Zonnepanelen op Huurwoning - Hogere huur/servicekosten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biokip
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-07-2021
Begin deze week hebben alle huurders in mijn huis een brief ontvangen, dat vanaf dinsdag (gisteren) een start zou worden gemaakt met een inspectie van het dak, waarbij ook grind van het dak verwijderd zou worden. Zelf woon ik op de bovenste verdieping, precies onder dat dak.

Nu kwam ik gisteren beneden en zag ik een groot aantal zonnepanelen in de gang staan, zeker meer dan 10, bestemd voor ons dak. Dit was niet vooraf aan ons meegedeeld. Vanwege de lagere temperatuur in de zomer (zeker op de bovenste verdieping), en energiebesparing/duurzaamheid lijken de panelen alleen maar voordelen te hebben. Ik vind het echter ook raar dat de verhuurder juist in het jaar waarin huren van sociale huurwoningen niet geïndexeerd mogen worden, de woning verbeterd (en zo alsnog huurverhoging kan afdwingen). Dit lijkt trouwens ook te kunnen gebeuren via de servicekosten waarbij ik vervolgens geen huurtoeslag ter compensatie krijg...

Kan de verhuurder hiervoor zomaar een hogere huur en/of servicekosten rekenen?

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Loop je niet wat te hard van stapel? Er is nog geen sprake van een huurverhoging en ook geen aangekondigde huurverhoging. Bel ze gewoon eens op met je zorgen en laat hier vooral weten wat ze je hebben medegedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:12
https://www.rijksoverheid...-huur-omhoog-na-renovatie

Ik heb zelf geen ervaring met (sociale) huurwoningen, maar op bovenstaande link staat aangegeven dat in ieder geval 70% van de bewoners akkoord moet zijn met de verbetering (en bijbehorende verhoging).

Aangezien je niet van te voren bent ingelicht zal dat dus niet het geval zijn.

Hou er overigens rekening mee dat met zonnepanelen jouw energierekening omlaag gaat, dus een eventuele huurverhoging zou dan gecompenseerd worden door de lagere energiekosten.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
De vraag is dan waar de stroom van de panelen naar toe gaat.
Zonnepanelen huren kost meestal rond de EUR 1 per paneel per maand. (bijvoorbeeld via ZelfStroom)
Als de stroom via je eigen meter loopt, verdien je dat makkelijk terug in de kostenbesparing op je elektriciteitsrekening.
Dus een huursverhoging in de trent van 1 euro per paneel per maand, gegeven dat de opbrengst over je eigen meter loopt, is geen slechte deal.

[ Voor 3% gewijzigd door GarBaGe op 12-05-2021 13:03 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:53
Zoals hierboven staat: je loopt waarschijnlijk iets te hard van stapel.

Woningverbetering die invloed heeft op de huur, daarmee moet je ofwel individueel akkoord zijn, ofwel 70% van de bewoners van het complex moet er mee instemmen. Dan mag de woningcorporatie de verbetering met huurverhoging ook doorvoeren zonder akkoord.

Uit je bericht begrijp ik dat jullie als huurders niet geraadpleegd zijn. Dat kan twee dingen betekenen:

1: De zonnepanelen zijn er voor de elektra van de gemeenschappelijke ruimten
2: Er komen wel zonnepanelen die aangesloten worden op de woningen, maar er volgt géén huurverhoging.

Dat laatste is minder verwonderlijk dan het in eerste instantie lijkt. Je zou denken: waarom legt een woningcorporatie 'gratis' zonnepanelen op het dak bij huurders? Ze zijn toch niet gek? Klopt.
Maar de woningcorporaties zijn verplicht om hun woningbezit te verduurzamen. Als maar een beperkt deel van de huurders instemt met de verduurzamingsplannen van de woningcorporatie omdat men niet op een huurverhoging zit te wachten, dan haalt de corporatie mogelijk de vereiste doelstellingen niet. Door de verduurzaming als onderdeel van 'groot onderhoud' aan te brengen zonder huurverhoging, is geen instemming van de bewoners nodig.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:15
GarBaGe schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:02:
De vraag is dan waar de stroom van de panelen naar toe gaat.
Zonnepanelen huren kost meestal rond de EUR 1 per paneel per maand. (bijvoorbeeld via ZelfStroom)
Als de stroom via je eigen meter loopt, verdien je dat makkelijk terug in de kostenbesparing op je elektriciteitsrekening.
Dus een huursverhoging in de trent van 1 euro per paneel per maand, gegeven dat de opbrengst over je eigen meter loopt, is geen slechte deal.
Per paneel... Dus als er 25 op liggen is dat € 25,- per maand erbij. Nu zal dat niet 1:1 aan TS toe te rekenen zijn en denk ik dat het een prima deal is, maar het kan ook zomaar izjn dat het vanuit het energieakkoord moet en dat de rekening puur voor verhuurder is. Ik zou gewoon even afwachten of eventueel gewoon even een belletje doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 14:42

AMDFreak

Intel is zo..

Als ik het zo lees zullen de zonnepanelen niet via zijn eigen meter gaan lopen.
De zonnepanelen zullen eerder gebruikt worden voor de algemene ruimtes te voorzien van stroom (lees, verlichting, lift?)
Hierdoor zal juist eerder je servicekosten omlaag kunnen gaan, omdat de verhuurder minder stroomkosten hieraan heeft.

Kortom het is even van belang heeft de TS een eengezinswoning, of een appartement?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biokip
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-07-2021
AMDFreak schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:31:
Als ik het zo lees zullen de zonnepanelen niet via zijn eigen meter gaan lopen.
De zonnepanelen zullen eerder gebruikt worden voor de algemene ruimtes te voorzien van stroom (lees, verlichting, lift?)
Hierdoor zal juist eerder je servicekosten omlaag kunnen gaan, omdat de verhuurder minder stroomkosten hieraan heeft.

Kortom het is even van belang heeft de TS een eengezinswoning, of een appartement?
Het is een groot huis, opgedeeld in meerdere kamers/appartementen en studios, zowel zelfstandig als onzelfstandig. Zelf heb ik een zelfstandige woonruimte. Gas, water, electriciteit, internet gaan allemaal via één meter.

In principe vind ik een verhoging van de kale huur prima. Ten slotte heb ik er zelf vooral voordeel van de panelen, wordt de hele handel netjes aangelegd, én wordt ik gedeeltelijk gecompenseerd door een verhoging van de huurtoeslag. Het gaat er mij vooral om of de verhuurder zonder toestemming een verhoging van de servicekosten kan doorvoeren (of dat nu netjes/eerlijk is in de context van lagere stroomkosten of niet)

[ Voor 22% gewijzigd door biokip op 12-05-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
biokip schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:33:
[...]
In principe vind ik een verhoging van de kale huur prima. Ten slotte heb ik er zelf vooral voordeel van de panelen, wordt de hele handel netjes aangelegd, én wordt ik gedeeltelijk gecompenseerd door een verhoging van de huurtoeslag. Het gaat er mij vooral om of de verhuurder zonder toestemming een verhoging van de servicekosten kan doorvoeren (of dat nu netjes/eerlijk is in de context van lagere stroomkosten of niet)
Dan zou huurtoeslag gebruikt worden om zonnepanelen te subsidiëren en daar is het volgens mij niet voor bedoeld. Door het in de servicekosten te stoppen, betaal je voor de stroom die je afneemt en die is als het goed is goedkoper dan via een energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Van de belastingdienst:
Welke servicekosten tellen mee?

Servicekosten betaalt u maandelijks aan uw verhuurder. De servicekosten staan meestal in uw huurcontract of in de brief over de jaarlijkse huurverhoging.

Het gaat om 1 of meer van de volgende servicekosten:

- kosten voor schoonmaak van gemeenschappelijke ruimten
- kosten energie voor gemeenschappelijke ruimten
- kosten voor de huismeester
- kosten voor dienst- en recreatieruimten

Per soort servicekosten tellen we maximaal € 12 bij de huurprijs op, ook als u een hoger bedrag betaalt. In totaal gaat het dus om maximaal € 48.

Kosten voor energie voor gemeenschappelijke ruimten

Dit zijn bijvoorbeeld de maandelijkse kosten voor elektriciteit voor:

de lift
de verlichting
de ventilatie
de alarminstallatie
Daarmee lijkt mij het wel heel erg rekken als de kosten voor zonnepanelen onder "kosten energie voor gemeenschappelijke ruimten" zou vallen. Ofwel, het telt niet mee voor de huursubsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 23:59
Hoe rekenen jullie de stroom af?
Huren jullie met GWE all-in, of zit er een meter per woonruimte en dat allemaal aangesloten op de slimme energiemeter van de verhuurder/pand?

In beide gevallen is de kans best aanwezig dat de verhuurder helemaal geen verhoging van de huur gaat doen, maar jullie gewoon 0,21ct p/kWh blijft vragen. en die stroom zelf voordelig opwekt met zonnepanelen.
In dat geval worden jullier er niet slechter van, maar ook neit beter. en de Verhuurder wordt er beter van.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:53
Dit klinkt inderdaad als het huren van een woonruimte, jij betaalt de GWL aan de verhuurder in de vorm van servicekosten.

Dat de eigenaar van het pand dan zonnepanelen plaatst verandert voor jouw natuurlijk niks. Jij gebruikt nog steeds net zoveel elektra en betaalt dat nog steeds via servicekosten aan de verhuurder.

Dat de verhuurder dan die elektra op wil wekken met zonnepanelen is een duurzame overweging. En hij wordt er beter van op het moment dat de zonnepanelen terugverdiend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44
Bij de huurwoning van mijn ouders ook geen huurverhoging na diverse aanpassingen.
De woningbouwvereniging krijgt flinke subsidie van de EU en is verplicht te verduurzamen.
Pagina: 1