Aankoopmakelaar, wie, hoeveel moet het kosten, NVM contract?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-03 23:59
Ook ik ben gaan geloven om een aankoopmakelaar in handen te nemen om als een starter om uburhaupt een huis te kunnen kopen in deze gekke tijden waar de prijzen uit de pan vliegen.
Maar ik heb wel de volgende vragen en hoop op jullie ervaringen/feedback:

1. Is er een lijst van alle aankoopmakelaars met alle reviews van de consumenten?
2. Zo, niet? Via welke website kun je een betrouwbare/goede aankoopmakelaar vinden?
3. Is het soms mogelijk of een optie dat je via een bepaalde verzekering/rechtsbijstand je recht krijgt op een aankoopmakelaar?
4. Wanneer je eindelijk een betrouwbare aankoopmakelaar hebt gevonden en wat voor contract ga je met diegene dan aan? Bestaat er wel een standaard contract? Wordt zo'n contract ook wel een NVM contract genoemd?
5. Misschien het belangrijkste: hoeveel kost zo'n aankoopmakelaar nou? Wat zijn normale bedragen voor een aankoopmakelaar?
6. Waar moet je allemaal opletten wanneer je in zee gaat met een aankoopmakelaar?
7. Mocht ik wat vergeten ben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:28

Koekfabriek

King Billy on the wall

1. Bij mijn weten niet.
2. Funda heeft makelaarsbeoordelingen, anders via mond op mond of Google.
3. Recht op een aankoopmakelaar? Eeh nee.
4. NVM (en VBO) makelaars zullen wel een standaardtemplate gebruiken, maar wijzigingen zijn altijd mogelijk want het er ligt eraan wat de klant wil.
5. Verschilt met wat je wil (zoeken+bezichtingen of bijv. alleen onderhandelingen). Tussen de 500 euro en 3k voorbij zien komen.
6. Zorg dat je hem vertrouwt en maak duidelijke afspraken.
7. Welke regio zoek je? Misschien kunnen Tweakers je dan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-06 08:42
Succes met vinden, toen we een paar jaar terug onze woning kochten gaven alle makelaars eigenlijk al aan dat ze alleen aankoopmakelaar deden als ze ook een verkoopopdracht van iemand krijgen.

1. Op funda kun je reviews van makelaars vinden, en anders op google kijken. Kies wel een makelaar uit de regio, die kennen de lokale markt en weten wat een woning waard is.
2. Zie 1.
3. Nop.
4. NVM makelaars hebben daar idd een redelijk standaard contract voor.
5. Die van ons kostte toen iets meer dan 1000 euro, en daar zaten dan 10 bezichtigingen in het pakket inbegrepen. Als we meer bezichtigingen nodig hadden werden die apart in rekening gebracht.
6. Zorg dat je samen op dezelfde lijn zit en weet wat je van elkaar verwacht. Als je makelaar jou adviseert om een lager bod te doen dan je zelf zou willen en jij gaat daar tegenin verstoort dat de relatie.
7a. Ga er maar vanuit dat het zeer moeilijk zal zijn om een aankoopmakelaar te vinden, een nette makelaar kan het ook niet maken om op dezelfde woning met 20 verschillende klanten te gaan bezichtigen en bieden. Steeds meer makelaars nemen daarom geen aankoopopdrachten meer aan, en al helemaal niet zonder een verkoopopdracht.
7b. Zorg ervoor dat je zelf de opdracht kosteloos terug kan trekken, mocht het niet klikken moet je niet gaan betalen voor een makelaar die uiteindelijk niets voor je bereikt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Die van mij ken ik via via, dat lijkt me een veilige manier. Maar uiteindelijk weet je het natuurlijk nooit.

Ja, ze hebben standaardcontracten en daar wordt eigenlijk niet over ondehandeld. Bij een nette makelaar staan die tarieven gewoon op de website. Vaak krijg je korting als je ze als zowel aankoop als verkoopmakelaar inhuurt.

Die van mij was 1500 voor het aankoopgedeelte, daarmee kreeg je toegang tot hun makelaarsportaal waardoor je huizen kan zien voor ze op funda komen en al een bezichtiging kan plannen, verder komen ze bij de bezichtiging en bouwkeurige keuring met je meelopen, begeleiden ze je bij het koopcontract en alle overige papierzaken en kunnen ze taxaties regelen en dergelijke. En belangrijker: No cure no pay. Dus oneindig bezichtigen als dat nodig is, pas als jij het huis wil ga je betalen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:37
lawkexarib schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:44:
Ook ik ben gaan geloven om een aankoopmakelaar in handen te nemen om als een starter om uburhaupt een huis te kunnen kopen in deze gekke tijden waar de prijzen uit de pan vliegen.
Maar ik heb wel de volgende vragen en hoop op jullie ervaringen/feedback:

1. Is er een lijst van alle aankoopmakelaars met alle reviews van de consumenten?
2. Zo, niet? Via welke website kun je een betrouwbare/goede aankoopmakelaar vinden?
3. Is het soms mogelijk of een optie dat je via een bepaalde verzekering/rechtsbijstand je recht krijgt op een aankoopmakelaar?
4. Wanneer je eindelijk een betrouwbare aankoopmakelaar hebt gevonden en wat voor contract ga je met diegene dan aan? Bestaat er wel een standaard contract? Wordt zo'n contract ook wel een NVM contract genoemd?
5. Misschien het belangrijkste: hoeveel kost zo'n aankoopmakelaar nou? Wat zijn normale bedragen voor een aankoopmakelaar?
6. Waar moet je allemaal opletten wanneer je in zee gaat met een aankoopmakelaar?
7. Mocht ik wat vergeten ben...
1 Nee
2 Meest simpele is op Funda bekijken welke verkoopmakelaars er in je regio aan de slag zijn.
Heb je er een paar die redelijk actief zijn dan gewoon bellen en kijken of er een klik is.
3 Nee, Al kan je de kosten van een aankoopmakelaar later wel als aftrekpost opgeven bij je belastingaangifte
4 Een grote groep makelaars is lid van de NVM. Die gebruiken vaak een standaard contract
5 Ik was zelf 2500 euro kwijt maar dat was inclusief hypotheekadvies. Voor alleen advies reken op 1000 euro
6 Belangrijkste is dat je er vertrouwen in hebt. Een aankoopmakelaar helpt je om goed duidelijk te krijgen wat je echt wil hebben voor een huis.
7 Meestal gaan ze de eerste keer mee voor een bezichtiging of als je denkt dit huis is het echt. Daarna kan je het in principe zelf af of ze hebben het huis al met een andere klant bezocht. Soms kunnen ze via een omweg nog een bezichtiging regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:30

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar WVB, maar... wat heb je zelf al onderzocht? Op Tweakers verwachten we eigen inzet van je. Wellicht dat je je topic-start nog kunt aanvullen?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik heb eind vorig jaar een huis gekocht m.b.v. een aankoopmakelaar. Of oke.... wij hebben het huis gevonden, de bezichtiging gepland en de aankoopmakelaar enkel voor zijn netwerk/advies gebruikt.

In ons geval had onze aankoopmakelaar goed contact met de verkopende partij en kon hij dus navragen in welke richting wij zouden moeten overbieden om een kans te maken. Geen idee of ik die informatie had gekregen als ik zelf gewoon contact had opgenomen. Daarnaast heeft hij dingen als taxatie, bouwkundige keurig en contact met de hypothekeer geregeld. Best handig als starter zonder enige ervaring in die hoek.

De makelaar kostte ons 1800 euro volgens een "no cure no pay" constructie, oftewel: of wij nou 1 maand of 2 jaar over het vinden van een huis doen, het blijft dezelfde prijs (in the end hebben we bij de 1e bezichtig direct "JA" gezegd, dus de man heeft er goed aan verdiend). Effectief hebben wij er dus enkel advies en begeleiding voor terug gekregen. Wellicht dat het iets heeft geholpen met het bieden, maar ik heb mijn twijfels....

[ Voor 8% gewijzigd door n9iels op 12-05-2021 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:27
De kosten zijn heel erg afhankelijk van de regio waarin je zoekt.

In mijn omgeving hebben vrij veel vrienden en ikzelf een huis gekocht in de randstad het afgelopen jaar (specifiek: Rotterdam, Amsterdam, Utrecht & Haarlem), prijzen voor een aankoopmakelaar hier lopen uiteen van 2500 tot 4000 euro excl. hypotheekadvies. Wel allemaal no cure no pay.

Er zijn ook makelaars waarbij je voor het vaste tarief maar een x aantal bezichtigingen met begeleiding krijgt en daarna moet bijbetalen of dat je een deel van het tarief moet betalen wanneer je na een x aantal bezichtigingen van de makelaar af wil.

Op de aankoop verdienen ze natuurlijk niet zoveel, er is vaak wel een dealtje te maken als je ook een huis wil verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-06 20:33
Welke regio zit je? In mijn regio (niet Randstad) heb ik het zonder aankoopmakelaar gedaan, was prima te doen. Contract was gebaseerd op NVM template.

Overigens, of NVM betrouwbaarheid betekent of juist helemaal niet, hangt er vanaf wat je van hun defacto cartel vind (Funda is ook in hun handen bijv.) 8)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-06 22:31

BrZ

D-dark schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:40:
3 Nee, Al kan je de kosten van een aankoopmakelaar later wel als aftrekpost opgeven bij je belastingaangifte
Nee hoor, makelaarskosten zijn niet aftrekbaar.

https://www.belastingdien...ing/aankoop_van_de_woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-06 18:35
Brent schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:50:
Welke regio zit je? In mijn regio (niet Randstad) heb ik het zonder aankoopmakelaar gedaan, was prima te doen. Contract was gebaseerd op NVM template.

Overigens, of NVM betrouwbaarheid betekent of juist helemaal niet, hangt er vanaf wat je van hun defacto cartel vind (Funda is ook in hun handen bijv.) 8)
Idem hier.. Ook zonder gekocht. Het contract stelt de verkopende partij op, het is een kwestie van controleren :)
Ik zou het in eerste instantie niet aanraden (het kan daarnaast altijd nog), maar als jij je daar niet goed bij voelt moet je het niet doen natuurlijk. Ik heb het bij mijn eerste woning wel gedaan, en achteraf vond ik ook dat niet nodig. Het is prima zelf te doen en bij een goed bod verkoopt de verkopende partij toch wel.. Ik vind het een shady wereld waar ze je wel laten geloven dat het nodig is, maar het in de praktijk wel meevalt (als je een beetje goed kan lezen en logisch nadenken).. Ieder zijn cup of tea natuurlijk. We zijn niet allemaal zoals ik :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-06 20:33
ID-College schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:01:
[...]
Ik zou het in eerste instantie niet aanraden
Het was mn eerste huis, en ik wist helemaal niet dat dat een ding was in NL, aankoopmakelaars :+

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:37
Ah, was in de war met de hypotheekkosten
De advies- en bemiddelingskosten in verband met de afgesloten hypotheek of lening
Pagina: 1