akoestiek van een gymzaal vast nog wel herinneren.

Heb je het al eens vergeleken met bijv. beeld en geluid van je telefoon in selfie-stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

LankHoar schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:31:
[...]

De kamer waar ik mijn webcam gebruik heeft 2 flinke ramen, en de hele dag volop licht. Aan licht durf ik dit daarom niet te wijten. Het is ook vrij ruim, geen holle ruimte ofzo, dus weerklinken zou ik ook niet logisch vinden.
Maar hoe goed belicht ben jij zelf? Dat is voor een camera namelijk heel belangrijk. Ideaal is als je een softbox achter je monitor hebt staan zodat je gelijkmatig/diffuus belicht bent, want die highlights die bijvoorbeeld een open raam veroorzaken zorgen er dan weer voor dat je webcam gaat compenseren naar het donkere en je veel ruis krijgt aan de kant waar schaduw is.

Qua microfoon zijn alle webcams gewoon ruk. Een Trust microfoon van een tientje heeft nog betere kwaliteit, tenzij je echt een webcam van 200-300 euro hebt die specifiek gemaakt is voor enterprise-niveau online meetings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:08

dragonhaertt

@_'.'

2 flinke ramen kan ook juist slecht zijn voor de belichting.

Tegenlicht, of belichting van één kant is funest voor camera's. Je ogen hebben een veel groter dynamisch bereik en dit zal je zelf misschien niet eens opvallen.

Goed licht is indirect(diffuus), hoog CRI licht van meerdere kanten.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:19
Om het effect van de omgeving op het geluid te verminderen kun je eens een dekbed/deken over jezelf en de webcam houden. Wel een beetje uitspreiden met je armen, zodat hij niet op de webcam hangt. Probeer eens hoe het geluid dan klinkt (beeld is uiteraard slecht). Niet als oplossing, maar alleen om te kijken wat de muren etc. doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Heb het net even getest met selfie stand van mijn Samsung Galaxy S20, op ongeveer zelfde niveau/afstand als mijn webcam (dus zo goed als zelfde gepositioneerd), en dat ziet er gewoon stukken beter uit, evenals het geluid, dat klinkt ook niet zo hol. Denk echt dat het qua belichting en akoestiek wel goed zit op mijn werkplek (voor mijn gezicht 1 raam, en naast me nog 1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Zojuist een losse microfoon besteld. Zo kan ik goed testen of dat in ieder geval de geluidskwaliteit verbeterd. Dat zal wel, gezien het geen micro-microfoon is zoals in webcams :)

Pagina: 1