D4NG3R schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:32:
Bij bovenstaande mag ook worden vermeld dat niet alleen de fans geluid maken, maar ook de pomp. De pomp wil er nogal eens voor zorgen dat wanneer het systeem (zo goed als) idle is deze
meer geluid maakt dan een standaard luchtkoeler zou doen op dat moment.
Vooral AiO oplossingen hebben hier last van, maar ook voor custom loops doe je er niet verkeerd aan je goed in te lezen over hoe veel herrie welke pomp maakt. De meeste pompen draaien namelijk constant op vol vermogen.
Eens. De pompkeuze is belangrijk. Ik heb zowel DDC als D5 pompen (zal geen anderen aanraden eigenlijk, en geen klonen). DDC is vooral klein/compact, maar kan luider zijn als je een gammele pumpcasing hebt. Ik zal als het kan altijd een D5 pomp aanraden: die zijn echt stil. En nooit 100% draaien, gewoon omdat boven de 30% ongeveer de flow rate eigenlijk niet veel uitmaakt. Je hoort zo'n pomp dan eigenlijk niet.
Het klopt inderdaad dat lucht beter kán koelen, maar bij GPU's zal ik dat graag ter discussie stellen, puur vanwege hoe groot een blok kan zijn: let ook op dat een GPU veruit het meeste verbruikt op een PC, en al helemaal als het gaat om een 3090 (ik heb er ook een, en ja: hij is water gekoeld). Een luchtgekoelde grafische kaart is zelden groter dan een 240mm radiator, en met minder luchtstroom langs de heatsink (ook een radiator eigenlijk vanwege de heatpipes). Voor GPU's zal ik het juist wel voor de temps doen

.
Maar goed. Het blijft, en dat zeg ik als enthousiasteling, in principe meer gedoe dan een AIO (zal nooit aftermarket AIO gaan voor een GPU omdat een dedicated block ook de VRM's en het geheugen pakt, en dat is bij asetek blokjes niet het geval). Maar het resultaat is mooi, en minder grote blokken in je PC (zeker bij GPU's nogal een ding).
Dit is mijn "piekt op 900w energieverbruik" bakbeest met een watergekoelde 3090:
(RGB inmiddels ingeregeld op alles wit, en in de avond wordt het roder)