Bij radiatoren vullen gaat water naar condenspomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-01 19:47
Hallo,

Ik heb de verwarmingen leeg gelaten om ze af te halen en vervolgens te verven. Daarna heb ik ze opgehangen en het water weer gevuld. Ik ontdekte bij een aantal verwarmingen dat ze druppelde dus ik heb het water er weer afgehaald en de schroefdraad ingetapet.

Nu wil ik de verwarmingen weer gaan vullen maar komt er bij het vullen, water uit 3 en dan dus in de condespomp (4).
Ik draai eerst 5 en 6 open en dan draai ik 1 en 2 open om de verwarmingen te vullen. 1 draai ik heel rustig open, als ik snel open draai dan begint die gele slang van 3 helemaal los te gaan omdat daar dan met hoge druk water uit komt.

Is er een klepje open bij slang 3 die ik dicht moet draaien of iets? Of waarom komt daar water uit als ik de verwarmingen ga bijvullen?

Alvast bedankt ;) !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fVD5LaShIfnQfXAIfw3QH2ioyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDVlnTOkS08u6MXDhUdKxUSe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:36

timovd

Voorsprong door techniek

1 kun je gerust helemaal opendraaien en dan vervolgens 2 heel rustig opendaaien. Best kans dat even de druk te hoog is en 3 dan opengaat.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
timovd schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:29:
1 kun je gerust helemaal opendraaien en dan vervolgens 2 heel rustig opendaaien. Best kans dat even de druk te hoog is en 3 dan opengaat.
Ah oke, ja de druk loopt inderdaad flink op naar 3 tot 3,3 inderdaad, en daarna komt heel hard water uit nummer 3 en dan draai ik snel de kranen dicht ( 1 en 2). Zou ik dan die slang van 3 gewoon even in een emmer laten lopen ipv de condenspomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:24
Controleer je expansievat is denk ik kapot.
Dan heeft elke verwarmingsvraag of soms zelfs tapwater het overstorten van cv-water tot gevolg.

[ Voor 53% gewijzigd door leonbong op 12-05-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Je hebt de ketel toch wel uit als je gaat vullen? 3 (bar?) is hoog. Nummer 3 is bedoeld om bij hoge druk het water weg te laten pompen. Dat kan prima in een emmer water. Hoeveel bar zit er nu in het systeem?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:07
Heb je wel nieuwe knelringen gemonteerd? Dan gaan hoef je de leidingen ook niet in te tapen. Ben benieuwd of dat op de lange termijn waterdicht blijft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

TereZz schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:37:
Heb je wel nieuwe knelringen gemonteerd? Dan gaan hoef je de leidingen ook niet in te tapen. Ben benieuwd of dat op de lange termijn waterdicht blijft ;)
In de radiator zelf gaat meestal geen knelring. Dat is 1/2" binnendraad en moet je dus aftapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
timovd schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:35:
Je hebt de ketel toch wel uit als je gaat vullen? 3 (bar?) is hoog. Nummer 3 is bedoeld om bij hoge druk het water weg te laten pompen. Dat kan prima in een emmer water. Hoeveel bar zit er nu in het systeem?
Ketel heb ik niet uitgetrokken nee. Volgens mij is dit niet nodig, hij moet toch ook aangeven hoeveel druk er op de leidingen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:41

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

robster018 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:41:
[...]

Ketel heb ik niet uitgetrokken nee. Volgens mij is dit niet nodig, hij moet toch ook aangeven hoeveel druk er op de leidingen staat.
Nee, daarvoor heb je -als het goed is- een drukmeter ergens op een leiding zitten.
Dus zsm de ketel uitschakelen. Radiatoren leeg = ketel uit!

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-05 14:17
Goudvis schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:10:
[...]

Nee, daarvoor heb je -als het goed is- een drukmeter ergens op een leiding zitten.
Uit is iets anders dan de stekker eruit trekken. Als mijn ketel uit staat werkt alleen de drukmeter nog.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
robster018 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:31:
[...]

Ah oke, ja de druk loopt inderdaad flink op naar 3 tot 3,3 inderdaad, en daarna komt heel hard water uit nummer 3 en dan draai ik snel de kranen dicht ( 1 en 2).
3 bar is veel te hoog voor een CV installatie! Als de ketel op zolder hangt, max 1,6 bar, indien beneden, max 2 bar. In koude toestand.

Bij een druk > 3 bar gaat je overdrukventiel (nr 3) open om de overdruk af te blazen, anders gaat je ketel stuk. Verder zijn ook de koppelingen van je installatie niet (gegarandeerd) bestand tegen een druk die veel hoger is dan > 3 bar.

Dus als je de druk van de ketel/CV-installatie hebt teruggebracht naar een normale waarde (1,6 of 2 bar), kun je hem opstoken. In dat geval mag de druk niet veel veranderen (mits je systeem goed is ontlucht). Loopt de druk dan toch op richting 3 bar? Dan is hoogstwaarschijnlijk je expansievat stuk.

Geen paniek, dat ding moet toch elke 5-10 jaar vervangen worden, en legt met een droog systeem nog wel eens het loodje als ie al wat ouder is :) Kost een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
Zwartoog schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:51:
[...]

3 bar is veel te hoog voor een CV installatie! Als de ketel op zolder hangt, max 1,6 bar, indien beneden, max 2 bar. In koude toestand.

Bij een druk > 3 bar gaat je overdrukventiel (nr 3) open om de overdruk af te blazen, anders gaat je ketel stuk. Verder zijn ook de koppelingen van je installatie niet (gegarandeerd) bestand tegen een druk die veel hoger is dan > 3 bar.

Dus als je de druk van de ketel/CV-installatie hebt teruggebracht naar een normale waarde (1,6 of 2 bar), kun je hem opstoken. In dat geval mag de druk niet veel veranderen (mits je systeem goed is ontlucht). Loopt de druk dan toch op richting 3 bar? Dan is hoogstwaarschijnlijk je expansievat stuk.

Geen paniek, dat ding moet toch elke 5-10 jaar vervangen worden, en legt met een droog systeem nog wel eens het loodje als ie al wat ouder is :) Kost een paar tientjes.
Dankje voor de uitleg! Ik zal het vanavond nog eens proberen. Ik ga eerst nogmaals checken of alle verwarmingen open staan en ontluchtingen dicht zijn. Behalve de verwarming op de zolder daar zet ik de ontluchting open. Mocht het dan nog steeds niet goed werken bel ik wel een monteur. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:45
Nog een tip.
Vul eerst de slang vanuit de kraan (1) helemaal met water voordat je hem bij punt 2 aansluit. Dan hoef je later die lucht niet te ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
The Fatal schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:56:
Nog een tip.
Vul eerst de slang vanuit de kraan (1) helemaal met water voordat je hem bij punt 2 aansluit. Dan hoef je later die lucht niet te ontluchten.
Goede tip! Dankje :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
Nog een vraag: wat is 4 voor een ding :? Normaal gaat de condensafvoer ook daadwerkelijk een "afvoer" in. De condens laten condenseren (tenminste, zo ziet het eruit) lijkt me nogal wat vocht in die kamer op te leveren (plus dat er behoorlijk wat liters condensvocht geproduceerd worden over een dag).

Dus waar gaat al dat vocht heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster018
Die condens wordt uiteindelijk omhoog gepompt en afgevoerd naar een afvoer aan de rechterkant. Als ik het goed heb :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ketel hangt dus gewoon lager dan de riolering.. en dan heb je een pompje nodig.. :)

en verder draai gewoon alle radiator kranen open, zet de ketel uit (dan gaat die niet zodra er wat druk is meteen rondpompen..) vul de installatie tot 2 bar.. begin met ontluchten.. van onder naar boven...

controleer tussentijds regelmatig de druk! alles ontlucht? zorg dan dat je de juiste druk in je systeem krijgt..

Teweinig -> bijvullen
Teveel -> water aflaten via de stopkraan

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:27
Bij een radiator altijd hennep gebruiken ipv teflon tape.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Technofreakz schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:24:
loctite 55

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Technofreakz schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:24:
Achterhaald

Veel puntstukken zijn zelfdichtend tegenwoordig met hennep gaat het dan juist van lekken.

Of loctite 55 toepassen beter dan hennep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
leonbong schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:48:
[...]

Achterhaald

Veel puntstukken zijn zelfdichtend tegenwoordig met hennep gaat het dan juist van lekken.

Of loctite 55 toepassen beter dan hennep.
nadeel van die rubbertjes is dat enorm slecht tegen mensen kunnen die denken dat het CV water op 75+ graden moet :X

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik heb mijn hele huis ermee.
Ik heb stadsverwarming dus water in de winter is 80 graden.
Geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-05 13:47
Ik ben dan toch heel benieuwd welk schroefdraad er in getapet is. Ik denk niet dat de staartstukken uit de radiator zijn gehaald dus is denk ik gewoon het draad van de conische koppelingen met tape omwikkelt dan lekt het straks nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-05 09:43
Draai je wel netjes de kraan dicht en maak je de slang los na het bijvullen? Waterschadr als gevolg van lekkage als gevolg van het laten zitten van die slang wordt door je opstalverzekering niet gedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Goudvis schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:10:
[...]

Doorgaans is de ketel toch echt de drukmeter. Veelal digitaal tegenwoordig.

Het is voldoende om de ketel ‘softwarematig’ uit te zetten.

Belangrijkste is wel dat de ketel koud is. Een warme ketel vullen met koud water kan wel eens een gescheurde warmtewisselaar tot gevolg hebben.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 13:40
Nummer 3 zit netjes met een slang in de condenspomp. Houd deze wel even in de gaten als daalijk het systeem gevult is. Deze willen nog wel eens blijven lekken als ze open geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Glashelder schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 23:16:
[...]

Doorgaans is de ketel toch echt de drukmeter. Veelal digitaal tegenwoordig.

Het is voldoende om de ketel ‘softwarematig’ uit te zetten.

Belangrijkste is wel dat de ketel koud is. Een warme ketel vullen met koud water kan wel eens een gescheurde warmtewisselaar tot gevolg hebben.
Yep.. soms nuttig hoor!

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02:36
ik heb ook een digitale drukmeter op me ketel. inderdaad thermostaat omlaag. aftappen.
en de ketel gaat vanzelf in storing.kapoote onderdlelen vervangen. ketel bijvullen.
eventueel resetten. en hij draait weer. en ja je moet geen warme ketel bijvullen met koud water.
Pagina: 1