Hoe installeer ik een watergekoelde GPU?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwn
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
Beste Tweakers,

Ik zat er sterk aan te denken om deze kaart aan te schaffen:
pricewatch: Inno3D GeForce RTX 3090 iCHILL Frostbite

Hier zit echter waterkoeling op. Mijn PC heeft momenteel alleen fans. Met wat Googlen kan ik genoeg guides vinden over hoe je waterkoeling op een videokaart installeerd, maar daar heeft men het altijd over koelingsblokken erop zetten. Deze kaart heeft dat van zichzelf al, lijkt het?

Wat heb ik dan verder nodig om dit te installeren?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:51

D4NG3R

kiwi

:)

Met de gestelde vragen zou ik persoonlijk niet beginnen aan een custom loop met een GPU van €2800.

Maar als je dit toch zo graag wil; Een radiator, slangen, fittingen, afsluitmateriaal, pomp, reservoir en koelvloeistof is wat je verder nog nodig zou moeten zijn.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:45

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb hier ook naar gekeken, en ik vind het bijzonder dat er zo weinig specs en details te vinden zijn of dit nu een AIO is of niet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 472287

superduper schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:58:
Ik heb hier ook naar gekeken, en ik vind het bijzonder dat er zo weinig specs en details te vinden zijn of dit nu een AIO is of niet
Je hoeft echt alleen naar de foto te kijken om te zien dat dit geen AIO is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

superduper schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:58:
Werp een enkele blik op de afbeelding van de fabrikant.. Het gaat hier om een GPU met voorgeinstalleerd waterblok. Niet meer, niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwn
D4NG3R schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:57:
Met de gestelde vragen zou ik persoonlijk niet beginnen aan een custom loop met een GPU van €2800.

Maar als je dit toch zo graag wil; Een radiator, slangen, fittingen, afsluitmateriaal, pomp, reservoir en koelvloeistof is wat je verder nog nodig zou moeten zijn.
Ik wist niet dat dit alleen werkte met een custom loop. Ik hoopte dat deze kaart ook aan te sluiten was op die kant en klare systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Dit is een enthousiast-level kaart, en die vereist een waterkoel loop. Als het je alleen om deze kaart gaat, dan heb je de volgende componenten nodig:

- Een pomp
- Een radiator (met daar wat ventilatoren op, ik zou 2x120/2x140, dus 240 of 280 aanraden als minimum hier)
- Materiaal om het geheel mee aan te sluiten, zoals: slangen/buizen en fittingen (gebruik koper/messing hier, geen aluminium)
- Vloeistof (demi-water met anti-bio/anti-corrosive, of een kant-en-klare vloeistof).

En om het gemakkelijk te maken, kopen de meeste mensen ook een reservoir (vaak als combo met de pomp).

De volgorde hoe je het aansluit is niet belangrijk, zolang er maar vloeistof vóór de pomp zit (en de pomp idealiter zo laag mogelijk).

Veel mensen nemen doorgaans nóg meer radiator ruimte (ik heb zelf 2x 360mm, één keer boven, één keer onderin m'n kast), en sluiten hun CPU doorgaans op dezelfde loop aan. Het is wel gigantisch leuk, maar je moet er wel wat meer moeite voor doen.

Deze kaart heeft alleen een koelblok, en is misschien een leuke reden om te beginnen met waterkoeling! Je hoeft dus alleen maar te zoeken hoe je een loop verder bouwt, en daarna vult/ontlucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Jwn schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:02:
[...]

Ik wist niet dat dit alleen werkte met een custom loop. Ik hoopte dat deze kaart ook aan te sluiten was op die kant en klare systemen.
Kant en klare systemen zijn volledig gesloten, en hebben bovenstaande onderdelen ingebouwd zonder de intentie om ooit open gemaakt te worden. (Er zijn een paar uitzonderingen welke je na de tijd nog kan bijvullen, maar die zijn bijna letterlijk op een enkele hand te tellen)

Een voorbeeld van een videokaart welke met AiO oplossing word geleverd: pricewatch: ASUS ROG Strix LC Radeon RX 6900 XT

Voorbeeld van een aftermarket AiO oplossing voor videokaarten:
pricewatch: NZXT Kraken G12 Zwart waar vervolgens een AiO CPU koeler van de Kraken lineup op gemonteerd kan worden serie: Kraken

Nogmaals; De vragen welke je stelt zijn ontzettend basaal, ik zou even goed na denken of je dit wel zou moeten willen doen bij een slecht leverbare en ontzettend dure videokaart. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 12-05-2021 14:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:20

DataGhost

iPL dev

Jwn schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:54:
Beste Tweakers,

Ik zat er sterk aan te denken om deze kaart aan te schaffen:
pricewatch: Inno3D GeForce RTX 3090 iCHILL Frostbite

Hier zit echter waterkoeling op. Mijn PC heeft momenteel alleen fans. Met wat Googlen kan ik genoeg guides vinden over hoe je waterkoeling op een videokaart installeerd, maar daar heeft men het altijd over koelingsblokken erop zetten. Deze kaart heeft dat van zichzelf al, lijkt het?

Wat heb ik dan verder nodig om dit te installeren?
Verder heb je nog bijna de volledige custom loop nodig. Dus sowieso een of meerdere radiatoren, bijpassende fans (want waterkoeling verplaatst slechts je warmte naar een andere plek waar je doorgaans een groter oppervlak hebt om te koelen zodat het stiller kan zijn), een reservoir, een pomp, slangen, fittingen en een bepaald koelmiddel (gewoon standaard water is niet voldoende en zelfs sterk af te raden). Je kast moet hier overigens ook ruimte voor hebben. Met een beetje leuk spul kijk je makkelijk tegen +500 euro aan. Dan is alleen je videokaart nog maar gekoeld, en bij dergelijke bedragen loont het zeker om ook je CPU en eventuele andere onderdelen te waterkoelen, dan ben je alweer een paar honderd euro verder, en met wat accessoires (flowmeter, temperatuursensoren e.d.) gaat het ook lekker door. Ook moet je goed in de gaten houden dat je niet de verkeerde metalen mixt in je loop omdat je anders galvanische corrosie kan krijgen. Dan moet je het gaan lektesten zodat je straks niet een leeg koelsysteem hebt, natte hardware en oververhitting elders door een gebrek aan water. Het systeem heeft verder ook regelmatig controle en onderhoud nodig. Als je het er dan ook nog mooier uit wilt laten zien dan wat je met het goedkoopste spul voor elkaar krijgt ben je zo weer honderden euro's verder. Garantie heb je doorgaans niet op het geheel, slechts op de individuele onderdelen, en in sommige gevallen ben je ook hardware aan het aanpassen waardoor je vaak ook garantie daarop verliest. Jij bent de ontwerper, leverancier, installateur en gebruiker tegelijk en je zal je in al die rollen moeten kunnen schikken. Weet waar je aan begint :p

Edit: oja, ik moest in mijn kast dremelen om een radiator in te passen op de plek waar ik hem wilde, dus zulke dingen moeten soms ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwn
Umbrah schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:04:
Dit is een enthousiast-level kaart, en die vereist een waterkoel loop. Als het je alleen om deze kaart gaat, dan heb je de volgende componenten nodig:

- Een pomp
- Een radiator (met daar wat ventilatoren op, ik zou 2x120/2x140, dus 240 of 280 aanraden als minimum hier)
- Materiaal om het geheel mee aan te sluiten, zoals: slangen/buizen en fittingen (gebruik koper/messing hier, geen aluminium)
- Vloeistof (demi-water met anti-bio/anti-corrosive, of een kant-en-klare vloeistof).

En om het gemakkelijk te maken, kopen de meeste mensen ook een reservoir (vaak als combo met de pomp).

De volgorde hoe je het aansluit is niet belangrijk, zolang er maar vloeistof vóór de pomp zit (en de pomp idealiter zo laag mogelijk).

Veel mensen nemen doorgaans nóg meer radiator ruimte (ik heb zelf 2x 360mm, één keer boven, één keer onderin m'n kast), en sluiten hun CPU doorgaans op dezelfde loop aan. Het is wel gigantisch leuk, maar je moet er wel wat meer moeite voor doen.

Deze kaart heeft alleen een koelblok, en is misschien een leuke reden om te beginnen met waterkoeling! Je hoeft dus alleen maar te zoeken hoe je een loop verder bouwt, en daarna vult/ontlucht.
toon volledige bericht
Klinkt op zich wel als een leuk project. Ik heb op mijn CPU ook nog een stock koeler zitten nu, dus misschien dat ik dat gelijk mee pak dan.

Deze kaart viel me op omdat hij een stuk goedkoper was dan andere 3090 modellen, en ik zat al langer te denken aan waterkoeling vanwege de lagere geluidsoverlast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:20

DataGhost

iPL dev

Jwn schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:15:
[...]

Deze kaart viel me op omdat hij een stuk goedkoper was dan andere 3090 modellen, en ik zat al langer te denken aan waterkoeling vanwege de lagere geluidsoverlast.
Nog ter verduidelijking: water verplaatst de warmte slechts, en de aanwezige hoeveelheid water in de loop is ook een soort buffer waardoor het geheel niet direct loeiheet is bij een beetje load maar het tegelijkertijd ook langer duurt voordat het weer koel is bij idle. Het verschil tussen een stock cooler en een ongeveer even grote radiator met ongeveer even grote fan is niet zo heel groot. Als je een kaart van 350W en een CPU van bijv. 100W combineert, moet je radiator dus groot genoeg zijn om 450W weg te werken boven de kamertemperatuur. Je moet dan gaan uitrekenen hoeveel radiatoroppervlak je nodig hebt om je water op een bepaalde temperatuur te houden bij een bepaalde geluidsdruk van je fans. Dit kan dus (fictieve getallen ter illustratie) met een 120mm radiator en een straaljager-fan op 80 graden, een 360mm radiator met 3x120mm fans op 65 graden en beetje het geluidsniveau van stock fans, of twee 420mm-radiatoren met 6x140mm fans op 45 graden waarbij het geheel nauwelijks te horen is.

Dus het is niet zomaar dat "waterkoeling stiller is" zonder dat daar enige kanttekening bij hoort. Het grote voordeel is vooral dat je een fictief veel grotere koeler op bijv. je CPU kan zetten waar daar fysiek qua ruimte en gewicht normaliter geen plaats voor is op de socket. Alle normale thermische wetten blijven bij lucht- en waterkoeling gewoon identiek. Geluidsreductie komt slechts voort uit het vergroten van het koeloppervlak zodat meer ventilatoren op lagere snelheid met meer airflow de koeling kunnen verzorgen ten opzichte van traditionele oplossingen.

[ Voor 5% gewijzigd door DataGhost op 12-05-2021 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Bij bovenstaande mag ook worden vermeld dat niet alleen de fans geluid maken, maar ook de pomp. De pomp wil er nogal eens voor zorgen dat wanneer het systeem (zo goed als) idle is deze meer geluid maakt dan een standaard luchtkoeler zou doen op dat moment.

Vooral AiO oplossingen hebben hier last van, maar ook voor custom loops doe je er niet verkeerd aan je goed in te lezen over hoe veel herrie welke pomp maakt. De meeste pompen draaien namelijk constant op vol vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:50

Umbrah

The Incredible MapMan

D4NG3R schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:32:
Bij bovenstaande mag ook worden vermeld dat niet alleen de fans geluid maken, maar ook de pomp. De pomp wil er nogal eens voor zorgen dat wanneer het systeem (zo goed als) idle is deze meer geluid maakt dan een standaard luchtkoeler zou doen op dat moment.

Vooral AiO oplossingen hebben hier last van, maar ook voor custom loops doe je er niet verkeerd aan je goed in te lezen over hoe veel herrie welke pomp maakt. De meeste pompen draaien namelijk constant op vol vermogen.
Eens. De pompkeuze is belangrijk. Ik heb zowel DDC als D5 pompen (zal geen anderen aanraden eigenlijk, en geen klonen). DDC is vooral klein/compact, maar kan luider zijn als je een gammele pumpcasing hebt. Ik zal als het kan altijd een D5 pomp aanraden: die zijn echt stil. En nooit 100% draaien, gewoon omdat boven de 30% ongeveer de flow rate eigenlijk niet veel uitmaakt. Je hoort zo'n pomp dan eigenlijk niet.

Het klopt inderdaad dat lucht beter kán koelen, maar bij GPU's zal ik dat graag ter discussie stellen, puur vanwege hoe groot een blok kan zijn: let ook op dat een GPU veruit het meeste verbruikt op een PC, en al helemaal als het gaat om een 3090 (ik heb er ook een, en ja: hij is water gekoeld). Een luchtgekoelde grafische kaart is zelden groter dan een 240mm radiator, en met minder luchtstroom langs de heatsink (ook een radiator eigenlijk vanwege de heatpipes). Voor GPU's zal ik het juist wel voor de temps doen :).

Maar goed. Het blijft, en dat zeg ik als enthousiasteling, in principe meer gedoe dan een AIO (zal nooit aftermarket AIO gaan voor een GPU omdat een dedicated block ook de VRM's en het geheugen pakt, en dat is bij asetek blokjes niet het geval). Maar het resultaat is mooi, en minder grote blokken in je PC (zeker bij GPU's nogal een ding).

Dit is mijn "piekt op 900w energieverbruik" bakbeest met een watergekoelde 3090:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEZX_FtV4QLWb_Vqa36S2MkyxkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0oULtWbljqZbAkb6zYJUe2m9.jpg?f=fotoalbum_large

(RGB inmiddels ingeregeld op alles wit, en in de avond wordt het roder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 17:46
DataGhost schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:13:
[...]

Verder heb je nog bijna de volledige custom loop nodig. Dus sowieso een of meerdere radiatoren, bijpassende fans (want waterkoeling verplaatst slechts je warmte naar een andere plek waar je doorgaans een groter oppervlak hebt om te koelen zodat het stiller kan zijn), een reservoir, een pomp, slangen, fittingen en een bepaald koelmiddel (gewoon standaard water is niet voldoende en zelfs sterk af te raden). Je kast moet hier overigens ook ruimte voor hebben. Met een beetje leuk spul kijk je makkelijk tegen +500 euro aan. Dan is alleen je videokaart nog maar gekoeld, en bij dergelijke bedragen loont het zeker om ook je CPU en eventuele andere onderdelen te waterkoelen, dan ben je alweer een paar honderd euro verder, en met wat accessoires (flowmeter, temperatuursensoren e.d.) gaat het ook lekker door. Ook moet je goed in de gaten houden dat je niet de verkeerde metalen mixt in je loop omdat je anders galvanische corrosie kan krijgen. Dan moet je het gaan lektesten zodat je straks niet een leeg koelsysteem hebt, natte hardware en oververhitting elders door een gebrek aan water. Het systeem heeft verder ook regelmatig controle en onderhoud nodig. Als je het er dan ook nog mooier uit wilt laten zien dan wat je met het goedkoopste spul voor elkaar krijgt ben je zo weer honderden euro's verder. Garantie heb je doorgaans niet op het geheel, slechts op de individuele onderdelen, en in sommige gevallen ben je ook hardware aan het aanpassen waardoor je vaak ook garantie daarop verliest. Jij bent de ontwerper, leverancier, installateur en gebruiker tegelijk en je zal je in al die rollen moeten kunnen schikken. Weet waar je aan begint :p

Edit: oja, ik moest in mijn kast dremelen om een radiator in te passen op de plek waar ik hem wilde, dus zulke dingen moeten soms ook.
toon volledige bericht
Niemand heeft er nu nog zin in :+
Pagina: 1