Lamellen overkapping - ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 12:10

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
We overwegen een overkapping met een lamellen dak te plaatsen, de overkapping wordt 6 bij 3 meter. Nu zijn er heel wat aanbieders op de markt en zien we door het bos de bomen niet echt meer, daarnaast ben ik erg benieuwd naar echte gebruikerservaringen.

Inmiddels is me wel duidelijk dat er drie segmenten zijn. In de offerte van de hovenier was een stelpost van 4000,- opgenomen voor de overkapping. Deze zou drie staanders hebben over de lengte. Elders zie ik echter ook overkappingen van 6 meter breed die met twee staanders toe kunnen. Als we het doen willen we het wel graag goed doen, dus niet helemaal het goedkoopste van het goedkoopste, maar voor de high end markt hebben we geen budget.

Daarnaast raadt de leverancier van de hovenier af om een overkapping met motor te nemen:

Heb contact gehad met leverancier van de overkapping. Maar elektrische bediening raad hij ten sterkste af ! Ivm storingen en omdat er heel veel schanierpunten aan zitten ( met zoveel lamellen) .
Als er 1 wat vaster zou gaan zitten , heb je het niet in de gaten , en trekt de motor alles krom .

Vragen:
  • Is een motor echt onverstandig?
  • Zijn drie staanders echt noodzakelijk?
  • Wat zijn betaalbare aanbieders?
  • Zijn er nog andere zaken waar we aan moeten denken?
Uiteraard is betaalbaar subjectief, maar laat ik als bandbreedte 4K tot 8K geven, een Brustor begint bij 13K en dat is voor ons echt buiten budget. Hopelijk zijn er hier mensen met ervaring.

[ Voor 5% gewijzigd door DeFeCt op 12-05-2021 12:31 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-05 09:01

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Hoi @DeFeCt, wij zijn toevallig ook voor onze tuin aan het kijken voor een dergelijke overkapping. Althans, wij zijn ons idee ooit begonnen met een "tuinkamer" - waardoor we ook in de wat koudere avonden nog lekker in de tuin konden zitten. Het nadeel alleen van een dichte (houten) constructie is dat je ook de zon tegenhoudt, wanneer je dat wellicht niet wilt.

Wij kwamen op de onderstaande "gazebo" uit van SUNS en daar zijn we nu 99% zeker van dat die het moet worden. De waarom beantwoordt jouw vragen grotendeels: geen motor (want kan alleen maat stuk), wel met drie staanders, 5799€ adviesprijs voor 7,2 x 3,6 meter en eenvoudig (zelf) te installeren op betonpoeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oypIexFqemROWMe3IG4h7_sGoqA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/utqqwiWbMjnwd79QVu1B2Is6.jpg?f=user_large

Voor ons is de grootste overweging daarbovenop het ontwerp. Het zijn dunne palen en onderhoudsvrij (gepoedercoat aluminium). Wij hebben een monumentaal huis en vinden het contrast tussen dit moderne en het oude erg mooi. Houten systemen kunnen ook prachtig zijn, maar zijn doorgaans wat "boerser". Iets wat ik me goed kan voorstellen als contrast met nieuwbouw, maar voor ons not so much.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Zijn die lamellen wel waterdicht bij een zomerse hoosbui?

Dat is het eerste waar ik aan moet denken, geen ervaring.

Wel met houten balkons die niet waterdicht zijn waardoor ik bij regen niet op het balkon kan zitten.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:47
Hoe houd je het schoon/onderhoud?

Loopt de boel naar 5jaar vast door versmering in de aandrijf constructie en ben je buiten de garantie?

Dat is het eerste wat in mij opkomt.
Verder is het wel erg mooi! 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-05 09:27
Mijn ouders hebben +10 jaar een lamellen overkapping gehad met een motor. Het enige dat er aan geweest is, is dat er in het begin water uit de ingebouwde spotjes liep maar dat was als ik mij goed herinner door een verkeerde installatie. De lamellen stonden volgens mij trouwens 95% van de tijd dicht (o.a. de buitenkeuken stond er onder). Wel zeer relaxt bij een bbq als er opeens een regenbui was. Ik heb ooit de prijs gezien en het exacte bedrag weet ik niet meer maar het was godsgruwelijk veel geld.

Ondertussen staat de buitenkeuken bij ons wegens een verhuis van mijn ouders (de nieuwe eigenaars moesten de buitenkeuken niet hebben want er was niet halal op gekookt) en ik heb die overkapping toch al serieus gemist bij ons :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriToo
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-01-2024
Hier een aluminium overkapping met lamellen van 4x3mtr.
Het beste compromis tussen zon en schaduw. We verstellen ze dan ook geregeld.
Waterdicht, nee niet 100% er spettert zo af en toe een druppel tussendoor. Maar aangezien de zijkanten niet dicht zijn. Komt daar ook genoeg naar binnen gewaaid als het echt slecht weer is. Maar zomers blijven we er onder buiten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04:37
Ik heb zelf ook een aluminium versie (Brustor B200 XL). Van boven helemaal waterdicht, maar van voren/zijkanten spettert er inderdaad water onder bij een flinke bui. Ik heb zelf 6x3.5m met 2 staanders aan de voorkant (achterkant zit aan het huis).

Door allerlei opties kun je het echter flink wat duurder maken dan jouw benoemde prijs, maar zeker zipscreens aan de zonkant is erg aangenaam.

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:56
@DeFeCt Ben jij hier al verder mee?
Wij zijn ons ook aan het orrienteren voor een vrijstaande overkapping van 7 x 3,5m

Heb nu bij Brustor, Palmiye en Weinor gekeken en offertes lopen waarbij ik bij de laatste 2 het beste gevoel heb dat die het meest waterdicht zijn.

Kwa prijs zitten ze heel dicht bijelkaar (Brustor is iets goedkoper) maar op dit bedrag maakt dat niet zoveel meer uit

Ben benieuwd naar jouw ervaring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 12:10

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Togi schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:57:
@DeFeCt Ben jij hier al verder mee?
Wij zijn ons ook aan het orrienteren voor een vrijstaande overkapping van 7 x 3,5m

Heb nu bij Brustor, Palmiye en Weinor gekeken en offertes lopen waarbij ik bij de laatste 2 het beste gevoel heb dat die het meest waterdicht zijn.

Kwa prijs zitten ze heel dicht bijelkaar (Brustor is iets goedkoper) maar op dit bedrag maakt dat niet zoveel meer uit

Ben benieuwd naar jouw ervaring
We zijn eigenlijk op het punt aangekomen dat we het hebben laten varen, voor ons gaat het om een aanbouw aan onze achtergevel en we zijn bang dat het toch teveel licht gaat kosten, daarnaast pastte het ook gewoon niet in de begroting :)

Plan B is nu een overkapping van Markilux die helemaal in kan rollen.

Flickr

Pagina: 1