Huisdierverzekering: wel of niet de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.219 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-07-2023
Binnenkort komen er twee kittens in ons gezin en we overwegen een huisdierverzekering voor ze aan te schaffen. Het zijn raskatten die niet goedkoop in aanschaf zijn, ze zullen alleen binnen en buiten in een kattenren zijn, dus niet op straat rondzwerven.

Wij hebben ervaring genoeg met de dierenarts toen we honden hadden, de kosten kunnen flink oplopen en vaak onverwachts. Oftewel: een huisdierverzekering is iets wat we het overwegen waard vinden. Maar nu komt natuurlijk het eeuwige dilemma: wat is beter? Sparen of premie betalen? ;)
Wij hebben redelijk wat ruimte om de dierenartskosten zelf te betalen maar wanneer het om duizenden euro's gaat wordt het wel wat lastiger.

Als wij voor beide kittens een huisdierverzekering willen afsluiten, bijvoorbeeld bij Ohra, dan zijn we met een Plus verzekering (middelste pakket) ca €15 per kat per maand kwijt. Uiteraard kunnen we dit bedrag ook op een spaarrekening zetten maar als er onverwachts een dure behandeling of operatie nodig is heb je aan dit bedrag niet voldoende.

Wie wil zijn/haar ervaring delen? Heb je een huisdierverzekering? Is het de moeite waard? Hoeveel spaar je daarnaast?

[ Voor 6% gewijzigd door GadgetGirl88 op 12-05-2021 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Over het algemeen moet je je verzekeren als je die zaken niet zelf financieel kan dragen.

(heb vaak wel de opmerking van m'n tandarts gehad bijvoorbeeld dat ik geen tandartsverzekering had. alsof dat iets heel raars was)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Gunner schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:51:
Over het algemeen moet je je verzekeren als je die zaken niet zelf financieel kan dragen.

(heb vaak wel de opmerking van m'n tandarts gehad bijvoorbeeld dat ik geen tandartsverzekering had. alsof dat iets heel raars was)
Ik ben vooral op zoek naar hoeveel draagkracht ik dan zou moeten hebben want net als met onze ziektekosten: je weet gewoon niet wat er kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 10:05
Laat je je dieren inslapen als de kosten te hoog zijn? (Er moet goeie reden voor zijn om te laten inslapen, dierenarts doet het niet zonder goede reden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:18
Ik zie dat de vergoeding voor het consult maximaal 150 euro per jaar is - dat zijn twee consulten, misschien drie. In mijn ervaring met 2 katten op leeftijd met nieraandoeningen is het consult de grootste kostenpost. Ik zou zelf een spaarpotje aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:37
Wat wij doen: de verzekering is elke maand 25(?) euro ongeveer. Wij leggen dat nu in een apart potje, standaard elke maand. Als er kosten zijn, putten we het daaruit. Soms ga je in de min, en soms heb je ruim over.. Das het risico...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Silver7 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:52:
Laat je je dieren inslapen als de kosten te hoog zijn? (Er moet goeie reden voor zijn om te laten inslapen, dierenarts doet het niet zonder goede reden)
Vanzelfsprekend niet. Tenzij de levenskwaliteit dusdanig achteruit gaat en het niet meer haalbaar is, maar dat is een ander onderwerp.

Wij hebben met onze honden geen verzekering gehad en konden de dierenarts destijds in termijnen betalen, maar dat was geen pretje. Daarom willen we nu een goede keuze maken. We hebben een gevulde spaarrekening maar willen niet dat deze leeggetrokken wordt door de dierenarts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

De grootste eye opener zal zijn als je de voorwaarden van de verzekering voor dieren onder loep neemt - wij hadden jaren een verzekering voor onze Husky, maar ik was telkens weer verbaasd dat als er iets was, de vergoeding bijna niets was.

Dan weet dit als reden, dan weer dat, uitgesloten omdat, beperkte vergoeding omdat.

Uiteindelijk moet je hond 8x per jaar iets goed mis hebben wil je de kosten er uit halen - en dan moet je alsnog zelf enorm bij betalen.

Wij betaalden 300/jaar en dat was er eigenlijk met geen mogelijkheid uit te halen zonder zelf alsnog duizenden euros te moeten bijbetalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:48
De premie zelf is eigenlijk niet interessant. Het gaat om wat er vergoed wordt...
Bottomline verzekeraar verdient er per saldo ook aan.
Maar als er niets bijzonders is met je katten kom je er 1x per jaar voor een inenting. (zeg 50 euro per kat)
Als dat al onder de vergoeding valt, betaal je met de verzekering al 260 euro per jaar 'teveel'

Maar dat is mijn rekensommetje...

(heb net vorige week 250 euro af moeten rekenen bij de dierenarts voor wat (bloed)onderzoeken voor onze lieve kat die niet meer wilde eten en drinken en na het bezoek aan de dierenarts besloot mevrouw weer te gaan eten....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:56:
De grootste eye opener zal zijn als je de voorwaarden van de verzekering voor dieren onder loep neemt - wij hadden jaren een verzekering voor onze Husky, maar ik was telkens weer verbaasd dat als er iets was, de vergoeding bijna niets was.

Dan weet dit als reden, dan weer dat, uitgesloten omdat, beperkte vergoeding omdat.

Uiteindelijk moet je hond 8x per jaar iets goed mis hebben wil je de kosten er uit halen - en dan moet je alsnog zelf enorm zelf betalen.

Wij betaalden 300/jaar en dat was er eigenlijk met geen mogelijkheid uit te halen zonder zelf alsnog duizenden euros te moeten bijbetalen.
Dat is ook precies het dilemma. Bij Ohra zie ik dat je tot 3500,- per jaar per kat verzekerd bent en ze vergoeden 80% met een maximum bedrag bij bepaalde categorieen. Misschien zie ik iets over het hoofd, maar stel één van de katten heeft een operatie van 1000,- nodig, ik betaal voor die kat op jaarbasis €15,- x 12 = 180 euro premie. Als ik 80% van die €1000,- vergoed krijg, betaal ik dus €200,- zelf. Plus die 180 euro premie = 380 euro kosten. Dat is nog steeds fiks minder dan wanneer ik die factuur van €1000,- zelf had moeten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
BB-One schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:58:
De premie zelf is eigenlijk niet interessant. Het gaat om wat er vergoed wordt...
Bottomline verzekeraar verdient er per saldo ook aan.
Maar als er niets bijzonders is met je katten kom je er 1x per jaar voor een inenting. (zeg 50 euro per kat)
Als dat al onder de vergoeding valt, betaal je met de verzekering al 260 euro per jaar 'teveel'

Maar dat is mijn rekensommetje...

(heb net vorige week 250 euro af moeten rekenen bij de dierenarts voor wat (bloed)onderzoeken voor onze lieve kat die niet meer wilde eten en drinken en na het bezoek aan de dierenarts besloot mevrouw weer te gaan eten....)
Klopt, maar dat blijft een gok denk ik. Als je toch net pech hebt met een dure factuur dan haal je het er wel weer uit, maar de gein is dat je dat niet weet... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
euchromatic schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:54:
Ik zie dat de vergoeding voor het consult maximaal 150 euro per jaar is - dat zijn twee consulten, misschien drie. In mijn ervaring met 2 katten op leeftijd met nieraandoeningen is het consult de grootste kostenpost. Ik zou zelf een spaarpotje aanleggen.
Bij onze lokale dierenarts 3 consulten, maar consulten vind ik prima zelf te betalen. Mijn overweging voor verzekeren zou vooral omtrent de hoge kosten van operaties of onderzoeken zijn. Ik heb me laten vertellen dat dit flink kan oplopen, tot in de 1000-2000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

In Nederland was het nooit echt iets wat aanbevolen werd toen ik daar nog woonde. Hier in het VK is men veel meer van het pushen van die verzekeringen door de dierenartsen zelf.

Ik heb er nooit aan toegegeven. En ja, dan kun je tegen flinke kosten aanlopen (paar weken terug 300 euro kunnen aftikken voor mijn bejaarde kat), en jaarlijks de vaccinaties, want anders mogen de katten de cattery niet in. Dat was toen we nog konden reizen ;)

Ik heb inderdaad gekeken naar de uitsluitingen, en er werd me te weinig vergoed om het het waard te maken. Het helpt dat ik het financieel niet slecht heb :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:39
Wij hebben een hond geadopteerd. En die bleek een auto-immuun ziekte te hebben. Gevolg, langdurig zowat elke week naar de dierenarts voor controle en meerdere medicijnen.Nu blijkt dat ons vriend een ziekte aan zijn bijnieren heeft en dus dagelijks medicijnen en maandelijks een injectie met medicijnen moet hebben. We zijn nu nog in de fase waarin de juiste dosis bepaald moet worden, dus wekelijkse bloedcontrole.

We hebben er ook over gedacht om een verzekering te nemen maar :
Als je huisdier al ziek is word dat (vaak) niet geaccepteerd. En tevens wat al vaak gezegd is valt of staat alles met de dekking. Hoe meer je betaald per maand, des te meer word er gedekt. Maar ook wij komen tot de conclusie dat je beter elke maand een bedragje apart kunt zetten voor je huisdier. Dan heb je er zelf meer invloed op en je kunt het bedrag aanpassen. En wat eerder gezegd is, bij gezonde dieren betaal je meer aan de verzekering dan nodig is. Als je al dat geld wat je dan eigenlijk teveel betaald gewoon spaart bereik je het doel ook.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
gambieter schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:04:
In Nederland was het nooit echt iets wat aanbevolen werd toen ik daar nog woonde. Hier in het VK is men veel meer van het pushen van die verzekeringen door de dierenartsen zelf.

Ik heb er nooit aan toegegeven. En ja, dan kun je tegen flinke kosten aanlopen (paar weken terug 300 euro kunnen aftikken voor mijn bejaarde kat), en jaarlijks de vaccinaties, want anders mogen de katten de cattery niet in. Dat was toen we nog konden reizen ;)

Ik heb inderdaad gekeken naar de uitsluitingen, en er werd me te weinig vergoed om het het waard te maken. Het helpt dat ik het financieel niet slecht heb :)
Gezien je bejaarde kat heb je dus al enige jaren ervaring met de kosten, wat ben je tot nu toe ongeveer kwijt geweest per jaar? Want wij hebben het zelf ook niet slecht, als het écht moet kunnen we onze prive buffer aanspreken maar liever betaal ik alles uit een potje waar we maandelijks 50 euro inleggen. Maar geen idee of dit voldoende is, dit is dan 600 euro per jaar voor twee katten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Het ligt er nogal aan wat de veelvoorkomende problemen met je kattenras zijn en of je bij grote ingrepen voor de keus wil staan betalen/inslapen of erger nog, je wil een operatie maar kan het niet betalen.

Wij hebben een Berner Senner waar je in de loop van zijn leven kan verwachten dat er heup- en schouderproblemen (operaties nodig en/of dure medicatie) optreden en kanker komt veel voor en is duur om te behandelen. Dan hebben we het over operaties die al snel 1.5-2k+ kosten (zijn zusje waar wat minder voorzichtig mee is opgebouwd heeft er al zes gehad) en bij chronische pijnmedicatie kom je aan honderden euro's per jaar.

Nu kunnen wij het op zich ook wel missen als het nodig is, maar alsnog hebben we onze Berner verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
pagani schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:09:
Het ligt er nogal aan wat de veelvoorkomende problemen met je kattenras zijn en of je bij grote ingrepen voor de keus wil staan betalen/inslapen of erger nog, je wil een operatie maar kan het niet betalen.

Wij hebben een Berner Senner waar je in de loop van zijn leven kan verwachten dat er heup- en schouderproblemen (operaties nodig en/of dure medicatie) optreden en kanker komt veel voor en is duur om te behandelen. Dan hebben we het over operaties die al snel 1.5-2k+ kosten (zijn zusje waar wat minder voorzichtig mee is opgebouwd heeft er al zes gehad) en bij chronische pijnmedicatie kom je aan honderden euro's per jaar.

Nu kunnen wij het op zich ook wel missen als het nodig is, maar alsnog hebben we onze Berner verzekerd.
Bij ons gaat het om Siberische katten, een redelijk sterk ras en ouders van de kittens zijn getest op erfelijke ziekten dus die kunnen we al uitsluiten. Ik denk dat we wellicht beter een spaarpot kunnen opbouwen en vooral de eerste jaren hopen dat we er weinig tot niets uit hoeven halen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

GadgetGirl88 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:07:
Gezien je bejaarde kat heb je dus al enige jaren ervaring met de kosten, wat ben je tot nu toe ongeveer kwijt geweest per jaar? Want wij hebben het zelf ook niet slecht, als het écht moet kunnen we onze prive buffer aanspreken maar liever betaal ik alles uit een potje waar we maandelijks 50 euro inleggen. Maar geen idee of dit voldoende is, dit is dan 600 euro per jaar voor twee katten.
Toen ze nog met zijn tweeen waren, zo rond de 100-200 euro per jaar; eentje had Renal dieet voer nodig, dus voer duurder. Viel dus wel mee. Eentje had gebitsproblemen, kiezen verwijderd, moest overnachten, niertest en verdoving, dat was even auw met >600 euro.

Maar er was zat dat niet onder de verzekering zou vallen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
gambieter schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:13:
[...]

Toen ze nog met zijn tweeen waren, zo rond de 100-200 euro per jaar; eentje had Renal dieet voer nodig, dus voer duurder. Viel dus wel mee. Eentje had gebitsproblemen, kiezen verwijderd, moest overnachten, niertest en verdoving, dat was even auw met >600 euro.

Maar er was zat dat niet onder de verzekering zou vallen.
Thanks, klinkt als prima te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
GadgetGirl88 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:11:
[...]

Bij ons gaat het om Siberische katten, een redelijk sterk ras en ouders van de kittens zijn getest op erfelijke ziekten dus die kunnen we al uitsluiten. Ik denk dat we wellicht beter een spaarpot kunnen opbouwen en vooral de eerste jaren hopen dat we er weinig tot niets uit hoeven halen 8)
Dat is inderdaad (áls je de genetische uitsluitingen hebt gehad) een prima gezond ras. Dan zou ik twijfelen over een verzekering, maar wees je er dan wel bewust van dat een beetje operatie zo 1500 euro kost. De kat (mengelmoesje) van mijn schoonouders heeft een keer een stuk van een slipper opgegeten wat niet goed verteerd werd, dat eruit halen was een nog duurdere operatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:33

FreakNL

Well do ya punk?

Gunner schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:51:

Eens met het eerste statement.

De tandarts-verzekering is overigens een vreemde eend in de bijt, bij “normale” verzekeringen heb je een eigen risico (of niet) en krijg je alles daarboven vergoed (tot in het redelijke). De tandartsverzekering is andersom, daar krijg je juist tot een maximum vergoed en alles daaarboven moet je juist zelf betalen. Heel vreemd en het mag de naam verzekering ook niet hebben. In 9 van de 10 gevallen betaal je zo’n 150 euro per jaar en krijg je 250 Max vergoed.. Je “verzekert” je dus voor Max 100 euro… In mijn geval ben ik jaarlijks 180 euro kwijt minimaal aan tandarts kosten ( elk half jaar 90 euro want controle+mondhygiënist), ik krijg dus minimaal 180 en 250 maximaal en ik betaal zo rond de 150. dus dat is dan een nobrainer. Maar eigenlijk is het een hele rare “verzekering”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

FreakNL schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:15:
De tandarts-verzekering is overigens een vreemde eend in de bijt, bij “normale” verzekeringen heb je een eigen risico (of niet) en krijg je alles daarboven vergoed (tot in het redelijke). De tandartsverzekering is andersom, daar krijg je juist tot een maximum vergoed en alles daaarboven moet je juist zelf betalen. Heel vreemd en het mag de naam verzekering ook niet hebben. In 9 van de 10 gevallen betaal je zo’n 150 euro per jaar en krijg je 250 Max vergoed.. Je “verzekert” je dus voor Max 100 euro… In mijn geval ben ik jaarlijks 180 euro kwijt minimaal , ( elk half jaar 90 euro want controle+mondhygiënist) ik krijg 250 maximaal en ik betaal zo rond de 150. dus dat is dan een nobrainer. Maar eigenlijk is het een hele rare “verzekering”.
Dit is dus exact de reden dat ik hem daarom niet meer heb. Het ene jaar loont het, dit jaar wat minder. You win some, you lose some. :)

Bij CZ was het 20+ euro p.p.p.m en dan krijg je 450 euro vergoeding per jaar maar 25% van de behandeling mag je zelf betalen exclusief controle

[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 12-05-2021 14:18 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:33

FreakNL

Well do ya punk?

Ja bij mij loont het dus altijd omdat ik altijd minimaal 180 aan kosten heb… Maar het blijft een vreemd verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kijk ook even wat er verzekerd wordt, en hoeveel er wordt vergoed. Als je zelf voldoende vermogen hebt, zou ik het niet doen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Onze hond (vuilnisbakkie) is verzekerd, puur omdat ik straks niet voor de keuze wil staan of we €4000 voor een operatie over hebben. Die €16 per maand is me die gemoedsrust wel waard.

Uiteraard is de kans erg groot dat je te veel betaalt en miniem dat je er op verdient, maar zo werken verzekeringen nu eenmaal; je dekt exorbitante risico's collectief af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
pagani schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:15:
[...]

Dat is inderdaad (áls je de genetische uitsluitingen hebt gehad) een prima gezond ras. Dan zou ik twijfelen over een verzekering, maar wees je er dan wel bewust van dat een beetje operatie zo 1500 euro kost. De kat (mengelmoesje) van mijn schoonouders heeft een keer een stuk van een slipper opgegeten wat niet goed verteerd werd, dat eruit halen was een nog duurdere operatie.
En díe bedragen zou ik dus juist in willen dekken met een verzekering, want de rest kan ik allemaal prima betalen maar onverwachte situaties zoals die jij beschrijft vind ik persoonlijk prettig te kunnen declareren. Uiteraard betaal je altijd een eigen bedrage maar dit is meestal 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:48
Als het een sterk ras is zou ik het persoonlijk niet doen, maar als je het geld niet hebt liggen is het niet onverstandig. Je kan er altijd moeilijk voorspellingen over doen. Mijn ouders hebben voor veel geld een rashond (Labrador) gekocht die is gefokt volgens de richtlijnen van de Nationale Labrador Vereniging, inclusief DNA-onderzoek. Daarmee voorkom je een hoop gezeik qua gewrichten, maar niet alles. Het is een oersterke hond, maar al snel bleek er een urineleider verkeerd te liggen. Dan kom je bij een uroloog voor honden terecht en die operatie was een duur geintje. Als je dat geld niet hebt liggen dan doet dat wel pijn vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:53
Tenzij je de kosten écht niet zou kunnen dragen mocht er iets ernstigs/duurs gebeuren (zoals onze zorgverzekering) en/of de (schijn) gemoedsrust die je denkt af te kopen, is zelf een potje in de regel voordeliger.

Immers, het doel van de verzekeraar is winst maken op de premies. Gemiddeld trachten zij dus altijd meer premie te vragen dan ze verwachten uit te keren. Tenzij je reden hebt om aan te nemen dat jouw katten boven gemiddeld meer zorgkosten nodig zullen hebben of de twee eerder genoemde redenen zijn van toepassing, is het mijn inziens een gecalculeerd risico dat je neemt.

Laat ik nog even buiten beschouwing dat zoals menig al noemde dat je met de verzekering alleen waarschijnlijk nog niet klaar bent door zaken die niet en/of maar deels vergoed worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Bij de meeste verzekeringen zitten er zoveel haken en ogen aan dat het echt het geld niet waard is. Door het bedrag zelf op te sparen ben je over het algemeen goedkoper uit, tenzij je natuurlijk een drama dier krijgt met enorm veel medische problemen. "t is aan jou hoe groot je die kans acht.

Ik zag veel te veel uitsluitingsclausules en maar 50% vergoeden van operaties en zaken, was voor mij de moeite niet.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-05 21:12

PB-powell

Mr. Laziness

Wij hadden de vorige kat verzekerd, maar netto heeft ons dat meer gekost dan dat het heeft opgeleverd. Onze nieuwe kat is niet verzekerd daarom en wij zetten net als velen daarom de premie van de vorige kat op een aparte spaarrekening. Inmiddels is dat al twee keer leeg gegaan (in 4 maanden tijd) maar dat komt omdat onze kat last heeft van blaasgruis. En omdat dat bekend is bij de dierenarts kunnen we haar daarvoor ook niet verzekeren. Dus dat gene waarvoor je wilt verzekeren kan niet en de rest nemen we dan wel op de gok.
Zoals eerder gemeld gewoon goed de polisvoorwaarden doorlezen, eventueel uitzoeken of het ras bekend staat om bepaalde problemen en dan zelf uitrekenen wat voordeliger is.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:45

Honesty

kattenneus!

Wij hebben vroeger een geleidehond gehad die verplicht verzekerd moest worden en zelf met de korting die we kregen was dat niet rendabel.
Inentingen vielen er buiten en volgens mij was het iets van 300 euro per jaar met een eigen risico van 25%.
Onze poes is 17 jaar as week en die heeft eigelijk alleen maar de inentingen gehad en ieder jaar een check up. Voor haar hadden we geen verzekering tot ze verleden jaar een beetje moeite kreeg met lopen.
Eerst bloedonderzoek bij dierenarts en daarna naar Utrecht en je bent zo 1500 kwijt maar omdat ik in Utrecht tijd over had een beetje gaan rekekenen en er zijn veel uitsluitingen, eigen risico, eten en inentingen niet dat het sneller loont als je geen verzekering neemt. Zeker als je er twee hebt en je spaart voor beide de premie moet je wel veel pech Hebbben met met twee pechvogels.
Wat ik ook een nadeel vond van de verzekering is dat er dan iemand beslist over de onderzoeken die wel of niet gedaan morgen worden.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:52
Wij hebben een hond van nu 7 jaar. Beestje heeft, naast gigantisch veel liefde, inmiddels in ieder geval de volgende kosten opgeleverd:

-Aantal keren kussentjes kapot gebeten door allergie, toch weer zo'n 100 euro per keer
-Onderzoek naar allergie bij dierenarts incl medicatie
-Onderzoek naar huid allergie bij dierenkliniek Universiteit Utrecht
-Pijnstilling hernia klachten, keer of 3-4
-Röntgen foto's icm narcose bij dierenarts ivm hernia klachten
-Onderzoek naar hernia bij dierenkliniek Universiteit Utrecht met de nodige morfine etc.
-Elk jaar herhaling immunotherapie tegen huidklachten

Wij zijn verzekerd bij OHRA, en halen onze premie er elk jaar met de immunotherapie er al uit. Dus in ons geval is het zeker voordeliger om wel te verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Onze beweegredenen om wél een verzekering af te sluiten:

- Onverwachte hoge kosten kun je niet in één of twee jaar sparen met een paar tientjes per maand, ik lees toch wel veel over een operatie door iets onbenulligs wat al gauw 1000-2000 euro kan kosten

Onze beweegredenen om géén verzekering af te sluiten:

- Vaste kostenpost, nooit 100% vergoeding
- Premie is "weggegooid" geld wanneer je er geen aanspraak op hoeft te maken

Conclusie: een verzekering voelt relaxt/safe omdat je bij hoge rekeningen overall 80% vergoed krijgt (ik kijk nu even naar OHRA), daarnaast sparen voor de eigen bijdrage is wel aan te raden.

Wanneer je relatief kleine dingetjes of zelfs géén dingetjes hebt waarvoor je naar de dierenarts moet, betaal je de premie voor niets. Maar is het echt voor niets? Je hebt wel een dekking en ergens zou je blij moeten zijn dat je er geen aanspraak op hoeft te maken, verzekeringen zijn sowieso niet iets om aan te verdienen, je kunt er natuurlijk wel op besparen maar in dit geval kan je helaas niet in de toekomst kijken en weet je alleen achteraf maar of je de juiste keuze hebt gemaakt.

Als wij nu 50 euro per maand voor twee katten sparen, hebben we per jaar 600 euro. Als er het eerste jaar een rekening van 1000,- komt hebben we dus al 400 euro te kort. Maar hoe groot de kans is dat dit gebeurt, ik heb geen idee, nog geen ervaring met katten...... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door GadgetGirl88 op 14-05-2021 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:46
Wij hebben voor onze hond (Golden Retriever) geen verzekering genomen. We sparen de premie elke maand op voor het geval er onverwachtse kosten gemaakt moeten worden. We hebben het spaarpotje een vliegende start gegeven met een eerste inleg van 500 euro.

Zaken als routine controles, inentingen, ontwormen en middelen tegen vlooien en teken betalen we net als brokken, poepzakjes, snacks, af en toe een speeltje van onze lopende boodschappenrekening. Dat budget hebben we met 100 euro per maand verhoogd.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:28

LankHoar

Langharig tuig

@GadgetGirl88 wij hebben ook al jaren meerdere katten. Deze zijn allemaal geadopteerd, om verschillende redenen, en 1 ervan heeft chronisch medische problemen (is een misvormd katje, o.a. een kleinere nier, vergrote thyroid, etc. dus echt veel problemen). Dit kost best veel geld. Toch hebben we geen verzekering, en wel precies om de reden die al eerder aangedragen werd: toen wij er voor gingen shoppen bleek gewoon dat veel dingen niet, of deels uitgekeerd zullen worden. Ook al hebben onze katten (veel) medische problemen gehad, en bijvoorbeeld al eens een kijkoperatie, denk ik niet dat we onderaan de streep de kosten eruit gehad zouden hebben.

Hoe doen we het dan? We zetten een bepaald bedrag per maand opzij, en daar betalen we sowieso ook andere kat gerelateerde kosten van (voer, kattenbakkorrels etc.). Dit is niet altijd voldoende voor medische zaken, en dan spreken we ons nood budget aan (dat is zo'n 9 maanden aan leefkosten voor ons).

Bottomline: een verzekering hebben wij niet nodig voor "piece of mind", daar hebben we een nood budget/buffer voor :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
GadgetGirl88 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:03:

Als wij nu 50 euro per maand voor twee katten sparen, hebben we per jaar 600 euro. Als er het eerste jaar een rekening van 1000,- komt hebben we dus al 400 euro te kort. Maar hoe groot de kans is dat dit gebeurt, ik heb geen idee, nog geen ervaring met katten...... 8)7
En hoeveel geld heb je in diezelfde tijd uitgegeven aan die verzekering, die straks ook maar bijv. 40% vergoedt? Dan moet je het verschil alsnog zelf ophoesten en heb je de kosten dus al betaald aan premie.

Ik heb mijn hele leven al katten, en nog nooit een rekening van 1000 euro gehad. Wel een paar keer een paar honderd, maar dat waren bijv. de castratie van de vrouwtjes, 1 keer goed zieke kater en het inslapen van de vorige poes. Die was nierpatiënt dus had wel duurder voer. Maar echt niks hiervan was goedkoper geweest met een verzekering. Mijn zus haar kat wel, dat was een ernstige nierpatiënt met 2x per jaar dialyse. Maar als je eenmaal weet dat je een probleemkat hebt kan je 'm niet meer verzekeren.

Het is hoe dan ook echt het geld niet waard om te verzekeren.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:51
GadgetGirl88 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:59:
[...]

Dat is ook precies het dilemma. Bij Ohra zie ik dat je tot 3500,- per jaar per kat verzekerd bent en ze vergoeden 80% met een maximum bedrag bij bepaalde categorieen. Misschien zie ik iets over het hoofd, maar stel één van de katten heeft een operatie van 1000,- nodig, ik betaal voor die kat op jaarbasis €15,- x 12 = 180 euro premie. Als ik 80% van die €1000,- vergoed krijg, betaal ik dus €200,- zelf. Plus die 180 euro premie = 380 euro kosten. Dat is nog steeds fiks minder dan wanneer ik die factuur van €1000,- zelf had moeten betalen?
Alleen gaat dat argument niet helemaal op, want je betaalt elk jaar voor die verzekering, terwijl je hoogstwaarschijnlijk 1 of 2x zo'n dure ingreep nodig hebt gedurende de levensverwachting van je kat. Zeker nu ze nog een kitten zijn, mag je er vanuit gaan dat je geen hoge kosten zult maken in de komende 5-8 jaar.
Dus in jouw voorbeeld betaal je 15x12x10 jaar = 1800 euro premie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

GadgetGirl88 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:03:
Het is inderdaad deels een 'gok'. Wij hebben al jaren (steeds) 2 katten, en niet verzekerd. Denk 10 jaar lang niets gehad met de beesten. Vorige jaar 1 van onze katten aangereden en gebroken achterpoot. €1300 operatiekosten. Dat is dan even slikken. Als de aankomende 10 jaar weer niets gebeurt, is natuurlijk een schijntje t.o.v. een verzekering voor al die jaren. Maar ja, dat blijft een gok en een afweging die je zelf moeten maken / waar jij je het prettigst bij voelt.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:05
Ivow85 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:19:
Wij hebben voor onze hond (Golden Retriever) geen verzekering genomen. We sparen de premie elke maand op voor het geval er onverwachtse kosten gemaakt moeten worden. We hebben het spaarpotje een vliegende start gegeven met een eerste inleg van 500 euro.

Zaken als routine controles, inentingen, ontwormen en middelen tegen vlooien en teken betalen we net als brokken, poepzakjes, snacks, af en toe een speeltje van onze lopende boodschappenrekening. Dat budget hebben we met 100 euro per maand verhoogd.
hier ook een spaarpotje gaat 50 euro in de maand in voor de hond

heb ook eens gekeken voor een verzekering maar wat je vergoed krijgt valt tegen vind ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
segil schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:29:
[...]

Alleen gaat dat argument niet helemaal op, want je betaalt elk jaar voor die verzekering, terwijl je hoogstwaarschijnlijk 1 of 2x zo'n dure ingreep nodig hebt gedurende de levensverwachting van je kat. Zeker nu ze nog een kitten zijn, mag je er vanuit gaan dat je geen hoge kosten zult maken in de komende 5-8 jaar.
Dus in jouw voorbeeld betaal je 15x12x10 jaar = 1800 euro premie.
Helaas heb ik genoeg voorbeelden van situaties waarbij ook bij kittens er onverwachts hoge rekeningen kunnen ontstaan, onbenullige ongelukjes, bijv breken van een (deel van) de poot, operatie nodig á 1300,-. Poliep in oor, 1100,- etc. Voor dat soort zaken zou ik graag verzekeren, eindeloos rekenen of je je geld eruit haalt, daar doe ik het niet voor. Puur indekken van risico's. Wij hebben een fijne spaarrekening maar die is toch echt bedoeld voor andere zaken, ik zou het echt heel erg rot vinden als deze noodgedwongen leeggetrokken wordt door de dierenarts.

Wij hebben er nu dus, na lang denken, voor gekozen onze kittens te verzekeren. Kosten: €14,68 per kat per maand. Wij gaan daarnaast gewoon een paar tientjes sparen en zien wat het eerste jaar brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:38
Toen ik 5 jaar geleden ook kittens had, heb ik na een jaar wel besloten om een dierenverzekering te nemen. De mensen die hier boven schrijven dat je ook de bespaarde premie op een spaarrekening kunt zetten - en vanuit daar de ontstane kosten kunt dekken - hebben daar natuurlijk gelijk in. Voor mij heeft de doorslag gegeven dat ik bij forse ingrepen niet wil dat de kostenafweging een rol gaat spelen bij de vraag of de behandeling door moet gaan of niet.

@GadgetGirl88 Ik zie in je OP dat je overweegt om bij OHRA de verzekering af te sluiten. Destijds heb ik de verzekeringen van Proteq, OHRA en HEMA vergeleken, maar volgens mij biedt HEMA de betere dekking (lagere eigen bijdrage, geen compartimentering maar verzekerde kosten van € 3.000 per dier per jaar, € 45 administratiekosten per claim) voor een vergelijkbare premie. Zeker als je direct de verzekering afsluit als de katten nog jong zijn.

Voor 2 katten betaalde ik zo’n € 30 per maand. Dat vind ik goed te doen. Inmiddels betaal ik - helaas - minder premie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
rclahsen schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 20:57:
Toen ik 5 jaar geleden ook kittens had, heb ik na een jaar wel besloten om een dierenverzekering te nemen. De mensen die hier boven schrijven dat je ook de bespaarde premie op een spaarrekening kunt zetten - en vanuit daar de ontstane kosten kunt dekken - hebben daar natuurlijk gelijk in. Voor mij heeft de doorslag gegeven dat ik bij forse ingrepen niet wil dat de kostenafweging een rol gaat spelen bij de vraag of de behandeling door moet gaan of niet.

@GadgetGirl88 Ik zie in je OP dat je overweegt om bij OHRA de verzekering af te sluiten. Destijds heb ik de verzekeringen van Proteq, OHRA en HEMA vergeleken, maar volgens mij biedt HEMA de betere dekking (lagere eigen bijdrage, geen compartimentering maar verzekerde kosten van € 3.000 per dier per jaar, € 45 administratiekosten per claim) voor een vergelijkbare premie. Zeker als je direct de verzekering afsluit als de katten nog jong zijn.

Voor 2 katten betaalde ik zo’n € 30 per maand. Dat vind ik goed te doen. Inmiddels betaal ik - helaas - minder premie
Ik heb voor Ohra gekozen, 3500 euro per jaar verzekerd, 20% eigen bijdrage. Ik kom ook uit op ca 30 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:52
Ik weet niet hoe het met katten zit, maar vergeet ook niet dat je premie elk jaar omhoog gaat.
Leuk dat je €15/maand betaalt voor een robuuste kitten met vrijwel 0 risico, maar wat is de premie voor een 10-jarige kat met gezondheidsklachten?

Is je rekensom nog wel redelijk als de premie €50-100 per kat per maand is?

Zelf wilde ik eerst geen hond van 7 jaar of ouder adopteren, want niet te verzekeren. Maar nu ik weet wat de premie van een 7-jarige hond die je op jongere leeftijd hebt verzekerd is, is de vraag of je hem überhaupt kunt verzekeren voor mij helemaal niet meer relevant.

Zelf ben ik op zoek gegaan naar de "horrorverhalen" en heb die eigenlijk niet kunnen vinden. Er is altijd wel iemand die via-via heeft gehoord dat een operatie €10.000 heeft gekost, maar dat wordt sowieso niet onderbouwd. En tja, een gebroken pootje kost geld, maar verwacht je dat je kat elk jaar 3 poten breekt of zo? Katten zijn niet slim, maar functioneren verder wel redelijk, hoor :P

Ik ga het risico nemen en heb gelukkig een spaarrekening die ik kan splitsen. Voor mij klinkt niet verzekeren als een stuk goedkoper dan wel verzekeren, met name als je verwacht dat je huisdier langer dan 3 jaar leeft.

Disclaimer: ik kijk naar honden, niet naar katten.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Ample Energy schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:27:
Ik weet niet hoe het met katten zit, maar vergeet ook niet dat je premie elk jaar omhoog gaat.
Leuk dat je €15/maand betaalt voor een robuuste kitten met vrijwel 0 risico, maar wat is de premie voor een 10-jarige kat met gezondheidsklachten?

Is je rekensom nog wel redelijk als de premie €50-100 per kat per maand is?

Zelf wilde ik eerst geen hond van 7 jaar of ouder adopteren, want niet te verzekeren. Maar nu ik weet wat de premie van een 7-jarige hond die je op jongere leeftijd hebt verzekerd is, is de vraag of je hem überhaupt kunt verzekeren voor mij helemaal niet meer relevant.

Zelf ben ik op zoek gegaan naar de "horrorverhalen" en heb die eigenlijk niet kunnen vinden. Er is altijd wel iemand die via-via heeft gehoord dat een operatie €10.000 heeft gekost, maar dat wordt sowieso niet onderbouwd. En tja, een gebroken pootje kost geld, maar verwacht je dat je kat elk jaar 3 poten breekt of zo? Katten zijn niet slim, maar functioneren verder wel redelijk, hoor :P

Ik ga het risico nemen en heb gelukkig een spaarrekening die ik kan splitsen. Voor mij klinkt niet verzekeren als een stuk goedkoper dan wel verzekeren, met name als je verwacht dat je huisdier langer dan 3 jaar leeft.

Disclaimer: ik kijk naar honden, niet naar katten.
toon volledige bericht
Het blijft gokken en ik denk dat het vooral te maken heeft met eigen draagkracht en vermogen, dus misschien wel letterlijk: hoeveel heb je op je bankrekening om alles te kunnen betalen.

Edit: ik ben het overigens niet met je eens dat een kitten vrijwel 0 risico loopt. Kittens kunnen door hun energie juist ontzettend lomp en onbenullig zijn. Wel is het zo dat gezondheidsproblemen natuurlijk steeds meer kans krijgen wanneer ze ouder worden, zo werkt het bij ons mensen immers ook.

[ Voor 8% gewijzigd door GadgetGirl88 op 14-05-2021 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarte345
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-10-2022
*knip*
Spam is niet toegestaan.

[ Voor 83% gewijzigd door tweakduke op 04-10-2022 22:30 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.